11589
Sök

hur fungerar ett slutsteg?

7 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Hej hej, ny här på sidan big_smile. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mej, men är det någon som på ett bra sett kan förklara hur ett slutsteg fungerar? Det är fömodligen ganska kompliserat o svårt att föklara men det skulle vara kul att veta. På andra sidor jag har frågat har jag bara fått svar som "det gör att du får bättre ljud" o det är jag väl medveten om men det är inte det jag frågar om. Utan frågan är VARFÖR blir ljudet bättre? HUr fungerar slutsteget?

Hoppas att någon av er kan färklara
Ha de //Joffen

4 554 Inlägg
21 juni 2007
välkommen till forumet! jo du har allt hamant på rätt ställe med din fråga men fick fixa din rubrik för den förkarade dåligt vad du beskriver i tråden, läs rubriksanvisningarna ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18178 ) innan du gör fler trådar för då får du garanterat mer svar också, man kan föklarar kort som du asa att de förbättrer ljudet och det är sant men ska man föklara mer ingående så sitter det massa kretsar som förstärker signalen     
mm mm sökte på google och fann http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutsteg där står de ganska utförligt hoppas det hjälper

mvh

7 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Tack för välkomnandet. Ledsen för det där med rubriken jag ska läsa igenom regler o anvisningar här på sidan lite bättre smile

Ska genast kolla sidan du länkade. Givetvis behöver jag inte vet precis hur det fungerar men bara lite allmänt sådär. Tack än en gång big_smile

//Joffen

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
21 juni 2007
willkommen zu(eller är det aus?) garaget big_smile tongue
underar på en sak jag med angående detta..

slutsteg-->> slut-steg blir det ett sista steg upp mot högre effekt? (dålig förklaring) Alltså, de 4x50w som en vanlig stereo lämnar PLUS  t.ex. 2x300w ?  blir slutsteget på 800w då eller?
eller är ett 2x300w egentligen på  2x200w plus de 200w som stereon lämnar ? 

hihi.. känner mig som en idiot nu.. big_smile med stereo i två bilar för kanske 20 papp tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

- De är jag de.
354 Inlägg
21 juni 2007
dj_aggwa skrev:

slutsteg-->> slut-steg blir det ett sista steg upp mot högre effekt? (dålig förklaring) Alltså, de 4x50w som en vanlig stereo lämnar PLUS  t.ex. 2x300w ?  blir slutsteget på 800w då eller?

hihi.. känner mig som en idiot nu.. big_smile med stereo i två bilar för kanske 20 papp tongue

Matte är ju inte din grej?yikes nej slutsteget gör all effekt själv, den får bara in signaler från stereon

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
21 juni 2007
Killr0y_swe skrev:
dj_aggwa skrev:

Matte är ju inte din grej?yikes nej slutsteget gör all effekt själv, den får bara in signaler från stereon

haha, matte nej tongue nöjd av att få godkännt tongue miniräknaren har hjälpt mig mycke.. big_smile

okey, har funderat på detta i omgångar från och till i nåt år.. iaf i början av "bilkariären" tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

21 761 Inlägg
22 juni 2007
Du har iof rätt i att slutsteget är "sista steget" innan högre effekt. Som KillrOy_swe skriver så skickar stereon bara signaler, lågnivåsignaler oftast. Det rör sig om några Volt som stereon skickar och strömmen är väldigt liten.

I slutsteget så förstärks signalerna från stereon och då ger steget ut ännu högre spänning, men framför allt så blir strömmen hög beroende på att högtalarna som drivs av steget har liten impedans.

7 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Jag är väldigt dålig på sånt här med sterio mm. Men tex på min stero så står det 45Wx4. Om jag nu inte har slutsteget, får jag inte ut det då? Är inte spec bra på att förklara men får jag inte ut max effekt av vad sterion klarar utan slutsteg?

//Joffen

Proljece?
1 464 Inlägg
22 juni 2007
Du ska ha slutsteg till rätt mycket det mesta över 100w för det första så pallar inte din lilla stereo hur mycket som helst jag smällde min i måndes smile riktigt gammal och sånt så får köpa ny.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

7 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Som sagt, kan inget om sånt hät. Vad menar du med att jag ska ett slutsteg över 100 W? Ska slutstegetklara så mycket eller vad? Jag ka verkligen inget om det så jag blir bara glad om ni förklarar nogrannt smile

//Joffen

21 761 Inlägg
22 juni 2007
Joffen skrev:
Jag är väldigt dålig på sånt här med sterio mm. Men tex på min stero så står det 45Wx4. Om jag nu inte har slutsteget, får jag inte ut det då? Är inte spec bra på att förklara men får jag inte ut max effekt av vad sterion klarar utan slutsteg?

//Joffen

Din stereo kan ge ut 4x45W. Det är alltså maxeffekten, som har mycket distorsion, inte den kontinuerliga effekten med lite distorsion. Distorsion är när högtalarsignalen blir förvrängd och ljudet blir orent, det är något man inte vill ha. Din bilstereo ger nog ut kanske 2x20W kontinuerligt, dvs med lite distorsion.

Stereon kan driva ett framsystem eller tex 6x9", men den klarar inte av att spela högt. Den ger ut för lite effekt för att man ska kunna spela högt utan att ljudet börjar låta illa. Men ett slutsteg är gjort för att ge ut högre effekt än vad bilstereon ger ut, det klarar också av att driva högtalare med låg impedans som tex 2 Ohm eller ännu lägre.

Impedansen på högtalaren gör att slutsteget får jobba olika hårt för att orka ge ut en viss effekt. Ju lägre impedans det är på högtalaren desto mer effekt kan slutsteget ge ut, MEN samtidigt får steget jobba hårdare och blir därför varmare också. En vanlig bilstereo brukar oftast bara klara av lägst 4 Ohm utan att bli överbelastad.

Ett mindre slutsteg kan ofta ge ut tex 50-100W RMS per kanal, det är tillräckligt för att kunna spela högt med ett framsystem. RMS betyder i detta sammanhang "kontinuerlig effekt", det är egentligen lite felaktigt att säga så men benämningen RMS har fått den betydelsen för vanliga "Svensson". Då kan man även säga att RMS betyder "effekt med lite distorsion" och det är ju den effekten som vi vill ha.

För att sammanfatta allting så är ett slutsteg bättre än stereons egen effekt därför att slutsteget dels kan ge ut mer distorsionsfri effekt och dels kan orka med att driva högtalare med låg impedans.

7 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Det var mycket intressant information. Nu börjar det iaf klarna lite tongue.

En annan sak jag kom att tänka på. En bas kan ju vara, som min, en 12". Men när du säger 6x9" vad menar du då? Är det högtalarna o varför just 6x9"? 12" på basen är ju att diametern är 12" men är högtalarna ovala i så fall om det är 6x9" yikes?

//Joffen

21 761 Inlägg
22 juni 2007
6x9" är ovala, det har du rätt i. Orsaken till att jag skrev om dessa högtalare är att en del brukar sätta sådana i hatthyllan för att få ljud bakifrån, 6x9" spelar alla frekvenser eftersom de oftast har både mellanregister och diskant som sitter fast ovanför baskonen. De högtalarna är alltså inte en ren bashögtalare utan de är som dörrhögtalare fast kraftigare.

De flesta 6x9" är ganska lättdrivna så att det kan fungera ganska hyffsat att driva dem med stereon, men ett slutsteg är alltid bättre ändå.

820 Inlägg
22 juni 2007
"Hur fungerar ett slutsteg?"

Det är väl en jävligt Beskrivande rubrik eller?
Tycker ni klagar lite väl mycket på rubrikerna ibland. Killen undrar ju hur ett slutsteg fungerar?   Inget märke, ingen speciell modell. bara rent ALLMÄNT!
Han får garanterat fler svar på det här än vad han får på "Hur fungerar mitt slutesteg av märket blablabla och modell blablalba??"...
Ni är onödigt ambitiösa.

Undra om någon stänger min användare nu för att jag kritiserar dom älskade rubrikanvisningarna...
Senast redigerat av wh0re (22 juni 2007)

21 761 Inlägg
22 juni 2007
Nja, nu var det väl antagligen så att moderatorn redigerade den ursprungliga rubriken så att den blev som den är nu. Gissningsvis så skrev inte trådskaparen den där rubriken från början.

Det är min gissning iaf.

820 Inlägg
22 juni 2007
Drönirettab skrev:
Nja, nu var det väl antagligen så att moderatorn redigerade den ursprungliga rubriken så att den blev som den är nu. Gissningsvis så skrev inte trådskaparen den där rubriken från början.

Det är min gissning iaf.

Liten chans med tanke på att dom oftast bara låser trådar dom tycker har fel rubrik smile

21 761 Inlägg
22 juni 2007
Kikar man i moderatorns inlägg så skriver han att han fick ändra lite på trådskaparens rubrik för att den förklarade dåligt vad som tråden handlade om. Sedan står det ju också i reglerna att man ska skriva en förklarande rubrik, det är ingenting som moderatorerna har hittat på själva bara för att det är skoj. smile

Men det här är ju OT, inget att hänga upp sig på egentligen. Tycker man att det är onödigt hård bedömning med rubrikerna så måste man väl få tycka det förstås, jag störs iaf inte av det.
Senast redigerat av Drönirettab (22 juni 2007)

7 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Det var jag som skrev en dålig rubrik som sedan ändrades till denna. Ber om ursäkt för problem som skapats pga det. Nu tycker jag vi återgår till diskutionen som det handlade om från börjad tongue

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
23 juni 2007
Ja, det var en intressant tråd då jag vill lära mig mer om hur det fungerar också smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

21 761 Inlägg
23 juni 2007
Lite om ström kanske kan vara bra att veta.

När man belastar ett steg med en viss högtalarimpedans så ger steget ut en viss effekt, då drar ju steget en viss ström från bilens generator/batteri. Om impedansen blir lägre så ger steget ut mer effekt och blir lite varmare, men det drar även mer ström.

Kraftiga steg, som tex kan ge ut 500-1000WRMS eller mer, kommer att dra mycket ström. Då behövs bra generator och bra batteri för att orka ge ut ström och hålla en stabil spänning samtidigt. Strömkablarna till steget är alltid viktiga, ju kraftigare steg det är desto viktigare är det med rätt storlek på strömkablarna.

Ett slutsteg kan vara uppbyggd så att den egna strömförsörjningen och lågnivåsignalbehandlingen är på olika sätt, man säger att steget arbetar i en viss "klass". Den vanligaste klassen är klass AB, sedan finns klass D.

De flesta flerkanalssteg och några få monosteg arbetar i klass AB, då är stegets verkningsgrad runt 55-60%. Med verkningsgrad menas hur mycket effekt som steget ger ut i förhållande till hur mycket effekt det måste matas in i steget från bilens batteri/generator. Ett klass AB steg med 60% verkningsgrad ger bara ut 60% av den effekt som matas in i steget alltså, resten blir värmeförluster.

Många monosteg, kallas även monoblock, arbetar i klass D. Då har steget en effektivare behandling av lågnivåsignalen och en bättre egen strömförsörjning, verkningsgraden är också högre. En ganska vanlig verkningsgrad är ungefär 80%, det innebär att bara 20% av den inmatade effekten blir värmeförluster.

Det här gör att ett klass D-steg kan ge ut mer effekt än ett klass AB-steg och ändå dra lika mycket ström från bilens batteri/generator.
Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2007)

Sök