5009
Sök

740 glt 16v startar inte efter motorbyte (baktänder)

Avstängd
1 266 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Hej !! min pappa håller på och byter motor på sin 740 glt...han testade motorn inan han köpte den och den startade fint, men nu när han har kopplat ihop allting och försöker och starta den, tänder den till..men de låter skumt, ungefär som om den baktänder ? rotorn på den nya motorn följde inte med, så vi tog rotorn på den gammla, men den bör väl passa ?
hans bil är en 89, motorn som han köpte är 88 eller 89....16v kanske inte fanns 88 ? aja hursomhelst vad är det för fel ?? sad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Reparatör
630 Inlägg
1 juli 2007
TheFinnishFlash skrev:
Hej !! min pappa håller på och byter motor på sin 740 glt...han testade motorn inan han köpte den och den startade fint, men nu när han har kopplat ihop allting och försöker och starta den, tänder den till..men de låter skumt, ungefär som om den baktänder ? rotorn på den nya motorn följde inte med, så vi tog rotorn på den gammla, men den bör väl passa ?
hans bil är en 89, motorn som han köpte är 88 eller 89....16v kanske inte fanns 88 ? aja hursomhelst vad är det för fel ?? sad

tror du skiftat kablarna som läser tändläget mm på svänghjulet . Sitter 1som känner öd å 1som känner delningen på renixkransen om jag inte har fel . Testa å skifta dessa båda

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
1 juli 2007
16 valve fanns 88... kan ju va en tändbox eller vad som helst som är skrot...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

10 287 Inlägg
1 juli 2007
Bytte ni svänghjul?

/Göran

TheFinnishFlash skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Avstängd
1 266 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Bytte ni svänghjul?

/Göran

TheFinnishFlash skrev:

Japp vi bytte sväng hjul, det var olja o rotorn. torkade ut det, och den startar, och den går och köra. men tändningen är fel ! den är helt orklös...smäller till lite då och då i avgasröret, inte nog med det..när man gasar på lite såbörjar bilen att koka på tomgång så kokar den inte, inte vid normal körning heller....¨
ja just det, när man startar den så baktänder den ibland..alltså motorn snurrar åt andra ett halvt varv typ :S

Avstängd
1 266 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
en till sak, de låter som motorn spikar, fast bara när man kör, inte när den står stilla på tomgång och gasar !
Senast redigerat av TheFinnishFlash (1 juli 2007)

21 761 Inlägg
1 juli 2007
Det sitter väl en svänghjulsgivare på den motorn antar jag.

Sitter den helt rätt?

Fri fart för ett fritt folk!
15 141 Inlägg
1 juli 2007
helt klart svänghjulet som sitter fel nästan helt hundra
skitviktigt att den sitter rätt

stället där det inte är några hål ska stå för startmotorhålet när motorn är nollad

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 266 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Growe skrev:
helt klart svänghjulet som sitter fel nästan helt hundra
skitviktigt att den sitter rätt

stället där det inte är några hål ska stå för startmotorhålet när motorn är nollad

Bild ??

Avstängd
1 266 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
en till sak ! Den nya motorn var manuell, och den gammla motorn automat, men vi har bytt så att den nya är automat, ska man ställa om tändningen eller nått sånt ?

10 287 Inlägg
2 juli 2007
Korrekt. På LH2.4 , dvs svänghjul med 60-2, så skall dom två saknade hålen ha passerat givaren 90 grader före ÖD på cylinder ett. Dvs när motorn är nollad så skall dessa två saknade hål/gropar ha rört sig så att dom ligger mitt för startmotorn.

Detta är en klassiker när man lattjar med svänghjul på Volvo.....

/Göran

Growe skrev:

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
2 juli 2007
Nej. Ingen skillnad där. Men både Growe och jag är rätt säkra på att svänghjulet sitter fel. Därav min fråga om huruvida ni hade bytt svänghjul.

/Göran

TheFinnishFlash skrev:
ska man ställa om tändningen eller nått sånt ?

(Groucho Marx).

Avstängd
1 266 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Nej. Ingen skillnad där. Men både Growe och jag är rätt säkra på att svänghjulet sitter fel. Därav min fråga om huruvida ni hade bytt svänghjul.

/Göran

TheFinnishFlash skrev:
ska man ställa om tändningen eller nått sånt ?

Idag dog bilen och går inte och starta, tänder till lite då och då..men dom som skruvar på den sa att det inte går och sätta svänghjulet fel, för det är 3 piggar som går in.... är det så ??

Avstängd
1 266 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
jag kollade själv å svänghjulet nu, och det är faktist 3 piggar där, så det går väl inte sätta den fel ?? hmm

10 287 Inlägg
3 juli 2007
Tre piggar? Vad sitter det för insprutning på bilen?

Och svänghjulen går att sätta på sex olika sätt. Fem fel -ett rätt.
Man skall alltid märka med tuschpenna innan man skruvar loss ett svänghjul. Om inte annat för att balanseringen skall stämma.

/Göran

TheFinnishFlash skrev:
jag kollade själv å svänghjulet nu, och det är faktist 3 piggar där, så det går väl inte sätta den fel ?? hmm

(Groucho Marx).

Avstängd
1 266 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Tre piggar? Vad sitter det för insprutning på bilen?

Och svänghjulen går att sätta på sex olika sätt. Fem fel -ett rätt.
Man skall alltid märka med tuschpenna innan man skruvar loss ett svänghjul. Om inte annat för att balanseringen skall stämma.

/Göran

TheFinnishFlash skrev:

jag vet inte vad det är för insprut :S är det inte för att det är automat som det ställer till det ? det var 3 piggar iaf på det gamla svänghjulet

10 287 Inlägg
4 juli 2007
Nu är jag på gränsen till vad jag vet. En sak är i alla fall säker - 16V finns bara med LH2.4 och då skall det vara 60-2 krans på svänghjulet.
Och det som jag tror - är det skall sitta en lös krans på automatens svänghjul.

Tre piggar är gamla motronic om jag minns rätt.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök