Jag har fixat det ett par ggr.
Min bil är en 1.8:a och då kan du fixa det själv, vet ej om det är någon skillnad mot 2.0:an.
Problemen är att få bort kåporna i rätt ordning, ett par skruvar till plastkåporna sitter kasst till på 1.8:an!
SEDAN:
Det bakre kamdrevet är "dubbelt" vilket knappt syns.
När du tar bort remmen så flippar drevet isär och sedan blir det "problem"!
Det finns genomgånde hål i drevet för att säkra upp det med en bult för att förhindra att det separerar.
Vad gäller "timing" finns det säkert gradskivor och märkningar (det finns) på dreven att utgå från, men ett superenkelt sett är att dra tre steck med en tunn pensel och vit färg på vevdrevet samt de bägge kamdreven.
Dra strecken så att dom går från remkanten ner till metallytan på dreven.
Sedan sätter du bara motsvarande streck på din nya rem efter att du räknat/jämför remmarna "kant i kant"!
Enkelt eller hur?
Min Bettan har gått 35000mil, har gjort två byten, tredje borde göras,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,idag?
Mvh Olle B
Senast redigerat av OBR (5 juli 2007)
Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,