Man mäter.....

Nä.....men det handlar om det.
Detta kan göras på olika sätt där en riktig utrustning är exakt snabb och tillförlitlig och en "hobby" variant är bökig, långsam och mindre tillförlitlig.
Toe som ofta är det ända som går att ställa med justerskruvar på en framvagn görs såhär:
• Bil på plant underlag, rakt ställda hjul/ratt.
• Mät med ett gigantiskt skjutmått som når från hjulet till på ena sidan till hjulet på andra sidan (man får snickra ihop ett själv)
• Mäter gör man på fälgarnas ytterkant (kl 9) som steg ett.
• Andra mätningen görs istället i ytterkant (kl 3).
Man får 2 värden och är dessa samma värde har man 0mm
toe.
Är det större mått i bakkant än i framkant har
man toe in.
Tvärt om och man har
toe out.
Camber kan man mäta med en vinkelhake som ställs lodrätt på golvet och den långa sidan på haken ståendes uppåt i hjulets centrum.
Mätningen gör man sedan i nederkant (kl 6) och i överkant (kl12) och jämför på samma sätt.
Caster har jag inget bra sätt att mäta på

Plättlätt va?
