Hur lång tid tar det för er att tvätta bilen och vad gör ni?

MatteR Sänk bensinskatten!
6 juli 2007 · 182 Inlägg

Lite rolig fråga. Hur mycket tid och energi lägger ni på biltvätten?
Var precis ute å tog hand om min.
Tar mycket längre tid än vad man tror.
Fälgtvätt, avspolning, vaxschampo, avspolning, våtvax oxh sämskinn, vinylglans, däckglans. Sen är det bara innanför skalet kvar. Torka av dammet i dörrarna, dammsuga, torka av skinnklädseln.
Och ungefär en timme senare är man klar.
Och ändå är man knappt seriös jämfört med andra.
/MatteR

Senast redigerat av MatteR (6 juli 2007)

/MatteR
gloudarck the greatest
6 juli 2007 · 121 Inlägg

ja det gör ju det jag tar typ 2 till 3 timmar på mig
Fälgtvätt, avspolning, vaxschampo, avspolning, våtvax oxh sämskinn, vinylglans, däckglans. motortvätt smörja gånghjärn och listglans. Sen är det dax för insidan . Torka av dammet i dörrarna, damsuga, puttsa rutor inne, sen venylglans.  så det tar sin lila stund.

Senast redigerat av gloudarck (6 juli 2007)

The Mödd
MatteR Sänk bensinskatten!
6 juli 2007 · 182 Inlägg

Okej. Jag som tyckter mitt tar lång tid. Tvättar du ofta då?
/MatteR

/MatteR
Horizon
6 juli 2007 · 296 Inlägg

Nån gång gör man som gloudarck men brukar tvätta bilen 1gång i veckan, tar kanske 1 timme max. spola utav, gå runt hela bilen med schampo och svamp, avslutar med fälgarna, spolar utav en gång till och lite sämmskinn,

Fallan Illustratör
6 juli 2007 · 826 Inlägg

Jag tvättar nästan bilen regelbundet. Men då tar det inte mer än 10min..  Bor efter grusväg och endera så vattnar och lutar dom vägen (lerig jäla gegga) eller så är den torr och ryker överallt.
Det är hemskt otacksamt att göra en "riktig" tvätt . Det jag då gör som regel. är att sätta på finborstmustycke på vattenslangen och blöter sen borstar lite..

Gör jag det riktigt med avfettning och allt sånt, hmm, upp mot 1-1½ timme..

Tänker...
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juli 2007 · 938 Inlägg

Nu under sommarhalvåret så brukar jag göra som Horizon, ta högtrycken å spola rent så gått de går, sen svampa med vaxshampo, sedan avspolning och sämsskinn.
Detta brukar ta ca 1 timme, biljä-eln torkar ju på 5 minuter uppe hos farsan hmm

På vintern så besökar ja istället en gds-hall, och spolar av, avfettning, avspolning, vaxshampo, avspolning igen, KLART. Brukar också ta ungefär en timme, då bilen inte torkar så förbannat fort...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
POhlson Motorman
6 juli 2007 · 44 Inlägg

Spolar av bilen på med vaxschampo spolar av och torkar med sämskinn gör det cirka 2-3 gånger i veckan  insidan tar jag väl engång i veckan elr så!

Greatsnyggo saabtok
6 juli 2007 · 1 306 Inlägg

Spolar av den ett par gånger i veckan eftersom sista 100 meterna  upp till huset är  grusväg och dämmer som fan på sommaren....men tvättar seriöst minst 1 gång i veckan  in och utvändigt tar en 2-3 tim .....Men lik väl är bilen skitig jämt tycker ja otacksamt att ha en svart bil......Fälgtvätt, avspolning, vaxschampo, avspolning, våtvax oxh sämskinn, vinylglans är va som gäller  typ

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
LadyS
6 juli 2007 · 6 Inlägg

Gjorde på min bil tidigare idag...det tog 2 timmar, o då känns det som om ja gör allt..big_smile

Tvättar / sköljer av bilen gör ja 3-4 gånger i veckan, så är det med svart bil...tongue
o i det, så ingår då även lite fälg tvätt...o sen fram med skinnet...tar ca. 20- 30 min.

Insidan gör ja 1 gång i månaden...men då brukar ja passa på o göra allt på en gång som ja gjorde idag..

// Skam den som ger sig..
Porsche 911 "Arnold" (1971)
twin_cam Smålänning
6 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Tvättar när det behövs. smile
Blir, beroende på väder ca var annan till var tredje vecka på vintern, på sommaren allt mellan varje vecka till en gång i månaden beroendae på hur mycket jag kör.

Men då blir det en rejäl tvätt som sällan tar mindre än två timmar.
En hink med ljummet/varmt vatten, shampoo i det, sen en svamp utan shampoo i. Mö billigare wink

Först spolar jag av bilen rejält, är den riktigt skitig så blir det högtryckstvätt, men en bilt ifrån. Oftast blir det slang, för högtryckstvätten tvättar även där man minst av allt vill ha vatten...

Sen på med svamp och shampoo. Tvättar först rutorna sen sidorna ner till nedre listen, taket och sist längst ner vid trösklar och under listen. Spolas av med väldigt lågt tryck men stort flöde på vattnet.

Sist så går man över i kanterna vid dörrarna och där dom går emot karossen.

Sen på med vaxet. Tunt lager sen verkligen baka in det i lacken så att det sätter sig. oftast med maskin, men även för hand ibland, och då kan vaxningen ta två timmar allena.

Medans vaxet får torka och sätta sig så går man över inredningen med dammsugare, sen så är det das att torka av vaxet. Görs bäst för hand, men funkar även med maskin på dom stora ytorna. Resterande tas bort för hand. Vaxar även vindrutan, men varför har ingen frågat om, så det lämnar jag.

Sen är det dags för inredningen att få sig lite vinylglans, och då brukar jag ta all vinyl och plast i inredningen, även nere på golvet där det finns plastdetaljer.

Sist så går jag över alla lister på bilen med svart riktigt fet vinylglans som sjunker in i platen, och även tar bort mindre repor.

Fälgarna brukar jag ta allra först, men det är inget roligt att berätta om, för jag har inte rengjort dom riktigt än, blir tandborste vid nästa tvätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sushikocken Sleeper
6 juli 2007 · 3 084 Inlägg

avfettning + högtryck... Färdig smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Innox Turbocharged
6 juli 2007 · 421 Inlägg

Tvättar typ en gång i veckan eller oftare om bilen är skitig, om det inte regnar eller blåser en massa, då får det vänta.
Vanlig tvätt tar väl ca en timme, vaxning lägger på en timme eller två tongue

Vanlig tvätt:
1. Sonax fälgrengöring extreme
2. Spola av fälgarna
3. Sonax högtrycksschampo
4. Spola av
5. Tvätta hela bilen med svamp o Turtlewax schampo
6. Spola av
7. Torka med microfiberduk

Vid vaxning lägger jag på Sonax vax som jag inte kommer ihåg namnet på med svamp på fuktig lack och polerar av med microfiberduk.
Har köpt en Turtlewax polermaskin, men inte testat den än smile

Senast redigerat av Innox (6 juli 2007)

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
oumi "audiot"
6 juli 2007 · 287 Inlägg

1. högtryck
2. avfettning
3. svamp+schampoo
4. fälgputs
5. högtryck igen
klart! = typ 20-30 min 

Sen någon gång ibland tvättas och dammsugs allt inuti och då är det oftare en seriösare putsning på allting utanpå med. En sån övning tar kanske 1 -> 1.5 timmar.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
MatteR Sänk bensinskatten!
6 juli 2007 · 182 Inlägg

Hur lyckas ni tvätta en bil på 20- 30 min. Då hinner man ju knappt blöta ner den ju.
Kändes värt att tvätta idag när det regnar som bara den här just nu. Kanske blir vax med färgstift imorrn:P
Lycka till med tvättningen i sommar. Hoppas solen skiner så bilarna bara blir dammiga så man slipper tvätta flera gånger i veckan. En gång per vecka räcker.
/MatteR

/MatteR
Owzer Rallykalle och kabeltattare
6 juli 2007 · 422 Inlägg

Tar c.a 6 timmar om jag gör det seriöst.

Avspolning
Avfettning
Shamponera (vaxfritt)
spola av
Sämsskinn
Låta torka
Vax (vaxas för hand)
Bumpershine (för hand)
Putsa rutorna (för hand)
dammsuga
smörja in skinnet

Klart och sen upprepar jag denna prosedur c.a 1ggr i månan. Sen spolar jag av den och lägger på nytt vax varje vecka.

Drygt men den blir fin smile

Senast redigerat av Owzer (6 juli 2007)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Darkburrow
6 juli 2007 · 36 Inlägg

Jag ger snart upp.. Jag  tvättar den.. sedan tar jag en tur.. och den är lika skitig.. tongue

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)
Innox Turbocharged
7 juli 2007 · 421 Inlägg

Owzer skrev:
Tar c.a 6 timmar om jag gör det seriöst.

Avspolning
Avfettning
Shamponera (vaxfritt)
spola av
Sämsskinn
Låta torka
Vax (vaxas för hand)
Bumpershine (för hand)
Putsa rutorna (för hand)
dammsuga
smörja in skinnet

Klart och sen upprepar jag denna prosedur c.a 1ggr i månan. Sen spolar jag av den och lägger på nytt vax varje vecka.

Drygt men den blir fin smile

Har du testat att torka med microfiberduk istället för sämskinn? Jag tycker det är extremt mycket lättare.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
TheDeadDorkster Dieselgypsy
7 juli 2007 · 538 Inlägg

Snabbtvätt: 1 timma. Då ingår det:

-Spola av bilen med varmt högtryck
-Tvätta bilen
-Fälgtvätt
-Spola av
-Torka av
-Svärta plasten
-In och utvändig rengöring av rutorna
-Svärta däcken

vanlig tvätt (sommartid): 2 timmar)

-Avfetta bilen med 2 komponents avfettning (som vi använder på jobbet)
-Spola av bilen med varmt högtryck
-Tvätta bilen
-Fälgtvätt
-Spola av
-Torka av
-Waxa bilen
-Svärta plasten
-In och utvändig rengöring av rutorna
-Svärta däcken

Riktig tvätt (4-5 timmar)

-Avfetta bilen med 2 komponents avfettning (som vi använder på jobbet)
-Spola av bilen med varmt högtryck
-Tvätta bilen
-Fälgtvätt
-Spola av
-Torka av
-Polera bilen
-Waxa bilen
-Svärta plasten
-In och utvändig rengöring av rutorna
-Svärta däcken

Invändig tvätt (8-10 timmar):

-Tömma bilen på skräp
-Ta loss alla säten
-Dammsuga
-Ångtvätta mattorna
-Rengöring av fotmattorna (och behandla dem med plastpolish)
-Rengöring av instrumentbrädan med vynilwipes (matta), och efterpolering med trasa)
-Behandling av skinnet med Leatherique-produkter
-Tillbakamontering av sätena


Mitt rekord: invändig tvätt av bilen i 16 timmar.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Erick
7 juli 2007 · 4 767 Inlägg

När skylinen var hel tvättade jag den med svamp och hela kitet 1-2 ggr i veckan, och högtrycksspolade den flera ggr i veckan..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
OverBoosted AUTOBAHNRASER
7 juli 2007 · 3 804 Inlägg

* Avfettning över hela bilen nogrant
* Medans jag väntar plocka fram alla grejer o hälla upp shampo osv
* Skölja av bilen med högtryck ordentligt
* Schampa in bilen nogrant på över delen brukar ta först taker,huv,lucka,rutor o sidorna ner till dör listen o ner till deam o bak spoiler.
* Skölja av
* Schampa in nedre delen av bilen nogrant runt om
* Skölja av
* Schampa in fälgarna riktigt ordentligen
* Skölja av
* Gå runt bilen o inspekare nogrant att jag inte missat nått.  Brukar shcampa in ljud dämpare då
* Högtryck nogrant över hela bilen så allt schampo försvinner ur springer osv
* Spruta RIKLIGT med tire shine på däcken.
* Torka bilen med semskinn
* Tejpa för plast detalj o lister o allt annat som inte är lackat
* Vaxa in bilen hårt nogrant o länge
* Black vax på svarta deatljer handtag o lister osv
* Vaxa rutorna ordentligt ger riktigt bra resultat med rätt vax

Tid tar det.. 2-3timmar. Gör det en gång i månaden
var 2-3e månad Brukar jag åka till GDS hall o lyfta upp bilen o använda 2liter avfettning under bilen på precis allting sen skölja av nogrant med högtryck så allt skit försvinner.

1gång i veckan brukar jag

*Avfetta
*Sköja av
*Schmpa in
*Skölja av
*Torka

Senast redigerat av UseDubbelTurbo (7 juli 2007)


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang