Tjenis! Handlade lite mätare på säve igår av stylingbutiken, men de hade inte de jag va mest ute efter.. Avgastemp, men de hade det på hemsidan.. Så det blev en oljetryck och oljetemp införskaffat.. Så nu va ja inne på deras hemsida och kollade lite, varför är de så dyra? 1395kr för en mätare för att mäta temp med?
Och så kollade jag runt lite på nätet med vart man ska sätta dem, olika diskussioner om det.. vissa säger före turbon och andra säger efter?
Vilket är rätt?
Vill ju mest av allt veta när jag kan STÄNGA AV BILEN efter att jag vart ute och gasat lite utan att behöva oroa mig för att turbon ska glöda osv. ...
Dom är dyra därför att givarna (termoelement typ-K) är speciellet avsedda för att klara den enormt höga temperatur och dom mekaniska påkänningar som är i ett grenrör.
Givare skall sitta före turbon eftersom det är temperaturen på avgaserna direkt från förbränningen man är ute efter.
Jag har byggt och sålt rätt många avgastempgivare till bilar i mina dagar och jag använder mig alltid av www.pentronic.se och deras givare typ 8601001-002 när jag bygger.
Det finns billigare givare men jg har sett hur det ser ut när dom brinner av och går igenom turbinen.
Men du är ju mera intresserad av turbons temperatur och då behöver du egentligen en pyrometer. Fast jag tycker mera det är gadget än nödvändig pryl - kör man lugnt i 30 sekunder innan man stänger av så är det inga problem.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
som sades innan är anledningen till att de är dyra att de ska klara av mycket högre temperaturer och belastning än vanliga tempmätare, slangar, lödningar och allt annat måste klara av det och inte tex. smälta ev. lödningar och kablar.
finns prisvärda på www.kudoz.se samt andra ställen.
du kan antingen låta bilen stå på i 1 min längre än vad du tänkt eller skaffe en så kallad turbotimer (funkar på sug och turboladdade motorer) då kan man "stänga av bilen" o ta ur nyckeln och motorn fortsätter gå i den tiden du ställt in och kyler ner sig (ett tips då är att inte ha växeln i )
Dykröret för en Typ-k som skall sitta som avgastempgivare skall vara utförd i Inconel. Pressad plåt eller vanligt stål duger inte. Det finns inte många givare som klarar detta.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pyrometer, va e de? :S Brukar köra lugnt i nån minut innan jag stänger av, ibland tar jag även en extra tur runt sammhället bara för att kyla ner.. men oftast så brukar det va bra varmt under huven ändå.. så ja ska att ha en sån mätare.. av flera anledningar... bra att veta, kul att veta, sportigt med mätare, inte så jääääte vanligt i en gubb-bil som min.. också vill jag lära mig + ha nåt att göra
Du kan ju alltid koppla in en extra fläkt, med bryttare inne i bilen som du drar igång när du närmar dig parkeringen, eller om du orkar koppla som jag så den har tidsfördröjning i 1min efter du startat den så kan du lämna bilen medans den går.