Hur vet jag om 855 R är R t5-r eller t5??

mrbad
18 juli 2007 · 206 Inlägg

BlackT5 skrev:
Kolla på kamrems kåpan va det är för motor du har... Italien import har: B5204T... Sverige, Tyskland och andra länder: B5234T

Italien använder 2,0 , tyskarna har 2,5 & sverige 2,3 på t-5, t-5r & R...

theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

alltså har jag 2.3

En glad prick..........
Westberg Japs :)
18 juli 2007 · 775 Inlägg

ja du har en 2.3l motor med 225hk.
Troligtvis så har de bytt motor pga den andra blivit sönderkörd.
Eller så har de lackat om den men det är inte så stor risk tror ja..
Åk till en smörjgrop o titta under.
Se efter tecken på motorbyte.

mrbad
18 juli 2007 · 206 Inlägg

theinsider skrev:
Om nu bara R:en gick och få i denna färg jag har hur kan då motorn vara en t5 som jag nu  kanske kommit fram till att det är??

ja du... titta på min...
En prototyp från Volvo Göteborg, Bil nr 32. Enligt Göteborgs fabriken ska denna T-5R inte rulla i trafiken på grund av att det är en prototyp.... och den är lila metallic.... cool

theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

förra ägaren hade ju bytt turbo, men står det påp turbon vilken modell det är?

En glad prick..........
BlackT5 Kloak dykare ;))
18 juli 2007 · 51 Inlägg

Helt klart är ju att du har en 2,3l motor.. B5234(T5) Sitter inte i T5:an.. Så du har antingen en T5-R lr en R...... Kollade runt lite på Google, men blev bara snurrig:) Men skriv in ditt motor nr på Google o kolla om du blir klokare...

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
BlackT5 Kloak dykare ;))
18 juli 2007 · 51 Inlägg

Fann detta på "Sport Hoj" Håll tillgodo.. Orginal på B5234T5 sitter det ett 15G aggregat..

          --------------------------------------------------------------------------------------

Turboaggregatlista - Volvo 850/X70/S60/V70N

Motorer och aggregat

13G - B5254T 193hk 1996-1998, har rakt utblås från turbinen.
13G - B5244T 193hk 1999-2000, har vinklat utblås från turbinen.
13G - B5244T 200hk 2001, har vinklat utblås från turbinen.


15G - B5234T 225hk/B5234T5 240hk 1994-1995, har gamla Garretts konformade utblås från turbinen.
15G - B5234T 225hk/B5234T5 240hk 1996, har rakt utblås från turbinen.


16T - B5234T4 250hp kom 1996 i 850R man, har rakt utblås från turbinen.
16T - B5234T3 240hp 1997-1998 finns i S/V/C70 T5, har rakt utblås från turbinen.
16T - B5234T3 240hp 1999-2000 finns i S/V/C70 T5, har vinklat utblås från turbinen.
16T - B5234T3 250hp 2001- alla S60/V70N T5, har vinklat utblås från turbinen.


18T - B5234T4 250hp 1997-1998 endast S/V70R man FWD/AWD, 275/60 wastegate och rakt utblås från turbinen.
18T - B5234RT 250hp 1999 endast V70R AWD, 4-vxl aut, 300/70 wastegate och vinklat utblås från turbinen.


19T - B5244RT 265hp 2000 endast V70R AWD, 5-vxl aut, 300/70 wastegate och vinklat utblås från turbinen.


Volvonummer

Motor Turbo Wastegate Boschsystem Volvonr
B5234T3 TD04HL-16T 218/60 M4.4 8601238
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 9471655
B5234T3 TD04HL-16T 275/60 ME7 8601691
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 1275663
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 8601239
B5234T4 TD04HL-16T 216/60 M4.3 8601226
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 9185628
B5234T4 TD04HL-18T 275/60 M4.4 8601456
B5234T5 TD04HL-15G 150/40 M4.3 9146785
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 9454563
B5234T8 TD04HL-18T 300/70 ME7 8601461
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 9471657
B5244RT TD04HL-19T 300/70 ME7 8601693
B5254T TD04HL-13G 150/30 M4.4 8601227

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
Volvo 960 "T5" (1996)
svant
10 september 2007 · 21 Inlägg

tja!
tänkte köpt en 855R oxå men sen så innan ja skulle hämta den så kolla ja reg på vägverkets hemsida och märkte att det var en italien import = 2liters motor och den har mindre häst än en svensk 855 t5 sad fick bli en v70 t5 med 240 orginal och chippad till 300hk smile och så såg ja att någon skriviy att en automatare skulle ha mindre hk, stämmer inte? man ska akta sig för import från italien.

jsupreame
13 november 2007 · 137 Inlägg

du har rätt motor!"!!!!!! för att vara en R du har rätt kjolar... har du rätt stolar.. R:en har mer mocka än skinn.. skinn på sidorna å mocka i mitten..

jsupreame
13 november 2007 · 137 Inlägg

theinsider skrev:
Om nu bara R:en gick och få i denna färg jag har hur kan då motorn vara en t5 som jag nu  kanske kommit fram till att det är??

motorn i en 850R med automat. heter b5234t5!!!! samma som in en t5r

Gloremir hmmmm
13 november 2007 · 1 094 Inlägg

Hellquist skrev:
T5-R fanns endast 95. Den var gul, svart eller mörkgrön.

Den du har är antingen en T5 eller en R. Vad har du för växellåda? Titta i ditt motorrum på växellådan så ser du ifall du har M56 eller M59. Har du en M59 så har du en R och M56 sitter i T5. Hur ser fronten ut? Har du R-front? Har du all utrustning? Vad har du för inredning och klädsel?

Jag misstänker att du har en T5.

enligt papprena på min nya 855a samt hos volvo så är min en T5-R en olivgrön. en 94:a men står B efter så det är väll en 95:a då?
har iaf den som har 166kw/225 kusar. hade för mig att T5-R hade 240. men men vette fan. bilen går bra iaf o har massa utrustning. dock inte R ens. men har helskin o massa grejs tongue

jag är iaf nöjd med bilen då enda kravet var att få in barnvagnen tongue

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
DesignByCollin Bilplåtslagare
30 december 2008 · 86 Inlägg

theinsider skrev:
På kåpan stod det B5234T5

Har jag en t5 då?
Vad står det på R:en?

Då är det en t5r motor du har iaf på 240 hk.. på riktiga R :en heter dom  B5234T4 
har nämligen satt sån motor i min 850
Men var det automat i din så kan det vara en riktigt R oxå för dom satt det B5234T5

hade det varit en vanlig T5a på 225hk så hade motorn hetat B5234T

B5204T=210HK Italien T5

B5234T = 225HK Riktigt T5

B5234T5=240HK T-5R samt R med automatlåda

B5234T4 =250HK R:en

Har kan du även se

automat R 240HK
http://www.garaget.org/?car=76418

Manuell R 250HK
http://www.garaget.org/?car=47949

MVH

Mr-Crd Hårdast
31 december 2008 · 143 Inlägg

Gloremir skrev:

Hellquist skrev:
T5-R fanns endast 95. Den var gul, svart eller mörkgrön.

Den du har är antingen en T5 eller en R. Vad har du för växellåda? Titta i ditt motorrum på växellådan så ser du ifall du har M56 eller M59. Har du en M59 så har du en R och M56 sitter i T5. Hur ser fronten ut? Har du R-front? Har du all utrustning? Vad har du för inredning och klädsel?

Jag misstänker att du har en T5.

enligt papprena på min nya 855a samt hos volvo så är min en T5-R en olivgrön. en 94:a men står B efter så det är väll en 95:a då?
har iaf den som har 166kw/225 kusar. hade för mig att T5-R hade 240. men men vette fan. bilen går bra iaf o har massa utrustning. dock inte R ens. men har helskin o massa grejs tongue

jag är iaf nöjd med bilen då enda kravet var att få in barnvagnen tongue

Pssst.   Alla 95'or har 166kw i regbeviset.  Oavsett!  T5 eller T5R.   Overboost funktionen är således inte specad i kw antalet.    Likförbannat 240hk i dem.  Dock endast under 30sek vid fullgas om jag minns min gamla intruktionsbok rätt.

Memme I'am AWESOME..
19 augusti 2010 · 2 783 Inlägg

Frågar här, hur ser en importerad motor ut då?

http://www.rabiatmotor.com/jocke/volvo/P7280024.JPG

Ser den ut så om det är en 2.0T italienimport då? :o

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Crille88
20 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

utsidan på motorn e likadan, det är innehållet som e annorlunda

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Lund-gren
22 augusti 2010 ·

Det står väll på sidan av kamremskåpan vad det är för motor

Marlboroman
22 augusti 2010 · 8 229 Inlägg

Lund-gren skrev:
Det står väll på sidan av kamremskåpan vad det är för motor

Där, sen så står det instansat i blocket på en "hylla" elelr vad man ska kalla det bredvid vattenpumpen som kan avläsas ovanifrån. Och det är ju lite säkrare efetrsom man kanbyta kåpa om man vill försöka dölja vad det sitter för motor i bilen egentligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Evert_
22 augusti 2010 · 303 Inlägg

svant skrev:
tja!
tänkte köpt en 855R oxå men sen så innan ja skulle hämta den så kolla ja reg på vägverkets hemsida och märkte att det var en italien import = 2liters motor och den har mindre häst än en svensk 855 t5 sad fick bli en v70 t5 med 240 orginal och chippad till 300hk smile och så såg ja att någon skriviy att en automatare skulle ha mindre hk, stämmer inte? man ska akta sig för import från italien.

varför ska man akta sig för import från italien

heter numera blyfot_racing här på garaget
Seth
22 augusti 2010 · 3 354 Inlägg

Evert_ skrev:

svant skrev:
tja!
tänkte köpt en 855R oxå men sen så innan ja skulle hämta den så kolla ja reg på vägverkets hemsida och märkte att det var en italien import = 2liters motor och den har mindre häst än en svensk 855 t5 sad fick bli en v70 t5 med 240 orginal och chippad till 300hk smile och så såg ja att någon skriviy att en automatare skulle ha mindre hk, stämmer inte? man ska akta sig för import från italien.

varför ska man akta sig för import från italien

lite fördomsfullt:
de kör som "krattor".
mkt småskador då på bilarna.
viss utrustning kan saknas.
samt veven är visst en svag punkt på 2,0 motorerna

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Christian S
22 augusti 2010 · 4 816 Inlägg

mrbad skrev:

BlackT5 skrev:
Kolla på kamrems kåpan va det är för motor du har... Italien import har: B5204T... Sverige, Tyskland och andra länder: B5234T

Italien använder 2,0 , tyskarna har 2,5 & sverige 2,3 på t-5, t-5r & R...

det där stämmer inte utan det är som BlackT5 skrev nämligen att det är 2,3 liter i alla länder förutom i dom ifrån Italien och ett fåtal länder till då dom har straff skatt på bilar som har motorer på mer än 2 liter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang