Hur vet jag om 855 R är R t5-r eller t5??

theinsider
17 juli 2007 · 23 Inlägg

Har en importerad 855-96 ägaren sa att den var R. hmm har aldrig åkt någon R eller t5 så vet inte vad jag ska jämföra med.
Hur tar jag reda om vilket det är...
Finns det fall där dom skrivit ner effekten i papprena i samband med en import?
Eller är det olika stora bromsar på alla tre..
Tacksam för alla svar...

En glad prick..........
Tunestream
17 juli 2007 · 265 Inlägg

Till utseendet ser det ut att vara en äkta 855R. Effekten står ibland papprena, fast i kW istället för hk.

AffeBoyen
17 juli 2007 · 208 Inlägg

jag tycker inte att det ser ut som R vad jag har för mig så har R en annan front? hursomhelst så har R 186kW (250hk) om jag räknar rätt och vanlig t5 bara 167? (225hk) ?

Rätta mig om jag har fel.. tongue

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
Tunestream
17 juli 2007 · 265 Inlägg

AffeBoyen skrev:
jag tycker inte att det ser ut som R vad jag har för mig så har R en annan front? hursomhelst så har R 186kW (250hk) om jag räknar rätt och vanlig t5 bara 167? (225hk) ?

Rätta mig om jag har fel.. tongue

Jodå, R-fronten finns där. Jojomensan, siffrona stämmer - om det inte är en italienimport.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
17 juli 2007 · 2 456 Inlägg

Ta sök funktionen å gämför med dom bilarna som är upp lagda här ...
http://www.garaget.org/search.php?q=855 … d%3D477177

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
AE
17 juli 2007 · 7 Inlägg

Kolla här
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … .dn.se/dn/
skriv in ditt regnummer vid 'hämta bildata' så får du upp det direkt.

AffeBoyen
17 juli 2007 · 208 Inlägg

Reg.nr.    SOGXXX
Effekt    184kW / 247HK
Fabrikat    VOLVO   
Årsmodell    1996
Modell    855-502 R   
1:a i trafik    2001-09-28
Typ    PB / Kombi   
Tillv.mån.    000000

det fick jag fram på min brors R. fast det är ju de där med import.. men troligast så är nog din också en R eftersom den är samma färg som hans.. tror inte de finns så många vanliga i den färgen.. tongue

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

Hmm, slog in nummret där nu och döm om min förvåning när det stod 166kw..
Känns inte alls bra att man har blivit helt f++king grundlurad...
Jaja men det går ju lösa med trimsteg.
Alltså har jag bara en t5 då ju????

En glad prick..........
MarcusL #2573
18 juli 2007 · 1 489 Inlägg

theinsider skrev:
Hmm, slog in nummret där nu och döm om min förvåning när det stod 166kw..
Känns inte alls bra att man har blivit helt f++king grundlurad...
Jaja men det går ju lösa med trimsteg.
Alltså har jag bara en t5 då ju????

Tänk på att automataren har mindre hästar. Om det nu är det, men din är nog manuell ?

• Även den starka måste ta i när han skiter
theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

Nej den är automat..

En glad prick..........
Tunestream
18 juli 2007 · 265 Inlägg

Det kan vara en Italienimporterad 855R. smile

theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

Hur många hästar har dom

En glad prick..........
MarcusL #2573
18 juli 2007 · 1 489 Inlägg

Har inte automatare 230hk i R.en? Alltså 227 är rätt nära 230 wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
Hellquist
18 juli 2007 · 499 Inlägg

T5-R fanns endast 95. Den var gul, svart eller mörkgrön.

Den du har är antingen en T5 eller en R. Vad har du för växellåda? Titta i ditt motorrum på växellådan så ser du ifall du har M56 eller M59. Har du en M59 så har du en R och M56 sitter i T5. Hur ser fronten ut? Har du R-front? Har du all utrustning? Vad har du för inredning och klädsel?

Jag misstänker att du har en T5.

theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

Misstänker också att den är en t5.
har ju komplett kjolpaket mocca skinn klädsel el stolar, men inte nivådämpare.
Men frågan är då om det är tysk import eller italien import..

En glad prick..........
2jzinside Fartygsingenjör
18 juli 2007 · 550 Inlägg

Alltså dessa vilda gissningar som kommer fram ibland hmm. En 850R med manuell har 250hk och automat versionen har 240. T5-R har 240 både som manuell och automat. T5an däremot har 225hk. Dock tillverkades det också 850 t5or som var ämnade för Italien och andra länder som har skatteregler efter slagvolymen och därför var dessa endast på 2.0 liter och hade en effekt på 211hk. Så "theinsider" du har troligtvis en 850 T5 med 225 hk. Dock kan det ibland bli fel vid inregistreringen i sverige om den är importerad? För enligt vägverket är min bil vit och inte silver och den är inte omlackad.

Senast redigerat av wrapman (18 juli 2007)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
BlackT5 Kloak dykare ;))
18 juli 2007 · 51 Inlägg

Kolla på kamrems kåpan va det är för motor du har... Italien import har: B5204T... Sverige, Tyskland och andra länder: B5234T

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!
Volvo 960 "T5" (1996)
Volvo 850 T-5R "EOS" (1995)
theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

På kåpan stod det B5234T5

Har jag en t5 då?
Vad står det på R:en?

En glad prick..........
mrbad
18 juli 2007 · 206 Inlägg

Volvo´s R-modeller är de snabbaste och exklusivaste modellerna som Volvo tillverkat. Tanken bakom hela konceptet är att man ska få den maximala körupplevelsen som går att få. Bilarna är oftast fullutrustade och försedda med speciella säten och fälgar.

Designen skiljer sig från de övriga modellerna, men bara med väldigt diskreta drag. En del som alltid skiljer sig åt är frontspoilern. Kan du se skillnaden mellan e vanlig modell och en R?

Vad står då R:et för?
Racing? Det skulle man kunna tro men så är det inte. R:et står för ”Refinement”, som betyder förfining på svenska.

R-historia
1995 kom den första av Volvo's R-modeller. Den gula 850 T-5R:en blev en stor succé men producerades enbart i 2500 exemplar. I och med att modellen var en sådan succé så beslutade sig Volvo för att tillverka den i fler exemplar fast då i färgerna olivgrön metallic (dark olive) och solid svart.

Bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar, som kallades "Titan", och säten beklädda med läder och Amaretta.

Det byggdes ett fåtal vita T-5R:er som var förproduktionsmodeller av de kommande T-5R:erna. Syftet med dessa var att testa motorerna och chassit när dom ökade kraften i 850 Turbon. Dessa vita T-5R:erna skickades ut som demobilar till ett fåtal handlare. Dessa är därför väldigt ovanliga.


Tillverkades: 1995
Org. färger: Gul, Grön, Svart, Vit
Motor: 5-cyl, 2319cc, 20V, Turbo
Effekt: 240hk, 330Nm
0-100km/h: Man: 6,9sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 245km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Titan

1996 kom efterföljaren till den populära T-5R:en. Nu hette modellen bara R.
Den nya modellen fick 10 extra hästar till den manuella växellådan, vilken även utrustades med en så kallad "viscodiff".  Detta åstadkomms genom att optimera ECM:en (Engine Control Module) samt en större turbo. Även denna bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar som kallades "Volans". Sedan-modellen fick också en speciell R-vinge, som endast medföljde den modellen. Modellen fanns att köpa i färgerna "flamröd" & svart. Den fanns även i färgerna Grön, Vit, Grå & Cerisegrön. Dessa är med största sannolikhet importbilar.


Tillverkades: 1996/1997
Org. färger: Röd, Svart
Motor: 5-cyl, 2319cc, 20V, Turbo
Effekt: 250hk, 350Nm
0-100km/h: Man: 6,7sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 250km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Volans

1998 så fick 850-modellen ett ansiktslyft. Modellen sades få 1800 förbättringar och namnet byttes ut till S & V70. Även på denna modellen gjorde Volvo en R-modell. Den svensksålda V70-modellen gick att få med
AWD(All Wheel Drive) och då antingen med manuell eller automatisk växellåda. Bilen kom fullutrustad och med skinn/Alcantara säten och aluminiumpaneler. Fälgarna till modellen var 17" och kallades "Comet". V70R AWD kom med 16"-versionen av samma fälg som kallades "Meteor".  Modellen kom i färgerna Saffran, Svart, Silvermetallic, blåmetallic och rubinrödmetallic.

theinsider
18 juli 2007 · 23 Inlägg

Om nu bara R:en gick och få i denna färg jag har hur kan då motorn vara en t5 som jag nu  kanske kommit fram till att det är??

En glad prick..........
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang