Såg galen mopedist

skarne
21 juli 2007 · 41 Inlägg

twin_cam skrev:
Men det är ju teoriprov på EU-moped, och dom kör ju lik förbannat som idioter.

Tror att föräldrarna måste ta mer ansvar för att lära sina ungar trafikvett med.

Håller med! föräldrarna har ju ett ansvar.  fick en ide...kanske inte skulle funka men men

om man är under q18 år så är det ju föräldranra som som är ansvariga eller hur?
att allt går på deras körkort!.... så om deras barn gör nåt så pass olagligt så föräldrana straffade attbli av mer sitt körkort. det skulle få föräldrar att ta ett störe ansvar + att kanske 15/16 åringen skulle tänka sig för......kanske är fel att starfa en 3dje part förstås..... men en tanke iaf

twin_cam Smålänning
21 juli 2007 · 7 877 Inlägg

baen skrev:
riktigt farligt med dom vanliga 30 mopparna. gå från att cykla till att åka moped på en dag. vet själv hur osäker jag kände mig i trafiken i början när jag fick moppe.. hade ju noll koll på skyltar och sånt.

Farsan gick alltid igenom skyltar med mig innan jag va 15, och sen tog vi cykelturer ibland och då visade han mig hur man ska köra...

Första veckan jag körde moppe fick jag göra konbana och garagevändning tongue farsan var noga med att jag kunde köra innan jag gav mig ut i trafiken...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
klimpan
21 juli 2007 · 2 600 Inlägg

twin_cam skrev:

baen skrev:
riktigt farligt med dom vanliga 30 mopparna. gå från att cykla till att åka moped på en dag. vet själv hur osäker jag kände mig i trafiken i början när jag fick moppe.. hade ju noll koll på skyltar och sånt.

Farsan gick alltid igenom skyltar med mig innan jag va 15, och sen tog vi cykelturer ibland och då visade han mig hur man ska köra...

Första veckan jag körde moppe fick jag göra konbana och garagevändning tongue farsan var noga med att jag kunde köra innan jag gav mig ut i trafiken...

låter som en förståndig pappa de=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
lelleal
21 juli 2007 · 1 150 Inlägg

Flinder skarne c0nne jaså hadde ni den åsikten när ni va femton de e farligt vi skulle behöva ta körkort tänk om alla kunde varit som er som 15 åringar!Visst ska man gå igenom dom viktigaste reglerna höger enkelriktat lämna företäde mm...

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
ErskPersk Svindåre
21 juli 2007 · 1 433 Inlägg

twin_cam skrev:

baen skrev:
riktigt farligt med dom vanliga 30 mopparna. gå från att cykla till att åka moped på en dag. vet själv hur osäker jag kände mig i trafiken i början när jag fick moppe.. hade ju noll koll på skyltar och sånt.

Farsan gick alltid igenom skyltar med mig innan jag va 15, och sen tog vi cykelturer ibland och då visade han mig hur man ska köra...

Första veckan jag körde moppe fick jag göra konbana och garagevändning tongue farsan var noga med att jag kunde köra innan jag gav mig ut i trafiken...

de va ju kanon de big_smile kanske inte var så kul då? men du lärde dig säkert mycket av det. jag själv körde inte helt lagligt hela tiden på moppen, men en gnutta trafikvett hadde man iallafall.

Har hört att "dom" ska införa besiktning på mopeder. nån som vet något om det?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Hagelind
21 juli 2007 · 177 Inlägg

klimpan skrev:

twin_cam skrev:

baen skrev:
riktigt farligt med dom vanliga 30 mopparna. gå från att cykla till att åka moped på en dag. vet själv hur osäker jag kände mig i trafiken i början när jag fick moppe.. hade ju noll koll på skyltar och sånt.

Farsan gick alltid igenom skyltar med mig innan jag va 15, och sen tog vi cykelturer ibland och då visade han mig hur man ska köra...

Första veckan jag körde moppe fick jag göra konbana och garagevändning tongue farsan var noga med att jag kunde köra innan jag gav mig ut i trafiken...

låter som en förståndig pappa de=)

Min farsa tyckte jag skulle börja köra moppe när jag var 12 nog för att vi bor i en liten liten by med inga poliser i någonsin mina föräldrar är skiljda o pratar aldrig med varandra mer än i nödfall så när jag förklarade till morsan att jag behövde låna lite pengar till en moppe gick det åt pip svängen hon satte stopp för det men hon ville mig bara det bästa som man inte förstod o surade övar att man inte fick ngn före man fyllde femton har kört cross på åkrar o skogen o dylikt när jag var i den åldern men det tycker jag inte är lika farligt som moppe men nog för att det har hänt att jag har gjort lite små vurpor tex skrapade jag upp armbågen en gång och har änn idag ett ärr där men det var lite off topic så vad tycker ni om mina föräldrar fick ju löra traktor o så hos farsan men han är uppvuxen med ladgård o sånt = traktor körning ett måste!


//Emil

skarne
21 juli 2007 · 41 Inlägg

lelleal skrev:
Flinder skarne c0nne jaså hadde ni den åsikten när ni va femton de e farligt vi skulle behöva ta körkort tänk om alla kunde varit som er som 15 åringar!Visst ska man gå igenom dom viktigaste reglerna höger enkelriktat lämna företäde mm...

Absolut inte, jag tycjte själv att jag körde som en kung......  men jag har väll mognat som dom flesta & har fått andra åsikter! en av dom åsikterna är iaf att det borde vara körkort på moppe! trodde endå att säkerheten skulle gå först? inte vad en 15 åring tycker

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 juli 2007 · 4 529 Inlägg

hehe jag var nog bland dom värsta i trafiken på mopeden till jag mogna efter att jag åkte dit roll

var många olika mopeder som blev krockade
dock aldrig med några bilar eller andra människor inblandade det höll jag alltid stenkoll på
dock klarade inte mopparna av dom hastighet som jag körde dvs ca 110-130
small med en stolpe i 90 moppen blev skrot och jag fick bara en blåtira
däcken klarade inte av farten : P
men så var man ju tvungen att ( styla) lite för kompisar och då var de ju jätte ballt att åka ifrån polisen dock så var jag så jävla dum att jag inte tänkte på soppan utan fick soppatosk efter ca 1 km då blev man tagen
sen dess har man alltid kört lungt och fint tongue

Markolainen
21 juli 2007 ·

Ur en 15 årings synvinkel är det säkert inte kul att måsta ta körkort.
Själv var man ju en liten trafikfara också. Men nu i efterhand förstår man vilken idioti det egentligen var hmm
Så jag håller med om att man ska måsta ha kort för moppe.

V1C
22 juli 2007 · 142 Inlägg

Själv såe e man 15 o kör moppe nue, har tagit (eu-kort), fick lära mig höger,lämna företräde, skyltar o lite sånt. Men det finns ju de som kör som faan , liksom shiter i alla regler, o kör hur de vill. Finns ju de som kör runt hela tiden o ska tävla med varje moppe jä*** de ser. O det e oftast 30 moppar som jag har sett o de har oftast ingen trafikvett:P

Gooo Wide =)
c0nne
22 juli 2007 · 401 Inlägg

lelleal skrev:
Flinder skarne c0nne jaså hadde ni den åsikten när ni va femton de e farligt vi skulle behöva ta körkort tänk om alla kunde varit som er som 15 åringar!Visst ska man gå igenom dom viktigaste reglerna höger enkelriktat lämna företäde mm...

det är ju det!
det är ju inte 15 åringen som ska ändra på det!! utan POLITIKERNA!
sa ju själv att många av dom inte tänker sig för?

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!
jonesono Personal- och beteendevetare
22 juli 2007 · 1 082 Inlägg

Är det bara jag som blivit vittne till galningar på crosscykel som åker på bakhjulet genom halva stan i bra högre farter än 50km/h mitt på blanka dagen?! Ska tillägga att det är hastighetsgräns 30km/h där. Det har hänt flera gånger och man undrar när det kommer smälla och när de skall förstå!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
mellowd Drop Shop
22 juli 2007 · 926 Inlägg

och som om ni aldrig kör som in i ** med era bilar på stadens små gator?

henkebenke
22 juli 2007 · 1 703 Inlägg

Citerat från Hondaklubben:

"på väg hem på 50-sträcka, ser 2 moppelysen i rätt fil och ouppfattbart snabbt kommer en svart moppe utan lyse i vår fil och frontar med våran polo.
killen slet av foten.
han hade tur då han definitivt hade en trimmad moppe.
jag körde.
jag är lite skakis och kände att jag var tvungen att skriva detta här."

" fick höra nu att grabben amputerat benet från knät och neråt iaf.
man får hoppas att han fattar att det var en jäkla tur i oturen ändå."

Tråden i helhet: http://www.hondaklubben.com/forum/index … opic=41495

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Ena Colaberoende
22 juli 2007 · 1 219 Inlägg

Så trött på asen som inte kan köra moped. Som ligger en halvmeter bakom bilen, Som sneddar och kör på fel sida om vägen.

Jag har bott vid en Högstadieskola och upplevde samma helvete varje vår/sommar.

/Ena

jonesono Personal- och beteendevetare
22 juli 2007 · 1 082 Inlägg

mellowd skrev:
och som om ni aldrig kör som in i ** med era bilar på stadens små gator?

Kan bara svara för mig själv och Nej det gör jag inte. Har fått lära mig vad trafikvett är och har en stor respekt för trafiken, eftersom man dagligen ser hur många som idiotkör och hur det slutar för en del av dessa.
Kan avsluta med att jag också är trött på bilar som kör som idioter inne i stan, men tråden handlade nu om mopedister (och kanske annat på två hjul).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
StarShine
22 juli 2007 · 265 Inlägg

"SMCK" har en utbildning till moped (SOM ALLA BORDE GÅ) det är 3 helger där man lär sig lite lättare teori.. och sen en jävla massa lekande & övning.. jag gick själv denna kursen.. och anledning är för att man lär sig hantera mopeden på avstängda områden (+köra leka innan man var 15) och lika så grundera i teorin.. helt underbart.. kostade 500kr har jag för mig men var värt vart enda öre! lär sig trafikregler, grunden i att köra säkert, omkörning, att ha passagerare, köra terräng mm.

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
tias aka katten
22 juli 2007 · 245 Inlägg

jobbar på mc/moppe-firma å ser mycket skit å har väl typ lämnat ut nästan halva stans moppebestånd....efter en sommar så finns 3/10 moppar kvar utan att försäkringsbolagen varit inblandade, men konstigt nog så är det mycket tjejer inblandade i olyckor. går moppen att köra efter en olycka så testkör f-bolaget den å är den trimmad så får dom inget från f-bolaget.  kan bara säga att dagens mopedister är bortskämda, får en moped för20k å uppåt, när man servar dom vid 1st servicen(ca 50mil) så är många så risiga att dom ser ut å gått 5000 mil.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
Peter_A a.k.a aLan.
22 juli 2007 · 281 Inlägg

jo idiotiska förare på mopeder har man varit med om.. ofta svänger dom bara ut i vägen utan att kolla om det kommer bilar, kör om även om dom knappt kommer förbi.. skiter i allt vad rödljus heter osv.. 

Jag håller iallafall ALLTID 50-55 på 50 vägar, samt 30 på 30 vägar. då det är låg hastighet av en anledning, t.e.x skolor, övergångställen, av/på farter och så vidare. men 70-110vägar kan man väl fräsa på lite om det inte är mycket trafik.. men för det mesta tar jag det lugnt..

hoppas dom flesta tänker likadant smile

Mvh Peter

allexx
22 juli 2007 · 136 Inlägg

baen skrev:
riktigt farligt med dom vanliga 30 mopparna. gå från att cykla till att åka moped på en dag. vet själv hur osäker jag kände mig i trafiken i början när jag fick moppe.. hade ju noll koll på skyltar och sånt.

EU moppe tar väl bara en dag för den kursen typ ? roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang