4977
Sök

Kraftiga problem med lacken! Behöver akut hjälp!!

3 627 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Ja som rubriken löd så har jag kraftiga problem med lacken på bakluckan, huven och taket (alltså de plana ytorna)

http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/1.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/2.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/3.jpg

Där är några bilder på hur de ser ut! Hur tusan blir jag av med skiten? hmm Polerade bort sånna märken på bakluckan för bara 1 vecka sen och vaxade 3 lager.. och nu ser den fördjävlig ut igen sad

Hjälp mig någon!

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

417 Inlägg
12 augusti 2007
tjena!

Det ser ut som kalkavlagringar från vatten. Typ som du får om du tvättar bilen utan att skinna å sen låter den självtorka eller om det har regnat och vattnet torkat så du fått vattenfläckar. Dessutom så har du en känslig färg, röd. Den är mer känslig för oxidering än många andra färger. Detta vare sig du har klarlack eller ej. även om den röda utan klarlack är känsligare.

Bara att polera och vaxa igen.

mvh/Jocke

259 Inlägg
12 augusti 2007
Hej På Dig Jag Hadde Samma Problem På Min 740 16valve , Men Det Trodde Jag Var För Att Den Var Omlackad För Jag Hadde Det Bara På Bakluckan . Tyvär Kan Jag Säga Att Det Blir Du Inte Av Med , Det Är Bara Att Vaxa O Vaxa Mvh Från Ystad

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 augusti 2007
varför säger alla att man ska torka av bilen vi har haft massor och åter igen massor olika bilar och vi har ALDRIG torkat av dom efteråt gör inte ens någon skillnad om man låter den torka självmant eller om man torkar den

ditt problem kan jag säga direkt att du inte blir av med så lätt köp rött vax det kan funka annars så är de bara å lacka om

31 Inlägg
12 augusti 2007
Ja hade ju i första hand lämnat bilen på rekond det kan göra underverk
Senast redigerat av MagnusGbg (12 augusti 2007)

Livet börjar runt 1 Bar =)

Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2007
MagnusGbg skrev:
Ja hade ju i första hand lämnat bilen på rekond det kan göra underverk

Han skrev ju att han polerar och vaxar, och att det försvinner för stunden, men kommer tillbaka.
Tror knappast att en rekond hade hjöäpt, med tanke på att han gjort precis det dom gör på en rekond. Förutom inredningen, men den har nog inte så mycket att göra med lacken...

Bilen är inte omlackerad? I så fall så kan det ha kommit regndroppar i färgen.
Det känns inte ojämt om du drar med fingret över?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

250 Inlägg
12 augusti 2007
Team-Adolfsson skrev:
varför säger alla att man ska torka av bilen vi har haft massor och åter igen massor olika bilar och vi har ALDRIG torkat av dom efteråt gör inte ens någon skillnad om man låter den torka självmant eller om man torkar den

ditt problem kan jag säga direkt att du inte blir av med så lätt köp rött vax det kan funka annars så är de bara å lacka om

det beror på hur kalk rikt vatten man har när jag bodde i norrland behövdes det inte heller men där jag bor nu så behöver kan jag ju bara glömma att skita i att torka av.
Senast redigerat av gorre (12 augusti 2007)

buffys
12 augusti 2007
Finrubbing med maskin hjälper säkert...

13 Inlägg
12 augusti 2007
Jag hade samma problem med min 850. Prova att köra rubbing med polermaskin. Sen vax med röda pigment i. Du blir ju inte av med problemet helt, men det håller bra mycket längre.

Muttley
12 augusti 2007
jag tycker att de ser ut som han inte torkat av bilen faktiskt.  så jag gissar på de är kalkringar från tvättvattnet. 
jag får sådana ringar på min bil med och den är toppenskick.

1 688 Inlägg
12 augusti 2007
Råkade själv ut för det där när jag tvättade bilen hos min farmor och farfar, dom bor i stuga med egen brunn, ganska kalkrikt vatten.
Ja vaxade efteråt på kalkfläckarna och det hjälpte inte, tror man ska försöka tvätta bort kalkfläckarna, och torka med sämskin, INNAN man drar på ett lager vax.
Det funkade för mig iaf smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

3 627 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Okej.. tack för hjälpen ni som sagt något vettigt (de flesta av er)

Sen till er undantag som tvivlar på att jag inte torkat av bilen så ska jag dra min tillväga gång i steg så alla hänger med!

1. Spola av bilen med kallvatten (har inte tillgång till varmvatten)
2. Shampoonera små ytor i taget och spolar av
3. Spolar av hela och upprepar proceduren
4. Torkar hela bilen med sämskskinn

5. Polerar för hand med Err-Bee 101
6. torkar bort resterna efter 1-2minuter
7. Upprepar allt igen 3-4ggr
8. Finpolerar med Sonax Cleaner
9. torkar bort resterna
10. upprepar finpoleringen 2-3ggr
11. vaxar
12. torkar bort rester
13. upprepar vaxningen 3ggr

Så gick jag till väga!

Ska åka ner till en rekond där farsan känner chefen och se vad han säger.. för jag föredrar fanimej att ha en bil som är matt i lacken framför dessa kalvfläckarna!

Och ja, vattnet är nog kalkrikt här.

Det jag tänker göra är att jag polerar upp hela bilen igen.. denna gången är jag extra nogrann och lägger på minst 5 lager vax! Sen får jag la gå med gummiskrapa när det regnat nyss eller nåt sad

Sen så är inte delarna omlackerade smile
Senast redigerat av ToXtreme (12 augusti 2007)

259 Inlägg
12 augusti 2007
tyvär är det nog så att det är utfällningar från lacken då när jag hadde min 740 så hörde jag med en lackerare o han trodde det var så att när dom lackade om efter skadan så använde dom en billig härdare i lacken . vet ej själv men hör med en billackerare före en rekondare .... tyvär så orkade jag ej polera hela tiden så den såldes nypolerad.....lycka till:(

3 627 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
mag skrev:
tyvär är det nog så att det är utfällningar från lacken då när jag hadde min 740 så hörde jag med en lackerare o han trodde det var så att när dom lackade om efter skadan så använde dom en billig härdare i lacken . vet ej själv men hör med en billackerare före en rekondare .... tyvär så orkade jag ej polera hela tiden så den såldes nypolerad.....lycka till:(

Som sagt.. bilen ÄR inte omlackad!

Det är ju Volvos egna lack på den..

250 Inlägg
12 augusti 2007
är det verkligen lönt att vaxa så många ggr löser inte det nya lagret upp tidigare lager med vax eller är det jag som svammlar.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 augusti 2007
Exakt sådär ser de ut på kompisens morsas 740, den är oxblodsröd å är fläckig på huven å bagageluckan, taket har ja inte tänkt på.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

820 Inlägg
12 augusti 2007
Du får helt enkelt börja tvätta bilen med flaskvatten wink

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
12 augusti 2007
Om du orkar så lämna den till någon lackeringsfirma och be dom våtslipa hela bilen sen klarlacka den igen.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

3 627 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
Men det är ju svindyrt att klarlacka om den?

Colaberoende
1 219 Inlägg
12 augusti 2007
Hade samma problem med min gamla 240.
Fick till svar av lackeraren att det var den första miljövänliga färgen som hade lackats där och att det var problem med värmen som gjorde att lacken blev sådan.

Min blev också mer mjölkigt vit samt full med vita prickar.

Gick att polera bort men det tog ju 1 till 3 veckor sedan var skiten tillbaka igen.

Kan inte ge dig något råd. Jag polerade om och om igen tills grundfärgen kom fram så det finns nog ingen annan utväg än att lackera om ytorna.

Hur bilen skulle bli med en lätt vattenslipning och sedan polering är ju intressant men vad jag har hört så finns det ingen utväg.

/Ena

Sök