Fortkörning.....

carroll
20 augusti 2007 · 174 Inlägg

Rätt tråd?! skit samma.....
Tänkte bara kolla lite med er hur många som åkt fast för detta undliga ting.
Faktum är den att själv så åkte jag nyligen fast, körde lite väl fort, rättare sagt 151 km/h på e4 vart de är 110 km/h tillåtet.
När var hur och varför?
Fick ni ta om hela körkortet, ni som körde på tok för fort?
Fick ni tillbaka de för att ni behövde de i jobb osv?
Själv så skrev jag på pappret som polisen skrev, lämna snällt ifrån mig den rosa lappen på plats.

Tacksam för svar då jag blev väldig deppig då jag fick hem pappren från länsstyrelsen idag....

Audi S4 (2005)
mebben Troligen galen...
20 augusti 2007 · 567 Inlägg

För 6 år sedan torskade jag för 132km/h på 70väg. Prövotid.
Fick först 5 månader spärrtid, men sedan skrev min chef till länsstyrelsen och meddelade att jag behövde mitt körkort i jobbet. Fick sänkt till 4 månader spärrtid. Fick även runt 2400kr i böter.

4 månader och 13dagar efter min fortkörning hade jag körkort igen. Skrev teorin i Solna dagen efter att spärrtiden tagit slut och flög upp till ö-vik och gjorde uppkörningen. Väntetiden i Ö-vik var bara några dagar , i Stockholm var väntetiden 2-3månader.



För 3 år sedan torskade jag för 61km/h på 50väg, 1200kr i böter blev det den gången...

Hakan
20 augusti 2007 · 43 Inlägg

ja har åkt fasst för fortkörning när ja hade prövotid på 90 väg med 160km/h då fick jag spärrtid 5 månader sen 2500kr böter efter 5 månader fick ja ta om körkortet..

men ja har åkt fasst igen nu på samma väg 90 fasst med 150km/h denna gång  har jag haft körkortet i 3 år nu så nu får ja vara utan körkort i 2månader sen får ja den tillbaka fick inga böter än...sad

AntonK
20 augusti 2007 · 208 Inlägg

Såhär är det med prövotiden.... Det gäller samma sak för dom utan prövotid, men om du blir av med körkortet pga fortkörning. rödljuskörning *har prövat* så tar polisen hand om kortet. sen är det upp till länsstyrelsen hur lång spärrtid man får. Men då är det såhär med dom me spärrtiden att tappar man kortet så är man tvungen att ta om det. Dom utan spärrtid får tillbaka det om spärrtiden inte överskrider 12 månader. För så måst även dom göra om teori + uppkörning. Under 12 månader så skickar man bara in ett nytt foto sen får man hem kortet via brev.

Tappade körkortet Valborg 2006 pga rödljuskörning. Dumt, men lärt mig en rejäl läxa. Hade fått 4-8 månaders spärrtid om det int hade varit för jobbet. Min chef skrev intyg att jag behöver körkortet via jobbet så fick som tur var bara 1 månad.

Wrum!
mr_green
20 augusti 2007 · 847 Inlägg

Har blivit av med lappen 3ggr tyvärr.

1.a gången. Va 99. Körde 114 på 70 väg o fick lämna ifrån mig lappen i 3 månader. Kommer ej ihåg böterna.

2:a gången. 23:e september 2006. 83 på 50 väg (obebyggt) blev av med det 2 mån.

3:e. 12 maj 2007 200+ på 110 väg sent på kvällen. Skrevs ner till 139 men vart ändå av med på grund av att länsstyrelsen tyckte det va för kort inpå den gamla fortkörningen.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
carroll
21 augusti 2007 · 174 Inlägg

tack för alla svar o så som jag kan hoppas på utav era erfarenheter så borde inte jag behöva ta om de... de var ju de jag var orolig för... börjar starkt fundera på om man  ska ta o ställa av bilen, byta jobb o åka kommunalt....

jag har ingen prövotid kvar, den gick ut 28 augusti 2006 och jag har inga andra förteelser.
däremot så fick jag 4.000 kr i böter för 41 km/h fortkörning.....

Audi S4 (2005)
baen
21 augusti 2007 · 220 Inlägg

mr_green skrev:
Har blivit av med lappen 3ggr tyvärr.

1.a gången. Va 99. Körde 114 på 70 väg o fick lämna ifrån mig lappen i 3 månader. Kommer ej ihåg böterna.

2:a gången. 23:e september 2006. 83 på 50 väg (obebyggt) blev av med det 2 mån.

3:e. 12 maj 2007 200+ på 110 väg sent på kvällen. Skrevs ner till 139 men vart ändå av med på grund av att länsstyrelsen tyckte det va för kort inpå den gamla fortkörningen.

hur kändes det sista gången? dels att det var tredje gången totalt men även att det var andra gången på ett år? yikes

Lindh
21 augusti 2007 · 1 064 Inlägg

har själv blivit plockad av civilbil som hakade på mig när jag åkte lite för fort.
Gick då i 170-180 Km/h på 90 sträcka (stor och fin "dubbelfilig" väg)
Då var jag rätt nervös faktiskt.
Klarade dock mig utan några "komplikationer" och fick åka därifrån med löftet att jag inte skulle köra på så fort framöver tongue Ganska lättad den gången faktiskt smile

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
carroll
21 augusti 2007 · 174 Inlägg

förstår de du!
tror att denna snut hade låtit mig åka, var nog hans första tanke men sen gick han iväg o skrev alla pappren o kom tillbaka med nån slags ångest i blicken.... menmen är huvet dumt får kroppen lida.... klandrar inte snuten han gjorde bara sitt jobb......

Audi S4 (2005)
pz_racing VAG entusiast
21 augusti 2007 · 277 Inlägg

finns motorbanor för dom som vill köra fortare

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
Lindh
21 augusti 2007 · 1 064 Inlägg

carroll skrev:
förstår de du!
tror att denna snut hade låtit mig åka, var nog hans första tanke men sen gick han iväg o skrev alla pappren o kom tillbaka med nån slags ångest i blicken.... menmen är huvet dumt får kroppen lida.... klandrar inte snuten han gjorde bara sitt jobb......

Jo, sant de gör bara sitt jobb. Ibland önskar man bara att de lade lite mer krut och energi att jaga rattfylla och annat istället för att stå med laser och plocka fortkörare som har lite bråttom till jobbet en dag... men men, som sagt så gör de bara sitt jobb. tongue

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
mr_green
21 augusti 2007 · 847 Inlägg

baen skrev:

mr_green skrev:
Har blivit av med lappen 3ggr tyvärr.

1.a gången. Va 99. Körde 114 på 70 väg o fick lämna ifrån mig lappen i 3 månader. Kommer ej ihåg böterna.

2:a gången. 23:e september 2006. 83 på 50 väg (obebyggt) blev av med det 2 mån.

3:e. 12 maj 2007 200+ på 110 väg sent på kvällen. Skrevs ner till 139 men vart ändå av med på grund av att länsstyrelsen tyckte det va för kort inpå den gamla fortkörningen.

hur kändes det sista gången? dels att det var tredje gången totalt men även att det var andra gången på ett år? yikes

Kändes jävligt surt o även lite klantigt. Men va fan jag hade ju precis fått bile trimmad 3 timmar innan. Va som upplagt för ett högfarts test hehe.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Thorssa
21 augusti 2007 ·

Tappade mitt för bra precis ett år sedan, på väg till Vallåkra. 120 på 70 men de skrev 105. 1800 i böter och en månad utan körkort.

nitro87
21 augusti 2007 · 48 Inlägg

ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Senast redigerat av nitro87 (21 augusti 2007)

Live Free, Die Hard.
lingua
21 augusti 2007 · 2 271 Inlägg

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Du rider på en räkmacka bara! En dag ramlar du av....

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Wanegardh Asgammal medlem.
21 augusti 2007 · 2 246 Inlägg

lingua skrev:

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Du rider på en räkmacka bara! En dag ramlar du av....

Det handlar nog mycket om tur.
Jag har haft mitt i 10år,men aldrig blivit stoppad.

nitro87
21 augusti 2007 · 48 Inlägg

lingua skrev:

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Du rider på en räkmacka bara! En dag ramlar du av....

jaså smile vi får väl se ... wink

Live Free, Die Hard.
nitro87
21 augusti 2007 · 48 Inlägg

maximus skrev:

lingua skrev:

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Du rider på en räkmacka bara! En dag ramlar du av....

Det handlar nog mycket om tur.
Jag har haft mitt i 10år,men aldrig blivit stoppad.

Det jag menar lite är att hur i s*tan tänker man när man drar upp i över tillåten hastighet med en bil bakom sig eller bredvid sig eller kör om en bil som möjligtvis kan va en snut? då lekar man lite för mkt på styva linan enligt mig. snuten är inte att leka med och chansa är dumt om man inte är säker.

Live Free, Die Hard.
mebben Troligen galen...
21 augusti 2007 · 567 Inlägg

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Det gäller att ha tur också. Numera har dom ju dessutom börjat gömma sig bakom bropelare och i buskar, och med ditt uttalande så hoppas jag faktiskt att du torskar dit snart... roll

nitro87
21 augusti 2007 · 48 Inlägg

Mebb skrev:

nitro87 skrev:
ALLTSÅ!!! Jag förstår mig inte på er! jag har haft körkort i snart 2år, och ALDRIG blivit stoppad...


SER ni inte om det är en civilare eller snutbil? vart är era ögon igentligen? vad tänker ni på igentligen när ni ska köra fort???!!


PS. Jag är inte den som kör direkt lagligt, någonsin.

Är man uppmärksam vart polisen är, och Hur dom eventuellt kan se ut i olika former och skepnader så torskar man ej, så är de bara.

Det gäller att ha tur också. Numera har dom ju dessutom börjat gömma sig bakom bropelare och i buskar, och med ditt uttalande så hoppas jag faktiskt att du torskar dit snart... roll

Haha big_smile tillåt mig att skratta!!! wink

Live Free, Die Hard.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang