när ligger kamremsbyte på en polo -01??

rosaelefjant
22 augusti 2007 · 159 Inlägg

som rubriken säger...  när ligger kamremsbyte på en polo -01??   funderar på att köpa en som inte gått så långt, så bara undrar big_smile

bumpe Lastbilsmekaniker
22 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

9 eller 12 000 mil, är ju larvigt smidigt på en polo så det kan man göra själv om man e lite händig och har fått lite tips...

rosaelefjant
22 augusti 2007 · 159 Inlägg

bumpe skrev:
9 eller 12 000 mil, är ju larvigt smidigt på en polo så det kan man göra själv om man e lite händig och har fått lite tips...

det e nog inga probs, men det e ju det med dem der "värdefulla" stämplarna från verkstad u know :S ...

bumpe Lastbilsmekaniker
22 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Ja gör servicen fast utan kamrem, byt själv big_smile Inte så många som tänker på att det inte är stämplat byte av kamrem även att du naturligtvis MÅSTE byta när det är dags...

rosaelefjant
22 augusti 2007 · 159 Inlägg

bumpe skrev:
Ja gör servicen fast utan kamrem, byt själv big_smile Inte så många som tänker på att det inte är stämplat byte av kamrem även att du naturligtvis MÅSTE byta när det är dags...

självklart måste man byta när det e dax big_smilebig_smile  kan bli dyrt anars :S


har du koll på om polo "äter" växellådor?!   många man hitttar på blocket har inte gått så längt men bytt växellåda :S  konstigt...neutral

bumpe Lastbilsmekaniker
22 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Jobbade på VAG ett halvår, hade ingen polo med större problem, termostaten kan bråka och en och annan tändkabel gick annars driftsäkra... Var aldrig nån polo vi renoverade lådan på, bara på passat, A4 och oktavia, är ju iofs de vanligaste bilarna med.

rosaelefjant
22 augusti 2007 · 159 Inlägg

bumpe skrev:
Jobbade på VAG ett halvår, hade ingen polo med större problem, termostaten kan bråka och en och annan tändkabel gick annars driftsäkra... Var aldrig nån polo vi renoverade lådan på, bara på passat, A4 och oktavia, är ju iofs de vanligaste bilarna med.

oki big_smile  jo, det finns ju fler sånna en det finns polo... big_smile  har fan letat efter den "perfekta" länge nu...
tror jag hittat den big_smile

rosaelefjant
22 augusti 2007 · 159 Inlägg

bumpe skrev:
9 eller 12 000 mil, är ju larvigt smidigt på en polo så det kan man göra själv om man e lite händig och har fått lite tips...

12 000 är det nog, det är det på golf IV iaf big_smile  så borde väl vara sama på polo?!

isakare
22 augusti 2007 · 272 Inlägg

VW har inget schemalagt byte på remen, men vattenpumpen brukar rasa runt 8-10.000 mil, då det är ingen dum ide att byta den samtidigt.

Växelådan är ovanligt korkat tillverkad med axeln till spaken som går in i underkant av lådan, packboxen där är av riktigt dålig kvalite och blir stenhård efter bara ett par år. Då rinner oljan ut och lådan rasar.

Åker helst på is =)
rosaelefjant
23 augusti 2007 · 159 Inlägg

isakare skrev:
VW har inget schemalagt byte på remen, men vattenpumpen brukar rasa runt 8-10.000 mil, då det är ingen dum ide att byta den samtidigt.

Växelådan är ovanligt korkat tillverkad med axeln till spaken som går in i underkant av lådan, packboxen där är av riktigt dålig kvalite och blir stenhård efter bara ett par år. Då rinner oljan ut och lådan rasar.

oki :S

vilka årsmodeller gäller det främst??

haxer Proljece?
23 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

bumpe skrev:
Jobbade på VAG ett halvår, hade ingen polo med större problem, termostaten kan bråka och en och annan tändkabel gick annars driftsäkra... Var aldrig nån polo vi renoverade lådan på, bara på passat, A4 och oktavia, är ju iofs de vanligaste bilarna med.

Mina tändkablar gick rätt snabbt sad

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
zteifel
1 mars 2010 · 3 Inlägg

Vet att det är en gammal tråd men ämnet är nu aktuellt för mig.

Har en polo -01 som gått 10 000mil. När ni säger att det är enkelt att byta på en polo menar ni då bara själva kamremmen eller allt det andra som ska bytas också? Måste man ta ut motorn? Har meckat en del med bilar min inga jättestora ingrepp. Vad rekommenderar ni? byta själv eller lämna in?

Kavli Motborgare
1 mars 2010 · 1 099 Inlägg

zteifel skrev:
Vet att det är en gammal tråd men ämnet är nu aktuellt för mig.

Har en polo -01 som gått 10 000mil. När ni säger att det är enkelt att byta på en polo menar ni då bara själva kamremmen eller allt det andra som ska bytas också? Måste man ta ut motorn? Har meckat en del med bilar min inga jättestora ingrepp. Vad rekommenderar ni? byta själv eller lämna in?

Vattenpump och alla rullar bör bytas också.

Motorn kan sitta i, men övre motorfästet demonteras.
Ca. 2-4 timmar jobb, om du inte har gjort det förut.

-- K

zteifel
2 mars 2010 · 3 Inlägg

Kanske borde lämna in den ändå, det är ju en balansgång om man är feg eller dum. Finns det några verkstadshandböcker att få tag på för polo -01? har bara hittat för tidigare modeller.

Hur bedömmer du ingreppet, är det väldigt avancerat? Några fallgropar?

Kavli Motborgare
2 mars 2010 · 1 099 Inlägg

zteifel skrev:
Kanske borde lämna in den ändå, det är ju en balansgång om man är feg eller dum. Finns det några verkstadshandböcker att få tag på för polo -01? har bara hittat för tidigare modeller.

Hur bedömmer du ingreppet, är det väldigt avancerat? Några fallgropar?

Allt är relativt. Det beror på din mekvana och om du har verktygen som krävs. (först och främst en mellanstor momentnyckel)
Att du vet hur du nollar motorn, att du har domkraft att palla under oljetråget att stödja med. Att du drar rundt motorn för hand två varv och kollar att motorn fortfarande är i noll på alla ställen efteråt och att remspänningen är rätt. Att fylla efter glykol efter vattenpumpsbytet. --Tja, det är väl det jag kommer på i farten. Inte så förbaskad avancerad, men slarv tillåts inte.

-- K

zteifel
2 mars 2010 · 3 Inlägg

Jag bör nog lämna in den ändå hör jag smile Tack för snabbt svar och bra information

5814hlh
25 juni 2014 · 1 Inlägg

Ska ev. köpa en VW Polo 1.4 5dr 2005, gått ca: 5000 mil. Bör jag börja med att byta kamrem och vattenpump?
Vad kostar kamremssatsbytet? Vad är ett skäligt pris för bilen? Bilen är väldigt välskött.

Senast redigerat av 5814hlh (25 juni 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang