2063
Sök

Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

4 299 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Update igen: Bilen gick på bara 3 cylindrar, felsökningen visade på tändkasseten. Och de har jag ingen lust och köpa ny. Så de blev ytterligare felsökning som gick ganska snabbt. Drog ur kontakten till DI:n, rengjorde och stoppade tillbaka. Då gick den igång och gick på all 4 cylindrar big_smile

Nu kommer en annan fråga, e de normalt att bilen tickar extremt mycket när man haft av toppen???
För de gör min och därför vågar jag inte låta den gå så länge hmm

Så den som vet får gärna svara smile

/Jacob

Avstängd
914 Inlägg
25 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Update igen: Bilen gick på bara 3 cylindrar, felsökningen visade på tändkasseten. Och de har jag ingen lust och köpa ny. Så de blev ytterligare felsökning som gick ganska snabbt. Drog ur kontakten till DI:n, rengjorde och stoppade tillbaka. Då gick den igång och gick på all 4 cylindrar big_smile

Nu kommer en annan fråga, e de normalt att bilen tickar extremt mycket när man haft av toppen???
För de gör min och därför vågar jag inte låta den gå så länge hmm

Så den som vet får gärna svara smile

/Jacob

jag har bytt topp på ett par bilar i skolan, bla 9000 och alla har låtit som dieslar efteråt, det försvinner efer ett tag.. så det är nog normalt vad jag vet smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

645 Inlägg
25 januari 2008
Tar ofta lite tid för motorn att arbeta upp ett tryck för o pumpa runt oljan till lyftarna också så det borde försvinna efter ett litet tag. Men dom flesta motorer tickar lite, tror inte det ska vara nån fara.

4 299 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Okej, tack för svaren big_smile Nu har 3 personer sagt samma så då stämmer de smile
Ska ut och tomgångsköra den imorrn så kanske jag kan ta en sväng ut från garaget smile Isf blir de bilder kan jag säga big_smile

Trevlig kväll på er wink

/Jacob

4 299 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Har nu varit ute och kört igång bilen lite. Men kylvattnet kommer inte ut i hela motorn. I hela systemet ska de va cirka 9 liter glykol, men hittills har jag bara fått i dryga 6 liter hmm Ska man ha locket avskruvat så att systemet inte blir slutet, eller ska de gå att ha locket på iaf. För de verkar va ett ventilerat lock nämligen.

Sen så e den lite grinig också. I början låg den på nästan 2000 rpm på tomgång, sen stängde jag av och satte igång motorn igen, och då ville den inte hålla igång riktigt, fick hjälpa till me lite gas för att hålla igång den, och efter ett tag kunde den hålla igång själv på 1000 rpm. E de normalt?

Kanske ska tillägga att den till slut la av av sig själv.

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 januari 2008
Kul me att den är startad big_smile

Tråkigt att den inte gick 100 från början men de löste du ju smile
Tickar gör den väl lite i början innan oljan går runt och smörjer allt? tongue

Bli jäkligt bra iallefall, skönt måste det väl iallefall kännas, men om det inte går ner 9 liter så om du startad den och så så kan du ju köra en bit och titta sen, annars ser du bara till att ha lite kylarvästa med dig om de skulle sjunka smile

Mvh Kimpa

4 299 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Har varit å köpt ny termostat nu, För de har inte kommit ut vatten i hela systemet än. Så de blir till och skruva imorrn och hoppas på att de ska funka. Den e inte helt 100 än. Angående mängden kylarvatten så ska man få i 9 liter och jag har fått i knappt 6. Men som sagt misstänker att termostaten gjort sitt, så vi får se imorrn.

Börjar bli lite trött på de här, men fan den som ger sig wink Får bara se om jag orkar ha kvar den efter de här hmm

/Jacob

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Irreterad jag blir. Nu vill bilfan inte starta. Känns och låter nästan som att de inte skulle va nåt komp i den hmm

Grejen e den att igår när den skulle köras för att få runt glykol och arbeta upp olja till ventiltryckarna så dog den helt plötsligt. Vet inte varför den gjorde de, jag försökte inte heller starta den då jag trodde att de va för att den blivit för varm.

Så idag när jag bytt termostat och skulle starta så lät de precis som att de inte skulle vara nåt komp i den.
Fattar inte varför. Ska försöka fortsätta min felsökning i veckan. Ska också kolla me min motorlärare och se vad han säger.

De va vad jag hade att komma med nu.

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Irreterad jag blir. Nu vill bilfan inte starta. Känns och låter nästan som att de inte skulle va nåt komp i den hmm

Grejen e den att igår när den skulle köras för att få runt glykol och arbeta upp olja till ventiltryckarna så dog den helt plötsligt. Vet inte varför den gjorde de, jag försökte inte heller starta den då jag trodde att de va för att den blivit för varm.

Så idag när jag bytt termostat och skulle starta så lät de precis som att de inte skulle vara nåt komp i den.
Fattar inte varför. Ska försöka fortsätta min felsökning i veckan. Ska också kolla me min motorlärare och se vad han säger.

/Jacob

Fyfan va surt hmm undrar va det kan vara.. sad
Hoppas iallefall att inget pajjat igen och du löser det smärtfritt..
Håller tummarna!
mvh kimpa

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Håller tummarna!
mvh kimpa

Mmm, jävligt surt. De verkade så lovande fram till nu sad Tror att jag kommer få riva toppen igen hmm E just nu inställd på att få byta en hel de sad Men då blir de nog starkare grejer så blir de lite racingförberett så de blir turbobygge tidigare än planerat. Men vi får se.

Har startat en tråd om felet me lite noggranare beskrivning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=71673

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2008
Rallyhalle skrev:
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Håller tummarna!
mvh kimpa

Mmm, jävligt surt. De verkade så lovande fram till nu sad Tror att jag kommer få riva toppen igen hmm E just nu inställd på att få byta en hel de sad Men då blir de nog starkare grejer så blir de lite racingförberett så de blir turbobygge tidigare än planerat. Men vi får se.

Har startat en tråd om felet me lite noggranare beskrivning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=71673

/Jacob

Läste igeonom tråden nyss och jag är ju inte så bra på motorer så jag kan dock inte svara hmm
Men det finns mycket duktigt folk där ute, hoppas de hjälper dig och det går bra nu.. smile

Håller tummarna!
mvh kimpa

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:
kimpan_90 skrev:

Håller tummarna!
mvh kimpa

/Jacob

Läste igeonom tråden nyss och jag är ju inte så bra på motorer så jag kan dock inte svara hmm
Men det finns mycket duktigt folk där ute, hoppas de hjälper dig och det går bra nu.. smile

Håller tummarna!
mvh kimpa

Okej, nää men du kan ju annat ist wink
De finns ju de smile

/Jacob

4 299 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Kan väl iof säga att under veckan kommer ett paket förhoppninngsvis dimpa ner i brevlådan. Men va de e tänker jag inte säga smile Inte motordelar iaf big_smile

Den som vill kan ju försöka gissa.

En liten humörshöjare i den här tråden wink

/Jacob

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Update: Snackade lite me min lärare idag, och han misstänker ventilerna. Så de blir bara och riva ner skiten igen *suck* sad

Jaja, de blir nog bra i slutet. Så får se, ska börja riva på onsdag e tanken. Då får vi se hur långt jag kommer.

/Jacob

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Sitter och kollar på dessa ventiler och undrar då om nån vet måttet på originalventilerna och om jag måste byta ut alla om jag byter till dessa??

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=367

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Update: Snackade lite me min lärare idag, och han misstänker ventilerna. Så de blir bara och riva ner skiten igen *suck* sad

Jaja, de blir nog bra i slutet. Så får se, ska börja riva på onsdag e tanken. Då får vi se hur långt jag kommer.

/Jacob

Tråk.. hmm men hoppas det bara är nå litet nu så allt ordnar sig smile
Bara att kämpa vidare!
Ser fami mot när du glider över till mig så slipgrundar vi din huv och lackar den sen wink hehe
Keep on!
mvh kimpa

4 299 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Tråk.. hmm men hoppas det bara är nå litet nu så allt ordnar sig smile
Bara att kämpa vidare!
Ser fami mot när du glider över till mig så slipgrundar vi din huv och lackar den sen wink hehe
Keep on!
mvh kimpa

Hoppas jag me hmm Samitidigt så får jag ju isf en lite uppgraderad topp tongue Om nu ventiler å skit skulle va krökta.

Mmm, de ska bli kul smile Har eventuellt 2 små grejer som behöver lite färg samtidigt om de går bra wink

4 299 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tanken va att jag skulle börja riva motorn idag. Men jag va tvungen att fixa en bilduppgift först, och efter de så hade jag bara inte orken. Dessutom så e de ruggigt kallt ute, så jag hade nog inte varit i garaget så länge iaf tongue Kallgarage vet ni wink

Vet iaf att ett paket e på väg nu smile Hoppas på att de hinner komma innan helgen bara hmm Men annars kommer de ju på måndag big_smile

De va allt för idag.

/Jacob

741 Inlägg
30 januari 2008
Kul tråd detta smile läser igenom den ofta så fortsätt gärna lägg upp bilder och skriv vad du gjort och sådant smile

Om du inte redan är reggad där så kan jag rekommendera att du registrerar dig på SAABturboclubofswedens Forum.. Ett svenskt forum där det finns många gammlar veteraner som skruvat hela sitt liv med saab och många bilmekaniker som hänger där..

Har fått sjukt mycket hjälp när det gällt min 9000 där, lättare och få svar där än har på garaget och då alla kan just Saab där inne så.. Btw Sjukt snygg färg du har på bilen tongue

http://forum.saabturboclub.com/index.php
Senast redigerat av Joo (30 januari 2008)

4 299 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Joo skrev:
Kul tråd detta smile läser igenom den ofta så fortsätt gärna lägg upp bilder och skriv vad du gjort och sådant smile

Om du inte redan är reggad där så kan jag rekommendera att du registrerar dig på SAABturboclubofswedens Forum.. Ett svenskt forum där det finns många gammlar veteraner som skruvat hela sitt liv med saab och många bilmekaniker som hänger där..

Har fått sjukt mycket hjälp när det gällt min 9000 där, lättare och få svar där än har på garaget och då alla kan just Saab där inne så.. Btw Sjukt snygg färg du har på bilen tongue

http://forum.saabturboclub.com/index.php

Tack, sånna här kommentarer piggar upp big_smile Kommer fortsätta, kanske inte blir så mycket bilder dock nu när jag river motorn IGEN, finns redan så mycke bilder me de wink

Tänkte regga mig där för ett tag sen, men deras medlemsavgift vart ett litet problem dock hmm

Hehe, tackar, din e också jäkligt snygg wink

/Jacob

Sök