Diffa bakaxel på 142.

VispA
3 september 2007 · 54 Inlägg

Tjenare jag vill ha lite tips om hur jag ska diffa min bakaxel på min 142.
Jag hade tänkt mig lättaste sätt och slippa ta ner axeln!
Tacksam för lite hjälp:)
//vispen

THEBADGUY Gorgilus addictus
3 september 2007 · 4 736 Inlägg

Svetsa? tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
VispA
3 september 2007 · 54 Inlägg

Mm men vill veta hur jag ska svetsa!

Aga_Diff Bärs!
3 september 2007 · 3 456 Inlägg

Du svetsar ihop diffen bara

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
VispA
3 september 2007 · 54 Inlägg

det finns ju 2 drev vågrätt och 1 drev lodrätt ska jag bränna ihop dom inkl den där "klon" som går runt dreven som är uppen på 2 sidor?

Aga_Diff Bärs!
3 september 2007 · 3 456 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/146157_9igck4.jpg

Och efter lite svets:

http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/146158_lhx2in.jpg

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
opela VD Hammar
15 mars 2010 · 613 Inlägg

VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
15 mars 2010 · 5 398 Inlägg

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

va?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Aga_Diff Bärs!
15 mars 2010 · 3 456 Inlägg

h0nd4 skrev:

Aga_Diff skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/146157_9igck4.jpg

Och efter lite svets:

http://www.garaget.org/gallery/archive/10701/146158_lhx2in.jpg

Funkade de bra efter att du svetsade då?

Oj vilken gammal tråd... tongue

Japp, det funkade finfint... Man ska ju givetvis svetsa ihop det på motsvarande sida oxå..
Den här bilden visar bättre vad jag menar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43035/720819_0itqos.jpg

turboforssen skrev:

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

va?

Helt rätt, en bakaxel diffar är det inte driver lika mkt på båda hjulen.
Men folk säger "diffa" när det driver lika mkt på båda hjulen av någon konstig anledning...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Pan
15 mars 2010 ·

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

Har tagits upp otaliga gånger alla pratar ju omvänt här ! Differentialen på bilden är ju odiffad! Stämmer som du säger smile

diffa = differans = skillnad = hjulen kan snurra olika fort.

odiffad = ingen differans = ingen skillnad = Båda hjulen snurrar lika fort = svetsdiff och spole.

Mvh

Aga_Diff Bärs!
15 mars 2010 · 3 456 Inlägg

Pan skrev:

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

Har tagits upp otaliga gånger alla pratar ju omvänt här ! Differentialen på bilden är ju odiffad! Stämmer som du säger smile

diffa = differans = skillnad = hjulen kan snurra olika fort.

odiffad = ingen differans = ingen skillnad = Båda hjulen snurrar lika fort = svetsdiff och spole.

Mvh

Precis så ja... Märkligt att folk snackar tvärtom när det kommer till just den frågan... tongue

Senast redigerat av Aga_Diff (15 mars 2010)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
PH_
15 mars 2010 · 310 Inlägg

opela skrev:
VADÅ diffa, du svetsar ju så att inte diffen ska diffa, mycket fjortis varning på det här forumet....

Ja men du förstod väl mycket väl vad han menade? Bara för att nivån på forumet många gånger ligger rätt många steg under ett seriösare forum blir det inte bättre av att leka ordpolis.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
15 mars 2010 · 5 398 Inlägg

diffa är ju ett slang \ förkortning   på  diffspärr\aga diff

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Pan
15 mars 2010 ·

turboforssen skrev:
diffa är ju ett slang \ förkortning   på  diffspärr\aga diff

Fast det blir ju totalt mindfuck. När jag är ute och burnar så brukar ju standard frasen vara fan nu diffar det. Då menar jag ju inte fan vad det spärrar.

"
diffa
    variera, skilja sig från standardvärde "

turboforssen Telge Drifting Team
15 mars 2010 · 5 398 Inlägg

Pan skrev:

turboforssen skrev:
diffa är ju ett slang \ förkortning   på  diffspärr\aga diff

Fast det blir ju totalt mindfuck. När jag är ute och burnar så brukar ju standard frasen vara fan nu diffar det. Då menar jag ju inte fan vad det spärrar.

"
diffa
    variera, skilja sig från standardvärde "

va så du menar att när du säger att det diffar så menar du att det blir enhjulsburn ?
du lär ju mena att det spinner på båda hjulen (diffar ) ( båda hjulen roterar i typ samma fart )

det är ju lite skillnad på att ha en differentialväxel å att ha diff ( slang inom motorvärden  )
diff är ju va alla menar nått som låser båda hjulen
å en differential är en  kugg typ som ser till att höger å vänster hjul kan rotera i olika hastigheter

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Iam2fast4U
15 mars 2010 · 1 534 Inlägg

Diff är en förkortning på differential allt annat är bullshit.
De som säger att det "diffar" när båda hjulen driver har såklart  fel, diffar gör det då differentialen arbetar d.v.s. hjulen snurrar olika mycket
Även om "alla" säger att det diffar när båda hjulen driver så betyder det inte att det är så wink

BMW E34 "538" (1990)
Pan
15 mars 2010 ·

turboforssen skrev:

Pan skrev:

turboforssen skrev:
diffa är ju ett slang \ förkortning   på  diffspärr\aga diff

Fast det blir ju totalt mindfuck. När jag är ute och burnar så brukar ju standard frasen vara fan nu diffar det. Då menar jag ju inte fan vad det spärrar.

"
diffa
    variera, skilja sig från standardvärde "

va så du menar att när du säger att det diffar så menar du att det blir enhjulsburn ?
du lär ju mena att det spinner på båda hjulen (diffar ) ( båda hjulen roterar i typ samma fart )

det är ju lite skillnad på att ha en differentialväxel å att ha diff ( slang inom motorvärden  )
diff är ju va alla menar nått som låser båda hjulen
å en differential är en  kugg typ som ser till att höger å vänster hjul kan rotera i olika hastigheter

Diffar ja det är enhjulsburn. Min 740 brukar enpeta! Kritar den på båda säger jag att den Spärrar. Blir ju inte 100 korrekt. Men eftersom "diffar" betyder skiljer så kan man ju inte säga det när båda hjulen snurrar. Visst båda kanske inte driver 100% men det syns igen skillnad iaf.

Har du ett äpple och din granne ett äpple så. Så är ju äppeldifferansen 0 det är ingen skillnad. Kan ju inte säga att det diffar ni har ju båda varsitt äpple. Skulle din granne äta upp sitt äpple diffar det ju på ett äpple.

turboforssen Telge Drifting Team
15 mars 2010 · 5 398 Inlägg

Pan skrev:

turboforssen skrev:

Pan skrev:

Fast det blir ju totalt mindfuck. När jag är ute och burnar så brukar ju standard frasen vara fan nu diffar det. Då menar jag ju inte fan vad det spärrar.

"
diffa
    variera, skilja sig från standardvärde "

va så du menar att när du säger att det diffar så menar du att det blir enhjulsburn ?
du lär ju mena att det spinner på båda hjulen (diffar ) ( båda hjulen roterar i typ samma fart )

det är ju lite skillnad på att ha en differentialväxel å att ha diff ( slang inom motorvärden  )
diff är ju va alla menar nått som låser båda hjulen
å en differential är en  kugg typ som ser till att höger å vänster hjul kan rotera i olika hastigheter

Diffar ja det är enhjulsburn. Min 740 brukar enpeta! Kritar den på båda säger jag att den Spärrar. Blir ju inte 100 korrekt. Men eftersom "diffar" betyder skiljer så kan man ju inte säga det när båda hjulen snurrar. Visst båda kanske inte driver 100% men det syns igen skillnad iaf.

Har du ett äpple och din granne ett äpple så. Så är ju äppeldifferansen 0 det är ingen skillnad. Kan ju inte säga att det diffar ni har ju båda varsitt äpple. Skulle din granne äta upp sitt äpple diffar det ju på ett äpple.

ja se där alla värka säga så olika smile när jag säger diffar så menar jag att det låser på båda hjulen:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Pan
15 mars 2010 ·

turboforssen skrev:

Pan skrev:

turboforssen skrev:

va så du menar att när du säger att det diffar så menar du att det blir enhjulsburn ?
du lär ju mena att det spinner på båda hjulen (diffar ) ( båda hjulen roterar i typ samma fart )

det är ju lite skillnad på att ha en differentialväxel å att ha diff ( slang inom motorvärden  )
diff är ju va alla menar nått som låser båda hjulen
å en differential är en  kugg typ som ser till att höger å vänster hjul kan rotera i olika hastigheter

Diffar ja det är enhjulsburn. Min 740 brukar enpeta! Kritar den på båda säger jag att den Spärrar. Blir ju inte 100 korrekt. Men eftersom "diffar" betyder skiljer så kan man ju inte säga det när båda hjulen snurrar. Visst båda kanske inte driver 100% men det syns igen skillnad iaf.

Har du ett äpple och din granne ett äpple så. Så är ju äppeldifferansen 0 det är ingen skillnad. Kan ju inte säga att det diffar ni har ju båda varsitt äpple. Skulle din granne äta upp sitt äpple diffar det ju på ett äpple.

ja se där alla värka säga så olika smile när jag säger diffar så menar jag att det låser på båda hjulen:P

Ja absolut! Jag fattar vad du menar när du säger diffar. Det är inte det det blir lite bakvänt i mitt huvud att säga så när jag inte får det att gå ihop. Som att säga det här är ju skitgott! Man säger ju så men det är ju ganska konstigt igentligen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang