Köra obesiktad vad händer?

azid Det som inte dödar gör ont
2 september 2008 · 2 668 Inlägg

böterr och gapande från polisen...

kan nog tänka mig att försäkringsbolaget kan ge fan att betala ut om det mycke som inte stämmer... du kan få stå för trumperterna..

2slow
TheFinnishFlash Avstängd
4 september 2008 · 1 266 Inlägg

Jahapp, idag tog då min lycka slut lol
Körde avställt, körförbud, oskattat, oförsäkrat..fick 2100:- i böter
inga regg skyltar togs..jag fråga "får ja köra hem den då ?" då svarade han "nej det kan jag inte säga att du får, du får ta den på biltrailer, ha det bra hejdå!!" sen drog han fort som fan, och det gorde jag med...hihiihihi

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
torpis Forummoderator
4 september 2008 · 10 572 Inlägg

Fivi skrev:
Vad händer om man har en vråltrimmad bil som är helt ombyggd som inte är besiktad men har trafikförsäkring och är påställd om:
1: polisen stoppar mig
2: jag krockar med en annan bil

edit: stavfel.

Är den obesiktigad och avställd så förklarar en rundlagd polis på ett hånfullt klämkäckt sätt vilka böter du kommer få samt hur himla finurligt det är att man får rabatt på andra boten...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 september 2008 · 10 572 Inlägg

azid skrev:
kan nog tänka mig att försäkringsbolaget kan ge fan att betala ut om det mycke som inte stämmer... du kan få stå för trumperterna..

Har provat det också, du får ersättning... men hur kul är det med ersättning av vad billigaste S40 T4 kostar på blocket när man har kvitto på motorbygge för X antal hunra tusen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Tubriken
5 september 2008 · 156 Inlägg

torpis skrev:

azid skrev:
kan nog tänka mig att försäkringsbolaget kan ge fan att betala ut om det mycke som inte stämmer... du kan få stå för trumperterna..

Har provat det också, du får ersättning... men hur kul är det med ersättning av vad billigaste S40 T4 kostar på blocket när man har kvitto på motorbygge för X antal hunra tusen...

uppvärdera bilens motor osv isåfall smile lättare en så är de inte.
kanske nåt att tänka på för alla idagens trimsamhälle av olika bilar?

evilaudio
5 september 2008 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:

evilaudio skrev:
saken e den att skulle du smälla på vägen så gäller oftast inte försäkringen om du har körförbud..sad

Oftast inte - Är det olika regler beroende på vem man är eller ?

Som det sagt tidigare i tråden:

Trafikförsäkrningen gäller ALLTID, så länge bilen är påställd, spelar ingen som helst roll om den har körförbud eller är oskattad/annat.




Ett annat roligt exempel som inte många kommer tro på är följande:

Dränk dig i en flaska whiskey under middagen, sätt dig i bilen en timme senare & kör hem din oskattade, körförbudsbelagda, men PÅSTÄLLDA & FÖRSÄKRADE bil..... - Krocka litte/mycket med någon/något

= du får ut på försäkringen (dock ev: med förhöjd självrisk beroende på vilket bolag du har)

olika bolag har olika normer..

typ som om at du skulle trimmat en bil så gäller inte heller försäkringen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
5 september 2008 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:

evilaudio skrev:
saken e den att skulle du smälla på vägen så gäller oftast inte försäkringen om du har körförbud..sad

Oftast inte - Är det olika regler beroende på vem man är eller ?

Som det sagt tidigare i tråden:

Trafikförsäkrningen gäller ALLTID, så länge bilen är påställd, spelar ingen som helst roll om den har körförbud eller är oskattad/annat.




Ett annat roligt exempel som inte många kommer tro på är följande:

Dränk dig i en flaska whiskey under middagen, sätt dig i bilen en timme senare & kör hem din oskattade, körförbudsbelagda, men PÅSTÄLLDA & FÖRSÄKRADE bil..... - Krocka litte/mycket med någon/något

= du får ut på försäkringen (dock ev: med förhöjd självrisk beroende på vilket bolag du har)

kan säga att så va de INTE för en bekant till mig.. han smällde på fyllan å de gick vidare till domstol å han fick stå för ALLT själv.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
alexbenhard Hemlig Agent
5 september 2008 · 1 115 Inlägg

Jag tror inte att något försäkringsbolag betalar någon ersättning om du var full...

Smajly
5 september 2008 · 3 059 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
Jahapp, idag tog då min lycka slut lol
Körde avställt, körförbud, oskattat, oförsäkrat..fick 2100:- i böter
inga regg skyltar togs..jag fråga "får ja köra hem den då ?" då svarade han "nej det kan jag inte säga att du får, du får ta den på biltrailer, ha det bra hejdå!!" sen drog han fort som fan, och det gorde jag med...hihiihihi

Ja hur ska du ha råd att betala böterna när du inte ens har råd att köra lagligt.. E bilarna så kassa att dom inte går genom bes. så sälj skiten så har du kanske pengar till en bra och laglig bil.

Inga av 744'orna e ju besiktade o har inte vatt på länge.. varför kör du inte med "din" calibra som är besiktad så slipper du böter.. fast den kanske inte har försäkring eller nått annat.

Senast redigerat av Smajly (5 september 2008)

la_palma Labborant
5 september 2008 · 307 Inlägg

att du inte beställer en besiktningstid på den ort och datum du ska hämta bilen och besiktar den, så länge du inte får en 3a får du köra hem den lagligt, kostar ju bara 300:-

Smajly
5 september 2008 · 3 059 Inlägg

la_palma skrev:
att du inte beställer en besiktningstid på den ort och datum du ska hämta bilen och besiktar den, så länge du inte får en 3a får du köra hem den lagligt, kostar ju bara 300:-

3'a ??

Senast redigerat av Smajly (5 september 2008)

Alex_bergstr
5 september 2008 · 1 364 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
Jahapp, idag tog då min lycka slut lol
Körde avställt, körförbud, oskattat, oförsäkrat..fick 2100:- i böter
inga regg skyltar togs..jag fråga "får ja köra hem den då ?" då svarade han "nej det kan jag inte säga att du får, du får ta den på biltrailer, ha det bra hejdå!!" sen drog han fort som fan, och det gorde jag med...hihiihihi

tror du att det hade varit ngn skilnad om du hade prövningstid kvvar
?hmm

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
master_lars
5 september 2008 · 1 159 Inlägg

Att köra en avställd obesiktigad bil får väl enligt lag endast göras om man är på väg till verkstad eller till SBP. Försäkringsbolagen ser helst att man ringer och meddelar dem om att man är på väg till verkstad eller bilprovning. Hur många gör egentligen det? Sen kan man ju tycka att SBP är lite väl larviga, liksom du får en 2:a för att regbelysningen bak inte fungerar och så har du 1 månad på dig att inställa dig igen för att de ska kolla att regplåtsbelysningen funkar. Kom igen liksom, bilen är inte trafikfarlig för att regplåtsbelysningen inte funkar.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
TheFinnishFlash Avstängd
6 september 2008 · 1 266 Inlägg

Smajly skrev:

TheFinnishFlash skrev:
Jahapp, idag tog då min lycka slut lol
Körde avställt, körförbud, oskattat, oförsäkrat..fick 2100:- i böter
inga regg skyltar togs..jag fråga "får ja köra hem den då ?" då svarade han "nej det kan jag inte säga att du får, du får ta den på biltrailer, ha det bra hejdå!!" sen drog han fort som fan, och det gorde jag med...hihiihihi

Ja hur ska du ha råd att betala böterna när du inte ens har råd att köra lagligt.. E bilarna så kassa att dom inte går genom bes. så sälj skiten så har du kanske pengar till en bra och laglig bil.

Inga av 744'orna e ju besiktade o har inte vatt på länge.. varför kör du inte med "din" calibra som är besiktad så slipper du böter.. fast den kanske inte har försäkring eller nått annat.

Du vet inte mycket vad du pratar om va ? min svarta 740 skiter jag fullständigt i om den är besiktad eller inte, den har jag för att leka med, en lekbil..så ja skiter fullständigt i besiktningen
Och jo tack jag har ett bra jobb, bra betalt med, så jag har nog råd att betala böterna ska du se.. wink

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Smajly
6 september 2008 · 3 059 Inlägg

snoddas_ skrev:
en 3a i besiktningsprotokollet  är körförbud

Trodde inte dom hade 1'or, 2'or o 3'or längre..
Heter väl bara Påpekande, Påpekande med efterkontroll o Körförbud.

TheFinnishFlash >> Ja de syns inte.

Senast redigerat av Smajly (6 september 2008)

TheFinnishFlash Avstängd
9 september 2008 · 1 266 Inlägg

Smajly skrev:

snoddas_ skrev:
en 3a i besiktningsprotokollet  är körförbud

Trodde inte dom hade 1'or, 2'or o 3'or längre..
Heter väl bara Påpekande, Påpekande med efterkontroll o Körförbud.

TheFinnishFlash >> Ja de syns inte.

och faktum är att min svarta har inte varit besiktad på 1-2 år snart... och jag har blivit stannad 1 gång..alltså har jag tjänat på det smile

Puss

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
x86
9 september 2008 · 21 Inlägg

Smajly skrev:
3'a ??

Sån som du får om bilen du besiktigar är rent livsfarlig. T ex läckande bromsrör, att dörrarna trillar av när de försöker öppna dem eller att det är halvmeterstora hål i golvet. Omedelbart körförbud med andra ord.

twin_cam Smålänning
21 november 2009 · 7 877 Inlägg

x86 skrev:

Smajly skrev:
3'a ??

Sån som du får om bilen du besiktigar är rent livsfarlig. T ex läckande bromsrör, att dörrarna trillar av när de försöker öppna dem eller att det är halvmeterstora hål i golvet. Omedelbart körförbud med andra ord.

Allmänt kallat spansk flagg wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
henke_99 Offroad Racing
21 november 2009 · 3 122 Inlägg

Vilket trådlyft big_smile

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 november 2009 · 1 948 Inlägg

Holy trådlyft of doom wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang