Vrid

D-No Avstängd
20 september 2007 · 658 Inlägg

Det va som fan va "vrid" har blivit populärt nu för tiden, roligast e att höra" Den bilen har inget vrid den går inte lika bra"

Ska man lasta behöver man vrid, ska du uppför behöver du vrid , men påstå inte att en bil kör tex 402 m snabbare för att den har mer vrid än en annan.

Stör mig lite på sådana påståenden.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
Kesler
20 september 2007 · 3 650 Inlägg

Det är klart den kan köra snabbara på strippen på grund av vrid! vrf skulle den inte det?
mer vrid - du kommer snabbare framåt.

(Inte om den har bara några Nm mer än en annan, utan om det finns en hyffsat stor skillnad)

Senast redigerat av Kesler (20 september 2007)

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
20 september 2007 · 164 Inlägg

Kesler skrev:
Det är klart den kan köra snabbara på strippen på grund av vrid! vrf skulle den inte det?
mer vrid - du kommer snabbare framåt.

(Inte om den har bara några Nm mer än en annan, utan om det finns en hyffsat stor skillnad)

Håller med till 100 % smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
herrsiba Move Your Mind
20 september 2007 · 164 Inlägg

Det är ju rätt gött med ett rejält vrid när man ska köra om alla lastbilar och tanter som är ute och söndagskör! Fast å andra sidan så funkar väl en högvarvig japan bra om man rör om lite med växelspaken innan omkörningen... smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
christofferedil Yellow bug!
20 september 2007 · 1 640 Inlägg

Är inte vridet i stort sett accet? tongue


Jag bryr mej faktiskt mer om vridet i en bil än antal HK. För jag ser det som att de e rätt viktigt att snabbt kunna nå en bra hastighet, man tjänar ju kanske x antal meter mot en bil som har sämre vrid i starten. Likaså spontana rejs, alltid bra med vrid så bilen rör på sig när man drar plattan i mattan. O ja.. även vid omkörningar o sånt big_smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
herrsiba Move Your Mind
20 september 2007 · 164 Inlägg

Vridmomentet i motorn. Bra att ha ett fint vridmoment när du ska lasta eller dra mycket skrot med bilen. Ett annat exempel, har du ett bra (högt) vridmoment över ett brett register i motorn behöver du inte växla så frenetiskt för att det ska knuffa på framåt. tongue

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Hamilton
20 september 2007 · 8 873 Inlägg

Föredrar också Nm före Hk, 250hk och 210Nm kan inte vara kul ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Gozze
20 september 2007 · 218 Inlägg

det är juh vridet som får fram bilen inte hästarna smile

Volvo 340 (1984)
negative
20 september 2007 · 11 Inlägg

Jag får väl återigen skingra alla gissningar med lite fakta... ;-)

Effekt (hästkrafter eller kilowatt) och Vridmoment (Newtonmeter) är två sidor av samma
mynt och de förhåller sig till varandra på ett lite speciellt sätt. Att säga att
"vridmoment" vinner rejs är faktiskt lite galet. Effekt är ALLT eftersom vi har växellådor
i bilarna. Hade vi kört utan växellådor hade vridmomentet varit av högre intresse men...

Vi börjar i ena änden och frågar oss vad som skiljer effekt från vridmoment?
Alla vet att en bra motor har gott om både effekt och vridmoment och många inser att
det finns en koppling mellan dessa två saker. Lyckligtvis är kopplingen mycket enkel
och den kallas "varvtal".

Effekt = Vrdmoment x Varvtal

Vi tar en ganska ball motor som exempel... En Volvo S40T4, lite lätt moddad med trimprylar.
Den är riktigt stark och ger 450 hk vid 5.700 rpm och ett maximalt vridmoment på
620 Nm vid 3.500 rpm enligt trimfirma "chips & dip" själva.

Nu är det bara att börja räkna då... Eftersom vi pratar "hästkrafter" o.s.v. och
inte kilowatt så behövs lite omräkningskonstanter men det ser ut såhär.


Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

Alltså ser vi att Volvon utvecklar följande vridmoment vid 5.700 rpm där maxeffekt
ligger.

Vridmoment = ( 7024 x 450 ) / 5700 = 555 Nm


Vi kan även se att bilen utvecklar förljande effekt vid sitt maximala vridmoment

Effekt = ( 620 x 3500 ) / 7024 = 309 hk



Alltså ser vi att 620 Nm vid 3.500 rpm exakt motsvarar 309 hästar vid det varvtalet.
Så är det alltid, eftersom det finns ett matematiskt samband mellan effekt och vridmoment.
620 Nm vid 3.500 rpm kommer alltid att vara 309 hästar oavsett vilken motor man mäter på.

Nu ser man om man tittar noga att vridmoment är "effekt per varvtal" och att Du når högst
vridmoment när Du kan utveckla så mycket effekt som möjligt med så lite motorvarvtal som
möjligt.


Nu har vi listat ut hälften av det här. Ett högt vridmoment betyder alltså att det finns
gott om effekt per varvtal som motorn genererar. Sedan ska ju den här effekten ner i backen
oxå och det görs via växellådan.
Växellådans huvuduppgift är att anpassa hjulens varvtal till de varvtal som motorn kan jobba
med. I en T4 vill man ju kunna köra allt mellan 20 km/h till 300 km/h, d.v.s.
15 gångers förändring. Tyvärr jobbar ju bara moton mellan 2.000 rpm till 6.000 rpm vilket bara
är 3 gångers förändring så då går det knappast att köra inom dessa intervall på bara en enda växel.

Utväxlingen på denna Volvos första växel ligger på 12,92. Det betyder att 2.000 rpm i motorn
blir 155 rpm på bakhulen som ger en fart på 18 km/h. Sexans växel har utväxling 2,54 vilket
ger 307 km/h vid 6.700 rpm i motorn.

På ettans växel snurrar motorn 12,92 varv när bakhjulet samtidigt bara snurrar ett enda varv.
Växellådan ändrar därmed både varvtalet och kraften eftersom "det man förlorar i väg vinner man
i kraft". Vi förlorar ju 12,92 gånger av "vägen" eftersom motorn snurrar mycket med hjulen
snurrar lite. Dock vinner vi således i kraft... Faktiskt vinner vi 12,92 gånger i kraft och
när motorn ger 620 Nm vid 3.500 rpm så har vi på hjulen 620 x 12,92 = 8010 Nm

Nu ser vi det verkliga drivande momentet på bilen, och det är inte det vridmoment vi har i motorn
utan det vridmoment vi har på hjulen eftersom vi har en växellåda emellan.

För att förstå vad som är "bäst" att ha när det gäller effekt eller vridmoment så kommer effekt
alltid att vara bättre om vi har en växellåda som passar motorn sätt att arbeta. Vridmoment kommer
bara att vara bättre när växellådan är illa anpassad till motorns karaktär.

Vi drar en jämförelse...



T4:an som jag har pratat om är äckligt snabb. Så är det bara. Dess motor med 450hk/620Nm leker
man inte med. Vad är det som gör den snabb? Effekten på 450 hk eller vridmomentet på 620 Nm?
Många säger att det är vridmomentet på 620 Nm som gör att den vinner race, men det är faktiskt fel.
Jag jämför med en motor med ett maximalt vridmoment på 343 Nm som är bra mycket snabbare än T4:an (finns det något sådan't förresten???)...
...trots att "vridet" är bra mycket mindre...


Ute på motorvägen ska Volvo'n dra ifrån bilen med "bara" 343 Nm i motorn. T4:an växlar ner
till 2:an och trycker fullt. Utväxlingen på 2:ans växel är för Volvo'n 6,93:1 och vi behöver varva
6.000 rpm för att kunna köra på 2:an. Vid 6.000 rpm har Volvo'n 500 Nm i motorn och således
500 x 6,93 = 3.465 Nm på hjulen.

Den andra bilen, som är en F1-bil har 800 hk vid 18.000 rpm och 343Nm vid samma varvtal. För att kunna
köra i 100 km/h med F1-bilen är utväxlingen på vald växel 18:1 och då ser vi att vi på F1-bilens
bakhjul 343 x 18 = 6.174 Nm på hjulen. Alltså dubbelt så mycket som T4:an, och vips blir F1-bilen
dubbelt så snabb (om de väger lika mycket) trots att F1-bilen inte har så mycket vridmoment.

Vad man kan se är att trots att vi väljer ett högre varvtal som ger ett lägre motormoment
så ger oss utväxlingen ett högre hjulmoment vilket i sin tur alltid kommer att ge en
bättre acceleration.



Så.... Att säga att man vinner race på "vrid" är fel. Man vinner race på effekt i kombination med en
bra växellåda. That's it.

...och kom ihåg... Vridmoment är inget annat än effekt per varvtal så en bil med högt vridmoment
klarar alltså av att leverera mycket effekt utan att behöva varva så mycket.


Dock är det så att "effektkurvans utseende" beskrivs av vridmomentkurvan och vice versa. Det är ett enkelt matematiskt samband, inget annat.

Ska vi räkna vidare på hur fort man kan köra oxå?


Vi har cirka 8.000Nm på hjulen. Vi vet att hjulen är 30cm i radie (ganska vanligt för 17-tummare kanske...)

Arbete = Kraft x väg

8.000 = F x 0,3

F = 26.667 N


Sedan vet man att...


F = m x a


a = F / m

m = bilens vikt = 1.300 pannor...

a = 26.667 / 1.300 = 20,5 m/s²


...eftersom vi generellt på vågra breddgrader har en normalacceleration på 9,81 m/s² så borde vi således kunna nå accelerationen...

20,5 / 9,81 = 2,1 g



...ut och testa med Era AP22 och G-tech och se vilken den maximala acceleration Ni kan nå är...

M.v.h.


P.S En motor med högre generellt vridmoment har således högre generell effekt i ett register och kommer således att vara snabbare än en bil med lägre vridmoment.
Den som funderar över detta kommer att se varför det är på det sättet. Om Ni inte ser det, fråga gärna
så förklarar jag...D.S


Skrivet av Jompa inte av mig

Senast redigerat av negative (20 september 2007)

Eisenhut
20 september 2007 · 1 827 Inlägg

Jösses...

Vrid*RPM=HK

Inte exakt så såklart men vad fan ska du ha vrid till? En motor med 200hk och 200nm på 10000rpm är exakt likadan som en motor med 200hk och 400nm på 5000rpm.


Nej, enligt mig så är mycket vrid och lite effekt endast ett tecken på en dåligt optimerad motor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
fordelvis Ford Racing
20 september 2007 · 479 Inlägg

WoW.. vilken läsning wink

Ja Just!
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
20 september 2007 · 548 Inlägg

De där inläggen känner jag igen sen man var X40 medlem (MrMike) Lila V40 Realcar-paket! Hälsa Jompa från mig!

-Mike-
BMW 320i (2003)
D-No Avstängd
21 september 2007 · 658 Inlägg

negative skrev:
Jag får väl återigen skingra alla gissningar med lite fakta... ;-)

Effekt (hästkrafter eller kilowatt) och Vridmoment (Newtonmeter) är två sidor av samma
mynt och de förhåller sig till varandra på ett lite speciellt sätt. Att säga att
"vridmoment" vinner rejs är faktiskt lite galet. Effekt är ALLT eftersom vi har växellådor
i bilarna. Hade vi kört utan växellådor hade vridmomentet varit av högre intresse men...

Vi börjar i ena änden och frågar oss vad som skiljer effekt från vridmoment?
Alla vet att en bra motor har gott om både effekt och vridmoment och många inser att
det finns en koppling mellan dessa två saker. Lyckligtvis är kopplingen mycket enkel
och den kallas "varvtal".

Effekt = Vrdmoment x Varvtal

Vi tar en ganska ball motor som exempel... En Volvo S40T4, lite lätt moddad med trimprylar.
Den är riktigt stark och ger 450 hk vid 5.700 rpm och ett maximalt vridmoment på
620 Nm vid 3.500 rpm enligt trimfirma "chips & dip" själva.

Nu är det bara att börja räkna då... Eftersom vi pratar "hästkrafter" o.s.v. och
inte kilowatt så behövs lite omräkningskonstanter men det ser ut såhär.


Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

Alltså ser vi att Volvon utvecklar följande vridmoment vid 5.700 rpm där maxeffekt
ligger.

Vridmoment = ( 7024 x 450 ) / 5700 = 555 Nm


Vi kan även se att bilen utvecklar förljande effekt vid sitt maximala vridmoment

Effekt = ( 620 x 3500 ) / 7024 = 309 hk



Alltså ser vi att 620 Nm vid 3.500 rpm exakt motsvarar 309 hästar vid det varvtalet.
Så är det alltid, eftersom det finns ett matematiskt samband mellan effekt och vridmoment.
620 Nm vid 3.500 rpm kommer alltid att vara 309 hästar oavsett vilken motor man mäter på.

Nu ser man om man tittar noga att vridmoment är "effekt per varvtal" och att Du når högst
vridmoment när Du kan utveckla så mycket effekt som möjligt med så lite motorvarvtal som
möjligt.


Nu har vi listat ut hälften av det här. Ett högt vridmoment betyder alltså att det finns
gott om effekt per varvtal som motorn genererar. Sedan ska ju den här effekten ner i backen
oxå och det görs via växellådan.
Växellådans huvuduppgift är att anpassa hjulens varvtal till de varvtal som motorn kan jobba
med. I en T4 vill man ju kunna köra allt mellan 20 km/h till 300 km/h, d.v.s.
15 gångers förändring. Tyvärr jobbar ju bara moton mellan 2.000 rpm till 6.000 rpm vilket bara
är 3 gångers förändring så då går det knappast att köra inom dessa intervall på bara en enda växel.

Utväxlingen på denna Volvos första växel ligger på 12,92. Det betyder att 2.000 rpm i motorn
blir 155 rpm på bakhulen som ger en fart på 18 km/h. Sexans växel har utväxling 2,54 vilket
ger 307 km/h vid 6.700 rpm i motorn.

På ettans växel snurrar motorn 12,92 varv när bakhjulet samtidigt bara snurrar ett enda varv.
Växellådan ändrar därmed både varvtalet och kraften eftersom "det man förlorar i väg vinner man
i kraft". Vi förlorar ju 12,92 gånger av "vägen" eftersom motorn snurrar mycket med hjulen
snurrar lite. Dock vinner vi således i kraft... Faktiskt vinner vi 12,92 gånger i kraft och
när motorn ger 620 Nm vid 3.500 rpm så har vi på hjulen 620 x 12,92 = 8010 Nm

Nu ser vi det verkliga drivande momentet på bilen, och det är inte det vridmoment vi har i motorn
utan det vridmoment vi har på hjulen eftersom vi har en växellåda emellan.

För att förstå vad som är "bäst" att ha när det gäller effekt eller vridmoment så kommer effekt
alltid att vara bättre om vi har en växellåda som passar motorn sätt att arbeta. Vridmoment kommer
bara att vara bättre när växellådan är illa anpassad till motorns karaktär.

Vi drar en jämförelse...



T4:an som jag har pratat om är äckligt snabb. Så är det bara. Dess motor med 450hk/620Nm leker
man inte med. Vad är det som gör den snabb? Effekten på 450 hk eller vridmomentet på 620 Nm?
Många säger att det är vridmomentet på 620 Nm som gör att den vinner race, men det är faktiskt fel.
Jag jämför med en motor med ett maximalt vridmoment på 343 Nm som är bra mycket snabbare än T4:an (finns det något sådan't förresten???)...
...trots att "vridet" är bra mycket mindre...


Ute på motorvägen ska Volvo'n dra ifrån bilen med "bara" 343 Nm i motorn. T4:an växlar ner
till 2:an och trycker fullt. Utväxlingen på 2:ans växel är för Volvo'n 6,93:1 och vi behöver varva
6.000 rpm för att kunna köra på 2:an. Vid 6.000 rpm har Volvo'n 500 Nm i motorn och således
500 x 6,93 = 3.465 Nm på hjulen.

Den andra bilen, som är en F1-bil har 800 hk vid 18.000 rpm och 343Nm vid samma varvtal. För att kunna
köra i 100 km/h med F1-bilen är utväxlingen på vald växel 18:1 och då ser vi att vi på F1-bilens
bakhjul 343 x 18 = 6.174 Nm på hjulen. Alltså dubbelt så mycket som T4:an, och vips blir F1-bilen
dubbelt så snabb (om de väger lika mycket) trots att F1-bilen inte har så mycket vridmoment.

Vad man kan se är att trots att vi väljer ett högre varvtal som ger ett lägre motormoment
så ger oss utväxlingen ett högre hjulmoment vilket i sin tur alltid kommer att ge en
bättre acceleration.



Så.... Att säga att man vinner race på "vrid" är fel. Man vinner race på effekt i kombination med en
bra växellåda. That's it.

...och kom ihåg... Vridmoment är inget annat än effekt per varvtal så en bil med högt vridmoment
klarar alltså av att leverera mycket effekt utan att behöva varva så mycket.


Dock är det så att "effektkurvans utseende" beskrivs av vridmomentkurvan och vice versa. Det är ett enkelt matematiskt samband, inget annat.

Ska vi räkna vidare på hur fort man kan köra oxå?


Vi har cirka 8.000Nm på hjulen. Vi vet att hjulen är 30cm i radie (ganska vanligt för 17-tummare kanske...)

Arbete = Kraft x väg

8.000 = F x 0,3

F = 26.667 N


Sedan vet man att...


F = m x a


a = F / m

m = bilens vikt = 1.300 pannor...

a = 26.667 / 1.300 = 20,5 m/s²


...eftersom vi generellt på vågra breddgrader har en normalacceleration på 9,81 m/s² så borde vi således kunna nå accelerationen...

20,5 / 9,81 = 2,1 g



...ut och testa med Era AP22 och G-tech och se vilken den maximala acceleration Ni kan nå är...

M.v.h.


P.S En motor med högre generellt vridmoment har således högre generell effekt i ett register och kommer således att vara snabbare än en bil med lägre vridmoment.
Den som funderar över detta kommer att se varför det är på det sättet. Om Ni inte ser det, fråga gärna
så förklarar jag...D.S


Skrivet av Jompa inte av mig

Xakt !!

Men jag undrar varför folk så mkt pratar vrid nu förtiden, det verkar vara "poppis" att prata vrid i dagens läge. E det inne att säga att bilen har "vrid" lr vad är det som gjort denna ändring..mot förr.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
fejjan
21 september 2007 · 8 Inlägg

Finns väl en viss tjusning med att bilen accelererar ordentligt snabbt utan att motorn behövs varvas så himla mycket, ger intrycket till den som kör att motorn inte behöver "anstränga" sig så mycket.smile

falloutboy
21 september 2007 · 1 723 Inlägg

vridet i jänkarbilar är till för att kunna förflytta den tunga motorn.... wink

civic Naturally Aspiranted
21 september 2007 · 543 Inlägg

Torque is only good when youre pulling shit big_smile

Lars-P
21 september 2007 · 427 Inlägg

Det blir ju klart mer underhållande när man har mer hk än nm för då får man ju varava smile

azathoth
21 september 2007 · 58 Inlägg

Det är effekten som är intressant.

Energi/tid=[Nm/s]=[W]=effekt

Effekten accelererar bilen framåt.

azathoth
21 september 2007 · 58 Inlägg

Hamilton skrev:
Föredrar också Nm före Hk, 250hk och 210Nm kan inte vara kul ;-)

Ehumm.. dags att testa något annat än din saab? wink

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
21 september 2007 · 1 300 Inlägg

negative skrev:
Jag får väl återigen skingra alla gissningar med lite fakta... ;-)

Effekt (hästkrafter eller kilowatt) och Vridmoment (Newtonmeter) är två sidor av samma
mynt och de förhåller sig till varandra på ett lite speciellt sätt. Att säga att
"vridmoment" vinner rejs är faktiskt lite galet. Effekt är ALLT eftersom vi har växellådor
i bilarna. Hade vi kört utan växellådor hade vridmomentet varit av högre intresse men...

Vi börjar i ena änden och frågar oss vad som skiljer effekt från vridmoment?
Alla vet att en bra motor har gott om både effekt och vridmoment och många inser att
det finns en koppling mellan dessa två saker. Lyckligtvis är kopplingen mycket enkel
och den kallas "varvtal".

Effekt = Vrdmoment x Varvtal

Vi tar en ganska ball motor som exempel... En Volvo S40T4, lite lätt moddad med trimprylar.
Den är riktigt stark och ger 450 hk vid 5.700 rpm och ett maximalt vridmoment på
620 Nm vid 3.500 rpm enligt trimfirma "chips & dip" själva.

Nu är det bara att börja räkna då... Eftersom vi pratar "hästkrafter" o.s.v. och
inte kilowatt så behövs lite omräkningskonstanter men det ser ut såhär.


Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

Alltså ser vi att Volvon utvecklar följande vridmoment vid 5.700 rpm där maxeffekt
ligger.

Vridmoment = ( 7024 x 450 ) / 5700 = 555 Nm


Vi kan även se att bilen utvecklar förljande effekt vid sitt maximala vridmoment

Effekt = ( 620 x 3500 ) / 7024 = 309 hk



Alltså ser vi att 620 Nm vid 3.500 rpm exakt motsvarar 309 hästar vid det varvtalet.
Så är det alltid, eftersom det finns ett matematiskt samband mellan effekt och vridmoment.
620 Nm vid 3.500 rpm kommer alltid att vara 309 hästar oavsett vilken motor man mäter på.

Nu ser man om man tittar noga att vridmoment är "effekt per varvtal" och att Du når högst
vridmoment när Du kan utveckla så mycket effekt som möjligt med så lite motorvarvtal som
möjligt.


Nu har vi listat ut hälften av det här. Ett högt vridmoment betyder alltså att det finns
gott om effekt per varvtal som motorn genererar. Sedan ska ju den här effekten ner i backen
oxå och det görs via växellådan.
Växellådans huvuduppgift är att anpassa hjulens varvtal till de varvtal som motorn kan jobba
med. I en T4 vill man ju kunna köra allt mellan 20 km/h till 300 km/h, d.v.s.
15 gångers förändring. Tyvärr jobbar ju bara moton mellan 2.000 rpm till 6.000 rpm vilket bara
är 3 gångers förändring så då går det knappast att köra inom dessa intervall på bara en enda växel.

Utväxlingen på denna Volvos första växel ligger på 12,92. Det betyder att 2.000 rpm i motorn
blir 155 rpm på bakhulen som ger en fart på 18 km/h. Sexans växel har utväxling 2,54 vilket
ger 307 km/h vid 6.700 rpm i motorn.

På ettans växel snurrar motorn 12,92 varv när bakhjulet samtidigt bara snurrar ett enda varv.
Växellådan ändrar därmed både varvtalet och kraften eftersom "det man förlorar i väg vinner man
i kraft". Vi förlorar ju 12,92 gånger av "vägen" eftersom motorn snurrar mycket med hjulen
snurrar lite. Dock vinner vi således i kraft... Faktiskt vinner vi 12,92 gånger i kraft och
när motorn ger 620 Nm vid 3.500 rpm så har vi på hjulen 620 x 12,92 = 8010 Nm

Nu ser vi det verkliga drivande momentet på bilen, och det är inte det vridmoment vi har i motorn
utan det vridmoment vi har på hjulen eftersom vi har en växellåda emellan.

För att förstå vad som är "bäst" att ha när det gäller effekt eller vridmoment så kommer effekt
alltid att vara bättre om vi har en växellåda som passar motorn sätt att arbeta. Vridmoment kommer
bara att vara bättre när växellådan är illa anpassad till motorns karaktär.

Vi drar en jämförelse...



T4:an som jag har pratat om är äckligt snabb. Så är det bara. Dess motor med 450hk/620Nm leker
man inte med. Vad är det som gör den snabb? Effekten på 450 hk eller vridmomentet på 620 Nm?
Många säger att det är vridmomentet på 620 Nm som gör att den vinner race, men det är faktiskt fel.
Jag jämför med en motor med ett maximalt vridmoment på 343 Nm som är bra mycket snabbare än T4:an (finns det något sådan't förresten???)...
...trots att "vridet" är bra mycket mindre...


Ute på motorvägen ska Volvo'n dra ifrån bilen med "bara" 343 Nm i motorn. T4:an växlar ner
till 2:an och trycker fullt. Utväxlingen på 2:ans växel är för Volvo'n 6,93:1 och vi behöver varva
6.000 rpm för att kunna köra på 2:an. Vid 6.000 rpm har Volvo'n 500 Nm i motorn och således
500 x 6,93 = 3.465 Nm på hjulen.

Den andra bilen, som är en F1-bil har 800 hk vid 18.000 rpm och 343Nm vid samma varvtal. För att kunna
köra i 100 km/h med F1-bilen är utväxlingen på vald växel 18:1 och då ser vi att vi på F1-bilens
bakhjul 343 x 18 = 6.174 Nm på hjulen. Alltså dubbelt så mycket som T4:an, och vips blir F1-bilen
dubbelt så snabb (om de väger lika mycket) trots att F1-bilen inte har så mycket vridmoment.

Vad man kan se är att trots att vi väljer ett högre varvtal som ger ett lägre motormoment
så ger oss utväxlingen ett högre hjulmoment vilket i sin tur alltid kommer att ge en
bättre acceleration.



Så.... Att säga att man vinner race på "vrid" är fel. Man vinner race på effekt i kombination med en
bra växellåda. That's it.

...och kom ihåg... Vridmoment är inget annat än effekt per varvtal så en bil med högt vridmoment
klarar alltså av att leverera mycket effekt utan att behöva varva så mycket.


Dock är det så att "effektkurvans utseende" beskrivs av vridmomentkurvan och vice versa. Det är ett enkelt matematiskt samband, inget annat.

Ska vi räkna vidare på hur fort man kan köra oxå?


Vi har cirka 8.000Nm på hjulen. Vi vet att hjulen är 30cm i radie (ganska vanligt för 17-tummare kanske...)

Arbete = Kraft x väg

8.000 = F x 0,3

F = 26.667 N


Sedan vet man att...


F = m x a


a = F / m

m = bilens vikt = 1.300 pannor...

a = 26.667 / 1.300 = 20,5 m/s²


...eftersom vi generellt på vågra breddgrader har en normalacceleration på 9,81 m/s² så borde vi således kunna nå accelerationen...

20,5 / 9,81 = 2,1 g



...ut och testa med Era AP22 och G-tech och se vilken den maximala acceleration Ni kan nå är...

M.v.h.


P.S En motor med högre generellt vridmoment har således högre generell effekt i ett register och kommer således att vara snabbare än en bil med lägre vridmoment.
Den som funderar över detta kommer att se varför det är på det sättet. Om Ni inte ser det, fråga gärna
så förklarar jag...D.S


Skrivet av Jompa inte av mig

Omg... Mycket att läsa du, men bra att man får en riktigt förklaring på det hela smile

I do it my way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang