5048
Sök

det ticar om motorn. varför? bmw 320ik

388 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
hej det ticar om motorn i min bmw 320ik från 88 och undrar om det kan ha att göra med att topplockspakningen kanske kan vara slut lr något liknande? kan även medela att den är lite dum att starta ibland också.

tack på förhand!

Forummoderator
26 670 Inlägg
4 oktober 2007
..kan det inte vara kammen som är lite trött?
Eller ventilerna som behöver justeras?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
4 oktober 2007
Mer troligt ventiler, lyftare etc. Beror antagligen på slarv med oljebyten under bilens yngre dagar (och fortsatta dagar likaså), kan ha körts hårt, gammal sliten motor, slitna delar etc.
Testa att hälla i en tjockare olja och se om ticket minskar.. eller ännu hellre "tvätta" den invändigt. Ej säker på om det är värt att slänga flera hundra/tusenlappen på att "tvätta" en så gammal bil dock.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

388 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
kan vara så? något pris på en ny/beg? smile men jag har hört talas om att ventilerna på den ska vara elektriska lr någe och inte inställningsbara? :S jag som hört fel kanske? yikes

Forummoderator
26 670 Inlägg
4 oktober 2007
Smuurf skrev:
kan vara så? något pris på en ny/beg? smile men jag har hört talas om att ventilerna på den ska vara elektriska lr någe och inte inställningsbara? :S jag som hört fel kanske? yikes

På nyare bilar så är dom väl självjusterande..frågan är hur det är på din?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

500 Inlägg
4 oktober 2007
När senast gjordes oljebyte på den? har du kollat oljenivån?

1 418 Inlägg
4 oktober 2007
På din så är det inga hydraliska lyftare så det är bara göra en ventiljustering så ska du se att en stor del av tickandet försvinner. vanligt bmw problem att bilen tickar!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

388 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Nocturnal skrev:
När senast gjordes oljebyte på den? har du kollat oljenivån?

senaste bytet gjordes förra veckan och det är vid övre sträcket på stickan så nivån borde vara lagom

388 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Lindberg88 skrev:
På din så är det inga hydraliska lyftare så det är bara göra en ventiljustering så ska du se att en stor del av tickandet försvinner. vanligt bmw problem att bilen tickar!

hur ställs det in? smile

388 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
är inte så jävla haj på det maskinella i bilen håller mer på med elen wink hehe

.......
2 655 Inlägg
5 oktober 2007
du måste ha ett bladmått och en 10mm ringnyckel sen skruva av ventilkåpan och ställa varje vipparm, kom ihåg, dom ska inte va i lyft läge så du måste snurra motorn eftersom de alltid är några som är i lyftläge. bladmåttet som använd är de som de står 25 på...

kostad på nytt, ja jag köpte allt nytt till toppen förutom ventiler och alltsom allt gick på precis under 8000kr, så de är kostanden du får lägga ut om du ska ha bort de helt, annars är de bara att ställa in så som ja skrev ovan.

388 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
men beemern

vad kan vara anledningen till att den är dum att starta ibland då? en kompis trodde det kunde vara att topplockspakningen är dålig så att det blir dålig komp i den och att det kan vara en anledning till att den ticar också. kan det stämma?

1 082 Inlägg
5 oktober 2007
Smuurf skrev:
men beemern

vad kan vara anledningen till att den är dum att starta ibland då? en kompis trodde det kunde vara att topplockspakningen är dålig så att det blir dålig komp i den och att det kan vara en anledning till att den ticar också. kan det stämma?

Har den gått/går den varm?
Kommer vattenkylningen runt i hela systemet?
Försvinner/läcker vatten?
Konstiga avgaser/ryker?
Blårök?
"Bluddrande" tomgång?
Hur ser kylarvattnet/oljan ut?
Senast redigerat av jonesono (5 oktober 2007)

388 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
jonesono skrev:
Smuurf skrev:
men beemern

Konstiga avgaser/ryker?
Blårök?
"Bluddrande" tomgång?

det som är är att den rycker lite vitt när ibland, den går inte speciellt varm vad som märks iaf, vattnet tror jag kommer runt hela hur kollar men det annars? den kan ha lite ojämn tomgång ibland när den är kall men inte annars, kylarvattnet som är i nu är brunt/grumligt/ smuttsigt men vet iof inte hur länge sedan det är byt, oljan ser bra ut men luktade lite avgaser sist jag kollade stickan tyckte jag :S någon som vet? asså den går fortfarande men rekomenderas det att göras någe åt kanske? smile

dARKiE
5 031 Inlägg
5 oktober 2007
Smuurf skrev:
men beemern

är det när den är kall? annars kan det vara kallstartsventilen så var det på min bmw ialf.
är det jätte mycket tickande? bmw's äldre motorer tickar alltid lite smått. Dock inte jätte högt. Annars så kan det räcka med ventiljustering i värsta fall så har din kamaxel blivigt nersliten och måste bytas.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 082 Inlägg
5 oktober 2007
Smuurf skrev:
jonesono skrev:
Smuurf skrev:
men beemern

Konstiga avgaser/ryker?
Blårök?
"Bluddrande" tomgång?

det som är är att den rycker lite vitt när ibland, den går inte speciellt varm vad som märks iaf, vattnet tror jag kommer runt hela hur kollar men det annars? den kan ha lite ojämn tomgång ibland när den är kall men inte annars, kylarvattnet som är i nu är brunt/grumligt/ smuttsigt men vet iof inte hur länge sedan det är byt, oljan ser bra ut men luktade lite avgaser sist jag kollade stickan tyckte jag :S någon som vet? asså den går fortfarande men rekomenderas det att göras någe åt kanske? smile

Går den inte varm (och vattentempen ändå ändras/fungerar) är det ju bra.. men testa att byta kylarvatten + olja igen och justera ventilerna. Borde ge resultat. Om inte annat så ser du om det kommer in föroreningar i kylarvattnet respektive oljan.

2 911 Inlägg
5 oktober 2007
Låter som toppen/packningen, ungefär lika vanligt som tjorvande ventilspel.

Sök