Att trimma en RC bil?

pwei Mr.
9 oktober 2007 · 253 Inlägg

Någon som har gjort något liknande? Tipps idér? Tänkte försöka kompressor mata den men vet inte riktigt om det finns nån liten maskin man kan montera dit...

Köpes:
18T Turbo
Nizze_
9 oktober 2007 · 56 Inlägg

Låter som att du kommer få bygga allt själv

Zoom Zoom
C70
9 oktober 2007 · 424 Inlägg

Blir nog svårt att kompressormata. Men det finns ju annat; Sportfilter, sportavgas osv.

Jag har trimmat min. Kolfibersystem bland annat! :-)

S-Larsson
9 oktober 2007 · 514 Inlägg

Det finns kompressorer att köpa till rc-motorer. Men de verkar inte direkt ge nån effekt.. Men en cool grej ändå smile

http://www.masonic175.org/images/Potluck/losi/losi.htm

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Germax
9 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Ska du kompressormata smile Men en hårfön då lr.. haha

Jag har "trimmat" min bil när jag ren ner motorn totalt häromåret. Portade avgaskanalen och "grenröret" Jag vågade inte röra mer, känns som 30000varv inte är o leka med om man inte är pro.

C70
10 oktober 2007 · 424 Inlägg

Jag plockade ner min totalt för ett tag sen med. Såg ut som sirap överallt typ tongue

Är en Kyosho Giga Crusher, så det är mycket att skruva. Men allt är gjort riktigt. Automaten osv är också genomgången. Allt ser ut som nytt igen! (fast den har iofsig bara rullat några timmar innan detta, men stått stilla länge).

Nu ska den bara gå igång också....winkhmmlol

pwei Mr.
10 oktober 2007 · 253 Inlägg

hmm ska nog ta och plocka ner min motor också.. rengöra den osv.. Tror den läcker bensin. Tänkte porta också då på nått sätt! wink

Jag har funderat på en idé med lustgastuber (till typ sprutgrädde)... de har ju ett jävla tryck. Ska bli intressant att montera, ska se om jag kan slänger upp lite bilder också på montaget...

borde ju igentligen bara vara att borra in en slang till efter insuget?

Och till idén med kompressor kan man inte montera in en liten datorfläkt till insuget ?

Senast redigerat av pwei (10 oktober 2007)

Köpes:
18T Turbo
pwei Mr.
10 oktober 2007 · 253 Inlägg
Köpes:
18T Turbo
torpis Forummoderator
10 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

pwei skrev:
.. Tror den läcker bensin. Tänkte porta också då på nått sätt! wink

framgår inte vad du har för RC-bil, men kör du en bensinare så kan man tex byta till en pipa, ta bort original tändning och montera en bättre, exempelvis från Runtronic.  större munstycke och etanolkonvertera?!  gå på med mer tändning och vips mer pulver.

att porta utan att veta exakt hur man gör leder ofta till att man får köpa nya grejor.

Kompisen som jobbar på www.HAB.se testar massa kul prylar.  Senaste är en 1:5 buggy från FG, den gick markant bättre med pipa.

Senast redigerat av torpis (10 oktober 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pwei Mr.
10 oktober 2007 · 253 Inlägg

Finns bild på den i mitt "projekt" galleri. Och vad menar du med att byta till en "pipa" ?

Senast redigerat av pwei (10 oktober 2007)

Köpes:
18T Turbo
Markus_MR2
10 oktober 2007 · 761 Inlägg

Hmm, överladda en 2taktsmotorn är inte lätt.. Finns ju likson inget som håller kvar trycket. har själv en TT EB4-S2PRO med extra allt och motorn är ju inget att klaga på, det är ju fästet som är problemet. Och portning är nog att glömma, motorkaraktäristiken är ju vass nog som den är, dessutom så är ~1200hk/liter ganska mycket från början=) Tror att det krävs en grym expert om man ska plocka mer.. Men visst, lustgas borde funka.

Edit: Skaffa en bra avstämd dämpare till dom, det kan göra en hel del. Sen kan du ju även labba med mer nitro och större bränslemängd för att få mer effekt, finns lite att plocka där med.

Senast redigerat av Markus_MR2 (10 oktober 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
torpis Forummoderator
10 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Sen kan du ju även labba med mer nitro och större bränslemängd för att få mer effekt, finns lite att plocka där med.

Det kan ju liknas vid lustgas att tippa i mer nitro. dock går en motor ofta bäst för det den är byggd för...


Annars är ett säkert kort att få fart i sin RC-bil att stoppa i en elmotor...  ni anar inte vilka krafter som finns där...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Markus_MR2
10 oktober 2007 · 761 Inlägg

torpis skrev:

Markus_MR2 skrev:
Sen kan du ju även labba med mer nitro och större bränslemängd för att få mer effekt, finns lite att plocka där med.

Det kan ju liknas vid lustgas att tippa i mer nitro. dock går en motor ofta bäst för det den är byggd för...


Annars är ett säkert kort att få fart i sin RC-bil att stoppa i en elmotor...  ni anar inte vilka krafter som finns där...

Nja, de går precis lika bra, men det är svårare att ställa in och mycket labbande med stift mm. Sen är det ju så att ju mer nitro, ju kallare går den så på så sätt så får man ner arbetstempen en aning.

jo, ja anar vilka krafter där finns, men en standard elbil kör inte ifrån en standard nitrobil (inte de jag har sett iaf) Sen är det inte kul att ladda batterier heller.. Finns en anledning till att man kör med nitro smile... Nitrobilar ligger på ca 1.4kW = ~2hk vilka elmotorer i vanlig storlek ligger däromkring?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
torpis Forummoderator
10 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
jo, ja anar vilka krafter där finns, men en standard elbil kör inte ifrån en standard nitrobil (inte de jag har sett iaf)

börjar låta som du kör BMW wink

Markus_MR2 skrev:
Sen är det inte kul att ladda batterier heller.. Finns en anledning till att man kör med nitro smile... Nitrobilar ligger på ca 1.4kW = ~2hk vilka elmotorer i vanlig storlek ligger däromkring?

Ja du... laddtiden kommer man inte undan, kör 10-15min ladda 30-40min, två ackpaket och man kan köra nästan oavbrutet.  ladda medans du byter länkarmar eller fipplar med annat jox som lossnat...  så i praktiken är laddtiden nästan försummbar.

Nu finns det ju olika nitromotorer, men snackar vi 1:10 bil/buggy så kostar det inte många kronor att åka fortare med Elmotor.  1/8 Inferno MP7.5 eller vad de värasta heter går undan bra.  Blir dyrare naturligtvis men pulvret finns.  soppar du in 1.4kw så kan jag stoppa in 3kw.

Går att argumentera i evigheter, men som svar på grundfrågan så går det alltid fortare med elmotor smile  sen pris, fusk, körtid mm... tja det går att diskutera lääääänge wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Markus_MR2
10 oktober 2007 · 761 Inlägg

torpis skrev:

Markus_MR2 skrev:
jo, ja anar vilka krafter där finns, men en standard elbil kör inte ifrån en standard nitrobil (inte de jag har sett iaf)

börjar låta som du kör BMW wink

Markus_MR2 skrev:
Sen är det inte kul att ladda batterier heller.. Finns en anledning till att man kör med nitro smile... Nitrobilar ligger på ca 1.4kW = ~2hk vilka elmotorer i vanlig storlek ligger däromkring?

Ja du... laddtiden kommer man inte undan, kör 10-15min ladda 30-40min, två ackpaket och man kan köra nästan oavbrutet.  ladda medans du byter länkarmar eller fipplar med annat jox som lossnat...  så i praktiken är laddtiden nästan försummbar.

Nu finns det ju olika nitromotorer, men snackar vi 1:10 bil/buggy så kostar det inte många kronor att åka fortare med Elmotor.  1/8 Inferno MP7.5 eller vad de värasta heter går undan bra.  Blir dyrare naturligtvis men pulvret finns.  soppar du in 1.4kw så kan jag stoppa in 3kw.

Går att argumentera i evigheter, men som svar på grundfrågan så går det alltid fortare med elmotor smile  sen pris, fusk, körtid mm... tja det går att diskutera lääääänge wink

Tycker inte om BMW så mycket så du kan va lugn smile

Hur menar du? Om jag stoppar in 1.4kW så stoppar du in 3kW?? menar du att du har 3kW i en liten elmotor? Låter bogus smile . 3000W/7.2v=416A. 416A kräver matarledningar som är grövre än motorn.. Jag kanske missuppfattar som vanligt smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
torpis Forummoderator
10 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Hur menar du? Om jag stoppar in 1.4kW så stoppar du in 3kW?? menar du att du har 3kW i en liten elmotor? Låter bogus smile . 3000W/7.2v=416A. 416A kräver matarledningar som är grövre än motorn.. Jag kanske missuppfattar som vanligt smile

Du har rätt, fast 3000/42 blir "bara" 71A och det i peek på fullgas, tänk din bil med 1.4kw går rätt okej, brassa på det dubbla... då kan man inte hålla fullgas länge heller så strömmen i snitt är inte så hög.

Jag pysslar mest med flygplan, men det är "same shit" vad gäller metanol vs el där.

exempelvis min 2-meterskärra, 3000watt elmotor motsvarar 60cc bensinmotor och väger totalt 1kg mindre smile

http://www.youtube.com/watch?v=b93X6brw0ys


hoppas inte det blir för mycket offtopic :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Markus_MR2
10 oktober 2007 · 761 Inlägg

torpis skrev:

Markus_MR2 skrev:
Hur menar du? Om jag stoppar in 1.4kW så stoppar du in 3kW?? menar du att du har 3kW i en liten elmotor? Låter bogus smile . 3000W/7.2v=416A. 416A kräver matarledningar som är grövre än motorn.. Jag kanske missuppfattar som vanligt smile

Du har rätt, fast 3000/42 blir "bara" 71A och det i peek på fullgas, tänk din bil med 1.4kw går rätt okej, brassa på det dubbla... då kan man inte hålla fullgas länge heller så strömmen i snitt är inte så hög.

Jag pysslar mest med flygplan, men det är "same shit" vad gäller metanol vs el där.

exempelvis min 2-meterskärra, 3000watt elmotor motsvarar 60cc bensinmotor och väger totalt 1kg mindre smile

http://www.youtube.com/watch?v=b93X6brw0ys


hoppas inte det blir för mycket offtopic :p

ok så ni kör på 42 volt?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
torpis Forummoderator
10 oktober 2007 · 10 572 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
ok så ni kör på 42 volt?

det beror på hur mycket pulver som behövs, men en stadiumtruck 1/8 på 25volt pinnar på bra mycket...  kör fort, säg 50km/h ge fullt och den flippar bakåt... sjukt tryck

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Frasse0808
16 mars 2021 · 2 Inlägg

pwei skrev:
Någon som har gjort något liknande? Tipps idér? Tänkte försöka kompressor mata den men vet inte riktigt om det finns nån liten maskin man kan montera dit...

jag har en across den går i 507 kilometer i timmen jag vill att den ska gå i 100/ kilometer i timmen går det

Frasse0808
16 mars 2021 · 2 Inlägg

pwei skrev:
Någon som har gjort något liknande? Tipps idér? Tänkte försöka kompressor mata den men vet inte riktigt om det finns nån liten maskin man kan montera dit...

jag har en across den går i 50 kilometer i timmen jag vill att den ska gå i 100/ kilometer i timmen går det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang