jaka54
16 mars 2021
· 5 680 Inlägg
Hej!
Har sysslat med modellflyg sedan 1975 och tävlat i pylonracing (luftens F1 lopp 400 km/t) i mer än 30 år och det två-takts motorer som används i R/C sammanhang är alla baserade på ABC teknik, dvs de har Aluminiumkolv, Mässingscylinder som är koniskt (Brass på eng) och cylindern är kromad (Chrome på eng). ABC.
Enklaste sättet att "trimma" en sån här motor är att öka procenten av nitrometan i bränslet. 5-15% nitro, 10-20% syntet eller ricinolja och resten metanol är vanliga blandnigar. I flygsammanhang kör jag med 5% nitro i alla mina motorer såväl som två som fyrtaktare. I bilsammanhamg ,med 3,5cc motorer kanske 10-20% nitro är vanligare. "För mycket" nitro (30%-50%)är inte bra på standardmotorer, då kommer "tändningen " fel, vi använder ju glödstift och inte tändning med tändstift, och motorerna kommer att få för tidigt tändning vilket renderar i mer värme och låg effekt och att de slits. Kom i håg att valet av glödstift också bestämmer tändläget så desto mer nitro desto kallare stift...men är motorn sliten, har dålig passning mellan kolv och cylinder så innebär det också att motorn blir känsligare att ställa in och att varmare stift måste användas...som du ser en hel vetenskap. Vill man fortfarande laborera med "mer nitro" ,över 15% nitro , så måste kompressionen sänkas genom att man lägger i en eller flera 0.1mm alu-packning under topplocket och kanske även valet av glödstift. Regeln är : Ju mer nitro eller högre kompression desto kallarae stift.
Nr två för att få mer effekt är att förse motorn med ett avstämt avgassystem (pipa), men alla R/C bilmotorer har det vad jag vet (dubbel konsiskt avgassystem, likadant som sitter på alla moppar/MC med tvåtakatre).
Nummer tre för att få mer effket är att byta ut de två kullagren i motorn mot C4 lager, lager med "större spel" än standardlager, men jag har för mig att såna lager redan sitter i de flesta R/C-bil motorer ,men lager måste bytas då och då för de slits. WIB är ett bra fabrikat!
Senast redigerat av jaka54 (16 mars 2021)