Projekt : nybörjar "bygge" volvo 740 89

Smiley Legitimerad Lamphållare
13 oktober 2007 · 369 Inlägg

Tack! till alla er som har sagt lycka till o likande=)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
13 oktober 2007 · 2 258 Inlägg

varför är jag inblandad i nästan alla nya inlägg :S inte jag som ska bygga volvo räcer

Sump Runk Rätt O Slätt!
Smiley Legitimerad Lamphållare
13 oktober 2007 · 369 Inlägg

vad syftar du på?

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
darkwizard Fordonstekniker
13 oktober 2007 · 1 740 Inlägg

Lycka till, bara du inte hittar rost... roll

Senast redigerat av darkwizard (13 oktober 2007)

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Smiley Legitimerad Lamphållare
13 oktober 2007 · 369 Inlägg

darkwizard skrev:
Lycka till, bara du inte hittar rost... roll

lite ytrost finns på vänster sida men det är nedslippat, sen finns det lite i motorrumet ska slippas ner när jag lyfter ut motorn i vår, men finns ingenting under bilen, eller i golv och liknande i bilen=)

lägger upp en bild på hur jag tänker bygga mitt "racing" avgas system man borde spara någon häst genom att slippa den där skarpa böjen vid bakaxeln tycker jag sen ser det grymt ut med side pipe och det borde bli ett grymt ljud (slutdämparn = japs) big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/170561_mspcee.jpg
vad tycks?

Senast redigerat av Smiley (13 oktober 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Obooy Meca Bildelar, Örebro
13 oktober 2007 · 32 Inlägg

lycka till. låter väldigt intressant detta ska följas. Fint med volvo projekt

Meca Bildelar, Örebro
Smiley Legitimerad Lamphållare
14 oktober 2007 · 369 Inlägg

håller med=)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
14 oktober 2007 · 4 190 Inlägg

Ingen japs snaälla tongue
Den ska sitta på japanernas bilar..
Din ska bli en redigt fräch volvo 740 med side pipe, fast utan japs tongue
Lycka till!
mvh kimpa

Sorling
14 oktober 2007 · 207 Inlägg

jag skulle inte vilja ha båge och lättad bil som förstabil:P jag har haft lättad till och från. jävligt kul o sladda då. men jobbigt med bröt i längden.P

EvolutionIII
14 oktober 2007 · 459 Inlägg

sätter du japsdämp på en 740, tänker ja sluta kolla in denna tråd.

christofferedil Yellow bug!
14 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

vw___tompa skrev:
Varför en Volvo??

Ursäkta mej, men bara så JÄVLA onödigt.. Väx upp för fan..

Lycka till med bygget smiley, ska följas! wink

Men snäääälla, ingen japs? Det ser bara grymt fult ut på 740. Visst att det låter gött, men 1000ggr snyggare me 3" ut o snedkapat polerat rör!

Senast redigerat av Edil_ (14 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Smiley Legitimerad Lamphållare
14 oktober 2007 · 369 Inlägg

hehe okej det blir ingen japs eftersom det blev så mycket kritik, då fåre bli rakt 3tums rörsmile

Edit: vad har rallybilar för ljuddämpare? mitt mål är att få den att låta ungefär som en rallybil, har dom helt utan ljuddämpare?

Senast redigerat av Smiley (14 oktober 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
evilaudio
14 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

e den en 740 turbo??  om inte så e 3" hela vägen på tok för stort.. visst kommer de låta som fan mem du kommer tappa "ork" i motorn..

rallybilar har dämpare.. utan dämp så kommer du inte kunna besikta bilen samt att snuten kommer hata dig.. även dina grannar kommer hata dig..tongue   sen e de allt lite "bondigt" å ha en bil som låter att de skulle gå i 300 när du bara kör i 50.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Smiley Legitimerad Lamphållare
14 oktober 2007 · 369 Inlägg

evilaudio skrev:
e den en 740 turbo??  om inte så e 3" hela vägen på tok för stort.. visst kommer de låta som fan mem du kommer tappa "ork" i motorn..

rallybilar har dämpare.. utan dämp så kommer du inte kunna besikta bilen samt att snuten kommer hata dig.. även dina grannar kommer hata dig..tongue   sen e de allt lite "bondigt" å ha en bil som låter att de skulle gå i 300 när du bara kör i 50.

Nej, det är en b230f alså en 8ventilers enkam volvo motor på 2,3 liter, ska lägga ner ca 15 tusen på bara motorn i vår, har tänk att porta själv (man måste ju lära sig) och få råd av min lärare i fordons kunskap (han e grym på volvo motorer) hur jag ska göra för att kunna få ut så mycket effekt som möjligt, sedan ska jag köpa någon vevaxel av han och sätta in, sedan så blire o köpa någon racing kam från kgtrimmning, och sätta in större ventiler, och starkare ventilfjädrar, och sedan plana toppen 5mm, är verkligen 3tum för stort då? eller ska jag gå ner till ett 2,5 tums avgas system?

Jag kommer ha kvar orginal systemet, som jag kommer ha på när jag ska besikta bilen, sedan blire o byta till "racing" avgas systemet, och det där att bilen låter som fan och inte går som fan, såna bilar hatar jag med så därför så tänkte jag slänga på en japsdämpare, men det blev så stor kritik så den idén skrota jag direKt, och jo jag e nästan bonde, bor ute på landet har 3km till närmsta granne smile

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
SevilleDiesel
14 oktober 2007 · 152 Inlägg

Det kan vara tillräckligt med 2" system.Det verkar bli ganska kort. Placeringen av dämpare spelar in i det hela åxå.Finns bara ett sätt egentligen-pröva å se! I ditt fall e det väl bara ett par rör å en dämpare.Två likadana uppsättningar i varsin dimension,en övergångsmuff å du kan testa med tvåtumsrör å tvåhalv dämpare oxåvidare.... Lycka till

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
volvo_jonathan diesel beroende
14 oktober 2007 · 48 Inlägg

om jag hade vatt du hade jag sat 2.5 tums .om du vill den ska låta som rally gjör som två jag känner båda volvo den ena kör rally borgström om nån hört talas om familjen dom har rakt från grenrör till och en slut dämp sätt 4 tum i slutet snedskuret.då låter den lagom och smatrar gött lycka te me bygget

dieselsmoke
Volvo 945 (1992)
Blomsterberg plattsättare!
14 oktober 2007 · 804 Inlägg

ja tror ja också skulle satsa på 2,5tum om ja vore dig lycka te smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
ToXtreme
14 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

Låter som ett kul projekt big_smile Håller själv på med en B230Fare wink

Angående avgaset så tycker jag inte du borde ha sidepipe, de 740 jag sett med sidepipe har sett förjävligt ut tongue

Kör på vanliga modellen wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Smiley Legitimerad Lamphållare
14 oktober 2007 · 369 Inlägg

ToXtreme skrev:
Låter som ett kul projekt big_smile Håller själv på med en B230Fare wink

Angående avgaset så tycker jag inte du borde ha sidepipe, de 740 jag sett med sidepipe har sett förjävligt ut tongue

Kör på vanliga modellen wink

Okej, men dom kanske inte har försökt att få det tillräckligt snyggt:P anledningen jag vill dra sidepipe e att jag kommer spara vikt, och få någon extra hk pga då slipper jag den skarpa böjen vid bakaxeln, tänkte att jag isåfall drar 2,5tums rör eftersom 3tum verkar vara för stort, sen innan bakhjulet så gör jag som en slags fyrkantig liten "låda" som sticker fram strax innan hjulhuset och slutar där hjulhuset börjar (lackar denna "låda" eller "slutrör" svart så blir den ganska diskret) vad tros om det?


http://www.garaget.org/gallery/archive/69225/171317_rq2nav.jpg
Sådär typ

Senast redigerat av Smiley (14 oktober 2007)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
ToXtreme
15 oktober 2007 · 3 627 Inlägg

Jadu.. viktmässigt kanske du tjänar 1-2kilo, och du vinner nog max 1hk på det, i värsta fall förlorar du på det om du inte har rätt sorts motstånd i avgaset.

Så jag tycker du ska överväga att dra det på det vanliga viset, betydligt mycket snyggare wink Och så sätter du dubbla 3" utblås istället smile

För jag lovar dig att den där hästen och de där kilona inte kommer göra någon skillnad tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang