6093
Sök

Montera sportstolar. (nya bilder & frågor)

Digital Designer
198 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Jag har köpt följande sportstolar:

http://www.ridetech.se/Shop/Image/Article/SS-204.jpg

Nu undrar jag om nån har haft erfarenhet att installera liknande i en Audi A3 1,8T -97?
Vad bör man tänka på? 2st 4 punktsbälten är också beställda, var fästar man dessa?

Tack på förhand.
Senast redigerat av webdiddy (20 oktober 2007)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

2 123 Inlägg
15 oktober 2007
webdiddy skrev:

Nu undrar jag om nån har haft erfarenhet att installera liknande i en Audi A3 1,8T -97?
Vad bör man tänka på? 2st 4 punktsbälten är också beställda, var fästar man dessa?

Tack på förhand.

Först och främst så måste jag säga att det är tämligen dumt att beställa saker utan att ens ha tänkt på hur man ska montera det.
För det andra så suger verkligen glidskenorna till dom där sportstolarna, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag har likadana. Du får bygga egna fästen till glidskenorna med hjälp av plattjärn och en svets, det kan gå att modda orginalfästena också men då brukar inte orginalstolen gå att använda sen.
Bälten fäster man normalt i ett bakre fjäderbensstag eller i rull/störtburen men i ditt fall verkar ju inte det gå så bra eftersom du saknar båda, Då får du fästa dom i stolsfästet på något sätt, borde inte bli allt för krångligt att fixa : )
Lycka till : )

279 Inlägg
15 oktober 2007
när jag monterade stolen i min ( inte riktigt samma bil men endå). köpte jag ett underrede ( glidskena på skroten ) till en och sen svetsade en polare och jag dit två stag rakt över på den och borrade hål för fästerna och skruvade fast stolen. enkelt och var billigt och den sitter hårt fast. men det var en annan stol oxå men den här borde ju fästas på ett ungefär samma sätt. och glidskenan funkar korrekt, krånglar ingenting.

bränt gummi luktar kärlek

1 827 Inlägg
15 oktober 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
webdiddy skrev:

Tack på förhand.

Först och främst så måste jag säga att det är tämligen dumt att beställa saker utan att ens ha tänkt på hur man ska montera det.
För det andra så suger verkligen glidskenorna till dom där sportstolarna, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag har likadana. Du får bygga egna fästen till glidskenorna med hjälp av plattjärn och en svets, det kan gå att modda orginalfästena också men då brukar inte orginalstolen gå att använda sen.
Bälten fäster man normalt i ett bakre fjäderbensstag eller i rull/störtburen men i ditt fall verkar ju inte det gå så bra eftersom du saknar båda, Då får du fästa dom i stolsfästet på något sätt, borde inte bli allt för krångligt att fixa : )
Lycka till : )

Jag lyfter ett varningens finger för att montera 4 punktsbältet i ett fjäderbensstag. Om du smäller så har du flera tons dragkraft i bältena, och jag kan garantera dig att ett fjäderbensstag inte håller till det ändamålet.

Montera dom i fästena till säkerhetsbältena bak istället, du får inte jättedålig vinkel på bältena om du lutar stolarna bakåt lite.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Digital Designer
198 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
tack för svaren, fler tipps tages gärna emot dock, jag skippar nog 4 punkts bälterna och kör med de vanlig istället då det verkar riskabelt för en nybörjare som mig att börja labborera med en såpass viktig detalj som bältet.

427 Inlägg
15 oktober 2007
4P bältet har du ingen nytta av om du inte kör på bana dessutom är det olagligt.

1 688 Inlägg
16 oktober 2007
Hur lång är du? När ja kollade måtten på domdär stolarna hos Ridetech så va dom bra mycket mindre än dom som t.ex Sparco säljer.
Var själv sugen på ett par sådanna, men efter att ha räknat lite så kom ja fram till att  stolens överkant skulle sluta 2 cm under min nacke roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Digital Designer
198 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Losgard skrev:
Hur lång är du? När ja kollade måtten på domdär stolarna hos Ridetech så va dom bra mycket mindre än dom som t.ex Sparco säljer.
Var själv sugen på ett par sådanna, men efter att ha räknat lite så kom ja fram till att  stolens överkant skulle sluta 2 cm under min nacke roll

Aha, jag är ca 1,82.

Digital Designer
198 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Ingen annan som vet om stolarna är för korta i ryggen om man e 1,82?

Toker
491 Inlägg
18 oktober 2007
Så här gjorde jag fästena till mina megan stolar..
http://www.garaget.org/gallery/archive/30376/152713_2sjztx.jpg

Billigast och enklast, plattjärn tvärs över orginal skenor..
Sen borra jag ur hål och med marginal på sidorna så stolarna gick att justera så dom fick bra position.

Sen ang. 4-punktsbälte så kan man fästa dom där bältespunkterna är i golvet bakom stolen sen i fjäderbensstaget..
Men man får inte använda det på gatan och måsta ha orginal bälte vid besiktning..
Men du kanske visste det redan..

Längden på dig tror jag inte är någe problem, såvida stolarna är dåligt designade.

Men har du inte redan köpt stolarna?
bara att provsitta..

Mvh, Tobbe
Senast redigerat av Supratok (18 oktober 2007)

Toker Jr 081102

Digital Designer
198 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Supratok skrev:
Så här gjorde jag fästena till mina megan stolar..

Billigast och enklast, plattjärn tvärs över orginal skenor..
Sen borra jag ur hål och med marginal på sidorna så stolarna gick att justera så dom fick bra position.

Sen ang. 4-punktsbälte så kan man fästa dom där bältespunkterna är i golvet bakom stolen sen i fjäderbensstaget..
Men man får inte använda det på gatan och måsta ha orginal bälte vid besiktning..
Men du kanske visste det redan..

Längden på dig tror jag inte är någe problem, såvida stolarna är dåligt designade.

Men har du inte redan köpt stolarna?
bara att provsitta..

Mvh, Tobbe

Ett stort tack för bilden och beskrivningen.
Jag skippade 4 punktsbältet då det verkar funka bra med vanligt bälte på de jag köpte.

Japp stolarna är köpte men de ligger för tillfället hos bussgods då jeg inte har nån aning om stort paktet är då min bil e ganska liten.

Har du lust att lägga upp lite fler bilder på ditt fäste så man få se lite mer noga?

Medlem 5280
552 Inlägg
18 oktober 2007
Jag har provsuttit dom och jag är 186 och det är ingen fara.
Skaffa orginal skenor o sen är det bara att mäta o svetsa.

Digital Designer
198 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Skit också, detta kan nog bli jobbigt!!!!

Har nu kollat hur min orginal stolar sitter i bilen, de sitter lixom bara fast där bak i fästet (se bilder).
Och skenorna till sportstolarna ser ut som om de måste sitta både fram och bak, finns det inget sätt att få dit sportstolarna utan att behöva göra hål i glovet eller nått? Jag ska förmodligen dra till nån skort och se om man kan köpa fästen men med tanke på att det ser ut som de sitter ihop med själva stommen av stolen så måste jag säkert köpa hela stolen :-/ Nån som har några idéer?

http://img230.imageshack.us/img230/2853/orginal1xb2.jpg

Orginal fästet

http://img230.imageshack.us/img230/2175/orginal2kq5.jpg

Orginal fästet 2

http://img223.imageshack.us/img223/3313/sportstolenzk2.jpg

Sportstol fästet
Senast redigerat av webdiddy (20 oktober 2007)

1 722 Inlägg
20 oktober 2007
Äsch då kan du ju montera o sätta framför datorn big_smile istället

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Digital Designer
198 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
ingen annan som har nått seriöst svar att ge?
Börjar kännas lite hopplöst, vill gärna inte sälja stolarna :-/

4 506 Inlägg
21 oktober 2007
webdiddy skrev:
ingen annan som har nått seriöst svar att ge?
Börjar kännas lite hopplöst, vill gärna inte sälja stolarna :-/

Är trött i skallen, men det är klart som korvspad att du löser det.
Ta hem någon praktisk polare så löser ni det tillsammans.
Ni kanske inte får i stolarna samma dag som dom kommer,
Men en lösning borde ni får, Kolla runt om ingen annan kör med sportstoral
i en likadan bil här inne, och fråga dem!

Kan du andas kan du dö.

58 Inlägg
21 oktober 2007
så blir det lätt när man köper "skitstolar"Hade  du köpt sparco ,recaro så finns det färdiga underreden o köpa bult on till din bil.Sen ang bältena så håller jag med dig att du bör skippa dom.Kan man inte montera dom så som bälten ska monteras i öglor som är svetsade i ramenalt buren ska man skippa det,Inte kul o smälla o bältesfästena släpper..
lycka till

Digital Designer
198 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Dessvärre har jag inte lyckats hitta nån med sportstolar i en A3'a här, nu vet jag nog varför. :'(

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 oktober 2007
inte för att vara den. Men om jag hade beställt sånna stolar så hade jag mätt & börjat klura på glidskenor o allt innan jag går o köper mig nån stol. Man kan mer eller mindre säga att du köpt dig grisen i säcken.
Men alla gör sina misstag.
Men det går ju alltid att fixa vettu smile
Lite järn & svets så är fan ingenting omöjligt;)
Man skulle vart polare med Mcgyver nu dö tongue En skruv till 1 porsche

C H E V R O L E T <3

2 117 Inlägg
22 oktober 2007
Äsch. Häng inte läpp nu.
Gå igenom det metodiskt från a-ö så är det inte så svårt.
Glöm de medföljande glidskenorna för ögonblicket.

a. Demontera hela underredet från en originalstol
b. Testa detta på nya stolen
c. Notera var det ev tar i eller var du kan behöva fästa nya järn
d. Om det absolut inte går att använda original skenor/underrede....gå till e.
e. Ta fram de nya skenorna och sätt dem på stolen.
f. Placera stolen i bilen och kolla hur ditt nya custom fäste kan behöva se ut för att skruvas fast i golvet.
h. I med stolen från och till för att testa
i. Skaffa plattjärn mm och borra, vinkla och ev lämna bort på svets
j. eventuellt lite mer finlir...
Klart!

Det är inte svårare än så. Tycker bilderna du fått i tidigare inlägg ger dig väldigt bra hjälp.
Titta på dem och finlira lite på egen hand. Klipp till några pappmallar och testa. Busenkelt.
i.

Sök