200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

En Audi A3 Quattro 1.8T med 150kusar original drar ju min Volvo 740 GLT 16 Valve med 159kusar varje dag. (Iofs gammal vs ny, men gått lika långt ungefär wink)
Audin är ju tyngre också för övrigt.

Audin drar direkt vid 3000 rpm medan Volvon får vänta tills 4500 rpm innan den drar iväg.
Måste vara mycket brantare effektkurva på Turboådin.. Ger mer effekt per varvtal upp till
maxeffekten medan Volvon sackar efter pga klen innan högvarv.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Nej eftersom det är mer hästar i turbon orginal.
En N/A motor med lika många häst som en överladdad motor vinner N/A motorn i 99 fall av hundra.
Laddtryck spelar ingen roll när man pratar hög och lågtrycksturbo. Högtrycksturbo börjar ladda vid ungefär 3-3500 varv beroende på hur motorn är mappad/inställd. En lättrycksturbo laddar hela tiden vid alla varvtal för att få ut bättre effekt och vrid över hela registret.
Som Eisenhut sa är responsen i en N/A motor betydligt bättre än i en turbomotor : )

En Volvo 740 Turbo Intercooler (som exempel) med 156 hästar original drar ju en Volvo 740 GLT 16 Valve som har 159 skrämmande kusar för att den har mer att komma med i mellanregistret. Är det ett av dina 1 av 100-fall?

Vanliga turbobilar brukar väl ha bra drag redan från låga varv och är därför snabbare än sugisar.

Rojpen
28 oktober 2007 · 2 230 Inlägg

steifan skrev:
En Audi A3 Quattro 1.8T med 150kusar original drar ju min Volvo 740 GLT 16 Valve med 159kusar varje dag. (Iofs gammal vs ny, men gått lika långt ungefär wink)
Audin är ju tyngre också för övrigt.

Audin drar direkt vid 3000 rpm medan Volvon får vänta tills 4500 rpm innan den drar iväg.
Måste vara mycket brantare effektkurva på Turboådin.. Ger mer effekt per varvtal upp till
maxeffekten medan Volvon sackar efter pga klen innan högvarv.

hehe:) det jamförelsen var snygg den hahaha:P
å det var ju inte så konstigt att han drog dig heller:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
MeloveGolf Vw trimmare
28 oktober 2007 · 2 995 Inlägg

Joo skrev:
Enligt ditt argument så är det ju ingen mening med att folk tävlar mot varandra, eftersom det är olika förare, då kan det bli olika beroende på vem som kör, ska man tänka så varje gång man tävlar mot någon?

Läs igen! Tvärtom Det är ju det som är tjusningen att hitta rätt växlar och framför allt när man ska växla. Du vet ju inte om han är en yngling som fick körkortet förra veckan eller
om det är en van rally förare....

Om du kollar till effekt siffrorna igen så är den ända skillnaden var effekten kommer på en N/A eller en Turbo...när du vet det ska du börja kolla på utväxlingen på bilarna min bil
har 200hk + 4WD ...en peugeot 206 Gti med 139HK Fulsltändigt blåser mig på 0-200km/H eftersom den är utväxlad för acceleration och har väldigt tätstegad låda...
Så tro att turbon gör att du vinner känns lite fåfängt så mycket faktorer spelar in
man ska inte tro att man är kung i stan för att man har ett turbo emblem på bilen...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
camaro67 Meister
28 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

Testa och använda två olika motorer i en bil så får man ju rätt resultat eftersom du har samma vikt, utväxling m.m. Men sen beror det ju på vad man kör för nåt? Bana eller strip?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
28 oktober 2007 · 1 882 Inlägg

Det är ju ett mycket enkelt att få extra krut i en turbomotor. Dock är ju inte laddtryck allt utan för att få en seriös trimning bör man ger sig på samma saker som en sugis. Dvs, fixa bättre flöde genom portning av topp etc. Även insuget är viktigt då pleniumkammarens storlek och runners längde gör skillnad på motorns karaktär. Sedan kan man ju ha hög komp och ladda lite eller låg komp och ladda mer, det gäller att hitta rätt balans. Jag kör hellre med högt flöde och lågt ladd än tvärt om.

Just nu trimmar jag dock sugis och där är det ju en liten fördel med extra cylindervolym.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
AUDI_NÖRD
28 oktober 2007 · 207 Inlägg

undra hur det skulle gå mellan en audi a6 1,8T quattro 98-04 mot min a6 2,6 quattro 95-97 exakt samma hästar och newtonmeter wink

QUATTRO = De ä bar å åk
John87 Stolt Volvoägare
28 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

AUDI_NÖRD skrev:
undra hur det skulle gå mellan en audi a6 1,8T quattro 98-04 mot min a6 2,6 quattro 95-97 exakt samma hästar och newtonmeter wink

Det är lite intressant!

Du har nästan en liter mer i volym, men ändå har ni samma effekt och vrid.
Där ser man vad stressfläkten gör smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Jimm
28 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Hehe, alla sugmotor förare säger att det är bäst och manligast  osv.

Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv)
Då en turbo har den vid 5000rpm.

Av mina erfarenheter så är en turbobil snabbare än en sugis om båda är hyffsat likvärdiga.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Hardjim skrev:
Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv) Då en turbo har den vid 5000rpm.

Det är det jag försöker förklara för Fredrik.Gustavsson.
Om turbobilens maxeffekt ligger på lägre varvtal jämte
sugisbilens så borde ju turbobilen accelerera snabbare.
Eftersom det tar mer tid att varva längre för att få samma skjuts.

henkebenke
28 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

steifan skrev:

Hardjim skrev:
Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv) Då en turbo har den vid 5000rpm.

Det är det jag försöker förklara för Fredrik.Gustavsson.
Om turbobilens maxeffekt ligger på lägre varvtal jämte
sugisbilens så borde ju turbobilen accelerera snabbare.
Eftersom det tar mer tid att varva längre för att få samma skjuts.

Nej, det beror ju på utväxling, trögheten i drivlinan, svänghjul etcetc etc

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
MeloveGolf Vw trimmare
28 oktober 2007 · 2 995 Inlägg

steifan skrev:
Om turbobilens maxeffekt ligger på lägre varvtal jämte
sugisbilens så borde ju turbobilen accelerera snabbare.
Eftersom det tar mer tid att varva längre för att få samma skjuts.

Effekten är fortfarande lika Snarare handlar det om växling och utväxling
på lådan men det har folk glömt bort man stirrar bara på 2 saker 1. Turbo 2.Effekten
Som jag sa tidigare en peugeot 206Gti Piskar 200hk maskiner DVS 1.8T chippade sådana också utan problem med hjälp av sin växellåda som ger den acc....
man kan få en Volvo gå i 400km/h om man vill men det tar en halvtimme dit...
Förare,Vikt,Typ av utväxling och däck spelar roll oavsett om man vill eller inte...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
bazooka_
28 oktober 2007 · 406 Inlägg

henkebenke skrev:

steifan skrev:

Hardjim skrev:
Av det lilla jag kan så har en turbobil högre vrid tidigare än en sugis. Samt att den når sin toppeffekt tidigare. Sugisar ligger ofta runt 6500-7000 rpm om det är en vass bil. (BMW M, japs GTI osv) Då en turbo har den vid 5000rpm.

Det är det jag försöker förklara för Fredrik.Gustavsson.
Om turbobilens maxeffekt ligger på lägre varvtal jämte
sugisbilens så borde ju turbobilen accelerera snabbare.
Eftersom det tar mer tid att varva längre för att få samma skjuts.

Nej, det beror ju på utväxling, trögheten i drivlinan, svänghjul etcetc etc

Allting spelar in som henkebenke säger, Vikt, Framhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift, Utväxling osv osv, vikten har en stor betydelse för acceleration,

:DPlattan i mattan:D
Joo
28 oktober 2007 · 741 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Läs igen! Tvärtom Det är ju det som är tjusningen att hitta rätt växlar och framför allt när man ska växla. Du vet ju inte om han är en yngling som fick körkortet förra veckan eller
om det är en van rally förare.....

Det är en kompis till mig som har kört cross i hela sitt liv och har alltid hållt på med motorsporter smile Så han är nog inte helt värdelös roll

MeloveGolf skrev:
Om du kollar till effekt siffrorna igen så är den ända skillnaden var effekten kommer på en N/A eller en Turbo...när du vet det ska du börja kolla på utväxlingen på bilarna min bil
har 200hk + 4WD ...en peugeot 206 Gti med 139HK Fulsltändigt blåser mig på 0-200km/H eftersom den är utväxlad för acceleration och har väldigt tätstegad låda...

Tack, där fick jag svaret jag vart ute efter, tänk om någon hade kunnat skriva det innan så hade det inte blivit några missförstånd wink

MeloveGolf skrev:
Så tro att turbon gör att du vinner känns lite fåfängt så mycket faktorer spelar in
man ska inte tro att man är kung i stan för att man har ett turbo emblem på bilen...

Jag har aldrig trott att en Turbo bil går bättre än en Sugmotor, jag frågade bara hur det kunde komma sig att jag drog honom! wink

Mvh J

Reichte86
28 oktober 2007 · 509 Inlägg

en nyare bil går ju bättre än en gammal bil med 30000 mil på nacken!

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

bazooka_ skrev:

henkebenke skrev:

steifan skrev:
Det är det jag försöker förklara för Fredrik.Gustavsson.
Om turbobilens maxeffekt ligger på lägre varvtal jämte
sugisbilens så borde ju turbobilen accelerera snabbare.
Eftersom det tar mer tid att varva längre för att få samma skjuts.

Nej, det beror ju på utväxling, trögheten i drivlinan, svänghjul etcetc etc

Allting spelar in som henkebenke säger, Vikt, Framhjulsdrift/bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift, Utväxling osv osv, vikten har en stor betydelse för acceleration,

Jo men tråden handlade ju om en jämförelse mellan en original Volvo S60 2.4T
med 200hk vs en Volvo S60 2.4 sugistrimmad till 200hk. En av frågorna var väl 'acceleration?'.
Så om bilarna väger lika mycket, har samma förare, har samma växellåda men skiljer
sig på turbo & utan turbo.

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Här har vi lite effektkurvor inlånade från BSR.

Trimmad Volvo S60 2.4 ger bl a 140hk vid 4000 varv
Original Volvo S60 2.4T ger 140hk vid 3500 varv

Trimmad Volvo S60 2.4 ger bl a 180hk vid 5100 varv
Original Volvo S60 2.4T ger 180hk vid 5000 varv

S60 2.4 (kolla röda strecken)
http://sv.bsrab.se/bilder/_/PChart_x480y540_48_247892634.png

S60 2.4T (kolla svarta strecken)
http://sv.bsrab.se/bilder/_/PChart_x480y540_21_494166701.png

Borde inte turbobilen vara snabbare? tongue
Vi antar att bilarna varvar lika snabbt.

Senast redigerat av steifan (28 oktober 2007)

twin_cam Smålänning
28 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Sen beror det på hur kamaxlarna är uträknade när det gäller tider och öppning.
Min saab med 130 hästar drar en pegga 405 mi16 med 150 om man trampar fullt på femman i 50, trots att han har mer effekt. Båda är sugisar.
Å andra sidan så vaknar hans motor till liv när min tröttnar på att varva, så han drar så det smäller om det i höga farter.
Så det är som sagt många faktorer som spelar in.

Lyckade kamaxlar ihop med turbo lär vara det bästa. Kamaxlar som drar på låga varv, och en turbo som skopar luft på höga, så man får ett brett register. Allt beror på registret i motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
28 oktober 2007 · 2 009 Inlägg

Är utväxlingen samma på dom bilarna då¨.....?
annars är det ju inte relevant.
Turbobilen brukar ha en lägre utväxling som gagnar just acceleration eftersom den inte har samma vrid som turbomaskinen.

Och för att lösa fallet med saab som drar 325 så är det ingen hemlighet.
JA det är möjligt och i det intervallet du skrev ska saaben vinna.
Inget konstigt alls med det.
Saab har lagt sin uväxling för snabba omkörningar och är riktigt snabba 80-140.
Toppfarten på saaben är inte säker men runt 250kmh (iallafall på dom gamla 9000t) sen varstopp.
325:an slutar inte förrens närmare 300kmh om den har effekten till det.
Och nä den har inte det orginal.
Hur jag vet att den gör det är för att jag byggt snigel bmw med polaren och den mätaren snurrade runt 300 sträcket.

Så som de flesta säger kommer ändå sug bilen att vara snabbare än turbobilen med samma effekt.
Varför...?
Jo för att tillverkarna lägger oftast men inte alltid utväxlingen lägre på en sugbil.
(inte i saab bmw fallet dock.)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Tror fortfarande på att turbobilar har brantare effektkurvor och därför får bättre acceleration.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang