200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

Jimm
29 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Jag har för länge sen förstått att det tyvärr inte går att diskutera med dig för du har alltid rätt och vägrar lyssna på vad andra folk har att säga, dessutom är dina grejor alltid bäst och du spelar ifrån alla med dina basar och din bil kör ifrån Ferraris, ville få det sagt. Inget illa menat mot dig så men faktum är att så är det.
Men det blir det sista jag skriver i den här tråden nu eftersom jag och resten av världen vet hur det är.
Först kan jag svara på det dumma påståendet: "Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut. "
Det är inte Turbon i bilen som gör utväxlingen utan växellåda eller bakaxel så det är irrelevant det du sa. Ska man jämföra ska man göra det på lika vilkor och skiljer sig låda eller annat är inte testet rättvist.
Hur som helst vet jag och eisenhut hur det är och din V8:a med dubbelturbo behöver inte ha mer vrid än en Sug V8:a, beror helt och hållet på hur motorn är byggd.
Kom också ihåg att en turbomotor är mkt känsligare för kalluft än en sugmotor, när en turbomotor får in varmluft tappar den massa effekt, och då menar jag verkligen massa effekt. Men nu hörde inte det hit, 1000hk N/A V8:a vs. 1000hk Twin Turbo V8:a så vinner sugmotorn utan problem, den har ungefär samma effekt över hela registret, den överladdade V8:an tappar ju massa effekt vid växling och turbon måste laddas upp igen och när den väl börjat jobba är det dags att peta i nästa växel.
Over and Out.
MVH Fredrik

person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.

Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion.  Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.

Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.

Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)

Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.

Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.

So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.

That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.

(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effekt


TURBO!

Fakta från: http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/

nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long

Är inget personangrepp på det viset utan jag vill försöka få dig att förstå att du måste börja lyssna på andra och våga erkänna att du har fel också. Så det var inget illa menat på det viset och synd att du tolkar det så. Din bil går fort men den var inte snabbare än Ferrarin som du skrev, dina basar spelar säkert på bra men det finns betydligt värre för dom pengarna också. Allt beror på vad man jämför med. Nu vart det väldigt mkt offtopic men så är det. Nu har jag tillfört mitt till denna diskussion iaf.
MVH Fredrik

Jaha, så du kan inte fatta att du har fel och ska fortsätta försöka trycka ner eller reta upp mig?
Snacka om vem som ska våga erkänna att den har fel.
har du fortfarander inte läst mitt långa inlägg?

Garic
29 oktober 2007 · 539 Inlägg

nu ska vi inte bråka här, killar smile

_stuntman_
29 oktober 2007 · 205 Inlägg

För att liva upp stämningen lite så kommer här ett citat från Teknikens Världs provkörning av Porsche 911 GT3.
"Att bulta på en turbo kan göra vilken bonn-motor som helst rolig men att vässa en maskin utan turbo kräver betydligt mer."

Fredrik.Gustavsson
29 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.

Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion.  Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.

Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.

Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)

Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.

Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.

So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.

That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.

(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effekt


TURBO!

Fakta från: http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/

nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long

Är inget personangrepp på det viset utan jag vill försöka få dig att förstå att du måste börja lyssna på andra och våga erkänna att du har fel också. Så det var inget illa menat på det viset och synd att du tolkar det så. Din bil går fort men den var inte snabbare än Ferrarin som du skrev, dina basar spelar säkert på bra men det finns betydligt värre för dom pengarna också. Allt beror på vad man jämför med. Nu vart det väldigt mkt offtopic men så är det. Nu har jag tillfört mitt till denna diskussion iaf.
MVH Fredrik

Jaha, så du kan inte fatta att du har fel och ska fortsätta försöka trycka ner eller reta upp mig?
Snacka om vem som ska våga erkänna att den har fel.
har du fortfarander inte läst mitt långa inlägg?

Jag vet att jag inte har fel, och är som sagt inte meningen att du ska tolka det så.
Angående ditt inlägg så läste jag det visst och samma sak kommer gång efter gång.
Vilken bil tror du går fortast av M3:an och 335i ?, Jo M3an eftersom den har annan utväxling. Den ska både ha bra acceleration och toppfart.
Så det vart avklarat igen varför det är så.

Jimm
30 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Är inget personangrepp på det viset utan jag vill försöka få dig att förstå att du måste börja lyssna på andra och våga erkänna att du har fel också. Så det var inget illa menat på det viset och synd att du tolkar det så. Din bil går fort men den var inte snabbare än Ferrarin som du skrev, dina basar spelar säkert på bra men det finns betydligt värre för dom pengarna också. Allt beror på vad man jämför med. Nu vart det väldigt mkt offtopic men så är det. Nu har jag tillfört mitt till denna diskussion iaf.
MVH Fredrik

Jaha, så du kan inte fatta att du har fel och ska fortsätta försöka trycka ner eller reta upp mig?
Snacka om vem som ska våga erkänna att den har fel.
har du fortfarander inte läst mitt långa inlägg?

Jag vet att jag inte har fel, och är som sagt inte meningen att du ska tolka det så.
Angående ditt inlägg så läste jag det visst och samma sak kommer gång efter gång.
Vilken bil tror du går fortast av M3:an och 335i ?, Jo M3an eftersom den har annan utväxling. Den ska både ha bra acceleration och toppfart.
Så det vart avklarat igen varför det är så.

Jag är helt övertygad om att ifall dem båda hade haft precis samma toppeffekt så hade 335an varit snabbare i både acc och toppfart.
Men nu har den ju 30hk mindre så nu är den likvärdig i acc men ganska mkt starkare/snabbare på låg och mellanvarv.
M3an har mkt låg utväxling för acc eftersom den inte har turbo och måste varvas hela tiden

Fredrik-79
30 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag vet att jag inte har fel, och är som sagt inte meningen att du ska tolka det så.
Angående ditt inlägg så läste jag det visst och samma sak kommer gång efter gång.
Vilken bil tror du går fortast av M3:an och 335i ?, Jo M3an eftersom den har annan utväxling. Den ska både ha bra acceleration och toppfart.
Så det vart avklarat igen varför det är så.

Hur kan du vara så säker på de??
Dels vet jag att M3 helst vill varvas för att de ska hända nått och de är ett ganska smalt register med. Så för att de ska hända nått måste man använda växelspaken flitigt vilket man gärna gör men.
I en turbo är de lättare att få fart på en bil när man väl fått upp farten och växlar man ner då så är responsen helt otrolig och då har inte en sug motor chansen.
Då gäller jämförelsen likvärdiga bilar och de är ju M3 och 335i.
Jag tar hellre 335i än M3 på grund av att den är mer användbar i hela varv registret.
Men å andra sidan har ju M3 inte så många svagheter som 335i har på bana och skulle säkert inte hänga med lika bra. På väg är 335i bästa valet på grund av en bättre motor.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Mortalis VW-nörd?
30 oktober 2007 · 4 332 Inlägg

Jag kan väl iaf säga att ljudet ur en sugmotor är ju egentligen bra mkt råare än en turbomotor, gillar ju jag de, sug->kompressor->turbo ungefär den ordningen ligger bästa ljud i smile
För att turbon skall dra en icke turbomotor så krävs det ju iaf att den är på exakt rätt varv, annars kanske turbolagget gör att nada händer. Som top gear visade med den kraftigaste Evo VIII som inte kunde dra ifrån en Fiat Stilo dieselkombi på 5ans växel startfart 50kph, Fiaten vann tongue

moose46019 study
30 oktober 2007 · 772 Inlägg

ja börjar det svänga så äger ju bmwn så whats the big deal.

Jimm
30 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Mortalis skrev:
Jag kan väl iaf säga att ljudet ur en sugmotor är ju egentligen bra mkt råare än en turbomotor, gillar ju jag de, sug->kompressor->turbo ungefär den ordningen ligger bästa ljud i smile
För att turbon skall dra en icke turbomotor så krävs det ju iaf att den är på exakt rätt varv, annars kanske turbolagget gör att nada händer. Som top gear visade med den kraftigaste Evo VIII som inte kunde dra ifrån en Fiat Stilo dieselkombi på 5ans växel startfart 50kph, Fiaten vann tongue

Exakt rätt varv? Nu är du nog ute och cyklar. Visst att dem flesta turbo bilar är trötta på låga varv, men då pratar vi ofta under 3000 varv, sedan har dem fullt laddtryck.
(beror helt på vad det är för turbo och bil, menar en halvstor fulltrycksturbo)

Och vad visar det? för det första så va ju båda turbo bilar. Och alla vet att dieselbilar har mer vrid än bensinmotorer.

diamond_ Diamond
30 oktober 2007 · 540 Inlägg

AUDI_NÖRD skrev:
undra hur det skulle gå mellan en audi a6 1,8T quattro 98-04 mot min a6 2,6 quattro 95-97 exakt samma hästar och newtonmeter wink

Hehehe.. wanna race;)

Jag körde mot en A6 2.4 -00 i somras. han har ju 170hk

Min 1.8T har 150hk. Men det var inte så mycket skillnad, han acca iväg snabbare, men kom ifatt honom ändåwink

I'm Rick James Bitch!
SaabLejon ÖSM #1 -08
30 oktober 2007 · 484 Inlägg

Mortalis skrev:
...Som top gear visade med den kraftigaste Evo VIII som inte kunde dra ifrån en Fiat Stilo dieselkombi på 5ans växel startfart 50kph, Fiaten vann tongue

Diesel is the SHIT !!!

Vänligen länka tongue

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Fredrik.Gustavsson
30 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut.
Även vad det än är som spelar in så kommer man inte ifrån att turbobilar nästan alltid har högre vrid tidigare än en sugis.

Jag har för länge sen förstått att det tyvärr inte går att diskutera med dig för du har alltid rätt och vägrar lyssna på vad andra folk har att säga, dessutom är dina grejor alltid bäst och du spelar ifrån alla med dina basar och din bil kör ifrån Ferraris, ville få det sagt. Inget illa menat mot dig så men faktum är att så är det.
Men det blir det sista jag skriver i den här tråden nu eftersom jag och resten av världen vet hur det är.
Först kan jag svara på det dumma påståendet: "Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut. "
Det är inte Turbon i bilen som gör utväxlingen utan växellåda eller bakaxel så det är irrelevant det du sa. Ska man jämföra ska man göra det på lika vilkor och skiljer sig låda eller annat är inte testet rättvist.
Hur som helst vet jag och eisenhut hur det är och din V8:a med dubbelturbo behöver inte ha mer vrid än en Sug V8:a, beror helt och hållet på hur motorn är byggd.
Kom också ihåg att en turbomotor är mkt känsligare för kalluft än en sugmotor, när en turbomotor får in varmluft tappar den massa effekt, och då menar jag verkligen massa effekt. Men nu hörde inte det hit, 1000hk N/A V8:a vs. 1000hk Twin Turbo V8:a så vinner sugmotorn utan problem, den har ungefär samma effekt över hela registret, den överladdade V8:an tappar ju massa effekt vid växling och turbon måste laddas upp igen och när den väl börjat jobba är det dags att peta i nästa växel.
Over and Out.
MVH Fredrik

person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.

Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion.  Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.

Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.

Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)

Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.

Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.

So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.

That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.

(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effekt


TURBO!

Fakta från: http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/

nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long

Först och främst gillar jag inte din källa på artikeln, det är en privatperson som skrivit ett inlägg i ett forum precis som det här. Dessutom så undrar jag vilken M3:a han jämför mot eftersom du skriver att han har 30hk mindre effekt ? Nya M3:an har nämligen 420hk och inte 343 som e46 har. Så att jämföra en E90 med en E46 är lite orättvisst eftersom Bmw också kommit några steg längre i utvecklingen som alla andra biltilverkare.
Enligt Bmw Sverige själva skiljer det hela 0.8s i 0-100km/h mellan bilarna. Det är mkt när vi pratar tider runt 5s. Toppfarten är begränsad till 250km/h men jag garanterar att M3:an går betydligt mer än 335i, kanske någon som har lust att googla fram det ?
Vridmomenten på båda bilarna är det samma men hästkrafterna skiljer sig betydligt och 0-100 tider samt toppfart.
Effekt: Hur snabbt motorn utför arbetet
Vridmoment: Hur stark motorn är
En motor kan vara jätte stark men vara otroligt slö på att utföra arbetet.
Källor: www.bmw.se

Fredrik-79
30 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Först och främst gillar jag inte din källa på artikeln, det är en privatperson som skrivit ett inlägg i ett forum precis som det här. Dessutom så undrar jag vilken M3:a han jämför mot eftersom du skriver att han har 30hk mindre effekt ? Nya M3:an har nämligen 420hk och inte 343 som e46 har. Så att jämföra en E90 med en E46 är lite orättvisst eftersom Bmw också kommit några steg längre i utvecklingen som alla andra biltilverkare.
Enligt Bmw Sverige själva skiljer det hela 0.8s i 0-100km/h mellan bilarna. Det är mkt när vi pratar tider runt 5s. Toppfarten är begränsad till 250km/h men jag garanterar att M3:an går betydligt mer än 335i, kanske någon som har lust att googla fram det ?
Vridmomenten på båda bilarna är det samma men hästkrafterna skiljer sig betydligt och 0-100 tider samt toppfart.
Effekt: Hur snabbt motorn utför arbetet
Vridmoment: Hur stark motorn är
En motor kan vara jätte stark men vara otroligt slö på att utföra arbetet.
Källor: www.bmw.se

Om man skulle jämföra segdragning från samma växel och varvtal tror jag fortfarande att 335i skulle köra ifrån M3an.
Den nya är inte så mycket snabbare i låga hastigheter.
Den kommer först på högre varv då den varvar så mycket och kommer få stor stryk om man inte växlar ner och låter motorn varva.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Eisenhut
30 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Om man skulle jämföra segdragning från samma växel och varvtal tror jag fortfarande att 335i skulle köra ifrån M3an.
Den nya är inte så mycket snabbare i låga hastigheter.
Den kommer först på högre varv då den varvar så mycket och kommer få stor stryk om man inte växlar ner och låter motorn varva.

MVH

F

Självklart, men varför skulle man vilja ligga på låga varv på en M3 om man nu ska prestera?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
SaabLejon ÖSM #1 -08
30 oktober 2007 · 484 Inlägg

Eisenhut skrev:

Fredrik-79 skrev:
Om man skulle jämföra segdragning från samma växel och varvtal... låga hastigheter... inte växlar ner och låter motorn varva...





MVH





F

Självklart, men varför skulle man vilja ligga på låga varv på en M3 om man nu ska prestera?

WORD!!

1:a inlägget :

Traz skrev:
Ta de två olika modellerna av volvo s60 som exempel - S60 2,4T original och S60 2,4 (170hk) trimmad till 200hk.

Skulle det finnas någon märkbar skillnad mellan bilen med en turbo och bilen utan?

Vridmoment?
Körglädje?
Maxfart?
Acceleration?
Ljud?
Tryck?
Bensinförbrukning?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Garic
30 oktober 2007 · 539 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Först och främst gillar jag inte din källa på artikeln, det är en privatperson som skrivit ett inlägg i ett forum precis som det här. Dessutom så undrar jag vilken M3:a han jämför mot eftersom du skriver att han har 30hk mindre effekt ? Nya M3:an har nämligen 420hk och inte 343 som e46 har. Så att jämföra en E90 med en E46 är lite orättvisst eftersom Bmw också kommit några steg längre i utvecklingen som alla andra biltilverkare.
Enligt Bmw Sverige själva skiljer det hela 0.8s i 0-100km/h mellan bilarna. Det är mkt när vi pratar tider runt 5s. Toppfarten är begränsad till 250km/h men jag garanterar att M3:an går betydligt mer än 335i, kanske någon som har lust att googla fram det ?
Vridmomenten på båda bilarna är det samma men hästkrafterna skiljer sig betydligt och 0-100 tider samt toppfart.
Effekt: Hur snabbt motorn utför arbetet
Vridmoment: Hur stark motorn är
En motor kan vara jätte stark men vara otroligt slö på att utföra arbetet.
Källor: www.bmw.se

men det är DEN NYA M3an som har V8 på 420hk.

Här pratas den om den äldre M3an och NYA 335an...

Jimm
30 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Jag har för länge sen förstått att det tyvärr inte går att diskutera med dig för du har alltid rätt och vägrar lyssna på vad andra folk har att säga, dessutom är dina grejor alltid bäst och du spelar ifrån alla med dina basar och din bil kör ifrån Ferraris, ville få det sagt. Inget illa menat mot dig så men faktum är att så är det.
Men det blir det sista jag skriver i den här tråden nu eftersom jag och resten av världen vet hur det är.
Först kan jag svara på det dumma påståendet: "Vad spelar det för roll ifall den är snabbare pga utväxling eller vad det än handlar om?
Om en turbobil har det som behövs för att få denna utväxling så är den ju snabbare?
punkt slut. "
Det är inte Turbon i bilen som gör utväxlingen utan växellåda eller bakaxel så det är irrelevant det du sa. Ska man jämföra ska man göra det på lika vilkor och skiljer sig låda eller annat är inte testet rättvist.
Hur som helst vet jag och eisenhut hur det är och din V8:a med dubbelturbo behöver inte ha mer vrid än en Sug V8:a, beror helt och hållet på hur motorn är byggd.
Kom också ihåg att en turbomotor är mkt känsligare för kalluft än en sugmotor, när en turbomotor får in varmluft tappar den massa effekt, och då menar jag verkligen massa effekt. Men nu hörde inte det hit, 1000hk N/A V8:a vs. 1000hk Twin Turbo V8:a så vinner sugmotorn utan problem, den har ungefär samma effekt över hela registret, den överladdade V8:an tappar ju massa effekt vid växling och turbon måste laddas upp igen och när den väl börjat jobba är det dags att peta i nästa växel.
Over and Out.
MVH Fredrik

person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.

Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion.  Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.

Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.

Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)

Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.

Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.

So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.

That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.

(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effekt


TURBO!

Fakta från: http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/

nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long

Först och främst gillar jag inte din källa på artikeln, det är en privatperson som skrivit ett inlägg i ett forum precis som det här. Dessutom så undrar jag vilken M3:a han jämför mot eftersom du skriver att han har 30hk mindre effekt ? Nya M3:an har nämligen 420hk och inte 343 som e46 har. Så att jämföra en E90 med en E46 är lite orättvisst eftersom Bmw också kommit några steg längre i utvecklingen som alla andra biltilverkare.
Enligt Bmw Sverige själva skiljer det hela 0.8s i 0-100km/h mellan bilarna. Det är mkt när vi pratar tider runt 5s. Toppfarten är begränsad till 250km/h men jag garanterar att M3:an går betydligt mer än 335i, kanske någon som har lust att googla fram det ?
Vridmomenten på båda bilarna är det samma men hästkrafterna skiljer sig betydligt och 0-100 tider samt toppfart.
Effekt: Hur snabbt motorn utför arbetet
Vridmoment: Hur stark motorn är
En motor kan vara jätte stark men vara otroligt slö på att utföra arbetet.
Källor: www.bmw.se

Det är igen privatperson, det är ju en reporter som skrivit artiklen.
Det står även ifall du hade läst att jämförelsen är med en BMW E46 M3 och den har 333hp som i Sverige har 343 hästkrafter och 335an har 300hp som motsvarar 306 hk.

Som sagt, hade dem haft samma toppeffekt så hade 335an spöat.
nej, det skiljer sig inte betydligt. Det skiljer 0.3 sec 0-100 och toppfarten är samma. 250km/h med spärr.

Fredrik.Gustavsson
30 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hardjim skrev:

person angrepp och allt skitsnack du sysslar med tänker jag inte ens svara till.
Du kanske ska gå och sova istället.

Och vad jag har lärt mig på mina motorutbildningar som jag även har skrivit 3 gånger innan i denna tråden och ett faktum som du inte verkar fatta är att om du jämför 2 likvärdiga motorer, en med överladd och en utan så kommer Turbobilen att få sitt maxvrid tidigare än sugisen ifall dem är hyffsat lika i motorkonstruktion.  Sedan det du pratar om att din sugis har samma effekt hela tiden vet jag inte om jag håller med om, den har en mer brant effektkurva som börjar långt ner och går mot ett topp som ligger i ett väldigt högt varv, ofta 200rpm ifrån maxvarv.
Turbo kurvan ligger ännu lägre i staren med kommer mkt fortade upp och håller sig högre en längre tid än sugisen.

Och som sagt vad så är det generellt och man kan inte jämföra vrid i en 2liter turbo bil med en 5.7 liters v8.

Men ett bra exempel läste jag i teknikens värld att nya BMW 335 som är en 3 liter Bi-turbo på 306hk inte har några som helst problem att hänga med M3an som har 3.2liter och 333hk.
(orkade inte kolla några exakta värden så rätta mig ni som gillar detaljer, principen är densamma)

Mkt p g a att 335an har över 400nm vid 1300 rpm och M3an har inte ens sådant vrid på sin topp i vridkurvan.

Inlägg: Don coaxed the 335i to 60 mph in 5.1 seconds--only 0.3 seconds slower than the M3. The 335i covered the quarter-mile in 13.6 seconds @ 104 mph--again, only 0.2 seconds and 1 mph behind the M3.

So in an all-out drag race, the 335i comes close, but can't quite match the M3's blistering acceleration. Those numbers, though, only tell half the story. Have a look at the top-gear acceleration figures. In sixth gear, the M3 needs 14.7 seconds to get from 30 to 70 mph - but the 335i does it in only 12.5.

That, my friends, is the beauty of this engine. At full bore, it's as fast as an M3. But at moderate engine speeds, it's even faster.

(För er som Inte förstår så skriver dem att Det vackra med denna motor att vid full gas/varv är den lika snabb som en M3 men vid vanliga varv så är den SNABBARE)
TROTS 30 hk mindre effekt


TURBO!

Fakta från: http://www.automobilemag.com/features/n … namometer/

nu har jag tröttnat på denna tråd, mkt p g a personangrepp när det enda man gör är att lägger fram vettiga resonemang.
so long

Först och främst gillar jag inte din källa på artikeln, det är en privatperson som skrivit ett inlägg i ett forum precis som det här. Dessutom så undrar jag vilken M3:a han jämför mot eftersom du skriver att han har 30hk mindre effekt ? Nya M3:an har nämligen 420hk och inte 343 som e46 har. Så att jämföra en E90 med en E46 är lite orättvisst eftersom Bmw också kommit några steg längre i utvecklingen som alla andra biltilverkare.
Enligt Bmw Sverige själva skiljer det hela 0.8s i 0-100km/h mellan bilarna. Det är mkt när vi pratar tider runt 5s. Toppfarten är begränsad till 250km/h men jag garanterar att M3:an går betydligt mer än 335i, kanske någon som har lust att googla fram det ?
Vridmomenten på båda bilarna är det samma men hästkrafterna skiljer sig betydligt och 0-100 tider samt toppfart.
Effekt: Hur snabbt motorn utför arbetet
Vridmoment: Hur stark motorn är
En motor kan vara jätte stark men vara otroligt slö på att utföra arbetet.
Källor: www.bmw.se

Det är igen privatperson, det är ju en reporter som skrivit artiklen.
Det står även ifall du hade läst att jämförelsen är med en BMW E46 M3 och den har 333hp som i Sverige har 343 hästkrafter och 335an har 300hp som motsvarar 306 hk.

Som sagt, hade dem haft samma toppeffekt så hade 335an spöat.
nej, det skiljer sig inte betydligt. Det skiljer 0.3 sec 0-100 och toppfarten är samma. 250km/h med spärr.

Om du läst hela mitt inlägg kanske du förståt det jag skrev. Bmw har också utvecklats och klarar nu att optimera sina motorer betydligt bättre än för ~5 år sen när E46 M tillverkades.
Kan ju inte jämföra en av dagens motorer med en V8 som är 30 år gammal heller.
Klart att toppfarten blir samma med spärr wink
Men jag lovar dig att M3 E46 och E90 båda går fortarare än 335i.
MVH Fredrik

Eisenhut
30 oktober 2007 · 1 827 Inlägg

Hardjim skrev:
Det är igen privatperson, det är ju en reporter som skrivit artiklen.
Det står även ifall du hade läst att jämförelsen är med en BMW E46 M3 och den har 333hp som i Sverige har 343 hästkrafter och 335an har 300hp som motsvarar 306 hk.

Som sagt, hade dem haft samma toppeffekt så hade 335an spöat.
nej, det skiljer sig inte betydligt. Det skiljer 0.3 sec 0-100 och toppfarten är samma. 250km/h med spärr.

Men nu är det ju faktiskt så att 335 inte har den toppeffekten, och M3 E46 kan med hjälp av sin täta utväxling utnyttja sin toppeffekt konstant i dom register dom behöver vid acceleration.

Därmed blir M3 snabbare, och 335 förlorar. Vad är det som är oklart?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Jimm
31 oktober 2007 · 1 661 Inlägg

Eisenhut skrev:

Hardjim skrev:
Det är igen privatperson, det är ju en reporter som skrivit artiklen.
Det står även ifall du hade läst att jämförelsen är med en BMW E46 M3 och den har 333hp som i Sverige har 343 hästkrafter och 335an har 300hp som motsvarar 306 hk.

Som sagt, hade dem haft samma toppeffekt så hade 335an spöat.
nej, det skiljer sig inte betydligt. Det skiljer 0.3 sec 0-100 och toppfarten är samma. 250km/h med spärr.

Men nu är det ju faktiskt så att 335 inte har den toppeffekten, och M3 E46 kan med hjälp av sin täta utväxling utnyttja sin toppeffekt konstant i dom register dom behöver vid acceleration.

Därmed blir M3 snabbare, och 335 förlorar. Vad är det som är oklart?

Vad som är oklart? Vi diskuterar Turbo mot sugis och jag har dratt ett exempel på två hyffsat lika bilar där turbo motorn är bättre.
Nej, den har inte den toppeffekten men hänger ändå med så bra att det hela hänger på föraren trots att det skiljer 35hk. Det mina vänner är en turbomotor.
Tror inte att M3an är snabbare heller eftersom den har väldigt låg utväxling, synd att polaren har ställt av sin M3 men som en jämförelse så gör hans bil 95km/h på 2an och min gör 125km/h. Kan tänka mig att det är liknande mellan 335 och M3 men jag har ingen fakta på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang