Saab 9000 2.3t "TCS CTRL" ?

Ford sierra Ford siera 2.0i
25 oktober 2007 · 70 Inlägg

ville fråga om någon vet varför bilen går ojämt när bilen blir varm.. den har ojämn tomgång och sen dör den.. så lyser det en röd lampa som det står "TCS CTRL"  ...

tack:)

Ford Sierra 2.0i CLX
Ford Sierra Cosworth 4x4
Fredrik-79
26 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Vilken års modell gäller de?
Kan bara säga att de är ett rent helvette att leta fel på en bil med TCS.
De kan vara vad som helst som är dåligt.
Mitt tips är att kolla upp Spjällhus, vakum slangar och alla kontakter först.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 oktober 2007 · 6 170 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Vilken års modell gäller de?
Kan bara säga att de är ett rent helvette att leta fel på en bil med TCS.
De kan vara vad som helst som är dåligt.
Mitt tips är att kolla upp Spjällhus, vakum slangar och alla kontakter först.

MVH

F

Kolla dom grejorna för ett fel på antispinn-systemet ??

TCS på min Saab är ju iaf antibörn-systemet tongue

Eller gör TCS att fler grejor i allmänhet kan gå galet på bilen ??

E inte direkt så haj på det här med "automobiler" så jag vet inte, undrar mest, alltid bra att lära sig nya saker ju smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
jonTe
26 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Eller gör TCS att fler grejor i allmänhet kan gå galet på bilen ??

Japp!

Vanlig ämne och söker man lite hittan man b.l.a denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28831

MVH Jonas
..............
Du
26 oktober 2007 · 121 Inlägg

Ford sierra skrev:
ville fråga om någon vet varför bilen går ojämt när bilen blir varm.. den har ojämn tomgång och sen dör den.. så lyser det en röd lampa som det står "TCS CTRL"  ...

tack:)

om du har LH så gäller detta. Om det är trionic så vet jag inte om detta har någon inverkan för dej.

TCS står för Traction Control System.
Detta systen sänker laddet och gasen när det kliver in för att motverka hjulspinn.
Detta är ett system som är inbakat i ABS och motorstyrningen. ABS systemet känner av hjulspinn.
Det är en oerhört bra grej när det väl fungerar men när det jävlas så är det ett helvete eftersom det kan vara massor av felande grejjor. (Speciellt svårt när det är flera komponenter/delar som är trasiga samtidigt.)

Det sitter  2st vent. som brukar sluta fungera, en på torpedväggen och en på vänstra framskärmen. (Den på skärmen har 3 slangar och den på torpeden vid övre motorfästet har 2st in/ut och en blind slang som går till tomma intet.) dessa ska ligga på 30ohm. om dessa visar mindre än 25 är de förmodligen deffekta.

Spjällhuset på dessa är elektroniska men styrs med hjälp av en vajjer när TCS är offline.
Detta innebär att bilens gas blir trög och seg.
Laddet brukar ladda enbart 0.4bar.

Kan vara massor av fel tex.

Felaktigt kopplade slangar.
Trasiga vent. till TCS.
ABS sensorerna kan vara Deffekta också.
Spjällhus.
Felaktig mappning? (ett prog som är till för bilar utan TCS?)
Kontackter som glappar.

Listan kan fortsätta men kolla först TCS slangar samt mäta ohm på kontackterna till den på vänstra flygeln och på torpeden.
Prova att lyfta av minus/plus så du nollar systemet oxå. (kan vara något glapp som har orsakat detta.)

För vissa problem så kan en kalibrering av TCS systemet vara nödvändigt för att släcka/återställa systemet till fungerande. Detta görs på saab och kostar några hundra.

Ps. med reservation för felstavningar/felskrivningar och missuppfattningar. tongue
/MVH Raz

Aero- Must be the Ganja
23 juli 2009 · 68 Inlägg

Tjenare, tänkte att jag drar upp den här gamla tråden istället för att göra en ny, då jag har samma problem som trådskaparen.

Bilen går hur bra som helst när den är kall, fast såfort tempmätarn går en liten bit högre upp än "normal" (dvs lite över mitten) så klickar det till i motorrummet och bilen är i "limp-home" läge. Tomgången ligger på ca. 4-500rpm. Den dör ju inte iallafall men det är otroligt irriterande, för det fungerar ju ett tag, för att sen lägga av.. känns som allt är intakt och inget är trasigt?

Har nyligen bytt ABS"klumpen" (den bromsvätske-behållaren sitter i, även den elmotorn till abs:en) utan framgång.  anti-lock lampan och tcs ctrl lyser fortfarande.. kanske måste åka in till saab å få alla felkoder släckta?

Sen är det inte speciellt kul att köpa spjällhus,abs sensorer, ets boxar hit och dit utan att veta om det fungerar? är dyrt med dessa delar.. så hur kan man felsöka? (utöver det som står i ovanstånde inlägg)

Hoppas någon orkar svara.. tack på förhand smile Mvh en trött saab-ägare.

Senast redigerat av Aero- (23 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang