Start/laddningsproblem Mercedes Sprinter 316 cdi -03

JE
28 oktober 2007 · 227 Inlägg

Bilen startar endast med starthjälp, tror inte det är generatorn som gett upp...Dock så har en lampa som börjat lysa i samband med felet som jag inte har någon aning om vad en betyder, någon som vet..?

http://img88.imageshack.us/img88/9837/mercinstrufaultws9.th.jpg

Dum spiro, spero...
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Go_Patrik
28 oktober 2007 · 252 Inlägg

Bilen startar endast med starthjälp, tror inte det är generatorn som gett upp...Dock så har en lampa som börjat lysa i samband med felet som jag inte har någon aning om vad en betyder, någon som vet..?

Lampan som du visar på bild är till förvärmning av glödstiften, när man startar en dieselbil när den är kall ska man låta denna lampa slockan innan man startar.
Går att starta utan att förvärma.


/Andrée

JE
28 oktober 2007 · 227 Inlägg

Ok, jo vet det där med glödtändning men har sällan gjort det...Men lampan lyser hela tiden, alltså under körning också :S...Varför är det så..? Kan det vara relaterat till startprobelmet..?

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
justera
28 oktober 2007 · 16 Inlägg

Har en Seat Alhambra diesel..
Fick det där problemet förra året. Det visade sig vara ett glödstift som var gånget.. Passade på att byta alla och sen dess har jag aldrig fått upp det felet igen.. :-)

Go_Patrik
28 oktober 2007 · 252 Inlägg

JE skrev:
Ok, jo vet det där med glödtändning men har sällan gjort det...Men lampan lyser hela tiden, alltså under körning också :S...Varför är det så..? Kan det vara relaterat till startprobelmet..?

Precis som ovanstående skriver, ett glödstift har med stor säkerthet gått sönder eller blivit förbrukat. Börja med att byta alla glödstift.

/Andrée

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
28 oktober 2007 · 2 252 Inlägg

Mät även upp vilken spänning du har i kontakterna när du byter glödstiften. // Jojje

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
JE
28 oktober 2007 · 227 Inlägg

Ok, tack alla för hjälpen..! Eftersom bilen inte är min så ber jag chefen att skicka in den på verkstaden..! Men varför har jag ingen ström i bilen..? Det verkar som att generatorn inte laddar ordenligt, men den lampan lyser inte och den har jag kollat att den funkar...Kan ju tilläga att när man "hjälpstartat" den går den precis som vanligt...

Dum spiro, spero...
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Finnjävel Verkstadschef
10 november 2007 · 46 Inlägg

Till förglödningen har du ett relä, det kan vara trasigt och då får du samma
grej med att förglödningslampan lyser konstant.
I många fall när det här reläet är trasigt kan det dra ganska mycket
tjuvström vilket gör att det intte finns ordentligt med bateri när du har
haft bilen stående över natten.
Men det ser dom på verkstaden när dom kpllar in datorn i bilen.

//Emil

svenb
10 november 2007 · 13 Inlägg

är det en automat? I så fall, lirka på spaken i de olika lägena och se om den starat. Kanske lite osanoligt om du inte har störm i varke instrument eller liknande men värt ett försök!

/ Jonas

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
10 november 2007 · 857 Inlägg

jag jobber på mercedes i uppsala och när den lampan lyser hela tiden så är det oftast glödrelät som sagt upp sig. sitter under batteriet, prova med att ta bort det stora kontaktstycket som sitter på det och se om du får mer kräm i batteriet.

inte ovanligt att det bränner ihop så att den skickar spänning hela tiden till glödstiften och då tömmer den batteriet rätt snabbt men tar du bort kontaktstycket så ska det funka att köra bilen ändå men du får stå ut med att lampan lyser.

låsningarna till kontaktstycket sitter på kortsidorna och är bara att klämma ihop med fingrarna..

850teefem
25 november 2010 ·

pappas sprionter startar itne alls tror de har med glödingen och göra..den bara matar på startmotorn. motorn går runt men inte ett liv till o tända alls...kan de vara rälet somni säger under bateriet`?`?? eller glödstiften?

JE
25 november 2010 · 227 Inlägg

Jäklar vilket trådlyft tongue! Problemet med min gammla arbetsbil var iaf att "glödboxen" (som tändförstäkare på bensinare, tror jag) var slut, det byttes och så vart d inge mer problem med d...

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
850teefem
25 november 2010 ·

ok de va ju bra de men detta problem kvarstår ahha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang