bygga baslåda... bästa material??

vw-mannen
29 oktober 2007 · 295 Inlägg

Spån är ju billigare men de är bättre med MDF 19mm

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
evilaudio
30 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

ska man klä me matta så e spån skit bra men ska man lacka e de värre.. å va gäller ljudet "från" en spån elle mdf låda så TROR ja inte att de e nån skillnad.. å som sagt.. spån e ju billigare. typ halva priset.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
30 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

Ormfn skrev:
Hm jag vet sedan länge tillbaka att Mdf har en lägre egenresonans än te,x spån och var (är) därför sämre att bygga baslådor med? Nån som har bättre koll på hur det ligger till? Visst bygger man låda enbart för att lira högt så är det kanske skit samma, men ska man snickra för finlir så kanske det är nåt som man märker av? smile


Edit: Nu när jag tänker efter så var det nog plywood som hade en konstig egenresonans och därav inte bra att bygga med cool

typ 90% av alla PA lådor byggs i plywood/formplyfa eftersom de e så stryktåligt..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sik
30 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Bygg era lådor i Ek bänkskiva. Borra och stifta så inga skruvar syns och limma allt. Och sedan olja in lådan. Riktigt stum och riktigt snyggt.

Sharky
30 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Betong.

/Göran

(Helt seriöst)

svanstrom skrev:
Lånar tråden lite, kan man inte gjuta sin egen låda av nånting?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
svanstrom a
30 oktober 2007 · 414 Inlägg

Haha äh vafan det blir nog lite tungt ^^ Tar nog bort mitt inlägg där ja big_smile

hej
evilaudio
30 oktober 2007 · 16 195 Inlägg

Sharky skrev:
Betong.

/Göran

(Helt seriöst)

svanstrom skrev:
Lånar tråden lite, kan man inte gjuta sin egen låda av nånting?

lite jobbigt å åka runt me en betongklump i bilen dock.. men de e nog svårt å hitta nåt som e mer stumt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Kornz Solfilmsmontör
30 oktober 2007 · 947 Inlägg

Bly eller betong

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
shogun
30 oktober 2007 · 2 117 Inlägg

Bonocell som grund och ihopgjutning med glasfibermattor och polyester?

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
dbjanoz
30 oktober 2007 · 1 785 Inlägg

MrAudiNissE skrev:
Tjenare ... Kan någon säga mig vad man ska använda för material till för att bygga en baslåda...?

Det beror ju på vad för typ av baslåda du ska bygga?

dB dragracing? Hifi? Design? Budget? Form?

MDF, Spån, plywood, plast.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
andino TMR|Team Moisty Racing
30 oktober 2007 · 454 Inlägg

19mm MDF säger jag bara:)

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
JesperGustafsson CNC operatör
30 oktober 2007 · 31 Inlägg

Sharky skrev:
Betong.

/Göran

(Helt seriöst)

betong ? är det inte lite väl ? nog för att det kanske låter bra men skulle du vilja åka omkring med en stor betong klump i bagageluckan ?

Volvo s70 2.5t "Sleepern" (1998)
aakesson
30 oktober 2007 · 812 Inlägg

Vad då betong kanske inte är så dumt, då behöver man ju bara köpa sänknings sats till fram hjulen :p

skämt å sido, alla lådor jag har byggt har jag byggt i MDF, har säkert blitit 25 st dom flesta i 19 mm MDF http://www.golf4gti.se/baslador.htm

Senast redigerat av golf4gti (30 oktober 2007)

Amazon_123GT Driifter;)
30 oktober 2007 · 1 630 Inlägg

ska man bara klä den men nåt tyg så had eja valt spån.. billigare och slipper förborra

sen har spånskvia bättre egenresonans än vad mdf har .. enda igentliga fördelen mdfen har e väl att den är lättare o få snygg om man ska ha bra finnish möjligtvis nåt mer tror ja inte den vinner på iaf inte när den är så pass mkt dyrare.. så vi vanliga dödliga klarar oss galant med spån..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
101CRX
2 november 2007 · 238 Inlägg

MrAudiNissE skrev:
Tjenare ... Kan någon säga mig vad man ska använda för material till för att bygga en baslåda...?

tjena mr audio..
mdf har en egenresonas 400 hz den hör du ..
spånskiva ha en egenresonas 14hz den hör inte.
skall du finish så är det mdf
annars funkar spånskiva utmärkt samt är tystare än mdf..

lycka till..

evilaudio
2 november 2007 · 16 195 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
ska man bara klä den men nåt tyg så had eja valt spån.. billigare och slipper förborra

sen har spånskvia bättre egenresonans än vad mdf har .. enda igentliga fördelen mdfen har e väl att den är lättare o få snygg om man ska ha bra finnish möjligtvis nåt mer tror ja inte den vinner på iaf inte när den är så pass mkt dyrare.. så vi vanliga dödliga klarar oss galant med spån..

förborra??  varför skruva ihop??  typ alla låder vi bygger stiftar vi ihop.. de e ju limmet som håller ihop lådan..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zoopåse
2 november 2007 · 1 171 Inlägg

mdf har en egenresonas 400 hz den hör du ..

Jaså? För det första så beror resonanserna även av formerna på lådan (inkluderat tjockleken på materialet, storleken på ytor mm) förutom materialets egenskaper. Sedan kan ju lådan, om den nu har en resonans vid 400Hz, inte ligga och svänga på 400Hz utan att något exiterar resonansen. Är det en bas så spelar den ju inte mycket ovanför 100Hz normalt och vid 400Hz har du förhoppningsvis andra högtalare som överröstar eventuella resonanser.

Men nu är det ju inte så att en spånskivelåda resonerar vid 14Hz och en MDF-låda resonerar vid 400Hz.

Jag gillar bäst tunnare MDF <16mm som man stagar upp med hålade mellanväggar. Det ger förutsättning för en stadig tät låda med relativt låg vikt.

101CRX
2 november 2007 · 238 Inlägg

zoopåse skrev:

mdf har en egenresonas 400 hz den hör du ..

Jaså? För det första så beror resonanserna även av formerna på lådan (inkluderat tjockleken på materialet, storleken på ytor mm) förutom materialets egenskaper. Sedan kan ju lådan, om den nu har en resonans vid 400Hz, inte ligga och svänga på 400Hz utan att något exiterar resonansen. Är det en bas så spelar den ju inte mycket ovanför 100Hz normalt och vid 400Hz har du förhoppningsvis andra högtalare som överröstar eventuella resonanser.

Men nu är det ju inte så att en spånskivelåda resonerar vid 14Hz och en MDF-låda resonerar vid 400Hz.

Jag gillar bäst tunnare MDF <16mm som man stagar upp med hålade mellanväggar. Det ger förutsättning för en stadig tät låda med relativt låg vikt.

du har fel .. .. egen resonasen på mdf är 400hz punkt slut .. du får slaga mera med mdf tjokare väggar mera dämpning för att skall vara tyst!..
mdf är bra om man vill ha finish och inget annat..

101CRX
2 november 2007 · 238 Inlägg

zoopåse skrev:

mdf har en egenresonas 400 hz den hör du ..

Jaså? För det första så beror resonanserna även av formerna på lådan (inkluderat tjockleken på materialet, storleken på ytor mm) förutom materialets egenskaper. Sedan kan ju lådan, om den nu har en resonans vid 400Hz, inte ligga och svänga på 400Hz utan att något exiterar resonansen. Är det en bas så spelar den ju inte mycket ovanför 100Hz normalt och vid 400Hz har du förhoppningsvis andra högtalare som överröstar eventuella resonanser.

Men nu är det ju inte så att en spånskivelåda resonerar vid 14Hz och en MDF-låda resonerar vid 400Hz.

Jag gillar bäst tunnare MDF <16mm som man stagar upp med hålade mellanväggar. Det ger förutsättning för en stadig tät låda med relativt låg vikt.

men du kanske gillar att arbete mera och att arbeta med mdf.. men det låter sämre  än spånskiva!

101CRX
2 november 2007 · 238 Inlägg

zoopåse skrev:

mdf har en egenresonas 400 hz den hör du ..

Jaså? För det första så beror resonanserna även av formerna på lådan (inkluderat tjockleken på materialet, storleken på ytor mm) förutom materialets egenskaper. Sedan kan ju lådan, om den nu har en resonans vid 400Hz, inte ligga och svänga på 400Hz utan att något exiterar resonansen. Är det en bas så spelar den ju inte mycket ovanför 100Hz normalt och vid 400Hz har du förhoppningsvis andra högtalare som överröstar eventuella resonanser.

Men nu är det ju inte så att en spånskivelåda resonerar vid 14Hz och en MDF-låda resonerar vid 400Hz.

Jag gillar bäst tunnare MDF <16mm som man stagar upp med hålade mellanväggar. Det ger förutsättning för en stadig tät låda med relativt låg vikt.

jag sa egenresonasen i mdf skivan inte lådan..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang