Jag vill trimma min bmw 320i -86. vad kan man göra?

Bmw_666 Vf svänga när man kan hänga
6 november 2005 · 93 Inlägg

Undrar om ni har några tips på hur ja kan trimma min bmw. vill få upp den i ungefär 170-200 hk ! tack på förhand!!

Sharky
6 november 2005 · 10 287 Inlägg

Vad var det för fel med turbokonvertering? Det är billigare än att trimma som sugis om du nu inte snubblar över en E30 M3 motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrVain
6 november 2005 · 904 Inlägg

Sharky skrev:
Vad var det för fel med turbokonvertering? Det är billigare än att trimma som sugis om du nu inte snubblar över en E30 M3 motor.

/Göran

Om han ska trimma sin 320 till 170-200 hästar så kommer det kosta en hel del pengar, det billigaste alternativet då är att hänga i en 325 motor så har han precis 170 hästar

En turbo konvertering av dessa motorer är faktiskt ganska billigt om man riktar sig på dom hästarna som han gör. kompet är redan väldigt lågt orginal.

Mitt råd är att ta en titt på BMW andreas sida Pure performece Factory, dom har ett turbo forum för just BMW.

De ska va gött å leva
ZeeRoW
7 november 2005 · 40 Inlägg

Ja som jag sa. 3000kr är ingen omöjlighet om man känner folk och inte vill ha det snyggt eller speciellt optimalt. T.ex saab tryckvakt från skroten som styr en extraspridare i insuget. Gammal saab-turbo. Svetsa grenröret själv osv... Finns flera exempel på folk som turbokonverterat för den summan.

Janken Driver
7 november 2005 · 2 111 Inlägg

Han kanske bar helt enkelt vill kunna besikta bilen?. i det fallet kan man ju sortera bort tubon ganska på en gång eller hur wink. Som sagt släng i en motor från en 325a istället.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Sharky
7 november 2005 · 10 287 Inlägg

Det är svårt att resonera så där.
Då kan jag hävda att jag kan turbokonvertera för 0 kronor eftersom allt ligger i garaget och jag vet exakt hur man gör.
Man måste utgå från personens möjligheter och färdigheter samt hur körbart , och hållbart man vill att det skall bli innan man kan sätta en aktuell prislapp på en konvertering ifråga.

300 kr / hkr är tumregeln. Sedan kan man räkna ner den allteftersom man har möjligheter / färdigheter samt hur hållbart /körbart man vill att det skall bli.

Ta grenrör som exempel. Om min garagepolare Jompa skall bygga ett grenrör till marknadspris så kostar det kanske 5000 kr. Kan man hålla honom med material i form av plattor och rör - så kanske han kan svetsa ihop det för 3000 kr. Har man en polare så kanske han kan göra det för 1000 kr. kan man svetsa själv så kostar det material plus tråd/gas.

etc. Därför går det aldrig att rätt upp och ner svara på frågan " hur mycket kostar det".

Skall man räkna in det obligatoriska första mislyckandet också i priset?

Mvh
Göran



ZeeRoW skrev:
Ja som jag sa. 3000kr är ingen omöjlighet om man känner folk och inte vill ha det snyggt eller speciellt optimalt. T.ex saab tryckvakt från skroten som styr en extraspridare i insuget. Gammal saab-turbo. Svetsa grenröret själv osv... Finns flera exempel på folk som turbokonverterat för den summan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bmw_666 Vf svänga när man kan hänga
7 november 2005 · 93 Inlägg

Vad ligger en 325 motor på i pris då ungefär ? & går det att besikta den med en sådan motor ? // stoffe

Sharky
7 november 2005 · 10 287 Inlägg

Läs min sticky. Om du kan få tillverkaren/importören att skriva ett speciellt intyg, så ska det gå. Men tänk på att det i så fall (sannolikt) krävs att man har samma bromsar som en 325:a.

Bmw_666 skrev:
Vad ligger en 325 motor på i pris då ungefär ? & går det att besikta den med en sådan motor ? // stoffe

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrVain
7 november 2005 · 904 Inlägg

Sharky skrev:
Det är svårt att resonera så där.
Då kan jag hävda att jag kan turbokonvertera för 0 kronor eftersom allt ligger i garaget och jag vet exakt hur man gör.
Man måste utgå från personens möjligheter och färdigheter samt hur körbart , och hållbart man vill att det skall bli innan man kan sätta en aktuell prislapp på en konvertering ifråga.

300 kr / hkr är tumregeln. Sedan kan man räkna ner den allteftersom man har möjligheter / färdigheter samt hur hållbart /körbart man vill att det skall bli.

Ta grenrör som exempel. Om min garagepolare Jompa skall bygga ett grenrör till marknadspris så kostar det kanske 5000 kr. Kan man hålla honom med material i form av plattor och rör - så kanske han kan svetsa ihop det för 3000 kr. Har man en polare så kanske han kan göra det för 1000 kr. kan man svetsa själv så kostar det material plus tråd/gas.

etc. Därför går det aldrig att rätt upp och ner svara på frågan " hur mycket kostar det".

Skall man räkna in det obligatoriska första mislyckandet också i priset?

Mvh
Göran



ZeeRoW skrev:
Ja som jag sa. 3000kr är ingen omöjlighet om man känner folk och inte vill ha det snyggt eller speciellt optimalt. T.ex saab tryckvakt från skroten som styr en extraspridare i insuget. Gammal saab-turbo. Svetsa grenröret själv osv... Finns flera exempel på folk som turbokonverterat för den summan.

Eftersom grenröret på 325orna redan är ganska bra så räcker det med att vända upp & ner på dom och svensta ett "U" så kan man fästa turbon där. Som sagt detta är det många som redan gjort och det finns redan klara snik grenrör att köpa för under 500 lappen om man letar lite.

Så jo vem som hällst med "lite" mekvana kan turbo konvertera en M20 motor. och för mycket billiga pengar.

De ska va gött å leva
MrVain
7 november 2005 · 904 Inlägg

Bmw_666 skrev:
Vad ligger en 325 motor på i pris då ungefär ? & går det att besikta den med en sådan motor ? // stoffe

Svårt att säga, håll koll på oliga BMW forum så kan du nog hitta en för runt 5000 kr. Kollar du på skrotar därimot så kan priset ligga på närmare 10000

De ska va gött å leva
Sharky
7 november 2005 · 10 287 Inlägg

MrVain har helt rätt. När jag tänker på det själv så har jag sett precis sådana turbokonverteringar på 325:or.
Effektivt snik...

/Göran

MrVain skrev:

Sharky skrev:
Det är svårt att resonera så där.
Då kan jag hävda att jag kan turbokonvertera för 0 kronor eftersom allt ligger i garaget och jag vet exakt hur man gör.
Man måste utgå från personens möjligheter och färdigheter samt hur körbart , och hållbart man vill att det skall bli innan man kan sätta en aktuell prislapp på en konvertering ifråga.

300 kr / hkr är tumregeln. Sedan kan man räkna ner den allteftersom man har möjligheter / färdigheter samt hur hållbart /körbart man vill att det skall bli.

Ta grenrör som exempel. Om min garagepolare Jompa skall bygga ett grenrör till marknadspris så kostar det kanske 5000 kr. Kan man hålla honom med material i form av plattor och rör - så kanske han kan svetsa ihop det för 3000 kr. Har man en polare så kanske han kan göra det för 1000 kr. kan man svetsa själv så kostar det material plus tråd/gas.

etc. Därför går det aldrig att rätt upp och ner svara på frågan " hur mycket kostar det".

Skall man räkna in det obligatoriska första mislyckandet också i priset?

Mvh
Göran



ZeeRoW skrev:
Ja som jag sa. 3000kr är ingen omöjlighet om man känner folk och inte vill ha det snyggt eller speciellt optimalt. T.ex saab tryckvakt från skroten som styr en extraspridare i insuget. Gammal saab-turbo. Svetsa grenröret själv osv... Finns flera exempel på folk som turbokonverterat för den summan.

Eftersom grenröret på 325orna redan är ganska bra så räcker det med att vända upp & ner på dom och svensta ett "U" så kan man fästa turbon där. Som sagt detta är det många som redan gjort och det finns redan klara snik grenrör att köpa för under 500 lappen om man letar lite.

Så jo vem som hällst med "lite" mekvana kan turbo konvertera en M20 motor. och för mycket billiga pengar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lindbergern xPuffra
7 november 2005 · 196 Inlägg

sätt i 3,5:an från e28:an... om du vill ha byggtips så e d bara å fråga "spekken" här på garaget för han har den motorn i sin e30

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
fr3drik
8 november 2005 · 342 Inlägg

jag tror inte att nån bes gubbe reflekterar så hårt över om det är en 320 eller 325 motor i bilen.. går ju knappt att se nån skillnad!
325 motor med dr schrik kam och lite pul kan ju bli nice.. wink

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Daniel
8 november 2005 · 671 Inlägg

Sälj och köp en M3 istället, det borde ge best prestanda för pengarna. Då får du dessutom lite väghållning på köpet.
När den bilen känns för slö så är det dags att skruva.

Bmw_666 Vf svänga när man kan hänga
8 november 2005 · 93 Inlägg

går det tex. att få i den här motorn http://www.blocket.se/view/6286239.htm? … amp;city=0 ? och är det mkt jobb ? / stoffe

Bmw_666 Vf svänga när man kan hänga
8 november 2005 · 93 Inlägg

okej.. du vet ingen som kan hjälpa en för en liten slant ? // stoffe

MrVain
8 november 2005 · 904 Inlägg

Bmw_666 skrev:
går det tex. att få i den här motorn http://www.blocket.se/view/6286239.htm? … amp;city=0 ? och är det mkt jobb ? / stoffe

De där är motorn från E36, den går ju i men det blir betydligt mer skruvande än med en motor från en E30

De ska va gött å leva
fr3drik
8 november 2005 · 342 Inlägg

m50 motorn är mkt trevlig! smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
MrVain
8 november 2005 · 904 Inlägg

fr3drik skrev:
m50 motorn är mkt trevlig! smile

Mjo svarva kolvarna, bättre topp packning å en snigel så går det att få ruskigt bra fart på dom smile

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang