Jag vill ha rolig bil men har inte råd, vilken bör jag köpa?

Haxxel JDM
6 november 2007 · 593 Inlägg

Yes tog nyligen körkortet big_smile
Så nu ska jag köpa bil big_smile men det är inte så lätt sad
Jag har nämligen fastnat får många olika bilar genom de timmar jag spenderat framför blocket och letat, jag har frågat om tips här med det blir aldrig bra.

Jag fastnade för en ford probe 94 ett tag, men sen tyckte jag den var lite vek så jag hittade en gt från 91 ist. Men när jag rådfrågar mina föräldrar så skakar de bar på huvudet och säger att jag inte bör köpa probe då de är svåra att få tag i delar till, "köp en japanare, de håller och har billiga reservdelar" jahapp okej. Så jag letade på lite japanska märken och hittar mej en honda legend smile, så nu är jag inne på den för den verkar fräsh och så har den ganska fet motor (170hk) och det är något jag vill ha. Men då säger min mor att jag lyckats hitta japanaren som har samma egenskaper som de andra åken jag hittar "dyr i drift och dyra och svårt att få tag i reservdelar"

Så jag rådfrågar er:
Vad bör jag köpa för bil? Ska jag köra på en honda legend för 8000 eller ska jag köra på någon annan?

Krav jag har är: baksäte

Annars så ska den väll vara billig i inköp, drift och reservdelar.

Men jag vill mecka och hålla på så jag vill att den ska ha lite potential och lite power.
Så skojjig vill jag gärna att den ska vara.

Men det stora problemet är att jag inte har mer än under 10000kr i budget och en inkomst på 1000-2000 kr/mån

Tack på förhand // Axel

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
camaro67 Meister
6 november 2007 · 6 763 Inlägg

Opel calibra kanske kan gå in för de pengarna. Den smartaste (billigaste) bilen du kan köpa är ju volvo 740 kanske inte så rolig men ekonomisk

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Holiace
6 november 2007 · 1 754 Inlägg

En 740 drar ganske mycket...

Satsa på en Honda Civic från 1990-skiftet Lika snabb som en 740, fast den har ju FWD!

Annars har jag en tråd med flera bilar som inte är dyra i drift och som inte drar så mycket men är ändå snabba!

Opel Kadett GSi 8v
Opel Kadett GSi 16v
Peugeot 205 GTi
Peugeot 405 MI16
Honda CRX
Golf GTi MK2 8v
Golf GTi MK2 16v

Dessa är dock alla 2 dörrars (Inte vissa kadetter och inte 405 Mi16)

Du borde få någon av dessa för ringa 10000:-

Senast redigerat av Holiace (6 november 2007)

Jag kan inget om allt.
j4nn3
6 november 2007 · 116 Inlägg

eller kanske en bmw 320/325 E30? finns väl billiga sådana, och rätt så mkt att köra med som första smile. ekonomisk vet jag inte, men dom är roliga! big_smile

Senast redigerat av j4nn3 (6 november 2007)

camaro67 Meister
6 november 2007 · 6 763 Inlägg

Holiace skrev:
En 740 drar ganske mycket...

Satsa på en Honda Civic från 1990skiftet med 1.6 liter motor... Lika snabb som en 740, fast den har ju FWD...

Det en 740 drar i soppa tjänar du in i delar eftersom du kan köpa en hel reservdelsbil för 1500. Sedan är ju 740 bra mycket säkrare än en liten civic.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Phaetoon
6 november 2007 · 8 156 Inlägg

Varför inte en Volvo Amazon? Delar finns det lite varstans och den väger ju inte lika mycket som moderna bilar. Skattebefriad och så behöver du inte besiktiga den lika ofta....

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
camaro67 Meister
6 november 2007 · 6 763 Inlägg

Phaetoon skrev:
Varför inte en Volvo Amazon? Delar finns det lite varstans och den väger ju inte lika mycket som moderna bilar. Skattebefriad och så behöver du inte besiktiga den lika ofta....

Det är åxo en bra väg att gå. Sedan kan man ju ta en veteranförsäkring om man vill

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
6 november 2007 · 372 Inlägg

Volvo 740 GLT 16v. Det är en okey, billig, första-bil och den är lätt att pilla med själv, kostar inte heller en hel förmögenhet att försäkra och köpa delar till (Finns HUR mycket som helst på skroten) Dessutom så är det Kick-ass på vinter'n med bakhjulsdrift! smile

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
beemern .......
6 november 2007 · 2 655 Inlägg

j4nn3 skrev:
eller kanske en bmw 320/325 E30? finns väl billiga sådana, och rätt så mkt att köra med som första smile. ekonomisk vet jag inte, men dom är roliga! big_smile

tycker e30 är en extremt bra första bil. morsan å hennes kille klaga som faen på att ja skulle ha bmw som första bil (farsan, jag brorsan är 100% bmw nördar) men ja vägrade å köpa annat å sa bmw eller ingenting, och köpte då 320:n (numera 323) och den har varit billig som faan, alltid dragit under litern (fast trimmad) och reservdelar är då lika billiga som till volvo 240/740. när ja körde min i sommras så stog den på morsan och kostade då 260kr i månaden, nu vet ja inte då den bara står nerplockad, men inte mer än 800-1000kr i månaden, och vägskatten ligger på ändast 1250kr om år på dom sen om man lättar dom å regg besiktar så blir de ännu billigare smile. så ja tycker du ska köra på ang en bmw e30, drar ju bra mycke mindre soppa än en volvo och går bra mycke bättre big_smile.

Senast redigerat av beemern (6 november 2007)

Thorssa
6 november 2007 ·

BMW 318is E30. Rolig för att ha en fyra, billig i drift.

Rudholm
6 november 2007 · 863 Inlägg

En Kadett GSI utan tvekan smile Helst en 16v!
Eller om du hittar en tokbillig Astra GSI 16v big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
John87 Stolt Volvoägare
6 november 2007 · 4 913 Inlägg

j4nn3 skrev:
eller kanske en bmw 320/325 E30? finns väl billiga sådana, och rätt så mkt att köra med som första smile. ekonomisk vet jag inte, men dom är roliga! big_smile

Hitta en 320/325 för 10.000.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Loffe123
6 november 2007 · 527 Inlägg

320 bakhjulsdrift, kvalitet så det skriker om det och relativt bensinsnål, låg skatt osv.
Bästa bil jag någonsin ägt.
Köp dock av de rätta ägarna, köp inte av någon ungdom eller "blatte" som buskört den.

Senast redigerat av Loffe123 (6 november 2007)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 november 2007 · 2 258 Inlägg

Men Proben ÄR ju inte så udda som man kan tro! Det är ju en Mazda 626 i annan kaross med amerikansk attityd! smile

Ja, jag GILLAR Proben, både den gamla och den nya! Den äldre med turbon har ju sina poänger, samtidigt som det börjar på att bli en gammal bil, men med din budget tror jag det är svårt att hitta mer skojigt för pengarna.

Hondan är också mycket trevlig, så den låter som ett rimligt alternativ, men välj inte bort Proben för att du TROR att den är udda och svår, för det är den inte.

Keller här på garaget kan massor om Probe, och har koll på vad man kan få tag på till dem på Mekonomen, vilket är förvånansvärt mycket bara man inte går in och frågar efter delar till just en Probe... tongue Vet man däremot att mycket är Mazda 626 blir allt mycket enklare... smile

Det finns också en suverän probesida som jag gärna tipsar om:
http://www.performanceprobe.com/

Det finns en svensk avdelning i forumet, där du hittar flera av Probefanatikerna som även finns här på garaget... smile

Lycka till med din roliga bil! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
zoopåse
6 november 2007 · 1 171 Inlägg

Dina föräldrar har rätt angågende Legend. Köp inte en sådan. Det blir dyrt! Det värsta är inte förbrukningen utan försäkringen och reparationskostnaderna. En Legend för 8000 kommer att gå sönder så att det blir dyrt inom en snar framtid om den inte redan är trasig.

Kolla istället på någon lätt japansk bil är mitt tips. Då kan man få en rolig bil med ok driftskostnader.

P-Power
6 november 2007 · 25 Inlägg

vad du än gör köp ingen opel, det kommer att bli en dyr historia för dig, hade en calibra v6 ett tag och det var bara fel efter fel efter fel. kör nissan 200sx nu. sån borde du skaffa håller bra, hyffsat soppa snål om du är snäll på gasen och ställer du bilen på föräldrarna kostar en helförsäkring enbart 4300 per år. 170hk orginal så den rör på sig, billigt med chip till den och det gör bra stor skillnad..

M7an oo=00=oo
6 november 2007 · 374 Inlägg

Bmw 3 eller 5 serie är kanonbilar.
Perfekt med bakhjulsdrift och reservdelspriser är i klass med Volvo 240/740.
Låter du sen bilen stå på någon av föräldrarna får du billig försäkring.
Väljer du sen en 325 eller 525 så har du 170 hästar att leka med.
Och det räcker till en hel del bus wink

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Connidja Beyond Godlike
6 november 2007 · 146 Inlägg

Ekvationen går inte ihop.

Du får inte en bra bil för 10 000 helt enkelt. Är den pigg, så kommer den gå sönder... Vill du mecka själv, satsa på nått som är lättmeckat istället... Men då kanske det inte blir en så "rolig" bil.

Mitt råd är att skaffa ett jobb och tjäna in lite fina pengar först. Sedan köpa en lite dyrare bil... i 20-30K klassen finns många fin fina bilar.

Dom säger det!
camaro67 Meister
6 november 2007 · 6 763 Inlägg

P-Power skrev:
vad du än gör köp ingen opel, det kommer att bli en dyr historia för dig, hade en calibra v6 ett tag och det var bara fel efter fel efter fel. kör nissan 200sx nu. sån borde du skaffa håller bra, hyffsat soppa snål om du är snäll på gasen och ställer du bilen på föräldrarna kostar en helförsäkring enbart 4300 per år. 170hk orginal så den rör på sig, billigt med chip till den och det gör bra stor skillnad..

Ursäkta men vad får han för 200sx i prisklassen 10k? Sen angående calibran så finns det ju bra och dåliga exemplar. Tycker man mest hör positiva saker om de förutom att de rostar vilket 200n gör åxo. 200sx däremot hör man för mycket dåligt om.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
beemern .......
6 november 2007 · 2 655 Inlägg

John87 skrev:

j4nn3 skrev:
eller kanske en bmw 320/325 E30? finns väl billiga sådana, och rätt så mkt att köra med som första smile. ekonomisk vet jag inte, men dom är roliga! big_smile

Hitta en 320/325 för 10.000.

min e30 köpte ja för 13,500kr, inte 10,000kr men inte långt ifrån, man får en jävligt fin e30 för 10-15,000kr om man bara orkar leta...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang