FireTraXX skrev:
Growe skrev:
jag personligen tycker att det är för mycket fokus på hastigheten
dom borde fokusera mer på folks dumhet och okunskap
man läser dagligen att folk lyckas köra av en motorväg mitt på en raka utan varken regn eller snö
oftast en vanlig sommardag
HUR FAN kan man köra av vägen där det inte finns något sätt att misslyckas?
jo en del idioter kan helt enkelt inte köra bil
klarar dom inte av en rak väg så förstår man vad som händer på en väg där det finns korsande trafik
lekandes ungar osv osv
om dessa idivider inte skulle var på vägarna skulle chansen för dödsolyckor minska något extremt
om man desutom fick bort gamla personer som endå står för en stor del av olyckor i korsningar där oftast döden är utgången av olyckan så skulle även där döds antalet minska
så om man tog körkortet för dessa grupper när dom gör något fel och vips så har man troligen sänkt dödsantalet med säkert 70%
Det beror ju på att 70% av körkortsinnehavarna inte längre är körkortsinnehavare.

iof

fast om man tar bort dom som orsakar konstiga olyckor så förvinner nog en större mängd döds olyckor
en aktivförare som leker mycket kör fort osv blir nog en bättre förare vid normala farter oxå
eftersom man oftast vet vart man har bilen och vad man kan och inte kan göra
min inställning till bromsen har räddat mig och andra från olyckor
första tanken hos normalpersonen är att bromsa i alla lägen
men samma dag jag satte mig själv i bilen bestämde jag mig för att bromsa är det sista jag ska göra
och det har varit räddningen i många lägen
säkert 50% av gångerna när det har varit nära har jag svängt eller gasat mig ur lägen
och dom andra gångerna har det hjälpt att bromsa gäller att känna sig själv och bilen så pass att man vågar låta bli att bromsa
så jag tror det bästa är bättre utbildning även när man har körkort
kanske årlig eller vart annat år så får man lära sig hantera bilen på ett mer aktivt sätt
sen få bort alla dessa förbannade väglusar som gärna svänger ut på motorvägen i 50-70km/h för att påfarten är slut pga dom inte fattar hur gaspedalen ser ut
tror framgången skulle vara otroligt stor med ganska enkla medel
men just nu ligger farten i fokus även om den förvisso påverkar utgången på olyckan så borde det vara lättare att försöka få bort olyckan först
man måste räkna lite mer på hur många som dör i trafiken i en olycka och dom som dör när det inte händer en olycka ;-)
om det dör 100var 1.000.000 olycka så borde det oxå vara så att om det bara 1var 10.000 så dör mindre folk om det bara vorre 10.000 olyckor istället för 1miljon olyckor
något som faktist borde ligga i vägverkets fokus