Har knappt haft min bil i en månad nu men redan idag var det något på bilen som jävlades och det var handbromsen, bor som man kan se här till vänster i nord-östra skåne och vi har inte haft många minusgrader om nätterna här ännu.
Självklart drar jag handbromsen varje gång jag ställer bilen men inatt var det tydligen jävligt kallt ute eftersom det var hela -6,5°C på morgonen när jag skulle ta bilen och självklart skulle ju handbromsen tvunget frysa fast så när jag kom till jobbet var tom fälgarna varma och det luktade lite speciellt, tur att jag inte har längre till jobbet än jag nu har
Verkar som om det redan har blivit dags att sluta dra handbromsen för i år.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
när jag har min vinterbil (volvo 240) ute i kylan under natten får man nästan bryta sig in, låsen fryser ihop inuti dörren alltså inte vid nyckeln. Sen skriker fläkten om det är riktigt kallt alltså runt 20-30grader.
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
moose46019 skrev: fast handbromsen beror nog mer på luftfuktigheten och inte så mycket på kylan. men börja med att lägga i växel så blir det bättre ska du se.
Det e en saab och dessutom en 9-5:a från -01 så backen ligger alltid i såvida man vill få ut nyckeln ur tändningslåset
Hur länge har saab haft det där med att man måste lägga i backen för att få ur nyckeln ur låset ??
Vet iaf att det e likadant på morsans 900s -97.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
moose46019 skrev: fast handbromsen beror nog mer på luftfuktigheten och inte så mycket på kylan. men börja med att lägga i växel så blir det bättre ska du se.
Det e en saab och dessutom en 9-5:a från -01 så backen ligger alltid i såvida man vill få ut nyckeln ur tändningslåset
Hur länge har saab haft det där med att man måste lägga i backen för att få ur nyckeln ur låset ??
Vet iaf att det e likadant på morsans 900s -97.
Typ alltid tror jag. 900gl -86 också iaf. Men 9000 vet jag inte, de med tändningslåset bakom ratten menar jag då.
Mackanol skrev: När det blir kallt å halt ute så flippar ibland föraren totalt, försöker sladda i alla kurvor å i alla korsningar, bäst att byta innan nåt händer
chrille_P924 skrev: c- låset börjar flippa när de ä kallt ute på seaten. Den låser sig när man öppnar och de slutar inte att låsa förrän den är varm !!! ;(
Går att fixa. Smörj upp låskistan och böj till en fjäder lite extra så fungerar den finfint sen. Tyvärr måste du riva isär allt.
Finbilen står konserverad i garage och min gamla vinterbil/hink har än så funkat bra med tanke på åldern (veteranbil) Häromdagen verkade den gå bättre i någon minus än vid sensommarvärme
dörrjävlarna brukar få för sig att frysa fast ibland.
Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Flippar ut? Sabbar är ju bara byggda för vinter och kyla!
Haha, nämen, är det riktigt kallt så kan hastighetsmätaren vara lite seg. Blir dock bra när man kört 10 meter
Sen glappar centrallåset lite ibland. Dock så fryser väldigt sällan handbromsen fast.
Kan bli trögväxlad med, men man är väll en man!
Sen har även ja problemet med att föraren fösöker sladda i varenda kurva
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Madhouse skrev: när jag har min vinterbil (volvo 240) ute i kylan under natten får man nästan bryta sig in, låsen fryser ihop inuti dörren alltså inte vid nyckeln. Sen skriker fläkten om det är riktigt kallt alltså runt 20-30grader.
Var glad att du har en fläkt som funkar...*host* Min slutade en kall vintermorgon att gå bara så där. Alla säkringar kollade så den är stendöd. Jag har värme förstås men...den tar tid på sig att leta sig in till kupén Annars funkar centrallåset lite av och till då det blir kallt..hmm..växellådan är lite trög i början (kall)...och så en evinnerlig "kåtimma" på rutorna som kompisar brukar säga..hmm..men det brukar ordna sig bara man kört lite
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tja, motorvärmare + kupevärmare = motorn, för då går det mindre soppa.. kupe, för kallt=dåligt .. varmt=bra Så det är det enda.. carport är ju en lösning på att slippa skrapa rutor osv
Dörrarna går inte att låsa upp. När väl dörrarna är upplåsta går det inte att öppna dörren Svårt att få i växlar/kopplingen tar dåligt Extremt mycket imma