vad flippar ut på era bilar när det är kallt ute :P

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 november 2007 · 6 170 Inlägg

Har knappt haft min bil i en månad nu men redan idag var det något på bilen som jävlades och det var handbromsen, bor som man kan se här till vänster i nord-östra skåne och vi har inte haft många minusgrader om nätterna här ännu.

Självklart drar jag handbromsen varje gång jag ställer bilen men inatt var det tydligen jävligt kallt ute eftersom det var hela -6,5°C på morgonen när jag skulle ta bilen och självklart skulle ju handbromsen tvunget frysa fast så när jag kom till jobbet var tom fälgarna varma och det luktade lite speciellt, tur att jag inte har längre till jobbet än jag nu har big_smile

Verkar som om det redan har blivit dags att sluta dra handbromsen för i år.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rushman Evolution Garage
12 november 2007 · 1 299 Inlägg

Ljudet funkar inte i skylinen när de e fuktigt, i volvon funkar ingenting så inget försämras av kylan! big_smile

Sky´s the limit...
moose46019 study
12 november 2007 · 772 Inlägg

fast handbromsen beror nog mer på luftfuktigheten och inte så mycket på kylan. men börja med att lägga i växel så blir det bättre ska du se.

Madhouse
12 november 2007 · 1 079 Inlägg

när jag har min vinterbil (volvo 240) ute i kylan under natten får man nästan bryta sig in, låsen fryser ihop inuti dörren alltså inte vid nyckeln. Sen skriker fläkten om det är riktigt kallt alltså runt 20-30grader.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
NJ_
12 november 2007 · 2 118 Inlägg

min 740 blir faktiskt lite seg.. enl. volvo så är det tryckregulatorn dock.. tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 november 2007 · 6 170 Inlägg

moose46019 skrev:
fast handbromsen beror nog mer på luftfuktigheten och inte så mycket på kylan. men börja med att lägga i växel så blir det bättre ska du se.

Det e en saab och dessutom en 9-5:a från -01 så backen ligger alltid i såvida man vill få ut nyckeln ur tändningslåset tongue

Hur länge har saab haft det där med att man måste lägga i backen för att få ur nyckeln ur låset ??

Vet iaf att det e likadant på morsans 900s -97.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
chrille_P924
12 november 2007 · 67 Inlägg

c- låset börjar flippa när de ä kallt ute på seaten. Den låser sig när man öppnar och de slutar inte att låsa förrän den är varm !!! ;(

Porsche
Wezzli Sidledesförare
12 november 2007 · 268 Inlägg

Kupefläkten börjar brumma och gasen hänger sig på Webrarna

Man vet aldrig, före man vet
megaman_k
12 november 2007 · 430 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

moose46019 skrev:
fast handbromsen beror nog mer på luftfuktigheten och inte så mycket på kylan. men börja med att lägga i växel så blir det bättre ska du se.

Det e en saab och dessutom en 9-5:a från -01 så backen ligger alltid i såvida man vill få ut nyckeln ur tändningslåset tongue

Hur länge har saab haft det där med att man måste lägga i backen för att få ur nyckeln ur låset ??

Vet iaf att det e likadant på morsans 900s -97.

Typ alltid tror jag. smile 900gl -86 också iaf. Men 9000 vet jag inte, de med tändningslåset bakom ratten menar jag då.

Mackanol
12 november 2007 · 2 079 Inlägg

När det blir kallt å halt ute så flippar ibland föraren totalt, försöker sladda i alla kurvor å i alla korsningar, bäst att byta innan nåt händer tongue

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
golf88
12 november 2007 · 956 Inlägg

Mackanol skrev:
När det blir kallt å halt ute så flippar ibland föraren totalt, försöker sladda i alla kurvor å i alla korsningar, bäst att byta innan nåt händer tongue

konstigt  har samma problem jag med

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Ena Colaberoende
12 november 2007 · 1 219 Inlägg

chrille_P924 skrev:
c- låset börjar flippa när de ä kallt ute på seaten. Den låser sig när man öppnar och de slutar inte att låsa förrän den är varm !!! ;(

Går att fixa. Smörj upp låskistan och böj till en fjäder lite extra så fungerar den finfint sen.
Tyvärr måste du riva isär allt.

/Ena

SaabLejon ÖSM #1 -08
12 november 2007 · 484 Inlägg

Blir intressant att se vad som händer i vinter.

Finbilen står konserverad i garage och min gamla vinterbil/hink har än så funkat bra med tanke på åldern (veteranbil)
Häromdagen verkade den gå bättre i någon minus än vid sensommarvärme tongue

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
shogun
12 november 2007 · 2 117 Inlägg

JAG...flippar ut när det blir kallt ute och bilen måste gå i dvala under vintern lol

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Sushikocken Sleeper
12 november 2007 · 3 084 Inlägg

dörrjävlarna brukar få för sig att frysa fast ibland.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
12 november 2007 · 1 177 Inlägg

Yttertempmätarn får sig en flipp första uppstarten på dan, visade sist -65grader celsius i Stockholmsområdet, kaaallt kan det vara på mornarna roll

Men det fixar sig efter man stängt av och drar igång bilen igen...

Mvh Andro

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
twin_cam Smålänning
12 november 2007 · 7 877 Inlägg

Flippar ut? Sabbar är ju bara byggda för vinter och kyla! tongue

Haha, nämen, är det riktigt kallt så kan hastighetsmätaren vara lite seg. Blir dock bra när man kört 10 meter tongue

Sen glappar centrallåset lite ibland. Dock så fryser väldigt sällan handbromsen fast.

Kan bli trögväxlad med, men man är väll en man! wink

Sen har även ja problemet med att föraren fösöker sladda i varenda kurva big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mack Forum- och sitemoderator
12 november 2007 · 26 149 Inlägg

Madhouse skrev:
när jag har min vinterbil (volvo 240) ute i kylan under natten får man nästan bryta sig in, låsen fryser ihop inuti dörren alltså inte vid nyckeln. Sen skriker fläkten om det är riktigt kallt alltså runt 20-30grader.

Var glad att du har en fläkt som funkar...*host*
Min slutade en kall vintermorgon att gå bara så där. Alla säkringar kollade så
den är stendöd. Jag har värme förstås men...den tar tid på sig att leta sig in till
kupén tongue
Annars funkar centrallåset lite av och till då det blir kallt..hmm..växellådan är
lite trög i början (kall)...och så en evinnerlig "kåtimma" på rutorna som kompisar
brukar säga..hmm..men det brukar ordna sig bara man kört lite big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Spawned_ Maskinförare
12 november 2007 · 1 163 Inlägg

Tja, motorvärmare + kupevärmare = motorn, för då går det mindre soppa.. kupe, för kallt=dåligt .. varmt=bra smile Så det är det enda.. carport är ju en lösning på att slippa skrapa rutor osv smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
CarCass CarCass
12 november 2007 · 627 Inlägg

Dörrarna går inte att låsa upp. När väl dörrarna är upplåsta går det inte att öppna dörren
Svårt att få i växlar/kopplingen tar dåligt
Extremt mycket imma

Ingen motorvärmare och jag hatar kalla bilar =/

Join the Evolution
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang