Automat VS Manuell, Vad gillar ni bäst??

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
17 mars 2009 · 1 898 Inlägg

MrEricsson skrev:
skulle då säga att glidar bil kan de gärna va automat men lekbil manuell big_smile

Håller helt med dig där.. I en lekbil vill man helst ha kontroll över Varvtalet själv big_smile annars är det ju ingen poäng med det tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Majorn
17 augusti 2009 · 122 Inlägg

Har varit manuell som gällt för mig tills jag skaffade Passaten, byter inte bort TipTronicen om jag inte måste, Skitskönt att åka automat, men med möjligheten att motorbromsa vettigt och välja själv när man ska växla.

ZonaX Svetsare
18 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Har aldrig kört automat och vill inte göra det heller, tänk er att köra och sen ta bort känslan av att slänga i växlarna medans mätarna går uppåt, skulle vara tråkigt att köra då  smile   Med automat sitter man ju lixom bara där och ser ful ut.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
THEBADGUY Gorgilus addictus
18 augusti 2009 · 4 736 Inlägg

Manuell på personbilen är alltid roligare tycker jag.
Men på firmabilen(Scania) så kan det mer än gärna vara automatare. Har dock manuell på den jag kör med nu tongue. Men det funkar också!

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
TurbOla Reservdansk
18 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Matzon skrev:
Kör både och men föredrar automat. Och det är absolut inget problem att busköra med automat.

Verkligen inte.
Har busat med en Camaro Z28 automat, inga problem där inte! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JR-racing
18 augusti 2009 · 161 Inlägg

Jobbe bil=atomatic
Pärlan=manuell

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
hedley Saaboholic
18 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

Automat i jänkare och vissa diesel bilar annars föredrar jag manuell. En jänkare utan automat känns ju nästan fel^^)

Fördel med automat= Smidigt i stan, dricka, käka, smsa, hålla om en brud/hålla handen med bruden osv samtidigt som man kör.

Fördel med manuell: Något bensinsnålare (oftast), fan så mycket roligare när man vill raca, leka osv, snabbare respons än kick down med automat.. (personlig åsikt).

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
18 augusti 2009 · 1 898 Inlägg

Beror helt på vad det ska användas till smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
FL3JM Inga konstigheter
18 augusti 2009 · 2 064 Inlägg

Manuell är skoj, men fan va man ångrar sig när man får sitta i långa sega köer här i stockholm, det suger så ofantligt mycket då.
En automatisk manuell låda är typ bäst, då man växlar med paddlar och har datorstyrd hydraulisk koppling som man inte behöver bry sig om.

cheffer
18 augusti 2009 · 1 422 Inlägg

Gillar manuellt, känslan av att växla är ju så mycket skönare! Dessutom har man ju mer kontroll, att då är det mer JAG som kör och inte bilen, gillar väl det helt enkelt wink Skulle jag bo i sthlm så skulle jag nog hellre ha en automat om jag bara skulle köra i stan, utan tvekan! Men manuellt är mitt sätt och jag gillar det smile Det är en del av körningen och man kan bestämma växel och varvtal mycket bättre själv. Går ju mycket bättre att busa lite dessutom wink

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Cobrajet
18 augusti 2009 · 81 Inlägg

Beror på vad det är för bil och motor, aut i en motorsvag bil är grymt jobbigt. Har man lite mer pulver under locket då är aut riktigt mulligt. När man"räjjsar" så växlar man ju manuellt iallafall.

Senast redigerat av Cobrajet (18 augusti 2009)

MVH
Cobra Jet
Mäki Långsam Perfektionist
18 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

Eftersom jag bor där jag bor så vill jag ha manuell. Hade jag bott i sthlm hade jag viljat ha automat i vardagsbilen, men nu vill jag inte bo i sthlm för allt i världen heller smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
hedley Saaboholic
18 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

TurbOla skrev:

Matzon skrev:
Kör både och men föredrar automat. Och det är absolut inget problem att busköra med automat.

Verkligen inte.
Har busat med en Camaro Z28 automat, inga problem där inte! big_smile

Då är vi två wink

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Pelle84
18 augusti 2009 · 179 Inlägg

Har haft en automat i en saab o jag kan bara säga aldrig mer.  Har aldrig haft så tråkigt förr nar jag kört bil som när jag hade den..

Rallyhalle
18 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Ångrar mycket att jag inte köpte en bil med automatlåda, är så less på o sitta o vispa när man sitter i bilkö. O eftersom jag bor i Sthlm så är ju inte det allt för ovanligt hmm

Men det är klart roligare med manuell när man ska ut o gasa lite på kurviga vägar. Men som sagt, i bruksbilen ska de helst va automat.

FireTraXX DFFL
18 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

Automat alla gånger.
Ser ingen anledning till att sitta och dra i en spak så fort man ska öka eller sänka hastigheten.

Mycket bekvämare att bara dra den till D och inte röra den förräns det är dags att parkera.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
halvorsen
18 augusti 2009 · 511 Inlägg

köpte mej en stor lyxåkare med automat mitt bästa köp hittils, dock så söker jag också en manuell till vintern, är ju som sagt väldigt roligt att växla med ibland wink dock finns det inget bättre än att glida med automat

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
aha_100
18 augusti 2009 · 535 Inlägg

automat helt klart!

förstår inte hur man kan tycka det är kul att vispa runt. Koncentrera er på körningen ist på kurviga vägar!

Velox
19 augusti 2009 · 73 Inlägg

Automat alla dagar!

mackyfr
19 augusti 2009 · 260 Inlägg

Varför inte ett mellanting? Sekventiell!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang