3092
Sök

Är det vridet eller hästarna som avgör "trycker i sätet" vid acceleration?

576 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Tja,

Som rubriken lyder - är det antalet Nm eller HK man ska kolla på när man köper bil, om man vill ha ett skönt tryck i sätet när man har gasen i botten?

482 Inlägg
15 november 2007
vridet:P

just real power
no turbo shit

1 827 Inlägg
15 november 2007
HK.

Vridet i sig är ingenting. Enkelt sagt så ger mycket vrid bara många HK på låga varv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 926 Inlägg
15 november 2007
Vrid och hästkrafter är ingenting utan rätt utväxling smile så provkör olika bilar så får du se.. Det fans någon tråd om detta, ska kolla om jag hittar den.

Smålänning
7 887 Inlägg
15 november 2007
Japp. finns en tråd redan som är på typ 10 sidor.

Men det är vridet som sjuter fart.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

576 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Undrar inte så mycket över 0-100 tider, utan mer om "det maximala trycket i baksätet".

7 120 Inlägg
15 november 2007
Eisenhut skrev:
HK.

Vridet i sig är ingenting. Enkelt sagt så ger mycket vrid bara många HK på låga varv.

+1

German Engineering
9 083 Inlägg
15 november 2007
Det är vridet som avgör smile
Senast redigerat av CarpeDiem (12 februari 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Majestas
1 319 Inlägg
15 november 2007
hehe åk med i en integra och vänta.. så ska vi se om det är vridet eller hk som skjuter fart wink

Team VeboTrim

113 Inlägg
15 november 2007
Hästar säljer.. Vrid vinner race big_smile

1 688 Inlägg
15 november 2007
Där hästarna möter vridets effektläge suger det på bra, mycket hk och ännu mera vrid så suger det på bra smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
15 november 2007
Hästkrafterna och utväxlingen avgör accet, högt vridmoment gör att du behöver inte röra om i stenröset lika ofta för att få fart på bilen.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 396 Inlägg
15 november 2007
Körde Camaro 68 med 300 hk förra året, vridet kan ju ni räkna ut själva.. Kände mer tryck i ryggen av en 850 T5 än av Camaron, fast den hade bra mycket mer vrid och hästar. Dock så kände man ju ändå att det gick bra mycket fortare med Camaron.

Mycket beror nog på motorns karaktär... Turbobilar har ju skönast tryck tycker jag.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Med.lem
3 759 Inlägg
15 november 2007
en liten bil på säg 1,2l är mycket varvillig medans en större motor 2.2 är mer seg på varven, men har mer vrid och därmed stak på ett annat sätt.

så har jag fått det förklarat för mig iallfall smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

8 156 Inlägg
15 november 2007
Jag gör en dubbelpost på ett av mina gamla inlägg i en annan gammal tråd:

Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=23292

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 november 2007
kort sagt kan man väll säga, att vridet är de som känns som trycket i stolen medans HK gör att du når toppfart fortare? eller är jag ute o gormar?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 156 Inlägg
15 november 2007
Nja. Vrid x rpm = hk
Det är vridet vid ett visst rpm som har betydelse.

Vridet gör att du når toppfarten fortare. Men mycket hk gör att du kan ha högre toppfart.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 november 2007
Aha okej okej, man lär såg nå nytt varje dag smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 156 Inlägg
15 november 2007
Man kan jämföra det med att stoppa in en högvarvig 150hk motorcykelmotor i en bil.
Bilen skulle visserlighen få en hygglig toppfart, men det skulle ta år och dagar att nå dit.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

1 827 Inlägg
15 november 2007
Phaetoon skrev:
Man kan jämföra det med att stoppa in en högvarvig 150hk motorcykelmotor i en bil.
Bilen skulle visserlighen få en hygglig toppfart, men det skulle ta år och dagar att nå dit.

Ja, fast med en "normal" utväxling på lådan så blir den som vilken annan 150 hk motor som helst. Bara det att arbetsvarv i 110 på sista växeln kanske hamnar på 6000 RPM eller nått.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök