Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

volvoentusiasten
16 september 2009 · 4 005 Inlägg

sk8ville skrev:
någon som vet hur det e me att köra med dimljusen tända?
har hört att om polisen e sur så kan man få böter för de, men kan inte hitta något om det.

Världens enklaste regel egentligen.

I dimma eller kraftig nederbörd får du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans.

Kolla in Vägverkets söta PDF här

Böter:

098A Samtidigt användande av dimljus/halvljus, dimljus/
varselljus eller halvljus/varselljus (gäller ej motorcykel
under dagtid)........................................................................... 500:-
Anm: aktuellt fel anges.

099A Använt dimbakljus annat än i dimma/vid kraftig nederbörd/
under därmed jämförliga siktförhållanden .............. 500:-

100A Använt dimbakljus på sådant sätt att förare av bakomvarande
fordon kunnat bländas .......................................... 1000:-

Senast redigerat av linuslinje (16 september 2009)

Eberlund VW Ägare
20 september 2009 · 1 011 Inlägg

Dessa har jag egen erfarenhet av.

Köra utan regskylt fram.
Se alltid till att du ser förvånad ut när de säger att du inte har skylt fram. För har du tappat den så får de inte ge dig böter för då har man inte medvetet gjort ett lagbrott. Däremot säger du att den ligger där hemma åker man på böter. Hur mycket vet jag inte för när jag åkte på det så trodde jag att jag tappat den men kom senare på att jag plockat bort den i samband med en utställning. Fick bara ombesiktning

Sen har vi boten med att köra med delar/komponenter som vägverket ej godkänt. 500:-/del.
Detta gäller Solfilm på framrutor, Neon, mm

Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Henrik Eberlund
Celica89
29 september 2009 · 183 Inlägg

Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.

Köra utan regskylt fram.
Se alltid till att du ser förvånad ut när de säger att du inte har skylt fram. För har du tappat den så får de inte ge dig böter för då har man inte medvetet gjort ett lagbrott. Däremot säger du att den ligger där hemma åker man på böter. Hur mycket vet jag inte för när jag åkte på det så trodde jag att jag tappat den men kom senare på att jag plockat bort den i samband med en utställning. Fick bara ombesiktning

Sen har vi boten med att köra med delar/komponenter som vägverket ej godkänt. 500:-/del.
Detta gäller Solfilm på framrutor, Neon, mm

Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Det där du säger om moment 22 har jag länge funderat på.
Du har helt rätt i det du säger men polisen måste ju kunna sätta dit en på ett eller annat sätt?
I annat fall kan man ju skita i körkort och "köra" på kompisens, bara säga samma visa att man glömt eller tappat bort det.
Någon som har någon erfarenhet?

discokapten Kapten på disco!
29 september 2009 · 1 729 Inlägg

Celica89 skrev:

Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.

Köra utan regskylt fram.
Se alltid till att du ser förvånad ut när de säger att du inte har skylt fram. För har du tappat den så får de inte ge dig böter för då har man inte medvetet gjort ett lagbrott. Däremot säger du att den ligger där hemma åker man på böter. Hur mycket vet jag inte för när jag åkte på det så trodde jag att jag tappat den men kom senare på att jag plockat bort den i samband med en utställning. Fick bara ombesiktning

Sen har vi boten med att köra med delar/komponenter som vägverket ej godkänt. 500:-/del.
Detta gäller Solfilm på framrutor, Neon, mm

Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Det där du säger om moment 22 har jag länge funderat på.
Du har helt rätt i det du säger men polisen måste ju kunna sätta dit en på ett eller annat sätt?
I annat fall kan man ju skita i körkort och "köra" på kompisens, bara säga samma visa att man glömt eller tappat bort det.
Någon som har någon erfarenhet?

En nära släkting till kommer undan på det gång på gång, uppger sin polares namn och personnummer, adress, dennes släktingars namn och han får åka vidare, har inte varit några problem so far, och det är ändå något som har pågått i snart 25 år.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Calleklutt
29 september 2009 · 241 Inlägg

Kunde inte hitta de någonstans men är de samma bötesbelopp om man kör för fort med släpvagn ?
Om jag tex kör i 101 med släp på 110 väg, blir de då 2800:- i böter för fortkörning ?

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
volvoentusiasten
29 september 2009 · 4 005 Inlägg

Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.

Köra utan regskylt fram.
Se alltid till att du ser förvånad ut när de säger att du inte har skylt fram. För har du tappat den så får de inte ge dig böter för då har man inte medvetet gjort ett lagbrott. Däremot säger du att den ligger där hemma åker man på böter. Hur mycket vet jag inte för när jag åkte på det så trodde jag att jag tappat den men kom senare på att jag plockat bort den i samband med en utställning. Fick bara ombesiktning

Sen har vi boten med att köra med delar/komponenter som vägverket ej godkänt. 500:-/del.
Detta gäller Solfilm på framrutor, Neon, mm

Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.

Nja...

Om du inte har körkort med dig, så får du böter. Så JA, man måste ha körkort med sig.

660A Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort
utfärdats och handl. som styrker förarens identitet
(gäller endast personbil, lastbil, buss, motorcykel,
terrängvagn och motorredskap kl. I) ...................................... 500:-

Sen att det är praxis att "godkänna" giltig id-kort efter kontroll om du har godkänt körkort är en annan sak.

Ger du rätt information om dig själv till polis som kan kontrollera dina uppgifter så kan böter skrivas ut.
Om du ger fel information så begår du urkundsförfalskning som är ett klart allvarligare brott med fängelse i straffskalan.
Om du blir stoppad för att du har gjort något olagligt och vägrar ge dina uppgifter så kan kan du bli gripen i max 6h för identifiering. Inte sådär jätteskoj.

Så ha med er körkorten nästa gång. smile

volvoentusiasten
29 september 2009 · 4 005 Inlägg

Calleklutt skrev:
Kunde inte hitta de någonstans men är de samma bötesbelopp om man kör för fort med släpvagn ?
Om jag tex kör i 101 med släp på 110 väg, blir de då 2800:- i böter för fortkörning ?

Max 80km/h. efter detta blir det böter i samma skala som om du kör för fort på en 80 km/h väg.

101 - 80 = 21 km/h.

D* Överträdelse från 21 km/tim till och med 25 km/tim ............. 2800:-

Calleklutt
29 september 2009 · 241 Inlägg

Okej, tack så mycket för svaret smile

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
attackhamster
30 september 2009 · 475 Inlägg

åka utan katalysator.. vad gör det i böter?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
volvoentusiasten
30 september 2009 · 4 005 Inlägg

attackhamster skrev:
åka utan katalysator.. vad gör det i böter?

40 Användande av fordon med fordonsdelar eller fordonstillbehör
som inte är av godkänd typ eller märkt på föreskrivet sätt
500

+ ombesiktning.

Det här med att det är brott mot "miljölagen" stämmer inte. bilavgaslagen är uphävd och ersatt med Lagen om motorfordons avgasrening och motorbränslen 2001:1080

TimsonNilsson And he gets a standing ovation.
1 oktober 2009 · 6 Inlägg

fulle skrev:
Om man har registreringsskylten i fönstret , passagerar sida, väl synlig då??? är det böter. Vet många som har det.

Då kan du lika gärna dumpa reg-plåten helt! - D e ju inte ens snyggt att ha den på något av dom ställena du nämt! tongue

Frostfjord Ljudbyggare
1 oktober 2009 · 170 Inlägg

h0ehulken skrev:
Själv kan jag tillägga att om man kombinerar dimstrålkastare med halvljus,
så blir polisen ledsen i ögat.

Jag råkade ha det för ett par dagar sen.
Stoppad, blåsa, visa körkort.
(Ska tillägga att det var mitt på dagen, ljust ute. Fast detta var ju en principsak.)

Sen härjade dom om att det bländar andra förare och hej hopp alla skulle dö ungefär.
Ruskig samhällsvärstingen var jag!
Värsta pådraget med 2 polisbilar och 4 poliser.

Men jag tog det med glimten i ögat och tackade t.o.m för böteslappen! ;D

500 SEK vart böteslappen på iallafall.. smile
Överkomligt.

/Vänliga hälsningar.

Haha jag fick samma. MEN! Enligt lag är det en tillåten kombination dagtid. Under alla andra "siktförsämrande" förhållanden blir det ledsna. Halvljus/dimljus är jävligt ajabaja. Dimljus får endast användas i kombination med annat ljus än halvljus. Alltså duscha farbror blå med heljuset (antagligen mindre populärt. Men kan det vara värt)

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
volvoentusiasten
1 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Frostfjord skrev:

h0ehulken skrev:
Själv kan jag tillägga att om man kombinerar dimstrålkastare med halvljus,
så blir polisen ledsen i ögat.

Jag råkade ha det för ett par dagar sen.
Stoppad, blåsa, visa körkort.
(Ska tillägga att det var mitt på dagen, ljust ute. Fast detta var ju en principsak.)

Sen härjade dom om att det bländar andra förare och hej hopp alla skulle dö ungefär.
Ruskig samhällsvärstingen var jag!
Värsta pådraget med 2 polisbilar och 4 poliser.

Men jag tog det med glimten i ögat och tackade t.o.m för böteslappen! ;D

500 SEK vart böteslappen på iallafall.. smile
Överkomligt.

/Vänliga hälsningar.

Haha jag fick samma. MEN! Enligt lag är det en tillåten kombination dagtid. Under alla andra "siktförsämrande" förhållanden blir det ledsna. Halvljus/dimljus är jävligt ajabaja. Dimljus får endast användas i kombination med annat ljus än halvljus. Alltså duscha farbror blå med heljuset (antagligen mindre populärt. Men kan det vara värt)

Då du inte verkar ha koll på att man ALDRIG får kombinera dimljus med halvljus så föreslår jag att du läser följande underhållande PDF.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdfsmile

Senast redigerat av linuslinje (1 oktober 2009)

einherjer
1 oktober 2009 · 587 Inlägg

"onödigt störande körning med motordrivet fordon" befriar dej på 800kr.

sk8ville
3 oktober 2009 · 653 Inlägg

linuslinje skrev:

Frostfjord skrev:

h0ehulken skrev:
Själv kan jag tillägga att om man kombinerar dimstrålkastare med halvljus,
så blir polisen ledsen i ögat.

Jag råkade ha det för ett par dagar sen.
Stoppad, blåsa, visa körkort.
(Ska tillägga att det var mitt på dagen, ljust ute. Fast detta var ju en principsak.)

Sen härjade dom om att det bländar andra förare och hej hopp alla skulle dö ungefär.
Ruskig samhällsvärstingen var jag!
Värsta pådraget med 2 polisbilar och 4 poliser.

Men jag tog det med glimten i ögat och tackade t.o.m för böteslappen! ;D

500 SEK vart böteslappen på iallafall.. smile
Överkomligt.

/Vänliga hälsningar.

Haha jag fick samma. MEN! Enligt lag är det en tillåten kombination dagtid. Under alla andra "siktförsämrande" förhållanden blir det ledsna. Halvljus/dimljus är jävligt ajabaja. Dimljus får endast användas i kombination med annat ljus än halvljus. Alltså duscha farbror blå med heljuset (antagligen mindre populärt. Men kan det vara värt)

Då du inte verkar ha koll på att man ALDRIG får kombinera dimljus med halvljus så föreslår jag att du läser följande underhållande PDF.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdfsmile

"I dagsljus ska du använda halvljus,
men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges
från
varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
"

Så man får ha dimljuset på om man inte har halvljuset på utan att få böter?

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
volvoentusiasten
3 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

sk8ville skrev:

linuslinje skrev:

Frostfjord skrev:

Haha jag fick samma. MEN! Enligt lag är det en tillåten kombination dagtid. Under alla andra "siktförsämrande" förhållanden blir det ledsna. Halvljus/dimljus är jävligt ajabaja. Dimljus får endast användas i kombination med annat ljus än halvljus. Alltså duscha farbror blå med heljuset (antagligen mindre populärt. Men kan det vara värt)

Då du inte verkar ha koll på att man ALDRIG får kombinera dimljus med halvljus så föreslår jag att du läser följande underhållande PDF.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdfsmile

"I dagsljus ska du använda halvljus,
men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte
användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges
från
varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
"

Så man får ha dimljuset på om man inte har halvljuset på utan att få böter?

Det har du uppfattat rätt, det står i texten.

Det gäller som sagt enbart under DAGSLJUS och inte Mörker eller Skymning. Vart definationen för mörker och skymning går avgör polisman på plats.

sk8ville
15 oktober 2009 · 653 Inlägg

någon som vet om polisens fartkamera fungerar i mörker?

för ja har aldrig vatt me om att polisen stått me fartkamera när de e mörkt.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
18 oktober 2009 · 1 659 Inlägg

sk8ville skrev:
någon som vet om polisens fartkamera fungerar i mörker?

för ja har aldrig vatt me om att polisen stått me fartkamera när de e mörkt.

Det gör dom, en kollega fick böter smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
volvoentusiasten
18 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Robban_89 skrev:

sk8ville skrev:
någon som vet om polisens fartkamera fungerar i mörker?

för ja har aldrig vatt me om att polisen stått me fartkamera när de e mörkt.

Det gör dom, en kollega fick böter smile

Jag har själv blivit uppmätt med laser i mörker. De stod i "polisvändplatsen" i mitträcket på motorvägen.

Den trafikpolis jag talade med då sa att kraven är väldigt mycket högre än vid dagsljus, det får enbart komma ETT fordon när uppmätning ska ske.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
18 oktober 2009 · 1 659 Inlägg

linuslinje skrev:

Robban_89 skrev:

sk8ville skrev:
någon som vet om polisens fartkamera fungerar i mörker?

för ja har aldrig vatt me om att polisen stått me fartkamera när de e mörkt.

Det gör dom, en kollega fick böter smile

Jag har själv blivit uppmätt med laser i mörker. De stod i "polisvändplatsen" i mitträcket på motorvägen.

Den trafikpolis jag talade med då sa att kraven är väldigt mycket högre än vid dagsljus, det får enbart komma ETT fordon när uppmätning ska ske.

På tal om poliser som skjuter, är det inte så att dom egentligen måste vara riktigt synliga när dom gör det?
Alla jag hört som blivigt tagna så har dom mer eller mindre verkligen GÖMT sig, det ska dom inte få göra eller?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang