Eberlund skrev:
Dessa har jag egen erfarenhet av.
Köra utan regskylt fram.
Se alltid till att du ser förvånad ut när de säger att du inte har skylt fram. För har du tappat den så får de inte ge dig böter för då har man inte medvetet gjort ett lagbrott. Däremot säger du att den ligger där hemma åker man på böter. Hur mycket vet jag inte för när jag åkte på det så trodde jag att jag tappat den men kom senare på att jag plockat bort den i samband med en utställning. Fick bara ombesiktning
Sen har vi boten med att köra med delar/komponenter som vägverket ej godkänt. 500:-/del.
Detta gäller Solfilm på framrutor, Neon, mm
Angående att köra utan att ha körkort med sig så är detta polisen stora moment 22.
I dagens läge behöver man inte ha körkortet med sig utan det räcker att man kan styrka sin identitet. Kan man inte det blir det böter men för att en polisman ska kunna skriva ut böter måste han kunna styrka din identitet för att veta vem han skriver boten till.
Nja...
Om du inte har körkort med dig, så får du böter. Så JA, man måste ha körkort med sig.
660A Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort
utfärdats och handl. som styrker förarens identitet
(gäller endast personbil, lastbil, buss, motorcykel,
terrängvagn och motorredskap kl. I) ...................................... 500:-
Sen att det är praxis att "godkänna" giltig id-kort efter kontroll om du har godkänt körkort är en annan sak.
Ger du rätt information om dig själv till polis som kan kontrollera dina uppgifter så kan böter skrivas ut.
Om du ger fel information så begår du urkundsförfalskning som är ett klart allvarligare brott med fängelse i straffskalan.
Om du blir stoppad för att du har gjort något olagligt och vägrar ge dina uppgifter så kan kan du bli gripen i max 6h för identifiering. Inte sådär jätteskoj.
Så ha med er körkorten nästa gång.