Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

Holme
14 november 2005 · 1 417 Inlägg

hehe, det skulle du gjort calibra_nox smile

Pepe Ölbryggare
14 november 2005 · 339 Inlägg

Jag tror att en del, men inte den större delen som kör med halvljus+dimljus gör det för att böterna "endast" är 400:- för den kombinationen vad jag hört. Däremot så blir det ett jävla liv om man åker parkering+dimljus i stan å bara glider i 30. Då är det vipps 800:- för att man inte har föreskriven belysning tänd överhuvud taget.
Iof är det bara att neka å hoppas på att åklagaren inte väljer att väcka åtal pga. den låga summan det handlar om. Jag slapp undan iaf, men med förklaringen "Det föreligger inte tillräckliga skäl för att väcka åtal, eftersom man med hänsyn till bevisningen på objektiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom"
Dock så tycker jag nästan lite synd om den polisen som inte hade kollegan på sin sida å inte rättsväsendet heller, endast en dum lag som inte hjälpte han. Dock ska tilläggas att det som gör att man blir mera sur på han är att han skulle skriva två rapporter och på så sätt ge mig dubbla böter. Han svarade inte på frågan: Varför? Bara gick från plattsen...

Men men, ett litet inlägg bara. Själv tycker jag parkering+dimljus (måste absolut vara rätt inställda) är den bästa av alla kombinationer av belysning i våran stad där varje korsning i centrum är ett stort *pip* väggupp..

Och så lite kredit till de biltillverkare som har glödtrådsvakter!
Det skulle nästan vara lag på det med tanke på hur en del inte verkar uppmärksamma något över huvud taget.

Senast redigerat av Pepe (14 november 2005)

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Drönirettab
14 november 2005 · 21 761 Inlägg

Håller med om att glödtrådsvakt är bra....om de inte ger en massa falsklarm.
Är ju inte så ovanligt på tex volvo 240.

Men att ha dimbakljus på är mycket irriterande, det bländar otroligt och så tror man ju att de ska stanna hela tiden

Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2005)

Edge EVOLUTION GARAGE
14 november 2005 · 1 837 Inlägg

Håller med vad som tidigare sagts, man blir helt klart irriterad när man kör omkring i mörkret och möter alla dessa felande ljus.

Farsan hade en chef en gång i sthml som aldrig fixade lysena, hans förklaring var att i Sthml så fanns det ju gatubelysning.. hehe
Vilken stolle, han hade bara ett parkeringsljus på den tiden, och helljus...
Inte så lyckat på sommarstället där gatubelysning inte excisterar.. tongue

Nog om det, enögda bilar är helt livsfarliga, har stött på en hel del sådana på mindre vägar utan gatubelysning.
Men att ge dem en extra bländning när man passerar och slår om till helljus gör ju inte saken bättre, egentligen, visst kan man tycka att det känns bra om man blivit uppretad, men personen i den mötande bilen blir ju helt blind i en sekund eller 3, taskigt om det vandrar en person vid vägkanten.

Personligen brukar jag köra dimljus och parkeringsljus på min golf 3:a, men dimljusen är ställda att på rätt sätt, dvs. "bländar lika mycket som rättinställda halvljus"... dimljus + helljus är ett måste på mindre vägar, ser ju fan inte dikena annars då det annars blir likt ett tunnelseende i mörkret..
Vissa har inte alltid gatubelysning.. tongue

Senast redigerat av Edge83 (14 november 2005)

//Edge
mrcelica
14 november 2005 · 1 639 Inlägg

TeQuilla skrev:
Instämmer på det du skriver. Men det verkar ju gå nån slags trend att det är coolt att ha dimljusen påslagna för jämnan.

För tio år sedan var det möjligen coolt, men nu är det så jävla off det kan bli... Inte för att själva kombinationen stör mig nämnvärt, det som stör är att det finns idioter som tror dom åker omkring och är trendiga och coola med sin olagliga ljuskombination ! Allra värst är väll nollorna med blå xenon i halvljuset och vanliga vita dimljus som tror alla tycker deras bilar är sååå läckra, jävla kulörta julgranar !!! smile
Om nu trafikforskare kommit fram till att det är större risk att bli bländad av denna kombination så får man väll för faen tro på dom ! mad

Dimljus+glödande halvljus (parkering) kan dock vara snyggt på vissa bilar fast INTE när det är kolsvart ute..

Sedan har vi alla förvirrade fruntimmer som inte ens har en susning om vilka ljus som är tända på deras makars v70's överhuvudtaget.... Suck säger jag !!!


KILL'EM ALL !!!!!! tongue

Senast redigerat av mrcelica (14 november 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
carnageman Rallyförare
14 november 2005 · 1 075 Inlägg

Finns fler saker som blivit modernt (iallafall här i Stockholm)
En sak som har blivit omodern är blinkers & även backspeglar.
Här i stockholm använder vi dom så lite som möjligt. t.ex vid filbyten byter vi bara fil, om nån tutar eller om man känner ett dunk, ja då är det nog bäst att byta tillbaks.
En annan sak är dom 3-filiga 110-vägarna.
Man vill ju inte känna sig seg eller hur? därför väljer vi som kör max 90-100blås att köra i mittenfilen. innerfilen är tom för jämnan!

I höjd med att 30-vägarna snart dominerar hela stan så har svensson tappat greppet totalt menar jag.
Sen går det ju att diskutera hur körkortsindragningar sköts ifrån myndighetsroll. Har mött bilar på fel sida av vägen flera gånger sista tiden och i helgen blev jag påkörd av en gubbe som haft en hjärtattack och två hjärnblödningar senaste månaden. Hans tant bedyrade att han fick köra bil fortfarande. Gubben, ja han va så färdig så han inte ens klarade att prata...

Tacka vet jag robert collin som skriver för aftonbladet.
Där har ni en stor hjärna som ser vägverkets mygel...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
NightCruiser
14 november 2005 · 1 163 Inlägg

De mesta är sagt redan men vill ju endå ge min synpunkt på de hela. tongue

Visst, de kan vara jävligt snyggt med dimljus + parkering/halvljus men som flera redan sagt så kan ju folk för F*N ställa in de riktigt!

Sen angående de här med vilken kombination man ska ha bryr ja mig inte om, men dim/pakeringsljus lämpar sig ENDAST i stan där de finns duglig belysning och fan inte kl 2 på natten under vintern på en liten landsväg!

Angående enögda bilar så får för f*n folk skärpa sig, de är livsfarligt, höll på smälla en mini buss för ett tag sen, vänster ljus borta och ja tar bilen för en moppe så ja ligger lite mer i mitten av vägen fram tills då de skiljer en 200m mellan oss då han drar på helljuset och man får hänga sig på ratten för att undvika en smäll, stannar sen och andas ut, då backar gubben tillbaka och frågar mig hur fan ja fick mitt körkort???  Sen körde han vidare, ville döda gubbj*veln! men men...

Håll koll på era lampor gott fok, ni ser men de kanske inte den mötande bilen gör!

Mvh

Dunken
15 november 2005 ·

Nu var det mycket gnäll om att folk sätter i lampor fel ock bara har ett halvljus,, jag tycker förstås att folk som sitter och åker med bara parkeringsljus dagar som nätter e ett strå vassare,, det e inte kul när man möter såna när man e på väg hem från jobbet kl 3-4 på morgonen då e man glad om dom hade haft ett halvljus..o sen säger ni dimljus fram men dimljus bak då!!! det e väl skitirriterande tycker då jag...

ventohuan Fartdåre!
15 november 2005 · 592 Inlägg

E ett j*vla sett o köra utan belysning. såg en i söndags som inte hade lyse på släpen utan körde på varningsblink. Ser flera exempel varje dag.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 november 2005 · 1 660 Inlägg

Utdrag från vägverket:

"Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.

Några tumregler är:

    * I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
    * Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
    * Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning."

"DIMljus är ämnat för bruk då det är dimmigt eller vid kraftig nederbörd. Dock ej tillsammans med halvljus.
DimBAKljus får användas vid kraftigt nersatt sikt men inte så att bakomvarande förare bländas.
(källa: Vägverket/publikationer http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf)"


GT90: Vill man sen kanske visa att man har dimljus så får man göra det på UTSTÄLLNING, INTE VID FÄRD!

Senast redigerat av GT90 (15 november 2005)

Malmoe SSS -12
15 november 2005 · 3 217 Inlägg

Man märker dels det, alla dom som inte har halvljus som går igång direkt... Jag skulle rulla ifrån bensinstationen och helt plötsligt fick man en stor jävla jeep precis vid passagerardörren, jag såg väl för fan inte honom, det var lite mörkt också men han hade inte en lampa igång! Satans idiotgubbjävel!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Germax
15 november 2005 · 12 086 Inlägg

Vill bara lägga mitt ord för GT90s urfräna avatar! Jag älskar herman hedning!big_smile

StiFf Wankel
15 november 2005 · 1 080 Inlägg

GT90 skrev:
Brukar skicka på helljus i nyllet på dom

JA intelligent!! om du har tur så kan dom plocka nåt oskyldigt djur eller människa också pga att dom inte ser nåt för att DU bländar dom..

MDS Västerås
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 november 2005 · 1 660 Inlägg

Jaja, självklart så kommer ju jag från D hållet de är på väg åt. Har jag sett att D finns nåt så kanske jag ger faan i´t.

frasse4
15 november 2005 · 736 Inlägg

Mötte en bil på bilbesiktningen igår som kom dit med ett trasigt halvljus...hur tänker man då? Orka byta...eller? Visst får man egentligen inte köra med halvljus och parkeringsljus? För på min 240 finns alternativen: Allt av/parkeringsljus/halv- och parkeringsljus... alltså inte ensamt halvljus...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
mrcelica
15 november 2005 · 1 639 Inlägg

frasse4 skrev:
Mötte en bil på bilbesiktningen igår som kom dit med ett trasigt halvljus...hur tänker man då? Orka byta...eller? Visst får man egentligen inte köra med halvljus och parkeringsljus? För på min 240 finns alternativen: Allt av/parkeringsljus/halv- och parkeringsljus... alltså inte ensamt halvljus...

parkeringsljus är ju alltid på samtidigt som halvljuset ! Du tänker nog på varselljuset som sitter i samma kåpa som blinkers på 240 eller ?

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
alxalx fresh'n'clean
15 november 2005 · 147 Inlägg

kaptenstofil med personlighetsklyvning?
Nåja jag håller med till viss del, många bilar man möter har både halvljus o dimljus, men inte bara ungdomar (som skulle kunna tänka sig tycka att det var coolt) oftast är det familjebilar som kör med den kominationen.. Sen har jag aldrig blivit bländad av dimljusen, tycker inte att det är speciellt starkt ljus alls faktiskt :S nåja det är lag på att man inte ska ha båda på, och därför använder jag aldrig dimljuset.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
Peranton
15 november 2005 · 116 Inlägg

"GT90" Du tror inte att det är lika olagligt/störande med rött neon som något annat?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)
BMW 320d (1999)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 november 2005 · 1 660 Inlägg

Peranton skrev:
"GT90" Du tror inte att det är lika olagligt/störande med rött neon som något annat?

Använder det inte under färd! Enbart vid parkering / på utställningar!

Andy69
15 november 2005 · 343 Inlägg

Varför lägga ner sån energi på andra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang