Elda skrev:
tiger68 skrev:
Hej Mats!
Somnade i soffan i natt, skulle kolla några grejer om min 9000 som strular med AC:n o hittade denna tråd. Blev sittande 1 timme mellan 4 o 5 i natt, o la mig igen, har kollat igenom det mesta nu på förmiddagen.
Blir grymt imponerad av ditt arbete, supernice, emblemet ja det har jag sett komments på, det r ditt signum, vad andra tycker är en sak, men om alla tyckte som en viss mr saab/opel hybridkommenterare, så skulle ju alla bilar se ut som hans. hur kul vore det.
)-5 är inte mer opel än 9000, snarare mer saab.ng900 däremot är en opel calibraplatta. vidareutvecklad av saab, och senare ombyggd ytterligare till9-3, för att bli nya 9-3 som är en i grunden utvecklad platta av saab. Blir så sne på alla förståsigpåare som tror de vet allt om något som de bara ser på bild eller ute på gatan. Nej kör hårt nu Mats. Vill verkligen se slutresultatet.
Bilen ser underbar ut och jag har fått lite idéer till mina kommande projekt.
Jag saknar dock de coola luftintagen i fram, vart tog de vägen?
Kanske kolfiberadaptar som du poppar från insidan? de var supercoola o snygga.
Ha det bäst Mats, jag kikar in mer här under helgen och framöver.
-----
shoot man shoot!
Tiger68
Love cars.
trevlig kommentar, lite små rättelser till dig bara

9000 är 1/3 saab, 1/3 lancia och 1/3 alfa romeo, visst är 9-5an mer saab då den är ½ saab ½ GM

Sen så förstår jag inte varför det är så hemskt att komma med några förslag i form av konstruktib kritik i en projekttråd? klart mats bygger bilen som han vill och tror ingen vill se det på något annat sätt, men det är skillnad mellan att ge förslag eller kommentarer och att stå och säga att byggaren inte får göra som han vill.
9000 kom till i ett projekt med saab, lancia, fiat, alfaromeo och ford. dessutom var sammarbetet med fiat allra längst då man kan plocka delar mellan 9000 och fiaten, tex ruta fram, dörrararna, och lite andra delar. vad gäller 9-5 så är det inte mkt opel under taket på den. vad gäller delar som elektronik har det aldrig varit tillverkat av biltillverkarna själva så det är bara detaljer runt brytare osv som är märkets egna, där har saab varit lite speciella med sina brytare som sitter i sina bilar från 900 -79 och framåt, då 9-5:ans 0ch 9-3:ans brytare i princip är samma bakom panelen som de första 900 -79, visst de har förfinats till viss del, men mycket är samma.
Jag tycker det var en ganska dålig komment att ens kalla Mats bil för en Opel. Och jag tror det är fler med mig som tolkade den kommenten som att han absolut inte skulle använda de emblemen. Inte som ett konstruktivt förslag på något som är fantastiskt och Mats hela själ nerlagd i. åter till9-5 som i grunden är väldigt mycket 9000 detaljer i ren konstruktion, och faktiskt saab´s och inte GM´s.
Men någonstans har något gått fel, folk i allmänhet tror att saab är en opel med saabemblem, vilket endast ng900 skulle kunna beskyllas för. bygd på calibraplatta, förstärkt med ett antal säkerhetsdetaljer. hjulupphängning som inte fick bytas till den som kom på uppdateringen, och det var GM som styrde över, samma med manuella kopplingen på de första ng900, stenåldersteknik som gjorde ng900 till ett sämre köp -94 än og900 -94. Det finns mycket mer som kan sägas om denna generation 900 som trots allt efter alla rättelser på verkstad av barnsjukdomarna är en ganska bra bil även idag som begagnad.
Nej 9-5 är nog faktiskt rakt igenom väldigt mycket saab. man kan inte säga 1/2 saab och 1/2 opel eftersom det är helt fel. det kanske är minst 2/3 saab och resten är uppdelat på opellösningar, gms delar och bosch, philips, scania, motorola, ericsson, och lite andra.
Så som sagt kommenten var väldigt onödig som Mats skrev.
Hoppas Mats antingen är med familjen eller rotar i saaben för att få den färdig. Om inte är han välkommen på kaffe hos mig för att snacka om allt annat än det han inte vill prata om.
King of saabmod - Mats for to day.
Shoot man shoot.
Saab in my heart and soul, cars for ever even without a new saab.