2943
Sök

SAABotage 9-5 AERO V2.0

Saabotage

1 206 462 Visningar
Uppdaterades senast 27 maj 2015
1 291 Inlägg
17 oktober 2009
Det tar sig riktigt fint, resultatet är jag övertygad om att det blir bra wink

Ett litet inlägg till OT diskussionen, saab 9-.5 delar bottenplatta/chassi med vectra B på samma sätt som NG900 delar platta med vectra A (calibra har en helt annan bakvagn) men vad det har med bygget att göra förstår jag inte.

167 Inlägg
18 oktober 2009
Såg att du skulle fixa ny inredning, Kommer bagaget att kläs om nått? Är på gång att göra om mitt men vet inte hur jag ska göra med sidorna (hjulhusen) Plast sidorna är ju limmade med matta och den sitter som berget. Funderar på om det går att limma ny på den gammla mattan. Nån som provat??

----> SAAB 9-5 Aero <----
Uppdatering med ny bas och låda pågår
--> Sound By Loke 2.0 <--> 3.0 på G :)

1 892 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Tack för lärorika inlägg i tråden,  gillar att ni tycker till och sprider eran kunskap!
Jag har varit i Dalarna hos svärföräldrarna sedan i fredags och har slappnat av samt ställt in ett kommande project i ett garage där uppe, bilder kommer imorrn wink

97 Inlägg
19 oktober 2009
MattiasH skrev:
Det tar sig riktigt fint, resultatet är jag övertygad om att det blir bra wink

Ett litet inlägg till OT diskussionen, saab 9-.5 delar bottenplatta/chassi med vectra B på samma sätt som NG900 delar platta med vectra A (calibra har en helt annan bakvagn) men vad det har med bygget att göra förstår jag inte.

ng 900 bygger på calibraplattan, som i sin tur är en vectraA modifieradplatta. skillnaden är stor i bla styvheten. men bakvagnen passar mellan dem. Detta var SAAB mycket tydliga i press med att tala om. och det material jag fick av SAAB till ett skolarbete i redovisningsteknik gav denna information också.9-5 delar bottenplatta med vectraB men är en liten missgynnande platta för 9-5 som kanske blev lite för liten från början pga detta, men det är en annan sak. att bilarna delar bottenplatta betyder inte samma bakvagn/hjulupphängning, vilket det gjorde i ng 900 fallet. Och var väldigt illa egentligen. VectraB plattan var SAAB med och utvecklade färdigt, och de nuvarande plattorna har SAAB haft huvudansvar för, de har dock utvecklats i bla tsykland och USA. Saken är den att n peson kallade Mats bil för Opel, vilket Mats troligen inte tyckte speciellt mkt om, eftersom han tyckte det var en onödig kommentar. Därför denna diskussion. Dock kan sådan information vara väldigt intressant ur andra perspektiv rent byggmässigt då man vt vilka delar som kan passa om man vill modifiera något, men vad gäller 9-5 och Vectra så passar nog inte många delar i fram och bakvagn mellan dem, möjligen nav och vissa bromsskivor och spindel.

Ska bli kul att se kommande projekt Mats, men jag hoppas nuvarande snart är färdigbyggt och att du under nästa sommar kommer till moholmsstrippen så man kan få se din bil.
www.402m.se. alltid kul med mer folk dit.

Ha det så gott Mats.

Shoot man shoot.

Medlem 34530
908 Inlägg
19 oktober 2009
krutmats skrev:
Tack för lärorika inlägg i tråden,  gillar att ni tycker till och sprider eran kunskap!
Jag har varit i Dalarna hos svärföräldrarna sedan i fredags och har slappnat av samt ställt in ett kommande project i ett garage där uppe, bilder kommer imorrn wink

Härligt Mats, då är du uppvilad och redo för att få färdig SAABEN nu.

Vi hörs!!!

//Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

1 892 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
För att sätta en punkt för detta med saab opel pratet så får min bil vara bygd på vilken bottenplatta som helst, mitt bygge är en hyllning till SAAB som ett historiskt märke,
för att det inte ska råda någonsomhelst tvekan visar jaghär nu mitt nästa project,

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/785734_6dombq.jpg

1 892 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Nej 9-5an är absolut prio 1, Saab96 TT är långtidsproject lite när man har tid o lust, smile

1 964 Inlägg
19 oktober 2009
har du fått ner saab 96:an till torpa eller står den kvar i dalarna ? smile det ska bli kul och se vad du kommer hitta på smile

Byggare Behm
562 Inlägg
19 oktober 2009
Nuså, 101 sidor mer eller mindre igenomlästa på ca 2 timmar. Vilket bygge ! Tycker dock det är synd för din egen del att du inte jobbar med Bonocell, spar en jvlans massa jobb och tid men men.

Är det bara jag som tycker att lacken liknar SAAB´s Viggen ? Kanske inte i solljus iofs , Subaru lacken är väl ljusare ?

Grymt kul att se detta engagemang, du behåller bilens linjer trots stylingen, lite som man stylade bilar på 90-talet, idag är det ena brutalare än det andra men passar det bilen ? Nja...
Men som sagt du har lyckats och jag hoppas att du inte lägger ned all övrig energi på inredningen så att den överskuggar bilens perfekta utsida, det är den man ska lägga märke till.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

1 892 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Tack _jonex_ det var en kanonfeedback jag fick,
jag har testat sån där lila markskiva, är det bonocell? men fick absolut ingen kläm på det men skulle vilja lära mig.
ja inte var fogskummet lättarbetat iaf :S   tog massa kraft med den men det är glömt nu smile
Nej insidan är tänkt att bli ganska enkel och  inte något extremt,  får se vad som händer där i.

smile

Byggare Behm
562 Inlägg
19 oktober 2009
Den är inte Lila, det är Cellplast isolering och den lila varianten är hård.
Bonocell är som vit frigolit men med väldigt täta porer, till och med en slö Mora-kniv fixar ett jämn kant på bonocell så det ska du jaga reda på en bit och testa, som natt och dag jämfört med cellplast eller frigolit.
Lycka till , ska komma ihåg att kika in här då och då.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

569 Inlägg
19 oktober 2009
Grattis till över 100 sidor i din projekttråd förresten smile Skönt att ha bilen hemma nu?

Björn J - Projekttråd V40

139 Inlägg
19 oktober 2009
Kanonsnyggt! big_smile
De blev ju riktigt bra de dära smile

Plåtis
948 Inlägg
20 oktober 2009
Kul nästa bygge....   
95an kommer bli kanon, är siktet inställt på något specielt klar datum?
Mvh Rille

1 892 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Påsken är datumet för 9-5an, allt annat är otänkbart!  smile
Ja björn det känns riktigt fint att ha den hemma igen! big_smile

Plåtis
948 Inlägg
21 oktober 2009
Okej.. Påsk..
Hoppas själv att få bilen klar till påsk = )  elmia vore ju inte fel ...
Mvh Rille

when ever - were ever
513 Inlägg
21 oktober 2009
Har inte varit speciellt flitig på gorg den sista tiden. Inte nån annan stans heller för den delen... Va ju tvungen o titta in här förstås o se vad som hänt. Gillar färgen på 9-5:an, kommer o bli asläcker!

Lite putt på ditt nästa projekt sad Jag har ju redan ett sånt, fast bara i skallen än så länge wink Det e oxå på lång sikt. Måste bli klar med allt annat först big_smile

1 892 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Halloj,
en liten update...
jag har rivit ut en del inredning och  funderar över ljudet hur fasen det ska se ut,  inte något riktigt bra idé där än... men det kommer väl,
en fgråga är om det går att färga golvmattan på bilar,   bifogar en liten bild...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/794646_wqq1ye.jpg
går det ätt färga denna???

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/794649_agpco5.jpg
full tankeverksamhet hur här ska byggas, lite id+eer finns allt

Hamster
817 Inlägg
2 november 2009
Trevligt med lite RF Power grejer big_smile Ska du kunna lasta i bilen ahde du tänkt? Alltså använda den som brukis?

1 892 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
ska kunna lasta in lite, någon väska med kläder i så bara,  ska försöka gör nå snyggt men ändå ska jag kunna använda det lite smile

Sök