Bilresa till Italien och tillbaka, vilken bil?

Holiace
1 december 2007 · 1 754 Inlägg

Jag och flera jag känner vill åka på bilresa igenom Europa sommaren 2009. Vi pratar om vilka städer och att vi ska åka på vägen som Top Gear besökte.

Den andra polaren ska köra en Mini från 70-talet, hållbart va? wink

Den andra vet inte vad han ska köra för bil, hjälp mig att hitta en bra bil åt honom!

Själv ska jag nog köra en Volvo eller något roligt.




Tänk dig att du skulle köra igenom Europa med några andra ungefär såhär:

Sverige -> Danmark -> Tyskland -> Holland -> Belgien -> Frankrike -> Italien -> Österrike -> Tyskland -> Danmark -> Sverige.

Och att du ska välja en bil en av dem, vad hade du valt?

Krav:

* Bilen max 30.000 Spänn, ska ju betala soppa för minst 5000 spänn och mat osv, osv...

* Bekväm bil, för långa turer lär det bli.

* Får inte dra för mycket, max 1 liter per mil blandad

* EJ diesel

* Ingen ful sak, den måste ha lite stil, inte en vanlig t.ex Peugeot 106, i så fall en GTi.


OBS: Detta är inget knep att göra en remake av av min förra tråd om förstabilar, jag vill bara hjälpa min vän Christian!

Senast redigerat av Holiace (2 december 2007)

Jag kan inget om allt.
THEBADGUY Gorgilus addictus
1 december 2007 · 4 740 Inlägg

Jaaa du. Varför inte diesel? Blir ju billigare? smile

Men annars kan man ju rekommendera någon Merca eller BMW kanske? Dom äldre är riktigt goa att åka i tycker jag.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Holiace
2 december 2007 · 1 754 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Jaaa du. Varför inte diesel? Blir ju billigare? smile

Men annars kan man ju rekommendera någon Merca eller BMW kanske? Dom äldre är riktigt goa att åka i tycker jag.

Skatt och diesel finns inte exakt överallt.

Jag kan inget om allt.
LIVINL0UD
2 december 2007 · 1 582 Inlägg

För 30000:- så hade jag nog valt en VW Passat 1.6/1.8 sedan eller kombi beroende vilka behov man har.

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
2 december 2007 · 798 Inlägg

En audi 80 kanske skulle vara något går riktigt billigt med minsta motorn men endå sköna att åka i. Helt okey med plats och så.

Killr0y_swe - De är jag de.
2 december 2007 · 354 Inlägg

Håller med den elake killen, en bmw ska du ha. Kanske en 318 nyare karrosen vore nått?

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1
MilleN
2 december 2007 · 9 108 Inlägg

Om ni nu ska satsa på att ha kul på Top Gears favoritvägar hade jag nog satsat på en BMW E36 325 eller en Omega 3000 24V (partisk? Javisst wink) för det är mycket bil för pengarna och dom lär hålla för en sån resa så länge bilen är i bra skick från början! Komforten på motorväg är i toppklass!

Dom drar nog båda två lite över litern i snitt om man kör som en normal man i sina bästa år (tung högerfot). Men det handlar väl om kul/mil och inte krona/mil cool

klimpan
2 december 2007 · 2 600 Inlägg

om du ska sitta bekvämt och ha en bil som dra under litern då säger jag ford scorpio. 2,0 då givetvis för bensin förbrukningen då .

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Holiace
2 december 2007 · 1 754 Inlägg

Om han vill ha lite mer fart så passar väl 3000 24v bäst.

Men eftersom att vi ska på en 500 mils resa så kan det bli dyrt...

Jag kan inget om allt.
Darkie dARKiE
2 december 2007 · 5 031 Inlägg

Bmw 540 E34 så då vare klart wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Holiace
2 december 2007 · 1 754 Inlägg

Darkie skrev:
Bmw 540 E34 så då vare klart wink

4 liters drar för mycket, men en Mercedes 230 Coupe då?

Jag kan inget om allt.
Hamilton
2 december 2007 · 8 873 Inlägg

Ni ska åka Sommaren 2009 och du tar redan upp det i en tråd....

Fotograf på tierpidag.se
LazerHawke
2 december 2007 · 1 268 Inlägg

Hamilton skrev:
Ni ska åka Sommaren 2009 och du tar redan upp det i en tråd....

dom ska hinna plantera vetty (planera) wink

Holiace
2 december 2007 · 1 754 Inlägg

Hamilton skrev:
Ni ska åka Sommaren 2009 och du tar redan upp det i en tråd....

Planering... Ville bara ha några tips till honom...

Jag kan inget om allt.
kalle_fiat bäst
2 december 2007 · 319 Inlägg

fiat coupe 16v

Performance_ Förjaevle Brao
2 december 2007 · 555 Inlägg

volvo 240/245 är en stabil jävel, eller 745/740

viccoA
2 december 2007 · 3 111 Inlägg

BMW 325 E36, bra väghållning, bra hållbarhet, köp inte något alldeles sönderkört ex bara. Det kommer bli en njutning i 250 i kasselbackarna (tro mig jag har provat smile ) En 5-serie är ju mer komfortabel, men upplevelsen i 325:a är nog betydligt större på de kurvigare partierna. Kör man lugnt med en 325:a ligger man runt 0.8:a, kör man hårt i 200+ drar alla bilar mycket.

Ni ska ju egentligen inte köra en orimligt lång sträcka. Jag har kört 400 mil på ett par dagar i flera olika bilar. Köp bilen ett tag innan ni sticker iväg bara så ni kanske hinner hitta några fel och svaga punkter och fixa innan ni åker.

Millens föreslagna Opel 3000 har liknande prestanda och snäppet bättre komfort, men betydligt mer törst (enligt egen erfarenhet). Men ni åker ju inte iväg för att spara pengar big_smile Lägg in ett besök på Ringen också, det kommer ni inte ångra. Men då är det kul med en lätt bil som kan svänga. Köra runt ringen i en standard 740GL blir nog inte riktigt vad man tänkt sig.

Holiace
2 december 2007 · 1 754 Inlägg

Ringen ja!

Måste ju besöka den ^^ Kostar inte det på 150kr/varv?

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang