Hur mycket bensin e de på stiften??? För de ska ju inte drypa om dom, då går den ju för fett. Jävligt underligt och irreternade fel de där.
Lycka till, hoppas de löser sig Du får berätta sen så jag vet ifall min gör likadant
Jaa asså stiften blir rätt blöta ...Men antar att de blir så eftersom Jag har försökt starta så många gånger och bensinen som kommer fram inte förbränns,... Jupp klart ja skriver om ja hittar felet....
fick tips av en arbetskamrat, om en snubbe inne i stan som kan typ alllllt om saab.. så ska ta mig en tur till han imorn och se vad han säger.
Började fundera på om det hade nått med tändningslåset å göra... Men då skulle den ju iof inte få gnista hela tiden som den får... hmm...jadu får se vad killen säger imorn
Hej! Du har ju själv nästan hittat felet. Du saknar gnista när nyckeln står i startläge om jág fattat det rätt. Då borde ju felet sitta i tändningslås eller i kablarna i närheten, eller i säkringsboxen. Gör så här: ta bort den tunna kabeln till startmotorsolenoiden, så att inte startmotorn går. Låt en medhjälpare hålla nyckeln i startläge. Nu kan du ju se var det saknas spänning 12 v. Kanske det saknas på tändspole eller annan tändenhet. Man kan ju också mäta på säkringshållarna och se óm det finns ström när nyckeln hålls i startläge. Ge inte upp.
Hej! Du har ju själv nästan hittat felet. Du saknar gnista när nyckeln står i startläge om jág fattat det rätt. Då borde ju felet sitta i tändningslås eller i kablarna i närheten, eller i säkringsboxen. Gör så här: ta bort den tunna kabeln till startmotorsolenoiden, så att inte startmotorn går. Låt en medhjälpare hålla nyckeln i startläge. Nu kan du ju se var det saknas spänning 12 v. Kanske det saknas på tändspole eller annan tändenhet. Man kan ju också mäta på säkringshållarna och se óm det finns ström när nyckeln hålls i startläge. Ge inte upp.
Men...när jag tar lös tändstiften och håller dom emot jord på motorn, och sen håller nyckeln i startläget så gnistrar dom ju...så tror inte att de kan sitta i tändningslåset
Sitter det inte en såndär tändmodul på dom saabarna? En aluminiumplatta med en liten svart krets uppe på och en kontakt till. Sånna bytte jag lite då o då på min flickvänns bil "äldre årsmodell iofs men"
Sitter det inte en såndär tändmodul på dom saabarna? En aluminiumplatta med en liten svart krets uppe på och en kontakt till. Sånna bytte jag lite då o då på min flickvänns bil "äldre årsmodell iofs men"
tror facktiskt inte att de sitter nån sån...har iaf inte hittat som reservdel nånstans så antar att de inte finns på min !!
börjar bli en lång tråd de här tusen tack iaf till alla som orkat hjälpa till
Jag har gnista på alla stift Det kommer fram bensin ända till stiften soppa pumpen fungerar för den surrar på bra där i tanken alla säkringar är hela startamotorn funkar motorn går runt har öppnat ventilkåpan och kolla så allt är som de ska...kamkjedjan är OK kammarna snurrar som dom ska Har mätt upp tändspole och alla tändkablar och det ser OK ut Kompressionsprov är gjort och de är också Ok drivremmen är hel den också
Har provat:
spruta startgas in i luftfilterboxen och insuget men tänder ändå inte :S provade bogsera igång den men lika död ändå
kan de va styrboxen som har pajjat ? för vissa bilar går när den e pajj väldigt dåligt andra startar inte
eller så äre de där rejält eller vad de va som kostade 1500 kr kvar
annars fåru vell göra de enkelt för dig du bokar tid på saabverkstan bogserar dit den de fixar den och alla blir nöjda och glada ska ju inte kosta mkt för dom och göra felsökning på den
kan de va styrboxen som har pajjat ? för vissa bilar går när den e pajj väldigt dåligt andra startar inte
eller så äre de där rejält eller vad de va som kostade 1500 kr kvar
annars fåru vell göra de enkelt för dig du bokar tid på saabverkstan bogserar dit den de fixar den och alla blir nöjda och glada ska ju inte kosta mkt för dom och göra felsökning på den
Joo måste ju nästan vara styrboxen eller typ den där vevaxel givaren !
ringde iaf till saab igår Men hon ja pratade med kunde inte så mycket om just min modell så hon sa att jag skulle ringa tillbaka på måndag när deras verkmästare var där.. så har inte han nån aning per telefon så blire väll och lämna in den på felsökning