Tjadu. Saxar detta från Ncore.se:
"Avsäkring
En bil är en ganska jobbig miljö för elektriska kablar, det vibrerar och skakar, det kan vara mellan -30° till uppåt hundra grader varmt under motorhuven och det finns gott om saker att gnida emot, för att inte tala om vassa plåtkanter och heta grenrör… Dessutom har jag ännu inte träffat en helt felfri bilstereomontör eller användare… Kort sagt, förr eller senare kommer en kortslutning att ske, och det är roligare om det är en tio kronors säkring som brinner upp än den nya, dyra förstärkaren, eller i värsta fall hela bilen.
Det som är viktigt att förstå när man väljer säkringsstorlek är att det är kabeln som man avsäkrar, inte det du har kopplat till kabeln.
Därför skall säkringen sitta så nära batteriet som möjligt för att största delen av kabeln skall bli avsäkrad. Om du behöver förgrena ut din kabel i klenare kablar så måste de avsäkras vid förgreningen, med anpassade säkringstorlekar för de nya kabelareorna. Komponenterna skall ha sina egna säkringar, en del har dock inte det (kolla i din instruktionsbok) och då sätter man en rätt anpassad säkring till den komponenten i en säkringshållare nära komponenten."
Minns inte vart jag läste från början men om kabeln smälter och får problem kan det bli farligt...
Å andra sidan, snyggt var det ju. finns inget som säger att man inte kan ha två säkringar? Eller?