3749
Sök

Drivaxlel

216 Inlägg
17 november 2005
Trådstartare
Jag har ett problem med min bil. Saab 9000 2.0i -89
Drivaxlen hoppar ur innredrivknuten när ja kör och svänger.
Jag har bytat drivaxel till den längsta (514mm), Spindelnav, bärarm, växellåda,
motorfästena och drivaxlen är fortfarande inte rätt i drivknuten. Bild finns på min sida. allt är taget på skroten från en lika dan bil som min samma årsmodel och motor. Allt utom motorfästen för dom är nya.
Någon som vet vad felet kan vara?

eller någon som vet en firma som speciall tillverkar Drivaxlelar?

Mvh Daniel

10 287 Inlägg
18 november 2005
Råsänkt bil??

Dione i Uppsala tillverkar drivaxlar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

216 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
nopp inte sänkt något alls sad

Och har du telefon nr eller hemsida eller någo så man kan få tag på dom?

tackar

10 287 Inlägg
18 november 2005
Men snälla söta....:-)

Prova Google... => www.dione.se

Mvh
Göran

Optimus_prime skrev:
nopp inte sänkt något alls sad

Och har du telefon nr eller hemsida eller någo så man kan få tag på dom?

tackar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
18 november 2005
Du ska ju inte behöva köpa special drivaxlar... De måste vara något allvarligt fel på din bil, krockad så den e tokskev eller nåt...

216 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
turbotompa skrev:
Du ska ju inte behöva köpa special drivaxlar... De måste vara något allvarligt fel på din bil, krockad så den e tokskev eller nåt...

Nopp inget ut av det :S det är det som e konstiga. Ja har frågat på saab i malmö o dom har frågat runt. frågat på mmr (malmö motor renovering) dom visste inte o en saab mekaniker har kollat på bilen med o han visste häller inte sad ja ska skaffa bättre bild på hur det ser ut

HÄr e bil på hur det ser ut http://www.garaget.org/archive/13937/11 … 4-8082.jpg
Senast redigerat av Optimus_prime (18 november 2005)

460 Inlägg
19 november 2005
Känner igen problemet från en Saab99 i rallyutförande för MÅNGA år sen...
innre knuten på99:an har samma uppbyggnad som 9000 knuten och på den
fick vi byta medbringaren som knuten går in i ett antal gånger pga att den skadades och drivaxeln trycktes ur "koppen"

216 Inlägg
20 november 2005
Trådstartare
men när det händer så blir drivaxeln minder väll? och det är det den inte är. den e 514mm precis som den skall vara sad

460 Inlägg
20 november 2005
Optimus_prime skrev:
men när det händer så blir drivaxeln minder väll? och det är det den inte är. den e 514mm precis som den skall vara sad

Drivaxeln är "flytande" om du  drar i axeln i längsled så känner du att de glappar.när du svänger ändras måtten mellan drivaxelinfästningarna.det kan skilja upp till 30mm mellan längsta/minsta mått.
Om koppen är skadad kan  den hoppa ur framförallt när du svänger,

216 Inlägg
20 november 2005
Trådstartare
Okej så då ska ja byta drivaxel igen eller? men den drivaxlen ja har nu funkade fint i den bilden jag tog den från. ja kollade det extranoga för att vara säker..

460 Inlägg
20 november 2005
Optimus_prime skrev:
Okej så då ska ja byta drivaxel igen eller? men den drivaxlen ja har nu funkade fint i den bilden jag tog den från. ja kollade det extranoga för att vara säker..

Byt koppen som innre drivaxelknuten sitter i
Är den skadad kan drivaxeln tryckas ur,

216 Inlägg
20 november 2005
Trådstartare
men växllådan e byt och då blev "koppen" med byt. och lådan var testad inna så den funkade... Drivaxeln som sitter på kommer från samma motor som lådan e tagen från.

Är det denna "koppen" du mennar? http://www.garaget.org/archive/13937/11 … 44-623.jpg
Senast redigerat av Optimus_prime (21 november 2005)

Sök