4006
Sök

Tänk på det här om du kör utan bälte..

IT-Tekniker
376 Inlägg
9 december 2007
Alphasonic skrev:
en massa text..

Heh, jo jag kom att tänka på det för en stund sedan, och funderade på om det stämde, men nu har du övertygat mig och det stämmer juh wink

16 197 Inlägg
9 december 2007
ja FÅR inte ha bälte i chevan...haha.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Lada-missbrukare
566 Inlägg
9 december 2007
Jag har ALLTID använt bilbälte.. Å de e ja glad för, annars hade jag nog inte varit i livet.. Å sen den våldsamma biloyckan ja var med om för 1 1/2 år sen så har jag EGENTLIGEN förstått varför jag alltid har använt bältet å alltid kommer att göra det..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
9 december 2007
Åkte på böter för att jag inte hade bälte, bra var det kanske för nu har jag alltid det smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

162 Inlägg
9 december 2007
Hallå! (förlåt för långt inlägg)
Jag pluggar till brandman och vi håller just nu på och läser om trafikolyckor. Vill bara säga ett par saker.

1. Använd alltid bilbälte, det räddar massor med liv varje år!

2. Se till att andra i bilen också använder bilbälte, även om du som förare använder bilbälte och ni krockar kanske inte den bakom dig gör det. Du får då ett par ton i ryggen (orkar inte räkna men om någon orkar, räkna gärna på 50km/h, personens vikt 80kg. Är en ganska oskyldig hastighet kombinerat med en normalviktig person)

3. Krockkuddar löser ut vid relativ låga hastigheter (oftast 15-20km/h). Är du obältad i en sådan hastighet överlever du med största sannolikhet. Du blir dock förmodligen allvarligt skadad av krockkudden. "Krockkuddar blåses upp (fylls med gas) på några tusendels sekund, rörelsehastigheten på kudden i riktning mot de som färdas i bilen kan uppgå till ett par hundra km/h" (citat från en av våra böcker)

4. Om du färdas i 90km/h och frontar med någon så kommer du med största sannolikhet att dö, oavsett om du har bälte eller ej. Varför då strunta i det? Även om chansen är minimal att du överlever så ökar den om du är bältad.

Ni som säger att ni överlevde era olyckor tack vare att ni inte använde bälte, hur vet ni det? Är ni säkra på att ni omkommit om ni varit bältade eller hade ni överlevt då också?

Använd bälte, för din och dina medpassagerares säkerhet!

Tack för mig // Christoffer

16 197 Inlägg
9 december 2007
ett HETT tips.. bilar byggs inte får att krockas me så ge fan i de så behöve man inget bälte...smile

ska man krocka som ska man köpa en stridsvagn.. TJING!!!

Hmm.
9 december 2007
evilaudio skrev:
ett HETT tips.. bilar byggs inte får att krockas me så ge fan i de så behöve man inget bälte...smile

jösses.

Meister
6 763 Inlägg
9 december 2007
evilaudio skrev:

Du måste väll få montera ett 2-punkts eller 3-punkts?
Det måste väll ha funnits som tillval?

Piratpartiet
339 Inlägg
9 december 2007
Missade att ta med det i mina tidigare inlägg men jag använder nästan alltid bälte, ibland backar jag ut ur garaget utan bälte men det känns konstigt tongue

16 197 Inlägg
9 december 2007
camaro67 skrev:
evilaudio skrev:

de finns inga fästpunkter i bilen som är avsedd för de.. snacka me stationschefen när ja besikta sist å han sa att eftersom den aldrig haft de vid nån besikting så måste ja göra en krocktest om ja skulle eftermontera bälten.. men får mig kvittar de eftersom ja HATAR å ha bälte på mig.. om ja nu inte rejsar vill säga.

399 Inlägg
9 december 2007
klart man använder bälte!!
En ordfras : Använd bälte tufft att våga krocka! vet inte om det stämmer:S

VOLVO for life

schtek
478 Inlägg
9 december 2007
evilaudio skrev:

Det där var det mest retarderade inlägget någonsin yikes
Man krockar inte för det är speciellt roligt eller för att man har en kofångare i plåt istället för plast.. Olyckor händer, ha bälte..

och som Brandta skrev, ni som säger att bältet hade dödat er vid era olyckstillfällen, hur vet ni det? Har någon tekniker inom polisen sagt att det var så? Isf efter vilka fakta då?

"Ijenkligen"
788 Inlägg
9 december 2007
FireTraXX skrev:
Nej?

tufft roll

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 december 2007
Använder aldrig bälte när jag åker bil med någon (eller jo en gammal gubbe som jag brukar hjälpa med datorn men han e allmänt trafikfarlig så det e ju en önodig risk att åka utan bälte med han big_smile ) men när jag kör så använder jag *alltid* bälte.

Lite udda egentligen men så är det för mig iaf, tycker att det borde vara lag på att använda bälte. Eller vänta nu lite.......

Fast sen å andra sidan sett så hjälper ju bältet mindre och mindre ju fortare man kör så att några av er fartsyndare här inne inte använder bälte gör väl egentligen inte så mycket wink

Kan förresten säga med att texten i första inlägget är tagen från kjelle.com:

http://www.kjelle.com/stories/frontal.html

Inte hans berättelse men iaf enda stället jag sett den på så....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

162 Inlägg
9 december 2007
Cred till trådskaparen, bra att få till en sådan här diskussion, särskilt bland bilentusiaster. Sedan måste jag berömma alla som gjort inlägg, skönt med en tråd utan tjafs och smutskastning (i alla fall än så länge) bara för att man inte har samma åsikter.

Evolution Garage
394 Inlägg
9 december 2007
Att använda bälte känns som en självklarhet. Att tro att det är farligare att använda bälte än inte låter som en dålig bortförklaring.

Citerar från NTF:

Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent. Ett tvåpunktsbälte är inte lika effektivt men minskar skaderisken med 20 procent. Många bilar är utrustade med bältessträckare, som drar åt bältet och minskar onödigt slack. Trepunktbälte i kombination med bältessträckare minskar skaderisken med ca 55 procent.

Det är ingen som har någon spekulering på hur mkt man sänker risken med fullbur och 6-punktsbälte? wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

schtek
478 Inlägg
9 december 2007
Death proof,någon som sett den?smile

Evolution Garage
394 Inlägg
9 december 2007
evilaudio skrev:
camaro67 skrev:
evilaudio skrev:

de finns inga fästpunkter i bilen som är avsedd för de.. snacka me stationschefen när ja besikta sist å han sa att eftersom den aldrig haft de vid nån besikting så måste ja göra en krocktest om ja skulle eftermontera bälten.. men får mig kvittar de eftersom ja HATAR å ha bälte på mig.. om ja nu inte rejsar vill säga.

ehh? det fanns 2-punkts bälten i chevelle redan från -64.
Du har med största sannolikhet fästpunkterna i golvet. Titta lite nogrannare bara.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

><((((º>
115 Inlägg
9 december 2007
MrTobias skrev:
hallå den spännande fortsättningen 8/10sekund? va händer dååå big_smile

Nirvana uppstår.

OnT: Använder alltid bälte. Om personen bakom mig inte använder bälte blir jag skogstokig.
Inte fan vill jag ha vikten av en elefant i ryggen om man krockar.

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

524 Inlägg
9 december 2007
Du e trött, lat och ska bara ta bilen 100 meter å åka å köpa snus, vem bryr sej om bälte då? Ja tror fan att minst hälften skiter i bälte om man bara ska en kort sträcka,,, jag gör de.

kanske ska tillägga att ja inte bor i en stad utan på en bygata där typ inga bilar förekommer,,,,
Senast redigerat av GrebyAxel (9 december 2007)

Sök