Avgassystem i aluminium?

Mackan_P
16 december 2007 · 27 Inlägg

bygg det i koppar istället lol

Mcket fin resonans

trevligt :D
Opel Acona B 1,9sr "Eliasahugosa yxa" (1979)
jonTe
17 december 2007 · 5 710 Inlägg

m_straat skrev:
2) Ren aluminium smälter vid 660 grader C, legeringar kan dock ha både mkt högre och mkt lägre smältpunkt.

Nämn en?
Är ingen materialexpert men min materialkunskapsbank säger att det inte går att "legera upp " ett material d.v.s att man kan inte blanda i prylar som gör att grundmaterialet inte smälter vid sin normala smältpunkt.

MVH Jonas
..............
m_straat
18 december 2007 · 34 Inlägg

Syftet med mitt inlägg var egentligen att reda ut några missförstånd om rostfria stål samt att tala om att det finns aluminiumbaserade material som klarar högre temperaturer.

Jodå, legeringar ändrar smältpunkten för ett material. För det mesta sänks den. Ta gjutjärn som ett exempel på hur smältpunkten kan sänkas. Rent järn smälter vid 1540 grader C, gjutjärn (järn + 6% kol) smälter vid 1200 grader C.

Materialet nedan är kommersiellt tillgängligt och består av 75% Aluminium och 25% Kisel. Det smälter vid 760 grader C enligt databladet. Med 33% Kisel blir smältpunkten 860 grader C. Jag har för mig att det var något liknande man tänkte använda i bromsskivorna. Teoretiskt borde det ju då gå att använda före kat, men om du inte tänkt gjuta ett nytt grenrör så är rätt valt rostfritt bättre på nästan alla punkter, framförallt draghållfasthet vid 600 grader C.

http://www.matweb.com/search/DataSheet. … amp;ckck=1

De vanligaste aluminiumlegeringarna är gjorda för att ha bra mekaniska egenskaper vid rumstemperatur och upp till 300 grader C. De är inte tänkta att användas över dessa temperaturer och har nästan alltid lägre smältpunkt än ren aluminium.

Om du inte tror mig rekommenderar jag att läsa kapitlet om aluminium i Callisters "Material Physics".

Varför? För att det går...
Mazda MX-5 "Miata" (1991)
Losgard
18 december 2007 · 1 688 Inlägg

engolf skrev:
Tungt, ja ..!
Avgasskiten väger ju säkert över 10 kilo...

Det är ju så viktigt att spara några kg på en bil me 1.4liters motor?
Lär ju gå så slött så man blir rädd ändå big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
18 december 2007 · 252 Inlägg

Losgard skrev:

engolf skrev:
Tungt, ja ..!
Avgasskiten väger ju säkert över 10 kilo...

Det är ju så viktigt att spara några kg på en bil me 1.4liters motor?
Lär ju gå så slött så man blir rädd ändå big_smile

vet om massvis med motorer på 1.3l som har mer hästar än vad du nånsin kommer att ha?
så innan du säger nått så fråga istället vad det är för motor samt planer med den

Losgard
18 december 2007 · 1 688 Inlägg

LindeMan skrev:

Losgard skrev:

engolf skrev:
Tungt, ja ..!
Avgasskiten väger ju säkert över 10 kilo...

Det är ju så viktigt att spara några kg på en bil me 1.4liters motor?
Lär ju gå så slött så man blir rädd ändå big_smile

vet om massvis med motorer på 1.3l som har mer hästar än vad du nånsin kommer att ha?
så innan du säger nått så fråga istället vad det är för motor samt planer med den

Hans planer vet jag inte om, men han har redan skrivit att det bara är en 1.4liters bensinare, INGET EFFEKTMONSTER, förmodligen en VW Golf 1.4 på 75 dödliga hk med tanke på hans namn här på garaget.

Skaffa en egen bil som har mera hk än vad jag nånsin kommer ha istället för att komma med meningar som "Jag vet massvis med..."

Citerat engolf
"Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare."



Läs, Tänk och skriv SEDAN....

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
jonTe
20 december 2007 · 5 710 Inlägg

m_straat skrev:
Materialet nedan är kommersiellt tillgängligt och består av 75% Aluminium och 25% Kisel. Det smälter vid 760 grader C enligt databladet. Med 33% Kisel blir smältpunkten 860 grader C.

Det var hundan ! då har man lärt sig något nytt då, tack för det smile

m_straat skrev:
Om du inte tror mig rekommenderar jag att läsa kapitlet om aluminium i Callisters "Material Physics".

Klart jag tror dig. Du är ju bevisligen mer påläst i ämnet än vad jag är. wink

MVH Jonas
..............
Phaetoon
20 december 2007 · 8 156 Inlägg

m_straat skrev:
Jodå, legeringar ändrar smältpunkten för ett material. För det mesta sänks den. Ta gjutjärn som ett exempel på hur smältpunkten kan sänkas. Rent järn smälter vid 1540 grader C, gjutjärn (järn + 6% kol) smälter vid 1200 grader C.

Det är väl därför det kallas just för gjutjärn?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sharky
20 december 2007 · 10 287 Inlägg

Det finns varianter på "gjutjärn". Om man tex lyckas få tag på ett gammal BMW E30 DTM block (det finns en kille i Tyskland som sitter på ett rejält lager...) så är det fortfarande "gjutjärn" men hårt så in i helv**e.

/Göran

Phaetoon skrev:

m_straat skrev:
Jodå, legeringar ändrar smältpunkten för ett material. För det mesta sänks den. Ta gjutjärn som ett exempel på hur smältpunkten kan sänkas. Rent järn smälter vid 1540 grader C, gjutjärn (järn + 6% kol) smälter vid 1200 grader C.

Det är väl därför det kallas just för gjutjärn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xoff Volvo tönt... =)
20 december 2007 · 2 344 Inlägg

men toppen e ju gjord i ALU?! varför smälter inte den?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Wanegardh Asgammal medlem.
20 december 2007 · 2 246 Inlägg

Xoff skrev:
men toppen e ju gjord i ALU?! varför smälter inte den?

den är ju inte alls lika varm

Jimm
20 december 2007 · 1 661 Inlägg

Xoff skrev:
men toppen e ju gjord i ALU?! varför smälter inte den?

Den har cylinderfoder i andra legeringar och kylkanaler överallt.

Eisenhut
20 december 2007 · 1 827 Inlägg

Xoff skrev:
men toppen e ju gjord i ALU?! varför smälter inte den?

Det kan vara ganska svårt att smälta en alutopp när en motor i arbetstemp håller både vattentemp och oljetemp runt 90 grader Celcius.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
engolf
20 december 2007 · 3 235 Inlägg

Ja, trodde inte det skulle bli så mycket uppmärksamhet runt temat:)

det är alltid kul att höra andra åsikter och meningar.

Min bil är som sagt ingen muskelknute, men för mig är en muskelbil är den som har över 500 hk.
Min lilla golf har tyvärr inte det, men den sparkar friskt ifrån sig.
Jag har planer om att lätta den en aning, bl.annat avgassystem i alu, huv och baklucka i kompositmaterial,plus att ta bort en del onödiga grejer som feta högtalare som följde med, motorn och armen ttill rutetorkaren bak, ett mindre och lättare batteri, bort med verktyg,domkraft och reservhjul, rutan bak i plexi och annat smått...

Egentligen ville jag bara höra om alu var ett lämpligt material till sånt bygge.

Tack för alla tips och råd!

fonzeka
21 december 2007 · 62 Inlägg

Titan är ett betydligt lämpligare material, både lätt och tåligt.
Till flertalet japanska bilar finns det färdiga system (jag har ett själv) men det kanske är värre när man kör tyskt?
Att försöka få ett specialtillverkat är nog inte värt pengarna, då skulle jag nog hellre bygga ett i tunt rostfritt.
Burns Stainless t ex har riktigt fina delar, ner till 0.9mm.

Honda S2000 (2003)
engolf
21 december 2007 · 3 235 Inlägg

Ja, det är sant, och titanium håller i längden, men det är ju inte lätt att jobba med det och anpassa...sad(

Plåt och rör i alu är ju betydligt lättare att skaffa och bearbeta. Men tack för tipset, ska undersöka om det finna att få till tyska bilar.

twin_cam Smålänning
21 december 2007 · 7 877 Inlägg

Rostfritt stål smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l

Aluminium smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminium

Rostfritt Går inte att bygga avgassystem helt själv av för att svetsarna måste "Betas", d.v.s att man måste återställa materialet efter svetsning för att det inte ska rosta. Däremot så kan företag med certifiering beta avgassystemen, och då få ihop en hållbar enhet.

Aluminium har en smältpunkt på 660 grader, så till slutdämpare hade det kanske fungerat, men knappast till kollektor eller downpipe.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
engolf
21 december 2007 · 3 235 Inlägg

Ja, det har jag redan hört att alu förmodligtn gör: smälter eller spriker.

Jag har redan avgas i rostfritt, men vill lätta bilen.
Därför vill satsa på alu, men klart inte hela systemen, bara rören och dämparna som sitter efter efter katten.

fonzeka
21 december 2007 · 62 Inlägg

Det är inte speciellt svårt att bearbeta eller jobba med titan.
Största problemet är nog att få tag på lämpliga rör och material till dämpare.

Honda S2000 (2003)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
21 december 2007 · 252 Inlägg

Losgard skrev:
Hans planer vet jag inte om, men han har redan skrivit att det bara är en 1.4liters bensinare, INGET EFFEKTMONSTER, förmodligen en VW Golf 1.4 på 75 dödliga hk med tanke på hans namn här på garaget.

Skaffa en egen bil som har mera hk än vad jag nånsin kommer ha istället för att komma med meningar som "Jag vet massvis med..."

Citerat engolf
"Det är inte snack om en muskelbil, en 1,4 bensinare."



Läs, Tänk och skriv SEDAN....

Har redan en bil som kommar att kunna göra 8or runt din bara ja får arslet ur vagn å plockar ihop den då de bara är bränsle som fattas. så där är det lugnt, om du nu inte bygger sveriges värsta 16v turbo, men tror inte de.
sen har ja haft en heldel olika bilar tack vare rallyåkandet som knäcker de du har nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang