2918
Sök

Ryker vitt endast på tomgång, Saab ng900

430 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Hallå, är fundersam över en grej på bilen och är ju lika bra att höra här, sökte lite men fann inga vettiga svar.

Kör en Saab 900 turbo -95 helt original än så länge.
Står ute utan motor och kupévärmare i väntan på stolpe.
I början ryker det vitt ur avgassystemet men det försvinner när motorn blir varm, är väl som vanligt antar jag.

Däremot så har jag märkt nu att när jag står stilla och bilen går på tomgång, då ryker det vitt igen, gasar jag ryker det ännu mera. Sen när jag kör framåt ryker det inget längre.

Ska byta tändstift och motorolja nu så snart som möjligt, men måste hyra hall så det blir inte före torsdag och sen är det ju jul och annat jobbigt.
Tänkte höra om det är något annat att kolla efter medans man håller på. Är inte superhaj men har haynesboken.

I övrigt så går bilen helt som den ska. Känns bara dumt när man står i rödlysen å skapar en mindre dimma. tongue

Så, frågan. Vad kan det bero på och hur kan jag kolla det utan att plocka isär bilen helt i delar?

143 Inlägg
17 december 2007
Hej!   Kolla noga om den drar kylarvätska. Om det inte försvinner nån kylarvätska skulle jag inte alls vara orolig.

430 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
okej, då tar jag med mig märkpennan ut nu snart...

Örebroare i exil
970 Inlägg
17 december 2007
låter snarare som att det är vevhusventilationen som spökar.

Hej FRA!

430 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
_Kekke_ skrev:
låter snarare som att det är vevhusventilationen som spökar.

Hmm, och vad är det då, försökte googla lite men hittade inget svar som fick mig att förstå.
Låter inte så bra iaf.

Kunde inte markera kylarvätskenivån heller för den låg precis bakom skarven för över och underdelen. Det får duga som markering antar jag.

Administratör
2 981 Inlägg
17 december 2007
Rätt vanligt med kondens i avgassystemet oxo.

En kopp av den svarta såsen...

430 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Ja kanske det, bra tips på att få väck det? lysena funkar ju hårtorken till men avgassystemet är nog värre. Eller är det kanske bara att längta efter sommaren som gäller?

Vevhus verkade mer vara ett problem för trionic7-bilarna vad jag kunde se.

12 Inlägg
17 december 2007
Ja, vad har vevhusventilationen med röken att göra?
Har samma problem på min...

246 Inlägg
17 december 2007
Provat o bränna ur den ?
Köra den  riktigt varm..
Typ ett par mils hårkörning..
Sjunker glykolen i behållaren??
Hur luktar den vita röken??
Typ sött??
Kan vara en kass topppackning
Eller spricka i toppen..
Oljan behöver inte bli kleggig för det beror ju på var den brustit

430 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
speedshop skrev:
Provat o bränna ur den ?
Köra den  riktigt varm..
Typ ett par mils hårkörning..
Sjunker glykolen i behållaren??
Hur luktar den vita röken??
Typ sött??
Kan vara en kass topppackning
Eller spricka i toppen..
Oljan behöver inte bli kleggig för det beror ju på var den brustit

Nej Har jag ju inte gjort på bra länge, mest turer hemma-dagis på 5min som gäller nu om dagarna.
Om man kanske ska varva lite imorn och känna efter då, och kolla vätskan och lukta på rök.
Nivån är nu precis bakom en skarv i plasten som är 6mm bred kanske, men om nåt är knas kanske det försvinner såpass at man ser i vilket fall...

143 Inlägg
18 december 2007
Hej!    Det ser du säkert. Sjunker nivån på 3-4 veckor, så är det nog nåt fel. Kom ihåg, att jämföra nivån när temperaturen på kylvätskan är jämförbar. (konstig svenska).

Sök