8489
Sök

Skillnaden mellan m46 J type och m46 P type?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#1
Tjena big_smile.

Har suttit och grunnat ett tag på skillnaderna mellan m46 J type och m46 P type.
Har hört att P type är förstärkt eller nått sånt.

Nån som vet skillnaderna något sånär utförligt?smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 december 2007
#2
tror det är så här att j är försärkt å sitter på turbo bilar medans p är en vanlig med över växel men är inte säker

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#3
Hittade en sida från Australien som beskriver hur man byter till en supra låda fattade ja det som: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/s … _volvo.htm

"VOLVO GEARBOX BACKGROUND: (Skip this section if not applicable)
Volvo M46 with Overdrive: The 240/760/740 Volvo turbos use a strong M46 gearbox being a Volvo in-house designed 4 speed, and bolted to it is a UK designed Laycock de Normanville Overdrive gear assembly for 5th. gear. Early M46 transmission cases where cast iron, later cases - Al.Alloy. The gearbox is reportably good for near 225 hp levels with a torque load of 220-295 ft.lb (300-400 Nm). Around 1986, 740/760 turbo models came fitted with a slighty updated M46 'D' box mated to a tougher 'Type P' Overdrive. The 'Type P' could handle more torque than the 'J', the main change being an increase in the M46's output shaft diameter, hence later 'Type P' OD's cannot be retrofitted to the earlier M46's with the 'Type J' OD. The alloy 740 version can be retrofitted into a 240 with a change in rear output shaft flange, and by swapping in the shorter 240 gear shift extension frame."

Type P är alltså den starka, synd bara att de inte står hur många NM den är god för.
Tänkte att ja skulle visa för de som är intresserade smile
Senast redigerat av patrikhornfeldt (20 december 2007)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 311 Inlägg
20 december 2007
#4
jag hade en som hette P/J type... vad är det då?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#5
ja har inte riktigt förstått de där med beteckningarna än, men ja tror att du hade den med förstärkt låda iom att den satt i en turbo. P type alltså. Ja tror de skriver andra vägen annars, alltså: J/P type

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 311 Inlägg
20 december 2007
#6
ja den small iaf isönder efter första växlingen... (399hk) med lustgas =P

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
#7
Corpze skrev:
ja den small iaf isönder efter första växlingen... (399hk) med lustgas =P

heheh tongue tro på fan det, då J type bara är god för 225 hk och typ 400nm så lär ju inte P type vara så mkt bättre, den kanske klara 250 hk smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

261 Inlägg
30 december 2007
#8
Tittar man på sprängskisserna verkar det bara som det är väldigt små skillnader på
p och j!!! P innehåller 76 detaljer och J 79....

Vad p/j är för nåt har jag också undrat över, sitter en sån på min 945 nämligen(om jag inte minns fel)
Dom enda skillnader jag kan se är dock att det sitter 2st teflonringar i främre huset på P och inte på J


Sök