Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Hej alla glada bilister,

nu höjs bränslepriser igen pga höjda bränsleskatter:(

Det tycker säkert de flesta inte om.

Varför reagerar inte bilisterna här i landet som t ex folk i Frankrike?
De får ju fram budskapet: jävlas inte med oss!
Blockerar hamnar och vägar, får uppmärksamhet över hela landet och tom internationellt.

Är inte det dags att folk i Sverige också gör det samma?

Vill gärna höra era meningar om det.

minuzed
25 december 2007 · 5 Inlägg

Jag håller med.
Först den s.k. trafikpremiekatten eller vad den nu hette som blev 32% av trafikförsäkringen och en fortsatt höjning av både bensin och diesel priserna. Vill dom att vi ska sluta köra eller?
Någonstans måste vi väl ändå våga sätta gränsen och protestera på något sätt istället för att bara gå runt och klaga utan att göra något åt saken.

"Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd"
engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Ja, det med försäkringskatten tycker jag är för jävligt också.

Det är klart att man ska tänka på miljö,
men politikerna ger ju fan i det.

De vet att folk ändå kommer att köra sina fina (eller mindre fina) bilar till o från jobbet, till shopcentret och dylikt. Det de egentligen vill e att dra in mer pengar till statskassan, miljötänkandet är bara en dålig anledning till att låta oss bilister betala hela priset.

Biltrafiken står för bara några få procent av alla utsläpp. Varför ska vi bilister vara syndabockar?!

alex_side Neerd
25 december 2007 · 1 596 Inlägg

håller absolut med!!! det är förjävligt o bara höjja o höjja...

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Tomten Tomten
25 december 2007 · 1 065 Inlägg

landet vi lever har bara dubbel moral.


alla svenska borde blockera alla vägar.

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
zovix Maskinbefäl
25 december 2007 · 1 038 Inlägg

Det som skulle vara intressant vore att veta vad alla bilar släpper ut per ton bil i stället för att som idag ha fasta siffror som man jämförs emot.

Då skulle man ju kunna ha lastbilar med också så ser man vad det verkligen är.

Tänk dig en Scania med full last 60ton som drar en 7-8l/milen jämfört med en Saab på 1,5ton som drar 1,2l/mil Vem belastar miljön mest egentligen?

Vad det gäller bränsle och energiskatter så anser jag att det är ett stort skämt. Tänk dig bara benämningen energiskatt? Fulkommligt vansinnigt.

Näe bort med alla straffskatter på bilar och drivmedel, framförallt i sverige som är ett land som är så beroende av transporter. Hur ska folk komma till jobbet? Gå tjugo mil till jobbet eller sitta hemma och runka titta på dvd och lyfta feta bidrag. Det är vad politikerna vill att vi ska göra!

Nu i juletid har vi ju även alla dessa charter resor till värmen som går med flyg. Börja med att förbjuda dem om du skall vara "klimartsmart"

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
TLO
25 december 2007 · 1 062 Inlägg

Har hoppats på någon manifestation i flera år, tyvärr är Svensken för feg för att våga säga ifrån.......

"You Go, we go!"
engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Det är ju det jag försöker ta reda på: om det finns folk som är villiga att visa sitt missnöje.

Jag har också länge längtat efter demonstation/bojkott/protestaktion, men det händer ju aldrig.

EU-toppmötet i Gbg för ett antal år sedan...; då var ju folk helt vilda och protesterade våldsamt. Det luktade brända däck, man såg krossade rutor säkert i en månad efter kravallerna. men nu, när de höjer bränslepriser (och andra skatter), så agerar folk otroligt fegt och passivt.

Jag tycker att man borde kräva flexibla bränsleskatter, så att om oljepriset går upp, så ska skatterna och avgifterna sänkar motsvarande, så att priserna ligger på samma nivå.

Hade det inte varit skönt att få mig sig några hundra bilister som tycker detsamma, och sen blockera under en hel dag de viktigaste vägarna i Stockholm, och kanske Göteborg och Malmö. Tipsa pressen, bjuda in kunniga personer och kanske någon utav politekerna för livlig debatt där och då.

Man kommer ju att få massa uppmärksamhet, och det är ju viktigt att visa att det är vi, vanliga dödliga människor som bestämmer.

Jag tar gärna en dag eller två fri från jobbet just för att göra det.

engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Och nej, politekerna brys sig inte om miljö, för då hade de redan infört enorma straffskatter på flyg och intustriutsläpp, vilket de inte gör. Istället måste vi, bilisterna ta smällen.

Är inte det uppenbart?...

StiFf Wankel
25 december 2007 · 1 080 Inlägg

skulle det ordnas så är jag garanterat där!!!
jag har väl inte kunskap och kontakter för att hjälpa till och styra upp nånting men jag jävlas mer än gärna med dom svinen!!

MDS Västerås
zovix Maskinbefäl
25 december 2007 · 1 038 Inlägg

Jag skulle vara på för en sådan protest aktion. Vi måste vis vårt missnöje med skatterna.

Vad sägs om att blokera t.ex. essingeleden i stockholm (E4/E20) med säg en 100-200bilar och bara släppa igenom utryckningsfordon med tända blåljus under 1 dag.

Samtidigt spärrar man t.ex. centralbron och ulvsundaleden.

Tipset är att börja kl 4 på morgonen och avsluta vid ca kl 19 så får alla pendlare smaka på vår vrede vilket innebär att många företag runt stockholm kommer märka av vår aktion.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
R1kard V-Power
25 december 2007 · 1 186 Inlägg

Jag håller med till 100%!!!! Dags att börja visa att vi inte är villiga att betala 20 kr/litern i framtiden...

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Japp, det är just det jag menar: folk vill gärna visa missnöjet, men ingen vågar...

Nu blir man ju bara såååå inspirerad av fransmän, de stod på i många dagar.

Jag är helt säker på att folk här i landet också vill åstdakomma mycket, bara man vågar göra det.

Tio bilar gör ingen skillnad, för då kommer bärgningsbilar och flyttar de, men om 200 bilar och ägare står i vägen, så måste de bara lyssna på oss.
Hehe, och gärna några stycken stola lastbilar ocksåsmile

engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Den tiden är inte så långt framme så vi tror, om ett par år så måste man säkert ut med 20 kr för en liter 95 blyfri...sadsadsad

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
25 december 2007 · 2 258 Inlägg

engolf skrev:
Den tiden är inte så långt framme så vi tror, om ett par år så måste man säkert ut med 20 kr för en liter 95 blyfri...sadsadsad

så sant

Kan vi inte försöka planera nått här... typ ett datum och en tid där vi bara planterar våra bilar mitt ivägen? låter kanske lite enkelt... Men jag tror ni fattar jur jag menar

Sump Runk Rätt O Slätt!
viccoA
25 december 2007 · 3 110 Inlägg

Jag tror inte att drivmedelspriserna är högre i Sverige än i något annat I-land i Europa.
Tidigare (läs sent 90-tal tex.) var det mycket billigare att tanka i Tyskland när man var på semester, tycker inte det är billigare längre, snarare tvärt om.

Skatt på trafikförsäkringen har många andra länder i EU, premierna täcker inte kostnaderna för personskadorna som sker i trafiken, skatten är till för att finansiera detta. Sen om det är rätt eller fel är en annan sak, men Sverige är inte ensamma om resonemanget.

Om man sen tycker att det är rätt eller inte är en annan sak, men knappast så att vi är ensamma om drivmedelsskatter. Man tvingas väga fördelarna med att köra sin egen bil med kostnaderna som det innebär. Om bensinen kostade 1 kr / liter vilka skulle använda kollektivtrafiken till jobbet? För de som bor i glesbygd går det ju att dra av resorna till och från arbetet.

Kostnaderna för transport blir högre i glesbygd, men å andra sidan kostar boendet betydligt mindre än i storstadsregionerna, men sen tjänar man mindre i glesbygd också.

Ju dyrare transporter desto dyrare blir importerade varor, skall vi nå de koldioxid-mål som är uppsatta måste trafiken med lastbilar och personbilar minska. Minskar gör det inte om inte priserna går upp. Visst vi kan sticka huvudet i sanden och skita i vilket, men jag tycker att vi I-länder borde föregå med gott exempel.

Utsläppsrätter för industri finns redan, plus skatt på energi osv.
Införandet av utsläppsrätter för flyg driver Sverige på EU-nivå då vi inte vill vara ensamma om att införa skatten utan tycker att fler länder både gå samma väg gemensamt.

Kortfattat; Sverige är inte världsbäst på att beskatta varesig biltrafik eller industri, men vi tillhör de rikare länderna i världen och vi måste försöka ta vårt ansvar sägs det.

Senast redigerat av viccoA (25 december 2007)

R1kard V-Power
25 december 2007 · 1 186 Inlägg

engolf skrev:
Den tiden är inte så långt framme så vi tror, om ett par år så måste man säkert ut med 20 kr för en liter 95 blyfri...sadsadsad

Jag tycker att om dem vill så jävla gärna att man inte ska köra på bensin eller diesel så får dem gå till biltillverkarna och ställa krav (men dem skiter oxå i miljön). Jag har inget emot att köra en eldriven bil med samma prestanda som en vanlig bensinare. Men det finns inget urval av elbilar så va ska man göra åt miljön då? Etanol är inget framtids driftmedel eftersom de innehåller bensin.
El är framtiden enligt mej, UTVECKLA!!!!!!!!!!!!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Holiace
25 december 2007 · 1 754 Inlägg

Jag tycker att man bör få demonstrera, som fransmännen gör när de inte är nöjda.

Jag kan inget om allt.
TLO
25 december 2007 · 1 062 Inlägg

Kolla gärna hur chaffisarna gjorde i Sverige när de lessnade......tyvärr var det alldeles för få som deltog för att det skulle få riktig genomslagskraft, men kul att man åtminstone fick till detta..

http://norvinge.se/bilder.asp?kat=46

"You Go, we go!"
engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

Det är sant, sverige är inte drabbat värst av alla eu-länder.
Fabriker och flygbolag måste betala miljökvoter och skatter, men jämfört med vad vi bilister måste betala, så är det bara småpengar.

Som jag skrivit tidigare: bilisterna står för bara några få procent av alla utsläpp, mestparten är ju industri och flygtransport. Så varför måste Vi bilisterna betala för mestparten av kakan?

Och inte det orimligt att staten tjänar ENORMA summor på att höja skatterna på bränsle, när avgifter och skatter borde vara flexibla i förhållande till oljepris.

För då kan ju vilken som helst idiotpolitiker säga: vi höjer bränsleskatterna med 100%, så löser vi miljöproblemet... Det är ingen lösning, för folk måste erbjudas alternativa trasportmedel FÖRST! De kan inte bara ta bilen ifrån en, utan att erbjuda en motsvarande lösning. Och sen om det är politekerna som ska bygga miljöbilar , eller biltillverkarna, det skiter jag i! När det inte finns ett mijövänligt alternativ till bensin/dieselbil så ska inte jag som kunsument lida. När det lösningen finns, får de höja skatterna med 1000% om de så önskar, men då kör ju de flesta redan miljövänligt, eller hur?

Så enligt mening straffas vi bilisterna helt i onödan. Vill miljö"änglarna" till politiker ha en syndabock, bör de straffa biltillverkarna.

Är det någon som delar mina åsikter, eller är jag helt ute och cycklar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang