5777
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 januari 2008
De som har 10 mil+ till jobbet har ändå alternativ i form av bussar, tåg, ta de istället eller flytta närmare då, kan inte blidka alla på landsbygden hela tiden och tycka synd om, samma sak som med bredbandet, jäkla gnäll på landsbygd om att de inte byggdes nå bredband, men hur billigt e de egentligen för att få en by på 10 pers att få adsl...det finns städer numera

Kan tillägga att för normalbilisten på 1500 mil per år gör det ungefär 35kr i månaden med den höjda skatten
Senast redigerat av Mortalis (2 januari 2008)

Flickspanare
728 Inlägg
2 januari 2008
Mortalis skrev:
De som har 10 mil+ till jobbet har ändå alternativ i form av bussar, tåg, ta de istället eller flytta närmare då, kan inte blidka alla på landsbygden hela tiden och tycka synd om, samma sak som med bredbandet, jäkla gnäll på landsbygd om att de inte byggdes nå bredband, men hur billigt e de egentligen för att få en by på 10 pers att få adsl...det finns städer numera

Kan tillägga att för normalbilisten på 1500 mil per år gör det ungefär 35kr i månaden med den höjda skatten

Enkelt för dig att säga som har allt runt dig. Kollektiv trafik som duger. Bredband osv osv..
Det är jävligt krångligt med buss, tåg osv.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Muttley
2 januari 2008
Mortalis skrev:

Nu överdriver du en del faktiskt. så vi som jobbar så pass långt hemifrån så vi måste ta bilen dit för att bussar elelr tåg ej kan passa in på arbetstider då? pluss att de blir närmre med bilen?
har 18 mil tur och retur till mitt jobb just nu. skulle jag ta tåget dit när jag kommer en halvtimme försent till jobbet varje morgon? tror inte de blir så glatt humör på mina handledare där på de jobbet!
     och jag kör ca 4000 mil inom jobbet varje år!
De är ändå lite pengar jag måste ligga ute med, med tanke på att jag endast får körersättning när de är utanför vårt område. är utlånad till lund för tillfället så man har tur och får körersättning!

Flickspanare
728 Inlägg
2 januari 2008
Jag har 20 mil t/r. hmm

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

8 893 Inlägg
2 januari 2008
Att det är strulit med buss och tåg kan jag hålla med om, men det är ju att val alla gör!
Ta min fru tex hon jobbar bara nätter på Akis i Uppsala och har ca 7mil till jobbet (enkel resa) hon tar Buss eller tåg trots att vi har 2 bilar. Buss/Tågkortet kostar 8000 per år
Vet inte hur många gånger det varit förseningar och strul men många gånger är det.

Trots allt detta strul så vägrar hon ta bilen av den enkla anledningen att hon kan sova eller läsa på resan...

Som sagt alla gör vi våra val, vart vi bor vart vi jobbar och hur vi tar oss till och från jobbet.

Har också själv pendlat 13 mil enkel resa till jobbet men då tagit bilen och givetvis gjort reseavdrag och skattejämkning varje månad för just resorna, lite dyrt med soppa räkningar på 6000 i månaden bara för att ta sig till jobbet.
Senast redigerat av Hamilton (2 januari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 januari 2008
Ni har tur som det passar så bra med kollektivtrafiken.

För mig passar det inte alls, skulle jag ta bussen skulle jag få börja åka med sista bussen 23.15 för att vara på jobbet 07.30 då ingår en 5 timmar lång väntan på centralen också, härligt... Sen att jag kommer hem med sista bussen som rullar förbi hållplatsen hemma 23.07 om jag åker från jobbet 16.30 gör ju inte saken bättre. Kan tilläggas att jag får sitta 4 timmar och vänta på centralen för att ta mig hem. Bussen går nämligen bara 5 ggr per dyng hem till mig och jag bor inte så långt från Stockholm. Bara tolv mil.

Jag har 18 mil enkel resa till jobbet just nu (är tillfälligt kommer hatt få lite kortare snart hoppas jag) men det är mycket bra väg. 12 mil är dubbelfilig motorväg så det går fort ändå. Brukar ligga på ett snitt på ca 1,45 och ändå

Det finns en anledning till att jag kör bil. Ja jag skulle kunna flytta närmare om jag ville lägga ner 2,5 miljoner till på att få samma standard som jag har i dag.

Om man inte tänker köpa ner sig i standard får man acceptera att pendla, men det tänker regeringen sätta p för.

Här "på landet" där jag bor kan jag bo fint i en villa och ha en fin stor tomt där man kan ställa allehanda projekt, bilar som båtar. Dessutom får man "råd" trots pendlingen att plöja ner lite pengar i projekten också.

Jag går upp samtidigt på morgonen och sätter mig i bilen som en kollega till mig som tar t-bana/buss och han bor 12mil närmare jobbet än mig så jag förstår inte varför jag skall göra ett sådant nerköp bara för att ha nära till nuvarande jobbet.

Vem säger att jag kommer jobba där resten av mitt liv. Är det inte bättre att anpassa livet efter var man vill bo och sedan hitta jobb. I stället för att hitta ett jobb och därefter flytta till något j-a betonggetto och ta självmord eller bli rånmördad.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 235 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:

Kollektivtransporten fungeerar väldigt dåligt vintertid...sad
Bussar som aldrig kommer, tågförseningar mm.
Jag måste i så fall gå två kilometer till bussen, sen byta till tåg, och till sist byta till buss igen för att komma till jobbet. Resan hade då tagit två timmar. Med bil kommer jag fram på en halvtimme, för det är motorväg hela vägen.

Vissa kan kanske välja mellan bil och kollektivt, men tro mig, inte alla har det så lyxigt.
Jag hade gärna velat kunna sova eller läsa lite på väg till jobbet, istället blir den en kopp kaffe och radio. Och tro mig, den höjningen är bara en del av det som kommer av vi inte tydligt visar missnöjet. Snart måste folk lägga ut 20 kr-litern. Och det kommer andra "moms på skatt"-helveten:(

1 893 Inlägg
2 januari 2008
Mortalis skrev:
...det finns städer numera...

Jädra gnäll på bensin priserna..!
Höj skatten ännu mera vet ja! Varför inte höja rejält istället så det händer nått i statens kassa kista..? Höj med en tia litern direkt, så det händer nått, soppan är ju så bilig! <--Ironi! wink

Du i storstan som säger att den nya bensin skatten "bara kostar 35kr/mån". Tänk längre...
Hur tror du att varorna kommer till affären..? Maten du äter..? De nya häftiga fälgarna du sparat till..? Toapapper..? ALLT?
Hur kommer det till butiken? Tror någon här att det bara magiskt uppenbarar sig på hyllorna..?
Så är det inte!
Det kommer dit med DIESEL! Som precis gick upp med 55 öre/litern. Med ett fordon som drar 2.5-3 liter/mil. Tror du att priserna på det du handlar kommer hålla sig på samma nivå, när det kostar ca 1.5kr/mil mera att transportera dem? Om du kör 1500mil/år, så gör det alltså 35x12=420kr/år, som du direkt ser vid pumpen, men sedan tillkommer ALLT du handlar, som inte är rena tjänster... Skatten på drivmedel påverkar allt. För varje krona du ser försvinna vid pumpen, försvinner fem till, som du inte ser.
Och inte blir det bätre för de som åker kollektivt heller, ökat diesel pris = ökade biljett priser.

Sedan har jag en liten "news flash" till..!
Vi rymms inte alla i städerna! Jag bor också i Göteborg (Strax utanför.) och priserna på hyror, eller priserna på insatser och deras avgifter, de är helt enkelt för dyrt. Jag har inte råd...
Kul föresten o flytta in till stan, Billig bilförsäkring där va..? wink
För att inte tala om att man riskerar o bli nerslagen på vägen från P-platsen till sin lilla lägenhet. sad

Och det är lätt att sitta där o vara stursk, när man sitter på ett fast jobb, så länge man har det.
Kul den dagen du blir arbetslös, numera kan AF tvinga dig att söka jobb i hela landet.
Rätt vad det är, siter du där och är tvungen att spendera tre timmar om dagen och +6000:-/mån bara för att komma till ett jobb som du inte vill ha, men är tvungen för att försörja dig.
För tackar du nej, och försöker motivera att det blir för dyrt, eller att "bara idioter bor på landet" för AF, så blir du av med din ersätning. Av soc får du ingenting idag, så länge du äger en bil, eller någonting annat som går att sälja, likaså om du har pengar på banken över huvudtaget. Så det är bara till att spela med.
Det finns allt för många människor idag, som tvingas köra massor med mil i onödan...
Men va fan,vilka jävla gnällspikar, va? flytta in till stan istället, där finns ju bredband också! wink
Föresten, ditt bredband...
Teknikerna som åker runt mellan tele stationerna, de färdas inte på rullskridskor de heller, så nästa gång de gör en höjning på ditt abonemang, findera på vad det kan vara som kostar mera, helt plötsligt, som kan rättfärdiga en höjning..?

TÄNK LÄNGRE...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Mortalis skrev:

Höj skatten ännu mera vet ja! Varför inte höja rejält istället så det händer nått i statens kassa kista..? Höj med en tia litern direkt, så det händer nått, soppan är ju så bilig! <--Ironi! wink

Du i storstan som säger att den nya bensin skatten "bara kostar 35kr/mån". Tänk längre...
Hur tror du att varorna kommer till affären..? Maten du äter..? De nya häftiga fälgarna du sparat till..? Toapapper..? ALLT?
Hur kommer det till butiken? Tror någon här att det bara magiskt uppenbarar sig på hyllorna..?
Så är det inte!
Det kommer dit med DIESEL! Som precis gick upp med 55 öre/litern. Med ett fordon som drar 2.5-3 liter/mil. Tror du att priserna på det du handlar kommer hålla sig på samma nivå, när det kostar ca 1.5kr/mil mera att transportera dem? Om du kör 1500mil/år, så gör det alltså 35x12=420kr/år, som du direkt ser vid pumpen, men sedan tillkommer ALLT du handlar, som inte är rena tjänster... Skatten på drivmedel påverkar allt. För varje krona du ser försvinna vid pumpen, försvinner fem till, som du inte ser.
Och inte blir det bätre för de som åker kollektivt heller, ökat diesel pris = ökade biljett priser.

Vi rymms inte alla i städerna! Jag bor också i Göteborg (Strax utanför.) och priserna på hyror, eller priserna på insatser och deras avgifter, de är helt enkelt för dyrt. Jag har inte råd...
För att inte tala om att man riskerar o bli nerslagen på vägen från P-platsen till sin lilla lägenhet. sad

Och det är lätt att sitta där o vara stursk, när man sitter på ett fast jobb, så länge man har det.
Kul den dagen du blir arbetslös, numera kan AF tvinga dig att söka jobb i hela landet.
Rätt vad det är, siter du där och är tvungen att spendera tre timmar om dagen och +6000:-/mån bara för att komma till ett jobb som du inte vill ha, men är tvungen för att försörja dig.
För tackar du nej, och försöker motivera att det blir för dyrt, eller att "bara idioter bor på landet" för AF, så blir du av med din ersätning. Av soc får du ingenting idag, så länge du äger en bil, eller någonting annat som går att sälja, likaså om du har pengar på banken över huvudtaget. Så det är bara till att spela med.
Det finns allt för många människor idag, som tvingas köra massor med mil i onödan...
Men va fan,vilka jävla gnällspikar, va? flytta in till stan istället, där finns ju bredband också! wink
Teknikerna som åker runt mellan tele stationerna, de färdas inte på rullskridskor de heller, så nästa gång de gör en höjning på ditt abonemang, findera på vad det kan vara som kostar mera, helt plötsligt, som kan rättfärdiga en höjning..?

TÄNK LÄNGRE...

Mycket bra skrivet

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Mortalis skrev:

Så är det inte!

TÄNK LÄNGRE...

precis ^^
mkt bra skrivet!
fatta detta allihop nu!

MED[liten]LEM
226 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Mortalis skrev:

Så är det inte!

TÄNK LÄNGRE...

Så sant! Bra skrivet!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

517 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Mortalis skrev:

Så är det inte!

TÄNK LÄNGRE...

Du kommer gå långt mannen smile

4 571 Inlägg
3 januari 2008
Mortalis skrev:

Det där var nog det dummaste jag läst på hela veckan.

Menar du seriöst att man skall behöva flytta till en stad för att kunna ta sig till jobbet?
Det är tamefan helt jävla befängt, du har uppenbarligen ingen som helst uppfattning om hur det fungerar i detta landet.

Jag bor endast 1,5 mil från jobbet och ändå kan jag inte pendla.
Det innebär isf att jag får först stå 1,5h utanför jobbet och vänta på att dom öppnar stället.
Sedan så får jag gå hem för det finns ingen buss alls som går efter kl16 dit jag bor.

Jag kan förstå att det är så väldigt lätt för dig, i städerna fungerar ju iaf kollektivtrafiken men på 90% av sveriges orter är det helt enkelt inte möjligt att varenda person kan nyttja det.

Så länge "vi på glesbygden" inte får några rimliga alternativ som faktiskt fungerar så kommer bilen användas, det spelar ingen roll om bensinen kostar det dubbla jag måste likförbannat lika långt till jobbet!

341 Inlägg
3 januari 2008
Varken jag eller min fru kan åka buss/tåg till jobbet, inget som passar, sen vet jag inte vad dagis hade sagt om man vill lämna ungen 2 timmar innan man börjar jobba? De var tjuriga för vi har en timme innan.

Sen att höja bensinskatten är lite som att höja elpriset för en som ligger i respirator, man blir ju tvungen att betala......

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 januari 2008
Ja precis, det är vi som måste ta bilen för att ta oss till jobbet/matbutiken/läkaren/arbetsförmedlingen mm som får betala på riktigt. Att vara utan bil är inget alternativ, därför kan de höja bensinskatten så att bensinen ligger på 100kr/l jag kommer vara tvingad att köra iaf.

/Magnus

99 Inlägg
3 januari 2008
Kollektivtrafiken måste jag säga är pinsam. För det första så är det helt omöjligt för mig att ta mig hem eftersom jag som bartender slutar mitt i natten då bussar och tåg inte går överhuvudtaget. Att sen betala dom priser som sätt på kollektivtrafiken ida är löjligt!
In till Lund har jag ca 2 mil dvs 15min bilfärd. Med buss snackar vi mer än dubbelt så lång tid och bussar som går 1ggr/timme (detta är dock kvällstid). Än så länge är det tråkigt men acceptabelt. Att sen betala 30kr för en enkelt resa kan jag inte tycka att försvarbart, det är ju trots allt buss man åker!
Det sjukaste jag hört dock är höjningen som skånetrafiken införde för ca 1 månad sen. När ja gick i gymnasiet fick du busskort så du kunde åka gratis buss hela veckan fram till fredag 20.00. Om du sen ville kunna åka på helger också så var du tvungen att betala ett tillägg på 500kr per termin. Det var vad man kallar ekonomiskt försvarbart. Denna extra avgift höjdes dock som sagt för ca 1 månad sen. Idag kostar det 380kr....i månaden! Då ska det också noteras att du inte kan åka efter klockan 18.00 någon veckodag.
I mina ögon ör kollektivtrafik en bra sak men hur kan man tycka att det ska fungera om man håller sånna priser?

Sänk bensinpriset eller skärp er på kollektivtrafiken!

104 Inlägg
3 januari 2008
Att man bor i storstan är ingen garanti för att man ska kunna utnyttja kollektivtrafiken.
Hemmifrån mej till jobbet tar det ca 10 minuter med bil, ca 20  minuter med cyckel. ock ca 40 minuter med bussen, så långt allt ok OM man tycker det nu är ok att det tar 4 gånger så lång tid med buss. MEN om vi nu antar att jag liksom många andra behöver köpa mat, kläder m,m , eller kanske rent av behöver göra ett ärende på lunchen ? Det funkar inte,

Det finns faktiskt en annan värld utanför snabbköpet, rikstadshuset, dagis & hemmet ! Verligheten kallas den,  folk verkar glömma det ibland !
Ska jag åka buss & spårvagn för att göra de ärenden jag hinner med bilen på en lunchrast så får jag ta en veckas semester !

En annan intressant grej jag tänkte på nu i helgerna (jobbat) var : hmmm hur stor motor är det i en dragspelsbuss ? vad suger den i sig per mil ? Miljövänligt ? jovisst om bussjäveln är full ja ! Men det är den ju bara på morronen ock när folk slutar jobbet. däremellan då ?
Oavsett om den drivs av naturgas diesel eller bensin så är det samma koldioxid som släpps ut. Spårvagnen då ? Jo den är miljövänlig, men den orsakar ju köer på flera minuter på många ställen där då bilarna snällt får vänta ...på tomgång.....sen kommer det en spårvagn till.....och en tilll.... brum brum brum ? Var det inte max tomgångskörning 1 minut ?

Nä ! bygg en fet monorail 4 meter upp i luften i hela Göteborg & sätt dom förbannade spårvagnarna på den istället. hur smart är det egentligen att ha ett 60 ? ton tungt vidunder åkande bland bilar cyklister hundar & fotgängare ? som dessutom knappast kan stanna i tid om det skulle bli bråttom ?

Dogs have owners, cats have staff....

1 893 Inlägg
3 januari 2008
Jag bor som sagt 1,4 mil norr om Göteborg, borde inte vara några som helst problem att åka kollektivt, så under några månader förra vintern, när jag ändå jobbade 7-16 som "normalt folk" passade jag på att prova... Bussen kommer en gång i timman, så antingen kommer jag 10-15min försent, eller så får jag sitta på jobbet och kukilura i 45-50min innan jag börjar på morgonen. Samma sak på vägen hem. Om jag kan smita upp o ta europas snabbaste duch och vara ute på hållplatsen senast 15.55, hinner jag precis med bussen hem från Nils Ericson terminalen. Och är faktiskt hemma i normal tid.

Detta förutsätter dock att det är OK med chefen, att jag kommer lite senare och går tidigare.
Det gick riktigt bra, några dagar, sedan kom den svenska avundsjukan in och chefen beklagade men det fungerar inte, för då skall ju alla gå och då blir det dyrt för honom.

Vecka två...
Jag skyndar mig till hållplatsen, nu en timma tidigare än förra veckan, tre minuter till godo. Jag ser hållplatsen hemmifrån (50m) så jag ser om jag missar bussen. INGEN BUSS..?
Jag står där och fryser röven av mig i -10 grader i 30 minuter, sedan ger jag upp, går hem och skrapar fram bilen. Den dagen kostade mig månads kort + bensinen till bilen. :? (Det blev ett antal sådanna dagar.)
Nästa dag kommer bussen drygt 10 minuter sen, jag känner mig rejält frusen på vägen in.
Inte direkt tysk precition på bussar o tider runt Göteborg... :?

Sitter o läser tidningen, så börjar arbets kamraterna droppa in. En del undrar varför jag inte satt på kaffe till dem. Tack du! Du tvingar mig att åka en timma tidigare och sedan vill du att jag kokar ditt kaffe..!? wink

Men värst är det hem, då är man ju vaken, att vänta på bussen i 55 minuter när tiden står stilla, det är tungt. (Tittar man nog många gånger på klockan, kan jag svära på att sekund visaren börjar gå baklänges. wink )
Något "klappträ" har skapat tidtabeller som passar på sekunden för folk som jobbar 7-16 på kontor, som kan ta sin ataché väska och vara ute ur bygnaden i centrala stan 10sek efter fyra. Då hinner man precis. Att ducha, kan man ju göra hemma..?
Min buss gick 13 minuter över varje jämnt klockslag. Om jag skyndade mig, så var jag ny duchad på terminalen ca 15 över, 58min till nästa buss..!?
Tid tabellerna fungerar om man har flextid och som alla vet, har ju svetsare över lag haft flextid sedan innan sekel skiftet. wink Eller?
En annan grej som hade hjälpt systemet att fungera vore om man gav även chauförerna en tidtabell.

Börjar 07.00, måste åka 05.21. Slutar 16.00 o hemma 17.35.
Jag vet att det inte låter alls farligt, för många som pendlar har det betydligt värre. Men jag köpte hus endast 14km från centralstationen i Göteborg... Jag har 18km till Eriksberg. Total restid över tre timmar för 36km..? Bara för att tidtabellerna matchar extremt dåligt.
Jag kunde köpt ett likvärdigt hus på andra sidan Borås för en 1/10 del av pengarna och pendlat till jobbet på samma tid.

Med bilen tar det 15-18 min til jobbet. 30 min hem...
Och den går varje dag. De månaderna jag åkte kollektivt, var jag sen två dagar i veckan, minst. Annars har jag aldrig kommit sent till det jobbet. (Inte en enda dag!)
Dessa problem är dock snart över, huset är till salu. Bilarna sålda.

Får se vart man hamnar, men kollektiv traffiken tror jag inte på.
Sedan finns det ganska många människor som jobbar tider då bussar över huvudtaget inte går... Här kommr en kuggfråga.
Hur tar sig buss chaufören till jobbet? (Han som kör första turen på morgonen.)

Nepp!
Höj soppan med tio spänn direkt, så det händer nått!

Sossarna lovade höja drivmedelsskatten förra valet, de förlorade valet. (Kan det vara en stor orsak?)
Borgarna drev hårt på att skatten på drivmedel inte skulle höjas. Där emot skulle de införa en ny skatt, som höjer traffikförskrings premien. (Motiveringen var att traffiken skulle betala sina egna kostnader... Min fråga är då, vart går alla pengarna jag betalar i skatt?)

Nu har vi både skatten på försäkringen OCH höjd skatt på drivmedel. Tack!

Vänd aldrig ryggen åt en politiker!
Ger du en politiker lillfingret, tar politikern hela handen. . . etc. m.m.

Sossarna... = Höjt bensinpris.
Moderaterna = Höjt bensinpris.
Vad skall man rösta på nästa gång? Sverige demokraterna..? (Funderar allvarligt på det, De har inte hunnit ljuga för mig ännu, så man kanske skulle ge dem chansen.)

Eller så ger vi miljöpartiet ensam majoritet och ser på medans det "svenska skeppet" saktar ner och sjunker!

Flickspanare
728 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Mortalis skrev:

Så är det inte!

TÄNK LÄNGRE...

Mkt mkt mkt bra skrivet!

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
3 januari 2008
Kristian_V skrev:
Jag bor som sagt 1,4 mil norr om Göteborg, borde inte vara några som helst problem att åka kollektivt, så under några månader förra vintern, när jag ändå jobbade 7-16 som "normalt folk" passade jag på att prova... Bussen kommer en gång i timman, så antingen kommer jag 10-15min försent, eller så får jag sitta på jobbet och kukilura i 45-50min innan jag börjar på morgonen. Samma sak på vägen hem. Om jag kan smita upp o ta europas snabbaste duch och vara ute på hållplatsen senast 15.55, hinner jag precis med bussen hem från Nils Ericson terminalen. Och är faktiskt hemma i normal tid.

Detta förutsätter dock att det är OK med chefen, att jag kommer lite senare och går tidigare.
Det gick riktigt bra, några dagar, sedan kom den svenska avundsjukan in och chefen beklagade men det fungerar inte, för då skall ju alla gå och då blir det dyrt för honom.

Vecka två...
Jag skyndar mig till hållplatsen, nu en timma tidigare än förra veckan, tre minuter till godo. Jag ser hållplatsen hemmifrån (50m) så jag ser om jag missar bussen. INGEN BUSS..?
Jag står där och fryser röven av mig i -10 grader i 30 minuter, sedan ger jag upp, går hem och skrapar fram bilen. Den dagen kostade mig månads kort + bensinen till bilen. :? (Det blev ett antal sådanna dagar.)
Nästa dag kommer bussen drygt 10 minuter sen, jag känner mig rejält frusen på vägen in.
Inte direkt tysk precition på bussar o tider runt Göteborg... :?

Sitter o läser tidningen, så börjar arbets kamraterna droppa in. En del undrar varför jag inte satt på kaffe till dem. Tack du! Du tvingar mig att åka en timma tidigare och sedan vill du att jag kokar ditt kaffe..!? wink

Men värst är det hem, då är man ju vaken, att vänta på bussen i 55 minuter när tiden står stilla, det är tungt. (Tittar man nog många gånger på klockan, kan jag svära på att sekund visaren börjar gå baklänges. wink )
Något "klappträ" har skapat tidtabeller som passar på sekunden för folk som jobbar 7-16 på kontor, som kan ta sin ataché väska och vara ute ur bygnaden i centrala stan 10sek efter fyra. Då hinner man precis. Att ducha, kan man ju göra hemma..?
Min buss gick 13 minuter över varje jämnt klockslag. Om jag skyndade mig, så var jag ny duchad på terminalen ca 15 över, 58min till nästa buss..!?
Tid tabellerna fungerar om man har flextid och som alla vet, har ju svetsare över lag haft flextid sedan innan sekel skiftet. wink Eller?
En annan grej som hade hjälpt systemet att fungera vore om man gav även chauförerna en tidtabell.

Börjar 07.00, måste åka 05.21. Slutar 16.00 o hemma 17.35.
Jag vet att det inte låter alls farligt, för många som pendlar har det betydligt värre. Men jag köpte hus endast 14km från centralstationen i Göteborg... Jag har 18km till Eriksberg. Total restid över tre timmar för 36km..? Bara för att tidtabellerna matchar extremt dåligt.
Jag kunde köpt ett likvärdigt hus på andra sidan Borås för en 1/10 del av pengarna och pendlat till jobbet på samma tid.

Med bilen tar det 15-18 min til jobbet. 30 min hem...
Och den går varje dag. De månaderna jag åkte kollektivt, var jag sen två dagar i veckan, minst. Annars har jag aldrig kommit sent till det jobbet. (Inte en enda dag!)
Dessa problem är dock snart över, huset är till salu. Bilarna sålda.

Får se vart man hamnar, men kollektiv traffiken tror jag inte på.
Sedan finns det ganska många människor som jobbar tider då bussar över huvudtaget inte går... Här kommr en kuggfråga.
Hur tar sig buss chaufören till jobbet? (Han som kör första turen på morgonen.)

Nepp!
Höj soppan med tio spänn direkt, så det händer nått!

Sossarna lovade höja drivmedelsskatten förra valet, de förlorade valet. (Kan det vara en stor orsak?)
Borgarna drev hårt på att skatten på drivmedel inte skulle höjas. Där emot skulle de införa en ny skatt, som höjer traffikförskrings premien. (Motiveringen var att traffiken skulle betala sina egna kostnader... Min fråga är då, vart går alla pengarna jag betalar i skatt?)

Nu har vi både skatten på försäkringen OCH höjd skatt på drivmedel. Tack!

Vänd aldrig ryggen åt en politiker!
Ger du en politiker lillfingret, tar politikern hela handen. . . etc. m.m.

Sossarna... = Höjt bensinpris.
Moderaterna = Höjt bensinpris.
Vad skall man rösta på nästa gång? Sverige demokraterna..? (Funderar allvarligt på det, De har inte hunnit ljuga för mig ännu, så man kanske skulle ge dem chansen.)

Eller så ger vi miljöpartiet ensam majoritet och ser på medans det "svenska skeppet" saktar ner och sjunker!

Sverigedemokraterna är ett mkt bra alternativ.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Sök