Jag bor som sagt 1,4 mil norr om Göteborg, borde inte vara några som helst problem att åka kollektivt, så under några månader förra vintern, när jag ändå jobbade 7-16 som "normalt folk" passade jag på att prova... Bussen kommer en gång i timman, så antingen kommer jag 10-15min försent, eller så får jag sitta på jobbet och kukilura i 45-50min innan jag börjar på morgonen. Samma sak på vägen hem. Om jag kan smita upp o ta europas snabbaste duch och vara ute på hållplatsen senast 15.55, hinner jag precis med bussen hem från Nils Ericson terminalen. Och är faktiskt hemma i normal tid.
Detta förutsätter dock att det är OK med chefen, att jag kommer lite senare och går tidigare.
Det gick riktigt bra, några dagar, sedan kom den svenska avundsjukan in och chefen beklagade men det fungerar inte, för då skall ju alla gå och då blir det dyrt för honom.
Vecka två...
Jag skyndar mig till hållplatsen, nu en timma tidigare än förra veckan, tre minuter till godo. Jag ser hållplatsen hemmifrån (50m) så jag ser om jag missar bussen. INGEN BUSS..?
Jag står där och fryser röven av mig i -10 grader i 30 minuter, sedan ger jag upp, går hem och skrapar fram bilen. Den dagen kostade mig månads kort + bensinen till bilen. :? (Det blev ett antal sådanna dagar.)
Nästa dag kommer bussen drygt 10 minuter sen, jag känner mig rejält frusen på vägen in.
Inte direkt tysk precition på bussar o tider runt Göteborg... :?
Sitter o läser tidningen, så börjar arbets kamraterna droppa in. En del undrar varför jag inte satt på kaffe till dem. Tack du! Du tvingar mig att åka en timma tidigare och sedan vill du att jag kokar ditt kaffe..!?
Men värst är det hem, då är man ju vaken, att vänta på bussen i 55 minuter när tiden står stilla, det är tungt. (Tittar man nog många gånger på klockan, kan jag svära på att sekund visaren börjar gå baklänges.

)
Något "klappträ" har skapat tidtabeller som passar på sekunden för folk som jobbar 7-16 på kontor, som kan ta sin ataché väska och vara ute ur bygnaden i centrala stan 10sek efter fyra. Då hinner man precis. Att ducha, kan man ju göra hemma..?
Min buss gick 13 minuter över varje jämnt klockslag. Om jag skyndade mig, så var jag ny duchad på terminalen ca 15 över, 58min till nästa buss..!?
Tid tabellerna fungerar om man har flextid och som alla vet, har ju svetsare över lag haft flextid sedan innan sekel skiftet.

Eller?
En annan grej som hade hjälpt systemet att fungera vore om man gav även chauförerna en tidtabell.
Börjar 07.00, måste åka 05.21. Slutar 16.00 o hemma 17.35.
Jag vet att det inte låter alls farligt, för många som pendlar har det betydligt värre. Men jag köpte hus endast 14km från centralstationen i Göteborg... Jag har 18km till Eriksberg. Total restid över tre timmar för 36km..? Bara för att tidtabellerna matchar extremt dåligt.
Jag kunde köpt ett likvärdigt hus på andra sidan Borås för en 1/10 del av pengarna och pendlat till jobbet på samma tid.
Med bilen tar det 15-18 min til jobbet. 30 min hem...
Och den går varje dag. De månaderna jag åkte kollektivt, var jag sen två dagar i veckan, minst. Annars har jag aldrig kommit sent till det jobbet. (Inte en enda dag!)
Dessa problem är dock snart över, huset är till salu. Bilarna sålda.
Får se vart man hamnar, men kollektiv traffiken tror jag inte på.
Sedan finns det ganska många människor som jobbar tider då bussar över huvudtaget inte går... Här kommr en kuggfråga.
Hur tar sig buss chaufören till jobbet? (Han som kör första turen på morgonen.)
Nepp!
Höj soppan med tio spänn direkt, så det händer nått!Sossarna lovade höja drivmedelsskatten förra valet, de förlorade valet. (Kan det vara en stor orsak?)
Borgarna drev hårt på att skatten på drivmedel inte skulle höjas. Där emot skulle de införa en ny skatt, som höjer traffikförskrings premien. (Motiveringen var att traffiken skulle betala sina egna kostnader... Min fråga är då, vart går alla pengarna jag betalar i skatt?)
Nu har vi både skatten på försäkringen OCH höjd skatt på drivmedel. Tack!
Vänd aldrig ryggen åt en politiker!
Ger du en politiker lillfingret, tar politikern hela handen. . . etc. m.m.
Sossarna... = Höjt bensinpris.
Moderaterna = Höjt bensinpris.
Vad skall man rösta på nästa gång? Sverige demokraterna..? (Funderar allvarligt på det, De har inte hunnit ljuga för mig ännu, så man kanske skulle ge dem chansen.)
Eller så ger vi miljöpartiet ensam majoritet och ser på medans det "svenska skeppet" saktar ner och sjunker!