2819
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

100 Inlägg
16 januari 2008
alain skrev:
pimpad740 skrev:
det slår ju hårdare ifall man sprider ut sig. tänk dig ett sverige utan trafik..  hur tror du de funkar?? anledningen att de blir så sent är för att folk som får sitta i flera timmar tror ja inte uppskattar att sitta i en bil ifall de skulle slå om å bli minus igen hmm

************ det här är från sök fuktionen som ni kan skriva på, man behöver inte flera tråd om det
Det tar för mycket plats i onödan.

så ett inlägg där du skriver samma sak igen som redan är skrivet å dessutom finns i sökfuntionen tar inte onödig plats??!!!

För övrigt tror jag att d kommer funka oerhört mkt bättre å köra allt på ett ställe, ist för att sprida ut allt så det står 3 bilar i varje lite by i hela Sverige...allt styrs frå sthlm, därför borde det åxo va där man protesterar...

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 januari 2008
g_b skrev:
alain skrev:
pimpad740 skrev:
det slår ju hårdare ifall man sprider ut sig. tänk dig ett sverige utan trafik..  hur tror du de funkar?? anledningen att de blir så sent är för att folk som får sitta i flera timmar tror ja inte uppskattar att sitta i en bil ifall de skulle slå om å bli minus igen hmm

************ det här är från sök fuktionen som ni kan skriva på, man behöver inte flera tråd om det
Det tar för mycket plats i onödan.

så ett inlägg där du skriver samma sak igen som redan är skrivet å dessutom finns i sökfuntionen tar inte onödig plats??!!!

För övrigt tror jag att d kommer funka oerhört mkt bättre å köra allt på ett ställe, ist för att sprida ut allt så det står 3 bilar i varje lite by i hela Sverige...allt styrs frå sthlm, därför borde det åxo va där man protesterar...

Det jag skrev var till någon som hade starta en likadant tråd och hjälpade honom med den rätta tråd där han kan skriva vad han ville till och med avagerar sig om det är så han önskar.. två trådar med samma fatning är lite onödigt så enkel var det. cool
Den andra tråd är låst.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

812 Inlägg
22 januari 2008
had tråden dött ut lr?

man lever bara en gång..

3 235 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Nej, tråden lever, och kommer helt säkert få massa uppmärksamhet när det hela närmar sig med stora steg:)

Jag tycker också det är mer effektivt att blockera Stockholm. För det första är Sthlm betydligt lättare att blockera än andra stostäder (många broar, mycket enkelriktat inne i stan,stora in/utfarter blir lätt igenkorkade på 2 sekunder mm).
Som jag tidigare skrivit är det inte alls kul för alla inblandade (både frivilligt och ofrivilligt) att hamna där i många timmar när det är minusgrader ute, och kanske snöar...
Mars är snart här, en dryg månad kvar, så bråkar det lös.

Det blir klokt att ta med sig en cykel, eller sparkcykel så att man lättare och snabbare kan ta sig till t ex en butik eller tunnelbana...

2 Inlägg
25 januari 2008
Håller med... Det är hög tid att protestera !!! Jag är lätt på med att blockera nå större vägar wink bara det händer nå

Vi Hörs Före Vi Syns

5 Inlägg
25 januari 2008
Ett inlägg som troligen kommer att irritera några men frågan är för viktig för att jag ska låta bli.

Mänskligheten har givetvis många utmaningar närmaste 100 åren. Två av de största utmaningarna är klimatförändringarna och peak-oil. När det gäller klimatförändringarna så gäller det att snabbt minska på förbrukningen av olja , kol och naturgas. Om man inte tror att klimatförändringarna är ett problem så borde man i alla fall jobba hårt för att minska på oljeförbrukningen p.g.a. oljan relativt snart troligen kommer att bli en bristvara (peak-oil problematiken). Den största björntjänst vi kan ge oss själva och nästa generation är att köra på i gamla hjulspår dvs att fortsätta ha en transportsektor som är mycket beroende av bensin och disel. Sänkt bensin/disel skatt stimulerar definitivt inte den nödvändiga omställningen till miljöbilar (oavsett om de är snåla disel bilar, gasbilar eller el/hybridbilar) eller tågtransporter. Sänkt bensinskatt vore att skjuta på en oundviklig förändring och lägga mer börda på kommande generation.

Tycker man att bensinskatten slår för hårt mot männsikor på landsbygden så finns det givetvis andra alternativ för att stötta den gruppen än att sänka bensin skatten. Samma sak gäller låginkomsttagare. Klimatförändringar eller ej, kommande generationer kommer troligen att ha mycket svårt att förstå att vi på kanske 150 år brände upp oljan trotts att vi var mevetna om riskerna. Jag vet inte om detta bensinskatteprotest kommer att få folkligt stöd eller ej men jag är säker på att vi om 20-30 år kommer att se på denna typ av aktioner som mer eller mindre obegripliga.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 januari 2008
Zeelus skrev:
Ett inlägg som troligen kommer att irritera några men frågan är för viktig för att jag ska låta bli.

Mänskligheten har givetvis många utmaningar närmaste 100 åren. Två av de största utmaningarna är klimatförändringarna och peak-oil. När det gäller klimatförändringarna så gäller det att snabbt minska på förbrukningen av olja , kol och naturgas. Om man inte tror att klimatförändringarna är ett problem så borde man i alla fall jobba hårt för att minska på oljeförbrukningen p.g.a. oljan relativt snart troligen kommer att bli en bristvara (peak-oil problematiken). Den största björntjänst vi kan ge oss själva och nästa generation är att köra på i gamla hjulspår dvs att fortsätta ha en transportsektor som är mycket beroende av bensin och disel. Sänkt bensin/disel skatt stimulerar definitivt inte den nödvändiga omställningen till miljöbilar (oavsett om de är snåla disel bilar, gasbilar eller el/hybridbilar) eller tågtransporter. Sänkt bensinskatt vore att skjuta på en oundviklig förändring och lägga mer börda på kommande generation.

Tycker man att bensinskatten slår för hårt mot männsikor på landsbygden så finns det givetvis andra alternativ för att stötta den gruppen än att sänka bensin skatten. Samma sak gäller låginkomsttagare. Klimatförändringar eller ej, kommande generationer kommer troligen att ha mycket svårt att förstå att vi på kanske 150 år brände upp oljan trotts att vi var mevetna om riskerna. Jag vet inte om detta bensinskatteprotest kommer att få folkligt stöd eller ej men jag är säker på att vi om 20-30 år kommer att se på denna typ av aktioner som mer eller mindre obegripliga.

Rätt, Rätt, Rätt...

Men som många av oss skrev i början av tråden så skulle denna aktion inte äga rum om regerigen lade ner de 70 miljarderna som inkomsten från bensinskatterna är på forskning kring alternativa drivmedel. Problemet är att bilismen är statens mjölkkor för andra problem vi har i samhället. T.ex. bidrag mm. Om alla pengar svenska billister betalar till staten komm bilisten till nytta genom fräscha vägar, med bättra, miljövänligare (tystare) beläggning. Nya bränslen eller annat så skulle nog bilisten kunna acceptera priserna. Som det är idag så betalar vi i blindo.

Något tillspetsat:
"Skillnaden mellan staten och Hellsangels är att det står skatteverket på statens inbetalningskort..."

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 235 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Kanske, kanske inte.

Om 20-30 år kör vi förhoppningsvis inte med bensin eller diesel i tanken.

Att oljan snart tar slut är ju ingen hemlighet längre, det är därför politikerna försöker få oss vanliga dödliga bilister att tänka mer miljövänligt. Politikerna är också väl medvetna att höjda bränsleskatter och avgifter inte reducerar biltrafiken. Bilanvändningen kommer ändå trots det att öka en viss tid framöver. Folk som sitter vid makten ger helt enkellt fan i det, och är bara ute efter fylla statskassan. De "miljöskatterna" och "avgifterna" går inte till miljösatsning, därför är de enligt min mening olagliga. Är det nåt som heter "miljöskatt", så ska de pengarna gå till miljösatsning och forskning. Just nu utnjutjar staten den omtalade klimatkrisen att tjäna pengar.

Folk inom oljebranschen och bilindustrien har länge vetat att oljaresurserna är på väg att försvinna, men att de inte satsar på alternativa bränslen är ju inte bilisternas ansvar.

Bilismen står för några få procent av totala miljöutsläpp, men belastast hårdast.
Jag kan dra till Mexico varannan vecka med flyg, och då kommer jag inte att behöva betala nån miljöavgift, men att åka bil från och till jobbet kostar mig ca 60% av bensinpriset...

Rättvist? Nja, skeptisk...

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
26 januari 2008
www.bensinskatteuppror.se Där finns en lista man kan skriva med sig på... Vet inte om den redan nämnts här men om den inte har de så har ni den här iaf...

/// SyyHn

1 062 Inlägg
26 januari 2008
Den protestlistan kommer användas som muggpapper, om den någongång ens är tänkt att presenteras för politikerna.......

"You Go, we go!"

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
27 januari 2008
TLO skrev:
Den protestlistan kommer användas som muggpapper, om den någongång ens är tänkt att presenteras för politikerna.......

Det är väl iaf värt ett försök...

/// SyyHn

Wankel
1 080 Inlägg
31 januari 2008
sorry har inte följt den här tråden riktigt senaste tiden, kan nån uppdatera mig lite snabbt?
så 3 mars är det bestämt?
i hela sverige?
personligen tycker jag ett ställe vore bättre, annars är risken större att det blir 3 bilar här, 3 bilar där och man får ingen effekt..
Senast redigerat av StiFf (31 januari 2008)

MDS Västerås

Teddan
2 495 Inlägg
31 januari 2008
för er som gillar att protestera , från 2009 så skall bensinskatten höjas 70öre till.

dock är detta ett förslag , alltså inget beslut.
tänkte om ni har missat det

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

3 235 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
för er som gillar att protestera , från 2009 så skall bensinskatten höjas 70öre till.

dock är detta ett förslag , alltså inget beslut.
tänkte om ni har missat det

Då konverterar de flesta till etanol.

Regeringen förstår då (i 20099 att det finns pengar att tjäna på etanol, och inför nån smygskatt på det också.
Så kommer det nog fortsätta länge...

Du, jag och alla andra bilister är som korkade kor utan egen vilja som staten har mjölkat, mjölkar och kommer att mjölka...sadsad

812 Inlägg
31 januari 2008
nä nu får vi fan ta å sätta fart..  de kommer ju gå åt hällvete annars..   3 mars vartdå? ska vi ställa oss utanför stadshuset å gasa? någonting måste vi göra nu sad

man lever bara en gång..

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
31 januari 2008
är de kanske så att staten behöver pengarna? GÅ UR EU OCH SÄNK BENSINPRISET!
rösta smart nästa val roll

ja har inte hängt me i tråden på länge .. men de borde hända nått nu ?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 februari 2008
Förslag: Vi träffas på en parkering någon stans i stockholm och rullar ut den 3:e mars och får punktering/bensinstopp/motorhaveri,

har själv en kass databox som jag skulle kunna stoppa i, då kan jag erbjuda polisen att försöka starta min bil tills de bli blå i ansiktet. Behövs väl ca 5 bilar för att kortvarigt korka igen essingeleden. Är vi 20 så kommer den korka igen ordentligt, är vi ännu fler kommer det bara bli bättre och bättre, kommer väl ta ca 1 timme att få full massmedia bevakning på en sådan grej. Gärna någon bonde med traktor också + någon med lastbil, både stylade bilar + vinterbilar. Alla som drivs med beskattade bränslen helt enkelt!!!

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 587 Inlägg
1 februari 2008
zovix skrev:
Förslag: Vi träffas på en parkering någon stans i stockholm och rullar ut den 3:e mars och får punktering/bensinstopp/motorhaveri,

har själv en kass databox som jag skulle kunna stoppa i, då kan jag erbjuda polisen att försöka starta min bil tills de bli blå i ansiktet. Behövs väl ca 5 bilar för att kortvarigt korka igen essingeleden. Är vi 20 så kommer den korka igen ordentligt, är vi ännu fler kommer det bara bli bättre och bättre, kommer väl ta ca 1 timme att få full massmedia bevakning på en sådan grej. Gärna någon bonde med traktor också + någon med lastbil, både stylade bilar + vinterbilar. Alla som drivs med beskattade bränslen helt enkelt!!!

/Magnus

Håller med dig till 100% Man ska samla en 20-30 bilar o få bensin stopp mitt i stan på en huvudled.. HAHA
Man borde samla folk från alla städer o göra de lite överallt.. smile men de man ska göra är att få BENSIN stopp.. haha Skulle vara sjukt kul samtidigt en lite läxa för dom politikerna så att dom ska se vad som händer när bensinen blir för dyyyr wink

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 februari 2008
Vad händer med lista som har funnit i flera år som alla skrev på?, inte ett skit!, vi vet ingenting om vad den har blivit av.

Varför väntar folk så länge för att göra någonting mot det?

Regering skiter på oss och vi bara säger tack så mycket, som vanligt.

Här har vi den senast om 70 öre mer för bensin:

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=398527
Senast redigerat av alain (1 februari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 587 Inlägg
1 februari 2008
Asså va förbannad jag blir.. yikes Dom är sjuka i huvet.. Hoppas dom alla ........... i hela jävla regeringen som sätter igång såna här sjuka ideer... Liksom dom åker ju taxi hela tiden.. Dom har råd me skiten.. mm..

Sök