2780
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Jag hade aldrig kunna sova om jag varit politiker i detta landet...

hur fan kan de bara höja avgifter och skatter till höger och vänster utan att kunna se konsekvenserna?
Man måste antingen vara väldigt väldigt korkad, eller avsiktigt mena illa folket...

Jag är utan tvekan med på att blockera Stockholm tills de felaktiga skattehöjningarna återkallas.

det är bara förmedla det på gamla, säkra sättet: berätta för sina vänner/kollegor, och be de i sin tur vidareförmedla det.

Och så kan vi kanske hyra in några fransmän med stora lastbilar:)?hehe

553 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
engolf skrev:
Klart nån protestlista inte hjälper...

Jag är redo att blockera hela Stockholm bara för att få fart på grejerna.
Står delar av stan helt stilla i några dagar, då kommer politikerna fram för att förhandla, de kan ju gömma sig för folket vrede i evigheter.

precis, jag skapade en tråd och försökte planera ihop de med folk! 95% av gorgarna ville inte sen blev tråden av nån konstig anledning låst...
men jag är gärna på! kom på ett bra sätt som vi kan sprida infon vidare så kan du ja o 2-300 andra stå och blocka i stockholm .. sen när reinfeldt väl kommer för o prata med oss ett par dagar senare säger vi!  bensinen skall kosta 10kr jämnt och inte ett öre mer och från o med idag är det förbjudet för er att höja skatten! nu uppfyller du våra krav annars flyttar vi oss aldrig!!

10 kr litern skulle va perfekt wink

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Chrill27 skrev:
richardoo290 skrev:
engolf skrev:
Klart nån protestlista inte hjälper...

Jag är redo att blockera hela Stockholm bara för att få fart på grejerna.
Står delar av stan helt stilla i några dagar, då kommer politikerna fram för att förhandla, de kan ju gömma sig för folket vrede i evigheter.

precis, jag skapade en tråd och försökte planera ihop de med folk! 95% av gorgarna ville inte sen blev tråden av nån konstig anledning låst...
men jag är gärna på! kom på ett bra sätt som vi kan sprida infon vidare så kan du ja o 2-300 andra stå och blocka i stockholm .. sen när reinfeldt väl kommer för o prata med oss ett par dagar senare säger vi!  bensinen skall kosta 10kr jämnt och inte ett öre mer och från o med idag är det förbjudet för er att höja skatten! nu uppfyller du våra krav annars flyttar vi oss aldrig!!

10 kr litern skulle va perfekt wink

Bensinen du tankar kostar egentligen ca 4 kronor litern. Resten är avgifter och skatter.
10 kr litern är enligt min mening långt ifrån perfekt.
Det finns ju inget annat man kan köpa där priset tredubblas...eller finns det?

Betala för tre liter, tanka en...sad

482 Inlägg
29 december 2007
Det är så fel att bilismen ska få stå för regerigens andra projekt, tycker vi skulle ha en omröstning om vad skatterna ska gå till. det finns massor med värdelösa projekt som kostar massor med pengar samt att staten lånar pengar och samtidigt skänker bort dem till utvecklingsländer. skatterna skulle säkert kunna landa på 20-30% av inkomsten i stället för som idag 55-65%.

just real power
no turbo shit

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
kukpolitiker hela högen! nä om nån vill demonstrera seriöst nått datum så hör av er..

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
richardoo290 skrev:
kukpolitiker hela högen! nä om nån vill demonstrera seriöst nått datum så hör av er..

Jag har redan tidigare föreslagit den 3:de mars, då har man tid att organisera och få med sig massa folk.
Bara tänk: mars, vår, folk ska på jobb den måndagen..., men så är det trafikkork över hela Stockholm.

Staten tappar pengar för att folk inte kommer på jobb, många blir förbannade, men de flesta kommer säkert att joina oss och protestera.

Alltså, det är ju inget man gör för att på nått sätt skada någon.
Det är ju för allas bästa: går bränslepriserna upp, - kryper samtidigt priserna på det mesta upp för att allt hänger ju ihop med transport/bränsle.
Matvaror vi köper odlar och slaktas ju inte direkt i butiken, det krävs jordbruksmaskiner, transportbilar och annat för att vi ska kunna få det...

Muttley
29 december 2007
richardoo290 skrev:
calibra1992 skrev:
richardoo290 skrev:
http://www.bensinskatteuppror.se/

Skrev under den protestlistan redan när sossarna satt vid makten och sen dess har det inte hänt ett piss tyvärr. Bara att konstatera att alla politiker oavsett färg ignorerar folkets missnöje i denna frågan. Så tyvärr tror jag inte att namninsamlingen kommer hjälpa hur många underskrifter den än kommer få.

vad krävs av folket för att dem ska lyssna då? jo demonstrationer! men tyvärr så blev min tråd om det låst utan anledning och svenskar är alldelles för lata för att demonstrera mot en sådan sak. 95% sa .. jag ska jobba/för långt/orkar inte

så tyvärr dessa 2 faktorer gör att bensinpriset kommer fortsätta höjas hela tiden... 20kr om 1-2 år lätt!  vad säger folk då?  demonstrera ? nee de är för jobbigt!

jävlar vad du tjatar om att folk är för lata för att de inte vill köra till stockholm på din lilla demonstration! du kanske är arbetslös? eller bryr dig inte direkt om ditt jobb eller liknande.
finns ingen större anledning att göra kaos ändå för jag tror inte de kommer att hjälpa att stänga av gatorna.
så sluta snacka massa skit om att vi är lata, jobbar ju för fan och tjänar pengar, att köra till stockholm är endast en stor förlust.

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
tkd_rille skrev:
richardoo290 skrev:
calibra1992 skrev:

Skrev under den protestlistan redan när sossarna satt vid makten och sen dess har det inte hänt ett piss tyvärr. Bara att konstatera att alla politiker oavsett färg ignorerar folkets missnöje i denna frågan. Så tyvärr tror jag inte att namninsamlingen kommer hjälpa hur många underskrifter den än kommer få.

vad krävs av folket för att dem ska lyssna då? jo demonstrationer! men tyvärr så blev min tråd om det låst utan anledning och svenskar är alldelles för lata för att demonstrera mot en sådan sak. 95% sa .. jag ska jobba/för långt/orkar inte

så tyvärr dessa 2 faktorer gör att bensinpriset kommer fortsätta höjas hela tiden... 20kr om 1-2 år lätt!  vad säger folk då?  demonstrera ? nee de är för jobbigt!

jävlar vad du tjatar om att folk är för lata för att de inte vill köra till stockholm på din lilla demonstration! du kanske är arbetslös? eller bryr dig inte direkt om ditt jobb eller liknande.
finns ingen större anledning att göra kaos ändå för jag tror inte de kommer att hjälpa att stänga av gatorna.
så sluta snacka massa skit om att vi är lata, jobbar ju för fan och tjänar pengar, att köra till stockholm är endast en stor förlust.

Det handlar inte om lathet eller inkomst.
Jag vet inte hur det är med andra, men jag offrar gärna någar arbetsdagar för att få upp saken.
För ävem om man har en bra lön, så kommer det ändå att svida i plånboken.

Vad är det absolut värsta som kan hända vid en sådan demonstation?
Att någon får böter, blir polisanmäld och inte får lön för några dagar...

Och det bästa? Att folk ska betala rättvisa bränsleskatter.

Teddan
2 495 Inlägg
29 december 2007
men hur fan har ni tänkt er detta , om dom skulle sänka skatten på fosila bränslen som diesel och bensin ... ni tror inte våra grannar från norge, danmark osv kommer åka hit för att tanka? vilket ökar slitaget på vägarna som i sin tur gör att fordonsskatten får höjas eller det byggs fler vägtullar .

jag är för sänkt bensinskatt men skall man få något så får man oxå ge något .
det jag skulle vilja ge är vägtullar på europa vägar och motorvägar.
På så vis så bekostas dom dyra vägbyggena med pengar från dom som kör på dessa vägar och inte dom som måste ta sig till jobbet 27km grusväg och små väg varje dag.

Jag kör bara ju mesta dels på europavägar så för min del skulle det bli samma sak bara flyttning av skatten.

Tomt gnäll funkar inte, ni måste tänka realistiskt oxå

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.
har du tänkt över hur mycket dom pengarna finansierar i vårat samhälle ?
du verkar vara en jävel på att klaga men några bra lösningar har du inte

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
r-ted skrev:
richardoo290 skrev:

som att du skulle klarat av det bättre då eller ?? genom att avskaffa bensinskatten.

Hej, verkar inte som om du läst igenom alla inlägg på tråden.

Bilisterna måste betala orimliga skatter och avgifter, trots att bilismen står för bara några få procent av alla utsläpp. Resten är från kol/gaskraftverk, industrier, flyg och massa annat.
De ovannämnda betala väldigt liten, eller i vissa fall ingen bränsleskatt alls, så vi bilisterna måste stå för hela koldioxidkalaset.
Tycker du det är rimligt, så varsågod.
De flesta tycker säkert det är helt för jävligt.

Det sägs av politikerna att höjningarna ska motverka utsläpp som poverkar atmosfären, men ingenting av de pengarna går till miljöforskning eller utveckling av miljövänliga och alternativa transportmedel/bränslen.

Vägutbyggning har minimalt med saken att göra. Läs noga igenom tråden och klicka gärna på länkarna som finns, så får du mer översikt.

3 235 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
r-ted skrev:
richardoo290 skrev:

Genom att t ex avskaffa fordonsskatten kan man kompensera för höjda bränsleskatter.
Och för att kompensera för detta får de istället beskatta hårdare flyg/industri och andra miljövärstningar som slipper allt för billigt undan med tanke på de förurensningar de förorsakar.

Eller vill du betala extremt höga bränsleskatter bara för att någon annan åker på semester till Kuba några gånger om året? I don't think so...

Tänk igen.

Teddan
2 495 Inlägg
29 december 2007
engolf skrev:
r-ted skrev:
richardoo290 skrev:

Genom att t ex avskaffa fordonsskatten kan man kompensera för höjda bränsleskatter.
Och för att kompensera för detta får de istället beskatta hårdare flyg/industri och andra miljövärstningar som slipper allt för billigt undan med tanke på de förurensningar de förorsakar.

Eller vill du betala extremt höga bränsleskatter bara för att någon annan åker på semester till Kuba några gånger om året? I don't think so...

Tänk igen.

Jag tänker skit mycket , låter som du borde följa ditt eget råd.

om vi höjer skatter för industrier så flyttar dom, löneläget gör ju redan att många överväger att flytta.
skall man då beskatta tex industri olja och utsläöpp så får andra problem.

Vet inte hur insatt du är i hur ett land, samhälle, infrastruktur osv fungerar.

men du verkar inte vara så där jätte påläst.

ALLT HÄNGER IHOP, små förändringar kan starta en kedjereaktion som får en hel nations ekonomi att gå i kras.

Muttley
29 december 2007
engolf skrev:
Det handlar inte om lathet eller inkomst.
Jag vet inte hur det är med andra, men jag offrar gärna någar arbetsdagar för att få upp saken.
För ävem om man har en bra lön, så kommer det ändå att svida i plånboken.

Vad är det absolut värsta som kan hända vid en sådan demonstation?
Att någon får böter, blir polisanmäld och inte får lön för några dagar...

Och det bästa? Att folk ska betala rättvisa bränsleskatter.

Enligt er handlar de om det ju! Och jag ett par arbetsdagar är mycket pengar och nej de skulle jag aldrig offra för en sådan sak som absolut inte kommer att göra ett skit.
Absolut värsta ? ja är inte en polisanmälan något som är allvarligt för dig? för andra är de allvarligt.
De bästa enligt dig kommer inte inträffa om man beter sig på de viset!

8 156 Inlägg
29 december 2007
r-ted skrev:
men hur fan har ni tänkt er detta , om dom skulle sänka skatten på fosila bränslen som diesel och bensin ... ni tror inte våra grannar från norge, danmark osv kommer åka hit för att tanka? vilket ökar slitaget på vägarna som i sin tur gör att fordonsskatten får höjas eller det byggs fler vägtullar .

jag är för sänkt bensinskatt men skall man få något så får man oxå ge något .
det jag skulle vilja ge är vägtullar på europa vägar och motorvägar.
På så vis så bekostas dom dyra vägbyggena med pengar från dom som kör på dessa vägar och inte dom som måste ta sig till jobbet 27km grusväg och små väg varje dag.

Jag kör bara ju mesta dels på europavägar så för min del skulle det bli samma sak bara flyttning av skatten.

Tomt gnäll funkar inte, ni måste tänka realistiskt oxå

Tror du verkligen att våra nordiska granner skulle åka 10 mil tur och retur för att få en krona billigare bensin? Eller åka över Öresundsbron? Det skulle ju gå jämt upp för deras del, så jag tro inte dom skulle göra det i speciellt stor utsträckning. Men på vissa ställen skulle det bli konkurrens. Kanske upp mot finska gränsen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
29 december 2007
r-ted skrev:
Jag tänker skit mycket , låter som du borde följa ditt eget råd.

om vi höjer skatter för industrier så flyttar dom, löneläget gör ju redan att många överväger att flytta.
skall man då beskatta tex industri olja och utsläöpp så får andra problem.

Vet inte hur insatt du är i hur ett land, samhälle, infrastruktur osv fungerar.

men du verkar inte vara så där jätte påläst.

ALLT HÄNGER IHOP, små förändringar kan starta en kedjereaktion som får en hel nations ekonomi att gå i kras.

Problemet ligger nog inte i intäkterna till staten, utan snarare de skenande utgifterna. Varför alla dessa miljarder till opinionsbildande kampanjer? Varför ge en massar miljoner varje år till IOGT-NTO, UNF?
Varför har vi en massa onödiga myndigheter? Nämnden för hemslöjdsfrågor. Akademien för de fria konsterna. Statens biografbyrå.

I en hel del frågor så tycker jag att man har haft en snedvriden prioritering.
Man ger bidrag, men vad får man tillbaka? Nykterhetsförbunden har fått mer pengar än dom kan göra av med. SSU är Sveriges rikaste ungdomsförbund med ett hundratal miljoner i tillgångar. Var har dom fått alla dessa pengar ifrån?

När det gäller att öka beskattning på företag så håller jag med dig. Det går inte.
Alla krav och skatter på företag som är högre än EU-standarden gör att vi förlorar konkurrenskraft.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 december 2007
Vad är den lägsta hastighet på motorvägen?,
Vad är den lägsta hastighet på 50 väg?
Att köra lägsta hastighet är inte olagligt och kan orsaka stor kaos i trafiken, man kan inte straffas för det eller?
I Frankrike, vi kalla det snigelfart och det fungerar.
Man behöver inte tillstånd för att köra lägsta mojliga hastigheten

Jag pratade nyss med VV för fråga vilka lägsta hastigheten som är tillåtet på olika vägar,
Han svarade att det fanns inget bestämelse för det men att det kan vara sraffbar att inte följa flytande traffik.
Här har vi någonting som inte är olagligt.

Pratade nu också med socialdemokrat i Stockholm, frågade om dom kommer att göra någonting mot bensinpris höjning och svarade: "nej vi har annat att tänka på, det är inte det som har högsta prioritet".

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 december 2007
alain skrev:
Vad är den lägsta hastighet på motorvägen?,
Vad är den lägsta hastighet på 50 väg?
Att köra lägsta hastighet är inte olagligt och kan orsaka stor kaos i trafiken, man kan inte straffas för det eller?
I Frankrike, vi kalla det snigelfart och det fungerar.
Man behöver inte tillstånd för att köra lägsta mojliga hastigheten

Jag pratade nyss med VV för fråga vilka lägsta hastigheten som är tillåtet på olika vägar,
Han svarade att det fanns inget bestämelse för det men att det kan vara sraffbar att inte följa flytande traffik.
Här har vi någonting som inte är olagligt.

Pratade nu också med socialdemokrat i Stockholm, frågade om dom kommer att göra någonting mot bensinpris höjning och svarade: "nej vi har annat att tänka på, det är inte det som har högsta prioritet".

Om jag inte minns fel så är den lägsta tillhåtna hastigheten på motorvägar 40km/h. Detta för att förbjuda traktorer klassade till 30km/h att köra där alla övriga fordon inkl. lastmaskiner klassade för 50km/h får köra där.

På övriga vägar finns det mig veterligen ingen lägsta hastighetsgräns, hade det funnits det skulle kököring vara olaglig.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 december 2007
Man behöver inte köra allt i Stockholm, det finns andra städer som är attraktiv till det.
Om man kopplar in flera bilsajt då har vi folk till det!
man kan göra en lista och ta kontakt med dom och se vad dom säger. jag tror inte att dom är emot.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 062 Inlägg
29 december 2007
Sluta bråka nu bilvänner!!   Klart det måste gå att få till en bra manifestation!!  Inga överdrifter, dock ändå något som fångar uppmärksamhet av media och allmänheten. Kolla med folk som organiserat sådan här tidigare hur dem bar sig åt? Kolla vad man kan göra utan att dra på sig böter eller fängelse o annat strul..

"You Go, we go!"

Sök