Volvo 850 T5 (225hk) Vs Saab 9-3 (210hk)

crx_jim
12 januari 2008 · 440 Inlägg

jag orkar ej läsa mer än till sida 3.. men allt kommer handla om förare och däck osv... har varit med om bilar somd et skiljt 50-60 hästar på på samma vikt och dem med minst drog den andrea osv.. allt handlar om föraren i detta fallet:D mvh jim

jim ..
Only-volvo
12 januari 2008 · 685 Inlägg

viktore skrev:
Lite fakta för omväxlings skull:

Org. 9-3 aero 210hk gör 0-100 på 7.7s
Org. T5 gör det på 7.4s.

Finns det nån som har bevis på att en 9-3a fimpar T5an så shoot.
Jag lägger ihop 1+1 och påstår att T5an är snabbare 0-100. Har någon annan fakta på ett intervall där 9-3an då kör ifrån T5an?

Tills dess så betraktar iaf jag allt annat som partiska påståenden wink

T5 är snabbare, vad jag har läst i alla fall och det tror jag också att den är

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Hammarslag Inläggskritiker
12 januari 2008 · 990 Inlägg

RobinG skrev:

Hammarslag skrev:

glnrt skrev:
MEN det skulle ha varit bättre och jämföra en 9000 AERO med (225hk) med en 850 T5 (225hk).
Saaben har mer vrid. Så jag skulle nog tro på Saaben.

Vet redan att min 9000 aero "drar" (åker ifrån men knappast jättefort) 850 T5or ifrån ungefär samma "tidsepok".

Mycket nerklankande på saabarna här men vill se den volvo motor dom plockar ur 650hk ur med orginal kolvar och stakar + kammar! vilket gjordes i ett saab labb i trollhättan eller om det var sthlm. (Knappast optimal lösning men det gick, men det är däremot välkänt att Tronic5 motorn (den ja har tex) att stakar kolvar och kammar är goda till 500hk, driftsäkert!

Men ja gillar helt klart volvo med, varit sugen på en 850R till o från. Gillar 90tals bilar, ifrån 93-98 typ, anser att dom snyggaste modellerna gjordes då. Börjar nog bli gammal

Du snackar " orginal " saker. Men du har lite trimm saker i din bil. kanske de som gjorde skillnaden. sen som viktore lagt ut i tidigare , att de har med vikt osv att göra.

Bilen var givetvis orginal vid det tillfället, förutom ettt öppet filter.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
12 januari 2008 · 990 Inlägg

Vitamin skrev:
Saabarna brukar inte hänga på så länge

Vi kan prova i sommar wink

Antar att du kört mot orginal turbo saabar, klart du drar dom me dina 320hk.
Skulle du kört mot en orginal 95 Hirsch hade nog din volvo fått det halvsvettigt, hade nog gått väldigt jämt

Senast redigerat av Hammarslag (12 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
linusgrabo Kockafan
12 januari 2008 · 224 Inlägg

tror det är jämnt och att det handlar om förarna som sagt tidigare.. men min saab på 150 hästar hängde med bra på polarens s70 2.5T på ca 200hk, han drog iväg när 3an åkte i.. men s70 gick bättre än kompisens 850 T5 på 250hk och den kunde till och med jag köra mot men så fort man kmr upp i hastighet o däcken ligger fint på backen så stack dom.. tror saaben väger lite mindre men i slutändan kan det sluta väldigt olika.. Fast skulle ändå tippa på saaben

Kocken
Hammarslag Inläggskritiker
12 januari 2008 · 990 Inlägg

bäst om alla ponerar att sjävla "tävlingen" är menad att gå rakt fram på rak väg.
Förare och däck skiter man fullständigt i.
Ja kör som en gud när ja kör lagligt, men kör som en invalid halvblind sneknullad bonde när ja kör aktivt.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
RobinG
13 januari 2008 · 35 Inlägg

hängde på en polares saab 900 med 220 hk " turbo " han var själv i bilen. O själv åker jag 850 glt o vi var 2 i bilen enda vi tappa på var en växling som skulel dragits lite till. Vi var på väg om men var tvugna att avbryta pga mötande trafik.

De kallar jag grejer

No R
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
13 januari 2008 · 544 Inlägg

Går inte dra alla bilar över en och samma gräns, i ena fallet kanske volvon vinner, i andra läget kanske saaben vinner, beror mycke på förare, bil och kunskap.
Sen kan ni ju inte tro att alla bilar som har ett visst antal hästar är lika snabba, mycke handlar ju också om vridmoment, iallfall vid tex 402m, samt vid snabba accelerationer. Botten vridet avgör alltså en hel del! samt fram, eller bakhuldrift, i detta läge är det dock svårt att jämföra hur stor inverkan det i själva verket har då båda bilar troligtvis är framhjulsdrivna.

V8 - 4 Life
kenny87
13 januari 2008 · 51 Inlägg

_SpoRRen_ skrev:
saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

HAHAHAHAHA!! Roligast idag ju lol

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D
nytro
13 januari 2008 · 92 Inlägg

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

volvo har plocka i saker i jas de med, samt raketerna

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Volvo 850 (1995)
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
nytro
13 januari 2008 · 92 Inlägg

samt volvons femma drar hela tiden, saaben drar bra upp mot 4500 sedan slaknar den, men femman drar liksom, ja de e ju olika med alla dessa bilar, vll man åka fort e de ju bara o slänga sig på en hoj o dre, skulle en bil ta en på rakorna blir den garanterat efter i kurvorna

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna
Volvo Amazon 121 "SVARTEN" (1965)
Volvo 850 (1995)
Volvo 244 "tvåförtian" (1988)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
13 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Thiger_84 skrev:

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Gött att man har en traktor som drar ett jetplan hehe wink

Ruskigt snabba vette fan om jag vågar hålla med om...

C H E V R O L E T <3
Robban_1985
13 januari 2008 · 103 Inlägg

nytro skrev:
samt volvons femma drar hela tiden, saaben drar bra upp mot 4500 sedan slaknar den, men femman drar liksom, ja de e ju olika med alla dessa bilar, vll man åka fort e de ju bara o slänga sig på en hoj o dre, skulle en bil ta en på rakorna blir den garanterat efter i kurvorna

det var som fan, undra om det var magnetventilen som krånglade på saaben? lol

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Robban_1985
13 januari 2008 · 103 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Thiger_84 skrev:

Rushman skrev:
Volvo gör traktorer, Saab gör jetplan... wink btw så är Saab ruskigt snabba runt 80-160km/h

Gött att man har en traktor som drar ett jetplan hehe wink

Ruskigt snabba vette fan om jag vågar hålla med om...

Det är dom faktist helt ärligt..

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Robban_1985
13 januari 2008 · 103 Inlägg

AxlSam skrev:

_SpoRRen_ skrev:

    saab? va e det?..  850 is tha shit..  kompisen hade en 850 glt.. han körde ifrån ganska många turbo bilar.. såsom 850 turbo bl a.

Lo_row skrev:

Vill se bevis på en glt som kör ifrån turbo bilar först, innan jag tror på det !

Jag med tack!

Och berätta gärna vilka turbobilar den körde ifrån roll

Är det markos 850 du menar? big_smile

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
850turbo
19 januari 2008 ·

?

Xuri One Man Clan
19 januari 2008 · 4 286 Inlägg

Kanske lite segt å säga detta så sent...Men ni som äger saab säger att "ni har jetplan i generna" ...okej ...Vad ska vi som kör volvo säga då?  Utan volvo skulle inte saab flyga ?

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Eureka
5 februari 2008 · 23 Inlägg

Att ni orkar ?
Jag vill se den T5 som drar min Aero :p  kör själv en R1:a och drar allt som körs på gata om man vill så för mig är nöjet att köra från någon helt ointressant längre.
Jag har haft både Volvo S60 T5, 2,4T osv samt 2st 9-3 SS 2003 samt nuvarande 2005, dessa hänger på det mesta som original!
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile
Men återigen så har vi ju det där med att Saab är en bil med personlighet något som Volvo tappade redan på åkern utanför Visby på vetefältet

Audi S5 4,2 V8 "S5 V8" (2011)
villon
5 februari 2008 · 684 Inlägg

Eureka skrev:
Att ni orkar ?
Jag vill se den T5 som drar min Aero :p  kör själv en R1:a och drar allt som körs på gata om man vill så för mig är nöjet att köra från någon helt ointressant längre.
Jag har haft både Volvo S60 T5, 2,4T osv samt 2st 9-3 SS 2003 samt nuvarande 2005, dessa hänger på det mesta som original!
Men för mig är det inte motorn som spelar någon större roll utan hur bilen ser ut och visst S60 ser ok ut men Volvo är fortfarande "traktor" känsla och Gubb bil´s stuk...  släng dig i en S80 V8 och kör runt inte en jävel bryr sig, däremot när en fin Aero rullar fram vänder sig folk det har jag aldrig upplevt i en Volvo big_smile
Men återigen så har vi ju det där med att Saab är en bil med personlighet något som Volvo tappade redan på åkern utanför Visby på vetefältet

Och det är ju också utifrån dig själv sätt då. Bara för du aldrig kollat efter en volvo.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Fredrik-79
5 februari 2008 · 2 164 Inlägg

nytro skrev:
samt volvons femma drar hela tiden, saaben drar bra upp mot 4500 sedan slaknar den, men femman drar liksom, ja de e ju olika med alla dessa bilar, vll man åka fort e de ju bara o slänga sig på en hoj o dre, skulle en bil ta en på rakorna blir den garanterat efter i kurvorna

För dom flesta du kör mot har Garett turbon.
Tror inte de är samma sak med en aero turbo.
Den är en mycket trevlig bekantskap.
Drar hela vägen och tappar aldrig.
I och för sig har jag inte testat min nått än för den måste köras in lite men jag tror inte en gammal 850 T5 har nått att hämta mot en 9-3ss med 210 hk motorn.
Men de är ju inte säkert alla gånger att du kört mot en även om du tror de.
Är så lite som skiljer om man inte ser Aero märket på dom gamla och även svårare på dagens bilar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang