Vollez skrev:
Tror bilden skulle bli densamma igentligen om man fotade tre bilder. För raw formatet innehåller ju all data som behövs för att ändra exponeringen. Plus att man slipper bära med sig ett stativ. Vad kör ni för exponering annars? Jag tog -2 0 +2...
Sen tänkte jag se om nån kanske har full photomatrix...jag finns på pm.

Först. HDR ur EN raw-fil är inte fake ur rent tekniskt perspektiv. Man har ju tre (Eller så) exponeringar ur raw'n som man får en bild med högre dynamik ur. MEN...
All avvikelse från neutral läget ur raw filen försämrar bilden. Lite förenklat kan man sammanfatta det med att man får en lite brusigare bild än om man gjort hdr'en ur tre separata exponeringar.
Prova att ta en fyra EV underexponerad bild i raw och dra upp den fyra EV igen i ditt raw program, så ser du snabt vad jag menar med brus i bilden. Givetvis blir bruset betydligt mindre om man bara justerar två EV, men det är ändå mera brus, än om man tagit en bild till, med den skilnaden redan vid foto tillfället.
För bilder på saker i rörelse har man inget val, hdr ur en raw är det enda som fungerar.
men bilder på stillastående objekt bör man ta med stativ och separata exponeringar för bästa resultat.
Åter igen, har man inte stativet med, så är en hdr ur en raw bätre än ingen hdr!
Men vill man få den där perfekta bilden, så har man stativet med
och fotar i RAW, men man tar alla exponeringar man behöver, på plats.
(Man kan justera mycket annat i raw filerna än exponering. vitbalansen till exempel. Och skulla man råkat röra stativet mellan exponeringarna, har man ju alltid möjligheten kvar att göra hdr av en raw.)
Tycker du Photomatix är för dyr, sök efter beta versioner, fungerar alldeles utmärkt, kostar inget, inga restriktioner, inga vattenstämplar i bilderna. Lite buggar får du leva med om du vill snåla.